Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Bekijk resultaten enquête: Zal de N-VA de kiesdrempel halen?
Natuurlijk niet 3 4,35%
misschien in 1 provincie(zoals in 2003) 18 26,09%
De N-VA zal de kiesdrempel nipt halen 25 36,23%
Het wordt een glorieuze overwinning voor de N-VA 23 33,33%
Aantal stemmers: 69. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 30 november 2006, 18:59   #21
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorlac Bekijk bericht
Wel.......JMD alleen al vertegenwoordigt een veelvoud van de mensen in wiens naam u wenst te spreken....zonder NVA.

U staat te roepen,.......en niemand hoort u
De forumgangers hier al zeker.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2006, 19:01   #22
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid

Standaard

Ik ben blij dat we eindelijk uit dat kartel zijn: N-VA haalt de kiesdrempel, iets waar de BUB zelfs niet aan moet denken .
Oud 30 november 2006, 19:05   #23
zorlac
Parlementsvoorzitter

zorlac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
Dat cijfer komt uit een internetpeiling. In internetpelingen wordt de NVA altijd overschat, aangezien hun kiespubliek voornamelijk uit mannelijke hoogopgeleiden bestaat, wat precies het profiel is van de internetgebruiker.
Kan allemaal wel zijn,......maar NVA haalt probleemloos de kiesdrempel.
Hieraan twijfelt zelfs een Dr. S niet.....denk ik dan. Of bent u zo naïef.

De duidelijkheid die NVA nu tentoonspreidt gaat ze veel stemmen opleveren.....zeker van VB. Daar ben ik van overtuigd.

Laatst gewijzigd door zorlac : 30 november 2006 om 19:06.
zorlac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2006, 19:06   #24
Ive De Beckker
Gouverneur

Standaard

Ik hoop dat de blub nooit van tel zal zijn.
Allez, in een onafhankelijk walonie kunnen ze misschien iets halen...
Ive De Beckker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2006, 19:06   #25
zorlac
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
De forumgangers hier al zeker.
Da's correct.....hier wel.

Nu de rest nog....
Oud 30 november 2006, 19:15   #26
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Ik kan het feit dat de NV-A uit het kartel met Cd&V treedt alleen maar toejuichen. Ik ben principieel tegen kartels : Spirit geeft de SPa een vleug van liberalisme, Vivant geeft de VLD een odium van libertarisme, de NV-A gaf aan de CD&V een rechtse nationalistische wazigheid. Nee : dan liever klare wijn - op die manier kan NV-A zonder enige terughoudendheid de degens kruisen met haar ware concurrent : VB. Indien ze er in slagen om het kiesvee van deze partij te overtuigen dat stemmen op VB neerkomt op het weggooien van enige democratische machtsuitoefening kunnen ze zelfs uitgroeien tot de 2de partij in Vlaanderen even groot als de CD&V.

In dat geval kan deze combinatie dezelfde rol spelen als SP en PVDA in Nederland zo'n beetje als 2 handen op één buik : veroordeelt tot en gezegend met elkaar.

Voor de die-hard belgicisten is het in ieder geval een nachtmerrie:
met 2 grote flamingantistische partijen in Vlaanderen wiens vocatie het is aan de macht deel te nemen zal het kwaad kersen eten zijn.

Laatst gewijzigd door 1handclapping : 30 november 2006 om 19:23.
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2006, 19:18   #27
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Eindelijk
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2006, 15:16   #28
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kan allemaal wel zijn,......maar NVA haalt probleemloos de kiesdrempel.
Hieraan twijfelt zelfs een Dr. S niet.....denk ik dan. Of bent u zo naïef.

De duidelijkheid die NVA nu tentoonspreidt gaat ze veel stemmen opleveren.....zeker van VB. Daar ben ik van overtuigd.
Als u had nagekeken wat ik had gestemd in de peiling, dan zou u zien dat ik wel geloof dat NVA de kiesdrempel haalt. Ik zei alleen dat 7 % waarschijnlijk een overschatting was, wegens de reden die ik aanhaalde. Laat ons zeggen 5.5 % (voor de komst van JMDD). Ik hoop dat ze nu, zonder kartel en met JMDD inderdaad stemmen bij het VB zullen weghalen.
Oud 1 december 2006, 15:29   #29
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Volgens mij is alles nu op losse schroeven gezet.

En zouden we op 13 mei 2007 wel eens voor een heel grote verrassing kunnen komen te staan.

