![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#301 | ||||||||||||||
|
Minister
|
Citaat:
Je vindt dit gedrag diepmenselijk. Ik ook. Maar wat mij betreft, blijft het daar niet bij. Je maakt je er met die vier woorden wel heel makkelijk vanaf, Schaveiger. Want hoe diepmenselijk ook, het hypothekeert wel alle geloofwaardigheid. Als mensen alleen nog maar sacramenten willen ontvangen "omdat ze niet anders durven", zonder daar verder nog bij stil te staan, dan is het al even diepmenselijk dat gelovigen die mensen confronteren met de vraag of het überhaupt nog wel zin heeft krampachtig vast te houden aan iets waarvan ze zich niet meer de moeite willen getroosten om er zich in te verdiepen en er zin aan te ontlenen. Me dunkt is de leegloop bij (o.a.) de katholieke Kerk niet zozeer te wijten aan een terugloop in geloofsbeleving. Teveel medegelovigen rondom mij die oprecht openstaan voor de kracht van de sacramenten en er zin aan ontlenen, en die zich, net als ikzelf, in hun hemd gezet weten omdat nogal wat randchristenen de Kerk als een grootwarenhuis beschouwen waar ze naar believen wat uit het winkelrek mogen nemen, zolang ze aan de kassa maar betalen. Nu ja, de meeste gelovigen nemen het maar voor lief dat ze in hun hemd gezet worden. Dat is de prijs die je nu eenmaal moet betalen in een maatschappij waar geloof niet meer vanzelfsprekend is. En die prijs betalen we met plezier. Anderen, die zich dit niet lieten welgevallen namen juist afstand van de Kerk, omdat het zo'n schijnheilige boel werd. Ook hun houding vind ik diepmenselijk, en ik betreur het mét hen. Want vaak zijn zo'n mensen juist erg gelovig, en zou hun energie binnen de Kerk waarschijnlijk nog beter besteed zijn dan erbuiten. Kortom, iedereen in dit verhaal - de randgelovigen, de geëngageerde gelovigen en de ex-gelovigen - kan je wel van diepmenselijk gedrag verdenken. Het verbaast me dat je dat bijvoeglijk naamwoord blijkbaar als een passe-partout gebruikt. Leg me eens iets omslachtiger uit wat je nu precies bedoelt. Misschien dat we dan kunnen verderpraten. Citaat:
Citaat:
Waarom zou dit goedkoop zijn, of nonsens? Aangezien dit jouw uitgangspunt is, zou ik graag van je vernemen waarom je dit zo ziet. Misschien krijgt mijn eventuele weerwoord dan méér zin. En niets verplicht je de moeite te doen je uitgangspunt te staven. Sta ons beiden dan toe dit discussiepuntje te laten voor wat het is.Ik verwijs je eventjes naar een vroegere episode in deze discussie, waar ons beider definities van agnosticus staan uiteengezet. Volgens de definitie die ik van agnosticus heb gegeven ben ik er géén. Jouw definitie getuigt van sarcasme - dat ik overigens wel weet te waarderen Voor het geval je zou willen verdergaan op dit punt, ben je bij deze van harte uitgenodigd om jouw échte (niet humoristisch bedoelde) definitie van "agnosticus" op dit forum te zetten. Kwestie van niet naast elkaar door te lullen en de discussie zuiver te houden. Voorlopig houden we het erop dat ik géén agnosticus ben, en ik mezelf wel degelijk als gelovige blijf profileren. Op basis van de totnogtoe aangevoerde argumenten zou het van onsportiviteit getuigen me als agnost te classificeren.Neen, dat is het niet. Maar het fenomeen "geloven" laat zich niet zomaar in een paar simpele begrippen vatten. Ik kom er dadelijk op terug. Citaat:
