![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zijn er contacten tussen Franstaligen en Vlamingen waar u werkt of ziet u al een zekere "grens" tussen de twee gemeenschappen? Ik bedoel natuurlijk buiten de pure professionnele contacten. Dat is al deeltelijk op de vraag antwoorden. Wat gebeurt er op de middagpauze bijvoorbeeld? Gaan Vlamingen en Franstaligen samen iets gaan eten of is het "Franstaligen onder Franstaligen" en "Vlamingen onder Vlamingen"? Misschien is Nederlands ook niet echt noodzakelijk voor uw job.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Banneling
|
![]() Frans is een taal die nog enkel wordt gesproken door marginalen en illegalen , en mag voor mijn part gerust ophoepelen .
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik ben dan ook niet rouwig om de ellenlange woordenlijsten en grammatica die we "in onze tijd" (nog niet zo lang geleden trouwens) ingelepeld kregen, en om bevlogen leraars met één voet in de jaren '60 die er niet voor terugdeinsden om ons (Franse) klassiekers als leerstof voor te schotelen (in de hoop ons nog wat "niveau" bij te brengen), in plaats van de "luisterspelen" en "artikels over skaten" waar EvilBu gewag van maakt. Het moderne onderwijs lijkt me -spijtig genoeg- meer en meer een nivellering naar beneden te veroorzaken, en dit zowat op alle v(l)akken.
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een Waal uit Luik die Frans spreekt, kan perfect een Waal uit Namen die Frans spreekt, verstaan, evenals hij een Fransman uit Parijs of uit Marseille zal verstaan. Ze spreken dezelfde taal, Frans, maar met een verschillende tongval. En ik ken geen enkele, maar dan geen enkele, Waal die geen "gewoon" Frans kan. Het enige dat correct, is dat ze mekaar niet verstaan wanneer ze WAALS spreken, maar Waals is nu eenmaal geen "Frans", zoals pakweg West-Vlaams (dat voor mij trouwens onbegrijpelijk is) geen "AN" is. Quebec is een ander verhaal omdat de tongval enorm verschillend is en omdat ze aparte uitdrukkingen gebruiken. Maar een Franstalige zal een "Québecquois" na een tijdje aanpassing wel zonder problemen verstaan.
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul. Laatst gewijzigd door Bad Attila : 30 november 2006 om 10:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Staatssecretaris
|
![]() Ik denk dat je niet echt naar de concrete kennis moet kijken, maar naar het vermogen dat je hebt een taal onder de knie te krijgen op korte tijd. Voor een Fransman moet Vlaams studeren zoiets zijn als naar Mars gaan, terwijl een Vlaminhg een totaal ander beeld heeft van Frans aanleren. Daar ligt al een belangrijke sleutel tot motivatie.
Als je bovendien de grondstructuren van een taal ergens in het onderwijs hebt meegekregen zal je later er ook makkelijker mee kunnen omgaan. En eens je een paar talen kent kan je ook wel overweg met de idee er een nieuwe te leren omdat je job het bv vraagt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik kan je na 3 jaar leger, 6 jaar zeevaart en 22jaar internationale bouw dan wel heel wat andere verhalen vertellen. Waarom denk je dat men in de Franstalige regio's steeds meer en meer anderstalige in de functie's zet die de communicaties doen met andere franstalige regio's. Men doet dit nu net omdat de meeste franstalige enkel hun eigen dialect spreken en kennen. Dat is zelfs het gene juist heel makkelijk is voor de werfleiders met franstalige ploegen. Zij kunnen door het gebruik van dialecten en de taal-onkunde van de franstaligen deze zelfs tegen elkaar laten om werken. Iets dat met Vlamingen dus onmogelijk is juist omdat zij elkaars dialecten wel begrijpen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Tijdens de middagpauze gaan idd de twee groepen apart eten.
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
1. J'ai étudié dans une université francophone. Certes, on peut présumer qu'une grande partie des étudiants viennent de classes socio-économiques disons, plus favorisées, mais tous parlent français, sans problèmes de compréhension mutuelle, et ce, quelle que soit leur région d'origine. 2. Je travaille avec des francophones, et ceux-ci ne sont certainement pas tous universitaires, très loin de l�*. Et bien, c'est bizarre, mais on parle tous la même langue et on se comprend tous, quelle que soit la région d'origine. 3. Je suis très souvent amené �* me rendre en Wallonie. Et bien c'est toujours aussi étonnant comme je comprends tout le monde et comme tout le monde me comprend, quelle que soit la région où je suis. 4. J'ai de pas mal de connaissances francophones provenant de tous les coins de la Wallonie. Aucune problème de compréhension n'est �* noter. Of welke taal wordt er door Jan-met-de-pet (dus niet de journalisten, politiekers, wetenschappers, en dergelijke) op de Franstalige of Franse zenders gesproken, dacht u? ![]() Citaat:
![]() Ik moet dan een uitzondering zijn want er zijn verschillende dialecten die ik absoluut niet begrijp... ![]()
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
dus vertalen. iedereen heeft het recht om alles op dit forum te begrijpen. Trouwens slechts 20% van de bevolking gaat naar de unif, de rest komt meestal zelfs bij zijn dorp niet buiten of verblijft met dorpsgenoten samen ergens. Laatst gewijzigd door Jantje : 30 november 2006 om 12:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik heb nog nooit Franstaligen gezien die aangenaam verrast zijn als je Frans spreekt, integendeel, ze vinden het de evidentie zelve en lachen je vaak nog uit als je een fout maakt. Kleine anekdote : in een zwembad van Center Parcs in Vlaanderen(ok , dat is geen conferentie, ik weet het ![]()
![]() |
![]() |
#51 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik wil hier niet veralgemenen, maar ik heb zelf nog een tijdje op een telefonische helpdesk gewerkt in Elsene en daar heb ik dus écht flagrante gevallen meegemaakt inzake het taalsuperioriteitsgevoel van sommige Franstaligen. Vooral als de klantjes uit Brussel zelf of uit de Rand kwamen was het de moeite en mocht je vooral zien zo foutloos mogelijk te antwoorden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nederlands heeft dialecten. Frans ook. AN kan gesproken wordt met een tongval. Net zo bij het Frans. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Fransen lachen weldegelijk met een afwijkende uitspraak of slecht gesproken Frans. Meer zelfs, in bepaalde gevallen doen ze dan zelfs heel neerbuigend. Ik herinner me een Elzasser die thuis Duits dialect sprak en vaak aangekeken werd met zijn afwijkende Franse uitspraak toen hij in een andere landsstreek van Frankrijk studeerde. Men spotte met hem en samen met nog enkele Elzassers werd hij spottend betiteld met "les Germains".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#57 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Maar ik moet zeggen dat de meeste Franstaligen eigenlijk affront hebben dat ik hen in het Frans kan aanspreken terwijl zij met moeite een paar woorden Vlaams kunnen broebellen. En het omgekeerde is ook waar: ik ken Franstaligen die Nederlands kunnen, maar het niet DURVEN spreken omdat ze schrik hebben om af te gaan, ook echt. Het hangt echt van persoon tot persoon af. En ondertussen ben ik persoonlijk zeer blij dat ik drietalig ben, ik ken al die problement tenminste niet.
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik zei dus dat ik sinds jaar en dag in contact ben met Walen uit alle hoeken van Wallonië en uit alle sociale lagen van de bevolking. En weet je wat: ik heb nooit (nooit) ondervonden dat er een probleem was om mekaar in het Frans (dus spreek ik niet over Waals, hé) te verstaan ...
![]() |