Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 december 2006, 17:46   #61
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
...
Waarom ga je anders kracht putten uit een geloof? Toch omdat je mentaal zwak bent.
...
Neen, omdat ik weet dat we er met de rede (of de wetenschap) alleen niet geraken. De wetenschap is zeer goed in het verklaren van de mechanismen die achter bepaalde fenomen zitten, maar op het gebied van zingeving heb ik er niet veel aan.

Ik heb 2 keuzes: ofwel is alles zinloos, ofwel maakt alles deel uit van een bepaald plan. Waarom is een persoon die voor het tweede kiest volgens u mentaal zwakker dan iemand die voor het eerste kiest?
Oud 7 december 2006, 17:46   #62
jurgen79
Banneling

jurgen79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
De RKKerk is geen sekte, vermits ze aan nauwelijks geen één van de criteria voldoet.

Zij verplicht niemand (het zijn je ouders die beslissen om je laten dopen, niet de Kerk zelf) om gedoopt te worden. En ongelovigen worden nooit gedwongen om aanwezig te zijn op haar vieringen. De Kerk is open, heeft geen eschatologisch zelfmoordgedachte, alle besluiten (documenten en encyclieken) zijn openbaar, alles is theologisch bestudeerd door mensen van verschillende stromingen, de kerkelijke macht is verspreid bij de bisschoppen van de hele wereld en ze staat onder de burgerlijke rechtgeving van ieder land.
Mijn ouders zijn gelovig...en hun geloof draagt hun op om hun kinderen te laten dopen.
Dus van mentale dwang geen sprake?
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2006, 17:53   #63
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn ouders zijn gelovig...en hun geloof draagt hun op om hun kinderen te laten dopen.
Welk geloof hebben uw ouders dan? Ze zijn alvast niet katholiek, want het katholicisme draagt ouders niet op hun kinderen te laten dopen.

Citaat:
Dus van mentale dwang geen sprake?
Neen
Oud 7 december 2006, 18:04   #64
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik verhef mij trouwens niet tot Ubermensch.
Als jij u beledigd voelt omdat ik een andere mening hebben over mensen die zich tot bepaalde geloofsovertuigingen gaan keren...tja...dan is er toch sprake van een mentale zwakheid. Zelfs misschien wel sprake van fundamentalisme

Ben op vroege leeftijd afkerig geworden tegen elke vorm van geloof.
Mede in de hand gewerkt door mijn ouders die mij verplicht elke zondag naar de kerk meenamen om mij te indoctrineren in deze sekte.
Wel ze hebben mij niet kunnen overtuigen dat ik een beter mens ging worden door te geloven wat daar nen oetlul staat te zeveren (elk jaar dezelfde preek). Met de nodige ruzies vandien uiteraard, want ik ben een echte 'Judas' volgens mijn ouders, omdat ik de menigte niet wil volgen.
Maar mijn eigen wil en weg wil volgen...de welke mij het beste ligt...zonder dat er enig geloof mij moet bijstaan.
En ik kom er ook in het leven...en als we doodvallen gaat het even zwart zien voor u als voor mij.
Er gaat niks maar dan ook niks zijn na de dood. Geen rijstpap, geen maagden, geen.....

Maar aangezien elke mens 'bang' heeft van de dood heeft elke vorm van geloof hier handig op ingespeeld en een zogezegd hiernamaals gecreeërd als je je aan de 'plichten' houdt van het geloof.

Als je dan niet kan spreken van sektes? Sorry...maar den ben je mentaal zwak.
Okee je verheft je mss niet tot Übermensch, maar gelovigen verlaag je tot Untermensch.
Ik voel me niet beledigd omdat we verschillen in meningen, maar omdat:
1)je enorm veralgemeent (je gooit fundamentalisten, moslims, christenen, ... op enen hoop)
2)je argumenten ad baculum gebruikt door de tegenstanders mentale zwakkeren te noemen.
Oud 7 december 2006, 18:08   #65
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
...en hun geloof draagt hun op om hun kinderen te laten dopen.
Da's een goeie

Ouders laten hun kind dopen omdat ze dat zélf willen, en niet omdat de Kerk hen dat opdraagt.
Daarom ben ik enorme voorstander van het doopsel, vormsel en eerste communie op volwassen leeftijd (->zoals het was in de Jonge Kerk). Zo krijgen we een gemeenschap van overtuigde en bezielde christenen en geen smoeltrekkers.