Als de lui, die klaarstaan om de zondares te stenigen, Hem vragen waarmee Hij Zich bemoeit, en Hem erop wijzen dat het Oude Testament ("de Wet van Mozes") wel degelijk overspel bestraft met steniging, dan gaat Jezus daar niet lijnrecht tegenin. Nergens zegt Hij dat die wet onjuist of onrechtvaardig is. Nergens is Hij die wet ontrouw, zelfs niet dáár, waar ze naar ons hedendaags aanvoelen barbaars is. Het enige wat Hij zegt is: "Okee, stenig ze maar. En wie zonder zonde is, die werpt dan maar de eerste steen..." En zoals Hij die Wet (het Oude Testament) las, zo tracht ik het eveneens te lezen. Deed ik dat niet, dan zou ik geen christen zijn. O ja... je weet toch hoe het verhaal afloopt? Neen? Niemand durfde ook maar één steen naar die vrouw te smijten. Als jij het lezen van het Oude Testament door een nieuwtestamentische bril beschouwt als "koud en warm blazen", dan bewijs je alleen maar hoe weinig je van het christelijke erfgoed begrijpt. Citaat:
Citaat:
Het evangelie, dáár gaat het om. De boodschap die daaruit spreekt vind ik zeer de moeite waard. Zozeer zelfs dat ik er nóg zou in geloven, mocht blijken dat men ooit wetenschappelijk onweerlegbaar zou kunnen aantonen dat de figuur Jezus een verzinsel is. En zover moet ik het zelfs niet drijven, want bij nader order bestaat er onder historici allesbehalve consensus aangaande Jezus's historiciteit, waarbij we zelfs nog mogen opmerken dat in beide kampen - de "believers" en de "non believers" - veelal nog andere (minder oprechte) motivaties meespelen dan louter wetenschappelijk-historische... Motivaties die die hele discussie in mijn ogen voorlopig irrelevant maken. Vergelijk het maar met het werk van William Shakespeare. Mocht ooit blijken dat Shakespeare nooit bestaan heeft, en dat anderen al die toneelstukken schreven... zouden die stukken dan inboeten aan kwaliteit? Zou men dan plots datgene, wat eeuwenlang voor Shakespeares werk heeft doorgegaan, minderwaardig gaan vinden? Citaat:
Ik stel voor dit punt van discussie te laten rusten. We zullen mekaar vermoedelijk nooit begrijpen. Jammer, maar ik accepteer dit. Citaat:
Nederlands schijnt een goede taal te zijn om aan filosofie te doen (net als Duits), omdat het zo'n enorm grote woordenschat heeft. Weinig talen maken het onderscheid en spreken alleen over "religie, religion, réligion enz..." Het Nederlands beschikt daarnaast nog over het woord "godsdienst". Alle godsdiensten zijn religies, doch niet alle religies zijn godsdiensten. Het boeddhisme bvb. is een religie, maar er wordt geen God gepostuleerd. De mens wordt er geacht om uit eigen kracht tot volmaaktheid te komen. Omdat het christendom uitdrukkelijk een God postuleert, is het zeker een godsdienst. Waarom jij dat beweert dat ik eerder "religieus" dan "godsdienstig" ben is me een raadsel. Misschien toch maar eens vertellen wat jij onder "religie" verstaat, en onder "godsdienst"...? Citaat:
Begrijp me niet verkeerd, ik wil je niet veroordelen, en evenmin een veeg uit de pan geven. Maar spontaan komt deze vraag bij me op. Intuïtie heeft, me dunkt, veel te maken met zelfvertrouwen. Zelfvertrouwen is niet hetzelfde als zelfzekerheid; nog minder staat het gelijk aan arrogantie. Zelfvertrouwen groeit naarmate je meer levenservaring krijgt. Levenservaring is normaliter evenredig met leeftijd, maar je zal het ongetwijfeld met me eens zijn dat er mensen zijn die op hun dertigste over méér levenservaring, zelfvertrouwen en intuïtie beschikken, dan anderen op hun tachtigste. Zelfvertrouwen heeft ook veel te maken met de wijze waarop je je twijfels plaatst en weet te overstijgen. En laat ik nu al de hele tijd betogen dat twijfelen evenzeer bij geloven hoort als druiven bij wijn. Ik hou het er dus op dat ik gans andere ervaringen heb rond "intuïtie" dan jij. Hierover verder discussiëren is m.i. zinloos. We zijn immers niet gemachtigd om elkaars levenservaring in twijfel te gaan trekken. Dat zouden we pas kunnen, mochten we elkaar ooit in levenden lijve ontmoeten en elkaar goed leren kennen. Quod non. Citaat:
Hoe dit tegenslag me ook getekend heeft, op één of andere manier ben ik erin gelukt dit te boven te komen. En sedert jaren mag ik stellen dat ik een gelukkig mens ben, en mijn leven zich gestabiliseerd heeft, ondanks de gevolgen van die tegenslag waarmee ik me elke dag nog geconfronteerd weet. Die slag te boven komen, dat heb ik niet alleen gekund. Daar heeft Iemand me mee geholpen. Ik acht mezelf niet in staat zoiets zonder Gods hulp klaar te spelen. Ik heb al eerder gesteld dat maar heel weinig mensen daartoe in staat zijn. En of Hij me geslagen heeft? Of Hij me die tegenslag aangedaan heeft? Ik worstel daar nog altijd mee. Dat is de twijfel die inherent is aan het geloof - net als Jezus' Eigen doodstrijd in de Hof van Olijven, vlak voor Zijn gevangenneming. Ofwel heeft Hij het niét gedaan, en dan heb ik Hem uiteraard niks te verwijten. Ofwel heeft Hij het wel gedaan, en ga ik in de Bijbel zoeken naar mensen die eenzelfde soort ervaring hebben gehad, en lees ik daar hoe zij daarmee als gelovige omgingen. En dan stoot ik op deze verzen uit Psalm 118, één van mijn lievelingspsalmen: Citaat:
Maar om dit nu als zekerheid naar voren te schuiven vind ik te verregaand. Ik blijf erbij dat geloof niet synoniem is met zekerheid, en dat twijfel er hoe dan ook een onderdeel van is. Citaat:
Wat de conflicten in de wereld betreft: niet de religie is daarvan de oorzaak, zover moet je het niet zoeken. Het ligt veel eenvoudiger. Overal waar mensen er niet in slagen om mekaar als mens te zien, over alle culturele, religieuze en linguïstische verschillen heen, daar ligt een conflict om de hoek te loeren. Vergelijk het maar even met wat hier te lande vandaag gebeurt, waar spanningen tussen moslims en niet-moslims in de volle actualiteit staan. Het zou van een verregaande arrogantie getuigen vanwege niet-moslims om - wanneer het tot een conflict mocht komen - alle schuld in de schoenen van de moslims te schuiven. Mijn grootmoeder, Schaveiger, was een buitengewoon sterke vrouw die mentaal en lichamelijk gezond mocht blijven tot de dag dat ze overleed op bijna 102-jarige leeftijd. Ze was niet het type dat haar kleinkinderen verwendde; meermaals maakte ik als snotneus kennis met haar harde (maar daarom niet minder liefdevolle) hand. En als we onderling ruziemaakten, en de ene betichtte er de ander van de aanstoker te zijn, dan krijgen beiden er stevig van langs en luidde haar gevatte commentaar: "Om ruzie te maken moet je met zijn tweeën zijn". En dus zijn in een conflict beide partijen verantwoordelijk. De ene misschien wat meer dan de ander, maar toch... beiden! Dat mensen ruzieën over religieuze zaken, wil nog niet zeggen dat religie de oorzaak van die ruzie is. De oorzaak is gewoon dat die mensen elkaar gewoon niet liggen, punt uit. Ik ken mensen die ruziemaken over de vocatief van "ego". Wil dat dan zeggen dat we onze middelbare scholieren de mogelijkheid tot het volgen van lessen Latijn moeten onthouden? Citaat:
Hoogstaand moreel gedrag is dus eigenlijk niet normaal, Schaveiger. Ik herhaal je dat maar weinig mensen tot echt hoogstaand moreel gedrag komt. Ik heb je al gezegd dat er ook bij mij nog veel werk aan de winkel is, en geenszins catalogiseer ik mezelf onder de noemer "moreel hoogstaand". Er zijn maar weinig mensen die ik met dit epitheton vereer. Dat zijn niet noodzakelijk allemaal gelovigen. Maar het moet me wel van het hart dat de meerderheid van hen dit wél zijn: Damiaan is een voorbeeld van een gelovige die dus (vermoedelijk) van zichzelf zou stellen dat hij dit alleen kon met Gods hulp, terwijl van Gandhi minder zeker kan gesteld worden of hij zich in zijn oproep tot geweldloosheid door God gesteund wist. |
||||||||||||||
|
|
|
|
|
#302 |
|
Minister-President
|
Natuurlijk niet, die uit de "traditie" is moeilijk te slikken.