En is de kans dat de NV-a de kiesdrempel niet haald even groot als de kans dat ze hier als grootste partij van Vlaanderen uit komt.

Het zal er echt van afhangen hoe de verkiezingscampanje gevoerd word en hoe veel blunders de andere partijen nog gaan uithalen.

Het is zelfs mogelijk dat de NV.a een meerderheid haald samen met het VB en dat de andere partijen buiten spel kunnen gezet worden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2006, 16:14   #30
spherelike
Europees Commissaris

spherelike's schermafbeelding

Standaard

NVA kan maar hopen dat het VB het communotaire op de agenda krijgt in de laatste weken voor de verkiezingen, dan kunnen ze een graantje meepikken bij de nationalisten, die de rest van het VB-programma niet zo zien zitten.
Zijn het andere thema's die op de voorgrond komen (en wie weet wat er allemaal kan gebeuren tijdens de campagne, en zo het top-onderwerp wordt) dan zullen ze het moeilijk hebben.
Wie kan voorspellen hoeveel stemmen JMDD zullen volgen naar NVA ? Hoeveel liberalen steunden de JMDD die liberaal of gematigd nationalistisch willen blijven ? En hoeveel hij er nog zal wegjagen, door zijn onbehouwen gedrag is al evenmin te voorspellen. Ik wacht met spanning de lijstvorming af. Als hij zijn goesting niet krijgt, is het hek van de dam.
Of NVA in de coalitie om te depanneren, en geen ministerpost voor hem. Dan zullen we wat horen.

Laatst gewijzigd door spherelike : 1 december 2006 om 16:15.
spherelike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2006, 16:30   #31
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fifke Bekijk bericht
Ik hoop dat de blub nooit van tel zal zijn.
Allez, in een onafhankelijk walonie kunnen ze misschien iets halen...
In Wallonië halen ze zelfs niet genoeg handtekeningen om op te mogen komen
Oud 1 december 2006, 16:37   #32
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
En zouden we op 13 mei 2007 wel eens voor een heel grote verrassing kunnen komen te staan.
Is dat niet altijd zo?

Citaat:
En is de kans dat de NV-a de kiesdrempel niet haald even groot als de kans dat ze hier als grootste partij van Vlaanderen uit komt.
Dat vind ik erg ver gaan... Politieke aardverschuivingen zijn zeldzaam. Je had er een met LPF in Nederland, maar ik acht het onwaarschijnlijk dat zo iets in Vlaanderen gebeurt. Of je krijgt dezelfde farce met N-VA als met Leefbaar Nederland en een LJMDD. Mijn gok is dat VLD een serieus aantal procentjes zal zakken, CD&V zal stijgen, VB status quo blijft en N-VA tussen 5 en 10% haalt. Geen echte verrassingen dus. Of het moest gaan om een jaar �* la 1830, 1848, 1968, 1989,...

Citaat:
Het is zelfs mogelijk dat de NV.a een meerderheid haald samen met het VB en dat de andere partijen buiten spel kunnen gezet worden.
Dream on!

Laatst gewijzigd door Tantist : 1 december 2006 om 16:38.
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2006, 18:50   #33
zorlac
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
Als u had nagekeken wat ik had gestemd in de peiling, dan zou u zien dat ik wel geloof dat NVA de kiesdrempel haalt. Ik zei alleen dat 7 % waarschijnlijk een overschatting was, wegens de reden die ik aanhaalde. Laat ons zeggen 5.5 % (voor de komst van JMDD). Ik hoop dat ze nu, zonder kartel en met JMDD inderdaad stemmen bij het VB zullen weghalen.
Dat had ik (toen) nog niet...

Voor de rest lijkt mij uw inschatting.......best correct.

Veel hangt echter af vd reactie van NVA op deze ontwikkelingen (so far, so good), en de campagne erna.
Maw. ik zie ze 5% halen, maar evengoed 20%.......

Ik hoop iig op het laatste ....
Oud 1 december 2006, 19:46   #34
deryz
Staatssecretaris

deryz's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fifke Bekijk bericht
In de politiek kan nog alles gebeuren.