Laatst gewijzigd door Judokus : 7 december 2006 om 18:09.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2006, 18:22   #66
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Veel bla bla bla, maar helaas niets concreet. Tot zover het "weten" van Job.
Beste Esperanza,
Ik raad je héél dringend aan je nickname te veranderen.
Je zal NOOIT zelfs maar kunnen evenenaren/ervaren wat je naam oproept.
Je bent vastgevroren op één zienswijze.
Ik heb daar absoluut geen problemen mee.
Maar laat wie wie is.
Ik laat jou ook.
Gelieve op deze 'reply' NIET te antwoorden.
Job.

Oud 7 december 2006, 19:44   #67
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Gek hoe meningen kunnen verschillen. Ik vind het juist positief dat gelovigen mensen gaan helpen op plaatsen waar er veel miserie is. Ik vind het juist een goede zaak dat gelovigen aandacht hebben voor zwakke mensen.
Zoals de jezuïeten in toenmalig Congo, zeker. Daar hebben we het reeds over gehad.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2006, 20:06   #68
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Neen, omdat ik weet dat we er met de rede (of de wetenschap) alleen niet geraken.
Als ge die 'weet' nu verandert in 'denk' dan volg ik.

Citaat:
De wetenschap is zeer goed in het verklaren van de mechanismen die achter bepaalde fenomen zitten, maar op het gebied van zingeving heb ik er niet veel aan.
Dat is ook de bedoeling niet van wetenschap (tenzij ge filosofie e.d. erbij betrekt).
Maar ge kunt zingeving natuurlijk ook in uzelf zoeken. En misschien komt ge dan wel tot een veel vruchtbaarder resultaat dan met pilaarbijten.

Citaat:
Ik heb 2 keuzes: ofwel is alles zinloos, ofwel maakt alles deel uit van een bepaald plan. Waarom is een persoon die voor het tweede kiest volgens u mentaal zwakker dan iemand die voor het eerste kiest?
Ofwel, zoals hoger gesteld, zoek je zin in jezelf.
Als je dat niet kunt en behoefte hebt aan vadergoden buiten je, wel, misschien ben je dan inderdaad mentaal zwakker.
Oud 7 december 2006, 20:36   #69
jurgen79
Banneling

jurgen79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welk geloof hebben uw ouders dan? Ze zijn alvast niet katholiek, want het katholicisme draagt ouders niet op hun kinderen te laten dopen.

Neen
Katholiek...enfin, we zullen het dan sociale drang noemen.
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2006, 00:05   #70
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaXiMuS Bekijk bericht
ideeën is overigens met 3e's
gelieve niet te zeiken over een vergeten "e"...Doet niet ter zake.
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2006, 00:16   #71
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Volgens mij is het dwangmatig zoeken naar geesteszieken waar er geen zijn een geestesziekte.
een soort paranoïa wil je zeggen? Geestesziekten-fobie?We hebben het hier over "geloof", in wiens na(a)m(en) miljoenen en miljoenen doden gevallen zijn, en nog steeds vallen.
Tussen haakjes, gelieve hier niet over uw geaardheid te beginnen leuteren, die heeft er niks mee te maken.Bij voorbaat bedankt
Oud 8 december 2006, 00:21   #72
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Als u ook maar enigzins het programma van D66 had gelezen dan wist u dat wij als partij 100% achter de homo's staan. Sterker nog, D66 heeft in Nederland het homohuwelijk ingevoerd. Om dan direct de conclusie te trekken dat ik gelijk ook homo ben vind ik behoorlijk generaliserend en getuigt niet van veel inzicht. De enige reden dat ik me mengde in de discussie over ''homoseksualiteit is doodnormaal in de dierenwereld'' is omdat ik typjes zoals Kaffer niet kan uitstaan. En ja, ik haalde hier de homo's erbij omdat op dezelfde kortzichtige manier over gelovigen wordt geoordeeld.
Jaja, je bent geen janet maar je verdedigt ze door dik en dun.En je bent niet gelovig maar nu neem je het voor de gelovigen op...Wie ben je eigenlijk? De Rode Ridder of zo?
Oud 8 december 2006, 00:27   #73
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
't Is pertank eenvoudig.
Als ge 't in twijfel trekt, stap op 't vijfde verdiep eens door het venster.
Als ge 'r met een paar reanimatie-'staven' vanaf komt zult ge van geluk mogen spreken.
Het resultaat van herhaalbare experimenten geldt in de wetenschap wel als bewijs.