|
|
|
#303 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Als je zo voortdoet geraak je nog in de hel Je ziet toch in het dagelijks leven dat God bestaat ? Sommige mensen lopen steevast in hun ongeluk , brengen onheil , trekken slechte vrienden aan , en het is echt niet van domheid . Zo'n mensen bestaan die op het slechte gericht zijn , iedereen moet dat maar eens in zijn eigen omgeving onderzoeken . Goed en slecht bestaat , en hoe je dat noemt , God /Goden en blablabla , het bestaan van iets dat boven ons staat kan je objectief wetenschappelijk waarnemen . Vandaar dat ik niet in toeval geloof , alles is te prachtig georganiseerd , als je het wil zien , dan zie je het . Dave heeft het bijvoorbeeld in zijn vrienden gezien , wel , dat vind ik prachtig . |
|
|
|
|
|
|
#304 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Dat vond ik erg, want het demonstreert dat ongelovigen hun ongeloof extrapoleren naar de ontkenning van neutrale historisch figuren (dus los van de wonderen).
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 2 december 2006 om 15:55. |
|
|
|
|
|
|
#305 | |
|
Minister
|
Citaat:
- Alhoewel er geen echt bewijs is, nemen de meeste geleerden aan dat er een figuur jezus geweest is, op basis van onrechtstreekse aanwijzingen. - Deze persoon had met zekerheid niet het belang dat hem nu door de kerk toegedicht wordt, anders waren er sporen achtergebleven in de geschiedschrijving. - Er is geen enkele aanduiding dat jezus ooit gezegd zou hebben dat hij goddelijk is. - Het evangelie (mattheus), geschreven decennia na jezus' dood, is zo goed als zeker 'getruceerd' om het leven van jezus in overeenstemming te brengen met wat de leerlingen en latere christenen ervan wilden maken. Latere geschriften gingen voort op mattheus. Alhoewel paulus voor mattheus zou komen (20j na de kruisdood), spreekt deze omzeggens niet over woorden of daden van de persoon jezus. Daar is hij blijkbaar niet in geïnteresseerd. Maar hij is wel zot van de 'dood en verrijzenis'. Hier zit men dus blijkbaar zeer dicht bij de 'grote goedpraterij'. |
|
|
|
|
|
|
#306 |
|
Banneling
|
Ja natuurlijk , het leven van de Oude Grieken , Toetanchamon , Alexander de Grote enz... is door de geschiedenis niet getrukeerd .
Enkel het leven van Jezus Christus is getrukeerd omdat hij kwam vertellen dat goed en slecht bestaat ? Waarom zou iemand het leven van Jezus Christus willen trukeren ? Welk belang zou iemand daarbij hebben ? |
|
|
|
|
|
#307 |
|
Parlementsvoorzitter
|
En toch denkt 30% van de Vlamingen dat de historische Jezus (dus los van de christelijk-traditionele Jezus) niet bestaan heeft. Wie heeft dan gefaald? De geschiedeniswetenschappers? Ons onderwijs? De Kerk?
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 2 december 2006 om 16:06. |
|
|
|
|
|
#308 | |||||||
|
Minister
|
Citaat:
Naargelang de mens evolueert en zijn individualiteit een vollediger vorm krijgt, neemt die behoefte bij de mensen af en krijgt men iets als de ‘leegloop’ van de kerk. In deze zin is het ook normaal dat de kerk in moeilijke perioden, bij ramp en tegenspoed, terug meer succes kent. Citaat:
Citaat:
Ajjj, toch nog niet helemaal doorgedrongen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
|
|
|
|
|
#309 |
|
Minister
|
Als reeds 30% denkt dat jezus niet noodzakelijk bestaan heeft, dan heeft men niet gefaald; dan maakt men vooruitgang.
|
|
|
|
|
|
#310 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Ik vind het gedrag van die mensen diepmenselijk omdat het mensen zijn en geen heiligen. Omdat ik niet tot andermans bewustzijn kan doordringen zal ik je mijn eigen visie hierop geven. Wanneer ik bvb uitgenodigd wordt op de begrafenis van een familielid of goede kennis, en het is een gelovige, woon ik de mis ter zijner ere bij. Niet als respect voor de overledene, die is er toch niet meer, maar als respectbetuiging voor zijn nabestaanden en hun geloof. Dit in kerken, zalen en tempels. Tot nu toe heb ik nog niet de kans gehad om een ceremonie bij te wonen in een moskee maar dat komt nog wel. Persoonlijk hou ik er de herinnering van het bombast-rituele bij de christenen/joden tot de simpele eenvoud van de GvJ. Meer zoek ik er ook niet achter en je kan me natuurlijk ook catalogeren met het merendeel dat, tenminste bij de katholieken, die missen bijwonen « om een goed figuur te slaan ».