N-VA heeft de laatste jaren erg veel nieuwe leden.
Een bredere basis na de gemeenteraadsverkiezingen.
En hopelijk wordt zijn goed werk beloond
goed werk? waar is die "wij gaan niet in een regering zonder bhv splitsing" mening gebleven!
deryz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2006, 20:44   #35
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Eindelijk...eindelijk...eindelijk de hergeboorte van de Volksunie...ietsje rechts van het midden

Jaaaaaaren was kelt dolende,op electoraal gebied,hangende tussen VLD,Vivant en,voorwaar zelfs CD&V

Maar misschien wordt,eindelijk,het Jaak Gabriels-effect (maak uw partij,in casu de VolksUnie zo transparant dat ze alle kleuren weerspiegelt,of gewoon doorzichtig wordt) teniet gedaan..

Het heeft LANG geduurd.
JMDD in de NVA,waarom niet,NVA losgekoppeld van de CD&V...het werd tijd..er komen federale verkiezingen aan,de VU,oeps,de NVA moet niet aan DAT treintje hangen

"Yves" zal wel zelf zijn ruiten ingooien vrees ik

Laatst gewijzigd door kelt : 1 december 2006 om 20:45.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2006, 13:23   #36
Argusx43
Minister

Argusx43's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Eindelijk...eindelijk...eindelijk de hergeboorte van de Volksunie...ietsje rechts van het midden

Jaaaaaaren was kelt dolende,op electoraal gebied,hangende tussen VLD,Vivant en,voorwaar zelfs CD&V

Maar misschien wordt,eindelijk,het Jaak Gabriels-effect (maak uw partij,in casu de VolksUnie zo transparant dat ze alle kleuren weerspiegelt,of gewoon doorzichtig wordt) teniet gedaan..

Het heeft LANG geduurd.
JMDD in de NVA,waarom niet,NVA losgekoppeld van de CD&V...het werd tijd..er komen federale verkiezingen aan,de VU,oeps,de NVA moet niet aan DAT treintje hangen

"Yves" zal wel zelf zijn ruiten ingooien vrees ik
De NVA zal in ieder geval nu zeker een aantal stemmen van het VB afsnoepen, daar mag je zeker van zijn. Hoeveel is de vraag, maar ik denk wel toch een paar percent, zeker genoeg om de kiesdrempel te halen.
Eigenlijk wel goed gezien van hun......en misschien wel ook van CD-NV(die nu hun vlaamgezinde stempel weer wat verliezen) en VLD( de rechter en ex-VU vleugel , dus ze hebben groot gelijk.
Argusx43 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2006, 16:59   #37
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Zouden we niet beter eens een poll organiseren over hoeveel kiezers de VLD volgend jaar nog gaat overhouden?
Terwijl uw prutspartijke aan het ruziemaken was met jullie voormalige tsjeefse vrienden had onze liberale premier het te druk om commentaar te geven omdat hij VW-jobs aan het redden was. Dát onthouden de mensen.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2006, 17:02   #38
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Terwijl uw prutspartijke aan het ruziemaken was met jullie voormalige tsjeefse vrienden had onze liberale premier het te druk om commentaar te geven omdat hij VW-jobs aan het redden was. Dát onthouden de mensen.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2006, 17:03   #39
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Dat van die 200.000 extra jobs die hij beloofd had zullen ze wellicht al lang vergeten zijn, zeker?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2006, 19:01   #40
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat had ik (toen) nog niet...

Voor de rest lijkt mij uw inschatting.......best correct.

Veel hangt echter af vd reactie van NVA op deze ontwikkelingen (so far, so good), en de campagne erna.
Maw. ik zie ze 5% halen, maar evengoed 20%.......

Ik hoop iig op het laatste ....
Ok, no hard feelings then.

Ik denk eigenlijk dat het niet meer in kartel gaan hen misschien wel meer extra stempotentieel (dat ze dan wel nog moeten verzilveren) oplevert dan JMDD. Ik ben zeker dat er veel ex-VU'ers zijn die het niet konden opbrengen om CD&V te stemmen. Die keren nu misschien terug naar de NVA. 20% zal waarschijnlijk het maximumpotentieel zijn voor een parij als de NVa, maar dat zie ik hen nu niet direct halen volgend jaar. Maar nu ze op de politieke kaart staan, is de kiesdrempel zeker geen groot probleem (in tegenstelling tot twee jaar geleden).

Maar eigenlijk wilde ik dus vooral kritiek uiten op het fenomeen "internetpeilingen", die volkome onwetenschappelijk zijn, wegens geen volkomen toevallige deelname en geen proportionaliteit. Internetpeilingen kunnen enkel tendenzen weergeven, men kan ze niet gebruiken om politicologisch verantwoorde voorspellingen te doen over concrete uitslagen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be