Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 december 2006, 22:42   #41
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Hoe heeft Vlaanderen gedokt? Er wordt toch vaak gezegd dat federale taalpariteit werd terugbetaald met minstens een Vlaamse schepen per Brusselse gemeente?
Vraag me niet hoe dat precies geregeld werd. In die knoeiboel vindt een kat haar jongen niet meer terug. Feit is dat er voor een Vlaamse schepen ook nog eens gedokt wordt.
Oud 11 december 2006, 22:47   #42
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Hallo? En de mening van de Brusselaars zelf? Het gaat toch over HUN toekomst!!!
Zij mogen over hun gewest besturen van zodra ze het zélf betalen.
Als het over gewestelijke autonomie gaat, zijn ze een gewest als een ander. En als het over het geld gaat, zijn ze iets speciaals, ene hoofdstad, en moet Vlaanderen en Wallonië dokken. Sorry, maar dat spelletje heeft lang genoeg geduurd.
Als ze hun derde gewest willen, laat die dikkenekken uit Woluwe, Elsene, Ukkel, Oudergem en Watermaal maar betalen!
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2006, 22:48   #43
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe heeft Vlaanderen gedokt? Er wordt toch vaak gezegd dat federale taalpariteit werd terugbetaald met minstens een Vlaamse schepen per Brusselse gemeente?
Tijdens de Lombard/Lambermontakkoorden werd besloten de noodlijdende Franstalige Gemeenschap te herfinancieren, en werd er eveneens besloten om het aantal zetels in het Brussels Parlement te verhogen (met een hoger vertegenwoordiging voor de Vlaamse partijen trouwens).

Klein detail: bij de herfinanciering van de Franstalige Gemeenschap werd de ... Vlaamse Gemeenschap (en de Duitstalige) eveneens herfinancierd.
Oud 11 december 2006, 22:49   #44
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niemand? En het Vlaams Belang?
FDF schrijft :

Citaat:
Le FDF est un parti démocrate qui veut que l’égalité entre tous les citoyens soit respecté. Les droits des francophones, notamment ceux de la périphérie, sont un enjeu névralgique pour le fonctionnement normal de la démocratie dans notre pays.

Bruxelles, capitale de la Communauté française se doit de prendre l’initiative pour faire respecter les droits des francophones de la périphérie et ouvrir la région bruxelloise �* son hinterland, �* sa vraie dimension socio-économique et culturelle.
Bovendien ben ik er vrij zeker van dat het "soit respectée" moet zijn. FDF-ers zijn blijkbaar intellectueel niet in staat om Frans te leren.
Oud 12 december 2006, 05:14   #45
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
"Les droits des francophones, notamment ceux de la périphérie, sont un enjeu névralgique pour le fonctionnement normal de la démocratie dans notre pays."
De typische 'twee maten en twee gewichten'-retoriek van het FDF. Franstaligen hebben in Vlaanderen het recht om overal hun eigen taal te gebruiken en moeten zich dus niet aanpassen aan de taalwetgeving ter plaatse. Vlamingen die in Wallonië gaan wonen, vinden het een normale zaak dat ze Frans zullen gebruiken. Voor de Franstaligen is de omgekeerde redenering niet van toepassing. Het FDF in het algemeen en alle Franstalige partijen bij uitbreiding hebben zich dus nog steeds niet neergelegd bij de precieze afbakening van taal- en gewestgrenzen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2006, 07:13   #46
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niemand? En het Vlaams Belang?
Nee, ook zij niet, getuige een uittreksel uit het partijprogramma:

Citaat:
d. Brussel, hoofdstad van Vlaanderen.

"In een onafhankelijk Vlaanderen blijft Brussel onze hoofdstad. De 19 Brusselse gemeenten vormen evenwel een tweetalig gebied. Inzake taalwetgeving verandert er dus niet veel, behalve dat het onafhankelijke Vlaanderen de taalwetten correct zal toepassen. De Brusselse Franstaligen zijn in een onafhankelijk Vlaanderen volwaardige Vlaamse staatsburgers met dezelfde rechten en plichten. Daarnaast garanderen wij hun aparte identiteit door bijzondere waarborgen op taalkundig, cultureel en onderwijsvlak. In Brussel wil het Vlaams Belang een 'Raad van de Brusselse Franstaligen/Conseil des Francophones de Bruxelles' oprichten die bevoegd is voor Franstalige culturele aangelegenheden en voor de organisatie van Franstalig onderwijs in Brussel."
http://www.vlaamsbelang.org/index.php?p=21&id=1