Quand les dégoûtés s'en vont, il n'y a que les dégoûtants qui restent. (PVDB) Laatst gewijzigd door schaveiger : 2 december 2006 om 17:08. |
|
|
|
|
|
|
#311 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
#312 | |||
|
Minister-President
|
Citaat:
Citaat:
Waarom haal jij er een popidool of een toondichter bij als tegenhanger van god of christus ?. Het is volgens mij volledig irrelevant om smaken en kleuren te vergelijken met religie. Citaat:
Vandaar mijn sarcasme.
|
|
|
|
#313 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
- het OT was te « oog om oog tand om tand ». - het NT, ook wel Nieuwe Alliantie genoemd, moest afstand nemen van een wraakzuchtige god. - alleen god kon dit en daarom gingen ze splitsen, een zoon en een geest. We kunnen daar nog verder op bomen maar met het voorgaande heb je min of meer een (klein) beeld van hoe ik het zie.
|
|
|
|
#314 | ||||
|
Minister-President
|
Citaat:
Bij te stellen dat je meer bij religie aanleunt dan bij godsdienst wil ik er alleen maar op wijzen dat bij de laatste geen twijfel kan/mag bestaan. Jij stelt van niet, dat is voor mij een gegeven dat alleen maar van toepassing is op theologen. Citaat:
Dus heb je minder zelfvertrouwen dan je eerder schreef ?. Citaat:
Er zijn niet alleen spanningen tussen moslims en anderen, ook tussen moslims onderling zoals bij christenen onderling. Alleen zijn de eersten nog gewapend met geschut uit het OT. Citaat:
Wat is volgens u de betekenis van de ziel ? Nog een goede nacht toegewenst.
Quand les dégoûtés s'en vont, il n'y a que les dégoûtants qui restent. (PVDB) Laatst gewijzigd door schaveiger : 2 december 2006 om 17:58. |
||||
|
|
|
|
|
#315 |
|
Banneling
|
En dat gaat maar door .
Mensen die in toeval geloven ? Mensen die onder de tram lopen ? toeval . Mensen die kanker krijgen ? toeval . Mensen die dagelijks een glas omverstoten ? toeval. Mensen die verstoten worden door hun moeder en door hun grootouders opgevoed worden ?toeval . Mensen die van niemand sympathie krijgen .toeval . Slimme mensen die alles doen om er te geraken en nergens geraken ? toeval . Domme mensen die er met hun klak naar gooien en overal geraken ? toeval . |
|
|
|
|
|
#316 |
|
Minister
|
Kaffer die iets zinnigs zegt? toeval.
|
|
|
|
|
|
#317 |
|
Minister
|
|
|
|
|
|
|
#318 | |
|
Minister
|
Citaat:
Zonder verder commentaar, behalve dan dat je kennelijk moeite hebt met lezen. Misschien zijn mijn postings te lang...? |
|
|
|
|
|
|
#319 |
|
Banneling
|
Buiten mensen kleineren heb je hier anders nog geen constructieve bijdrage geleverd .
Toeval ? Het is typisch voor ongelovigen dat ze het geloof tot in het absurde toe in twijfel trekken . Je moet die posts hier eens lezen , nu beginnen ze al in twijfel te trekken of Jezus Christus heeft bestaan . Dergelijke reacties wijzen op een hysterische angst voor geloof , vrijzinnigen bestaan niet , Of je houdt van God , of je bent er bang voor . |
|
|
|
|
|
#320 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Wat ik me nog herinner van de lessen "godsdienst", dan is het wel dat het 'geloof' staat voor respect voor iedereen. "Oordeel niet opdat gij...enz" Net het tegenovergestelde van wat jij hier doet. ps: ik heb niks tegen bidden op zich. Indien iemand z'n tijd daaraan wil verprutsen, mij niet gelaten. |
|
|
|
|