Nee skeletje, een hypothese moet niet gestaafd worden. Het is een voorlopige aanname.

Nee skeletje, een hypothese moet niet gestaafd worden.

Right. Dank u voor uw erkenning dat er nog veel andere goden bestaan in uw brein. Niet één god dus.
Zoals in mijn brein nog verschillende andere wiskundige stelsels bestaan waarin 1+1 niet 2 is, maar bijvoorbeeld 10. Het stelsel waarin 1+1=2 is, is alleen het meest alledaags bekende.
als u in het concept van een "god" gelooft, waarom dan niet in meerdere goden? Waarom zou die fameuze god nu helemaal alleen moeten zijn?Vooral wetend dat er evenveel goden als volkeren zijn?
Oud 8 december 2006, 06:54   #74
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als kind gedoopt worden (ik neem aan dat u dat bedoelt) is niet hetzelfde als gedwongen worden om gelovig te worden.
Ieder jaar worden kinderen onvrijwillig lid van een (kleuter)school. Hebt u daar ook problemen mee?
Is onderwijs een religie?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2006, 07:11   #75
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
Jaja, je bent geen janet maar je verdedigt ze door dik en dun.En je bent niet gelovig maar nu neem je het voor de gelovigen op...Wie ben je eigenlijk? De Rode Ridder of zo?
Ik zou eerder zeggen dat Liberalist_NL consequent is in zijn redeneringen, iets waar veel forummers niet van kunnen worden "beschuldigd"...

Laatst gewijzigd door Esperanza : 8 december 2006 om 07:11.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2006, 07:16   #76
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Is onderwijs een religie?
Het is niet de eerste maal dat een bepaalde forummer meent zijn religie te moeten verdedigen door te vergelijken met wereldse zaken. Het valt hem blijkbaar heel moeilijk om deze zaken gescheiden te houden.
Oud 8 december 2006, 08:52   #77
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1) Dat janetgedoe vind ik persoonlijk nergens voor nodig, maar ik vind het ook niet nodig mensen daarop te bekritiseren of hen op andere manier minderwaardig te laten voelen.

2) Ik neem het voor iedereen op die vrij wil kunnen leven, zonder dat de maatschappij, of sommigen zoals u, ze daarin beperken. Het is eenmaal ieders keus hoe die zijn leven wil leiden, ongeacht religie, levensovertuiging, of levensstijl, zolang anderen maar niet geschaadt worden.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2006, 09:50   #78
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Wie ben je eigenlijk? De Rode Ridder of zo?
Hmmm ... als je ziet welke vrouwen die zoal tegenkomt ... misschien wil ik wel eens in zijn schoenen staan.
Oud 8 december 2006, 10:45   #79
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
een soort paranoïa wil je zeggen? Geestesziekten-fobie?We hebben het hier over "geloof", in wiens na(a)m(en) miljoenen en miljoenen doden gevallen zijn, en nog steeds vallen.
Geloof heeft anderzijds ook al vele generaties lang aan miljarden mensen steurn en troost geboden in moeilijke tijden. Niet elke gelovige tracht zijn geloof door middel van dood en vernieling uit te dragen, weet je.

Ik ben zelf ook niet gelovig, maar ik heb tenminste niet de pretentie om vanuit een soort misplaatst superioriteitsgevoel mensen die wel geloven af te schilderen als "geesteszieken", hetgeen ze natuurlijk ook allerminst zijn.

Citaat:
Tussen haakjes, gelieve hier niet over uw geaardheid te beginnen leuteren, die heeft er niks mee te maken.Bij voorbaat bedankt
Jij hebt mij niet voor te schrijven waarover ik hier wel of niet mag beginnen "leuteren". Net zoals dat met dit onderwerp het geval is, had je ook in het topic over homoseksualiteit ongelijk. Ook homoseksualiteit is geen geestesziekte, maar een voorkeur.
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 8 december 2006, 10:48   #80
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn indruk van Liberalist is dat hij het opneemt voor persoonlijke vrijheid en zelfbeschikking, waarvan geloof en seksuele voorkeur deel uitmaken. Je hoeft zelf niet gelovig of homoseksueel te zijn om ervoor te ijveren dat mensen hun leven kunnen inrichten zoals zij dat zelf willen en niet zoals hardleerse moraalridders hen dat willen voorschrijven.

Citaat:
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be