Dat jij aan bovenstaande wellicht niet veel waarde zult hechten, wil ik best aannemen. Het resultaat van 176 jaar franstalig taalimperialisme in Brussel en omstreken belet mij dan weer om ook maar een barst te geloven van de goede bedoelingen van het democratische Francofonenfront.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2006, 07:55   #47
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het resultaat van 176 jaar franstalig taalimperialisme in Brussel en omstreken belet mij dan weer om ook maar een barst te geloven van de goede bedoelingen van het democratische Francofonenfront.
Idem.
Je kan dan ook niet langs de resultaten van 176 jaar Frans taalimperialisme heenkijken.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2006, 08:07   #48
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is er een land ter wereld waar de meerderheid een minderheid smeekt om autonomie??????????
Zeker.
Oud 12 december 2006, 08:11   #49
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar welke Vlamingen hebben ons dan laten vastrijden in zaken als taalpariteit en al?
Vlamingen die voorstander zijn van een stap voor stap scenario, die de weg van de geleidelijkheid beoefenen, die menen dat België als het ware van zelf zal verdampen en dat de loop vd geschiedenis aan onze kant zal staan.
Vlamingen die voor traditionele partijen (n-va incluis) stemmen , dus .
Oud 12 december 2006, 08:13   #50
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Voor de Senaat is het juist omdat het paritair is samengesteld.
Neen, die toegeving moeten de Vlamingen nog doen.
Oud 12 december 2006, 08:58   #51
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Neen, die toegeving moeten de Vlamingen nog doen.
Juist.

Maar paars is wel bereid deze toegeving in de plaats van de Vlamingen te doen.
Oud 12 december 2006, 10:43   #52
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
In het RTBf nieuws van vandaag hoor ik dat Joëlle Milcquet oproept tot een fusie van het Waals en Brussels Gewest. Dit om zich beter als franstalig front te kunnen wapenen tegen de communautaire hervormingen die Vlaanderen vraagt. Volgens Milquet kan er van die hervormingen geen sprake zijn : meer autonomie inzake fiscaliteit of arbeidsmarkt-bevoegdheden, dat is schadelijk voor de Walen, dus is het njet.

Laat Vlaanderen dit zomaar gebeuren?
Ik stel voor dat Vlaanderen precies hetzelfde doet en de Nederlandstalige parlementsleden en ministers van het Brussels Gewest oproept om zich te beraden over een fusie. Kwestie van een sterker front te vormen tegen de franstalige bloedzuigerscultuur.
Middeleeuwse discussie zoals alle communautaire discussies trouwens.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2006, 12:12   #53
Banneling

Standaard

Citaat:
De reactie van Milquet is begrijpelijk en ik steun 100% die fusie. Brussel is Franstalig geworden (ik woon in Brussel, ik weet dus waarover ik spreek) en dat moeten de Vlamingen beseffen. En als u mij niet gelooft, kom eens naar Brussel en zie wat de realiteit is. Veel Vlamingen zeggen dat ze niet van Brussel houden. En waarom? Antwoord dat ik al gehoord heb : "Omdat ze daar Frans spreken".

Als u weet dat Olivier Maingain burgermeester van een Brusselse gemeente (Sint-Lambrechts-Woluwe) geworden is, denk ik dat het al een zekere indicatie toont over wat de Franstalige Brusselaars denken en willen.
Voor een Brusselaar stelt u de 'realiteit' op een valse en achterbakse manier voor. Als Vlamingen al niet van Brussel houden dan heeft dat alles te maken met de taalarrogantie van de franstaligen (vaak geïnsipireerd op het taalgedrag van het crapuul Mangain).

Maar Brussel is niet voor de meerderheid franstalig . Brussel is multicultureel, en in de multiculturele stad is het frans vaak de voertaal. Maar dat maakt van de gebruikers van die voertaal nog geen franstaligen. Brussel is meertalig. Punt.

De realiteit is ook dat de franstalige elite van de vorige eeuw een niets ontziende, arrogante verfransingscampagne gevoerd heeft. Waarvoor ze zich nog niet geëxcuseerd heeft.

Mangain is een stuk onbenul. Hij is enkel de grote groeroe van een paar franskiljone extremisten die het liefst de culturele genocide op de 'Vlaamse' restanten in de stad, verder zou willen zetten.

Tenslotte behoort Brussel historisch en geografisch tot het Vlaams gebied : het ligt er pal in.
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2006, 13:02   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
In het RTBf nieuws van vandaag hoor ik dat Joëlle Milcquet oproept tot een fusie van het Waals en Brussels Gewest. Dit om zich beter als franstalig front te kunnen wapenen tegen de communautaire hervormingen die Vlaanderen vraagt. Volgens Milquet kan er van die hervormingen geen sprake zijn : meer autonomie inzake fiscaliteit of arbeidsmarkt-bevoegdheden, dat is schadelijk voor de Walen, dus is het njet.
Dit is onzin. De gewesten kunnen immers niet samensmelten, daar ze onderwerp zijn van de Grondwet. Dit betekent dan ook dat iedere wijziging in de gewestvorming het onderwerp is van een grondwetswijzing, en bijgevolg onderhevig is aan de speciale stemvoorwaarden in het landelijk parlement.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2006, 13:07   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De reactie van Milquet is begrijpelijk en ik steun 100% die fusie. Brussel is Franstalig geworden (ik woon in Brussel, ik weet dus waarover ik spreek) en dat moeten de Vlamingen beseffen. En als u mij niet gelooft, kom eens naar Brussel en zie wat de realiteit is. Veel Vlamingen zeggen dat ze niet van Brussel houden. En waarom? Antwoord dat ik al gehoord heb : "Omdat ze daar Frans spreken".
Dit is onzin. Brussel is toenemend aan het "internationaliseren" in plaats van "verfransen". Ik kom ook heel geregeld in Brussel, dus weet ik ook waarover ik spreek.

Toen ik vroeger naar Brussel ging, was het in bepaalde winkels en supermarkten soms knapmoeilijk iemand te vinden die Nederlands sprak en begreep. Nu stel ik vast dat de kennis van het Nederlands toeneemt en men als Vlaming veel gemakkelijker in het Nederlands terecht kan dan vele jaren terug.

Daarnaast wordt Brussel steeds internationaler: de migrantenpopulatie neemt zienderogen toe en het grootste gedeelte van hen hanteert hun thuistaal (niet-Frans) als de dagdagelijkse omgangstaal. Frans is dan de taal die ze in contacten met anderen gebruiken.

Ik hou niet echt van Brussel, maar het Frans speelt daar geen enkele rol in. Brussel is grotendeels kapotgemaakt door beton en staal. Het oude Brussel voor de komst van worstenkoning VdB was nog mooi. Nu is het een ontsierde stad geworden die worstelt met een steeds grotere criminaliteit en verpaupering. Juist daarom hou ik niet van Brussel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2006, 16:19   #56
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dit is onzin. Brussel is toenemend aan het "internationaliseren" in plaats van "verfransen". Ik kom ook heel geregeld in Brussel, dus weet ik ook waarover ik spreek.

Toen ik vroeger naar Brussel ging, was het in bepaalde winkels en supermarkten soms knapmoeilijk iemand te vinden die Nederlands sprak en begreep. Nu stel ik vast dat de kennis van het Nederlands toeneemt en men als Vlaming veel gemakkelijker in het Nederlands terecht kan dan vele jaren terug.

Daarnaast wordt Brussel steeds internationaler: de migrantenpopulatie neemt zienderogen toe en het grootste gedeelte van hen hanteert hun thuistaal (niet-Frans) als de dagdagelijkse omgangstaal. Frans is dan de taal die ze in contacten met anderen gebruiken.

Ik hou niet echt van Brussel, maar het Frans speelt daar geen enkele rol in. Brussel is grotendeels kapotgemaakt door beton en staal. Het oude Brussel voor de komst van worstenkoning VdB was nog mooi. Nu is het een ontsierde stad geworden die worstelt met een steeds grotere criminaliteit en verpaupering. Juist daarom hou ik niet van Brussel.
De Rand rond Brussel is ook aan het internationaliseren. Heel België trouwens ook. Raar dat u daar dan plots geen conclusies meer uit trekt.
Oud 12 december 2006, 16:19   #57
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht

En toch blijft uw soort maar klagen, hè.
Oud 12 december 2006, 16:41   #58
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dit kan enkel gebeuren middels een grondwetswijziging, waarbij een tweederde meerderheid nodig is en 50% in iedere taalgroep. Wallonië en Brussel kunnen dit dus niet op eigen houtje doen en ik zie de Vlamingen hier toch niet direct in meegaan.
Toch wel, paars zit in de regering en de NV-a heeft zichzelf de strop om de hals gelegt. De Cd&V blaast warm en koud.

Een front vormen? laat me niet lachen ...
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2006, 16:42   #59
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
In ieder normaal land doet de meerderheid wat ze willen, maar hier durven de Vlamingen dat niet, want we moeten zogezegd onderhandelen. Een conflictmodel werkt niet, zogezegd.

Wel, een conflict werkt wel, men moet dan even voorbij de postjes kijken en de regering of regeringen te laten vallen tot we hebben wat we willen.

Vlamingen willen alles steeds braafjes doen, vol van compromissen, niemand te veel tegen de haren in strijken...
Dat ligt vooral aan het minderwaardigheidscomplex en -onrechtstreeks- de "schuld" van een deel van de Vlaamse Beweging

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Tel eens uit hoeveel ministers er zitten in de federale regering. Indien er evenveel Vlaamse als Waalse zijn wil dat zeggen dat de Franstaligen minder stemmen nodig hebben voor een ministerspost als de Vlamingen. Ze zijn immers slechts met 40% tegenover 60% Vlamingen.
50 - 50 + de Vlaamse premier, maar daaran frutselt dirupo al een 6tal jaar, om ook eens premier te worden.

Laatst gewijzigd door Miguelito : 12 december 2006 om 16:46.
Oud 12 december 2006, 16:52   #60
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:

Als u weet dat Olivier Maingain burgermeester van een Brusselse gemeente (Sint-Lambrechts-Woluwe) geworden is, denk ik dat het al een zekere indicatie toont over wat de Franstalige Brusselaars denken en willen.
Ja, in Brussel is de lingua franca het frans geworden. Ook door de vele allochtonen,die gedeeltelijk uit franstalige oudkolonies kwamen.

maar Brussel is NOG ALTIJD officieel tweetalig en DAT moet de franstaligen maar eens gaan beseffen. Als een staat al haar eigen regels aan de laars lapt, dan kunnen we beter die staat opdoeken.

Citaat:
De Vlamingen zouden dus voor de Franstaligen beslissen zonder dat de Franstaligen hun meningen zouden kunnen uiten? En wat nog?
In een democratie beslist toch de meerderheid? Maar U moet geen schrik hebben, Vlamingen zijn nog te mak tov franstaligen, en zullen zeker niet de boeman zijn zoals belgique de Vlamingen en Nederlandstaligen al langer dan 175 jaren afschilderen

Citaat:
Maingain is mijn held niet en is geen taalracist. Trouwens, als Maingain voor u een taalracist is, wat zijn dan al die Dewinter, Annemans, De Wever, De Mesmaeker, enz.............?

Als men ziet hoe de Vlaamse politici tegenover de Franstalige politici reageren en als men meer en meer hun anti-Franstalige standpunten, ja, ik begrijp de reactie van Maingain. Of heb je misschien liever dat de Franstaligen zeggen : "Ja, Vlamingen, we zullen onze taal en onze cultuur verwerpen om pure Vlamingen te worden"? Wees logisch met jezelf, dat zal nooit gebeuren en je weet het wel.
Langzaam voor de franstaligen die het nog niet begrepen hebben. De Vlaamse Beweging, waarvoor al die politici staan, komt voort uit houdingen zoals die van Maingain.

In Bruxelles zijn de rechten van de Vlamingen niet belangrijk, omdat het zowieso een franstaligen stad is, of toch de meerderheid.
Wel in belgïque zijn de nederlandstaligen nog altijd de meerderheid en dat moet de franstaligen zodanig frusteren dat ze alles doen om dat gegeven toch maar niet waar te laten worden

En Wee Vlaeming, als je noch maer durft te denken. een cordon komt eraen

Laatst gewijzigd door Miguelito : 12 december 2006 om 17:08.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be