Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 december 2006, 18:58   #1
rub1615
Schepen

Standaard Vlaamse regering schaft Franstalige vertalingen gemeentenamen af

Zeg niet "Fourons", maar wel "Voeren"
vr 15/12/06 - De Vlaamse regering heeft alle officiële Franstalige benamingen voor Vlaamse gemeenten afgeschaft. Daarmee voert de regering een motie uit van het Vlaams Parlement.

Zo'n veertig Vlaamse gemeenten en deelgemeenten hebben zowel een Nederlandse als een Franse officiële naam.Het gaat dan vooral om een aantal grote steden, kustgemeenten en taalgrensgemeenten. Bijvoorbeeld Anvers, Malines, Le-Coq-sur-Mer, Herck-la-Ville en Bruges zullen zich voortaan aan hun Nederlandse naam moeten houden.Voor toeristen of buitenlandse folders mag Kortrijk nog wel Courtrai heten en Gent Gand.

Tot nu toe konden de gemeenten met twee officiële namen Franstalige naam bijvoorbeeld gebruiken op officieel briefpapier, als ze dat wilden. In faciliteiten- of taalgrensgemeenten pronkten de Franstalige benamingen, zoals Rhode-Saint-Génèse en Fourons, al eens op borden en wegwijzers. Dat mag dus niet meer.

Politiek gevoelig moment

De afschaffing komt op een politiek gevoelig moment, na de omstreden RTBF-uitzending van de RTBF over de zogenoemde onafhankelijkheid van Vlaanderen. Maar Vlaams minister-president Yves Leterme wil niemand voor het hoofd stoten. Het tijdstip is niet met opzet nu gekozen: "We hadden afgesproken om deze beslissing van het parlement uit te voeren in een niet-electorale periode. De timing is wat dat betreft correct afgesproken."

De N-VA is zeer tevreden met de beslissing van de regering. Vooral in de faciliteitengemeenten zal de schrijwijze van de naam alleen al aantonen dat de gemeente tot Vlaanderen behoort, zegt de partij.

Een Franstalige benaming op borden en wegwijzers in Vlaanderen, zoals in Voeren, mag niet meer.

Bron:http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_m...en/index.shtml

Dit betekend dat voortaan in Wallonië de Vlaamse steden met hun Nederlandse naam aangeduid zullen moeten worden. Men had het trouwens niet slechter kunnen timen, zo net na die nep-uitzending.

In ieder geval zal dit wel het einde zijn van de waarneembare tweetaligheid in facititeitengemeenten. Ik vraag me trouwens af of de Franstalige vertalingen van straatnamen ook zullen moeten verdwijnen.

Hoe staan jullie hier eigenlijk over? Is dat niet een beetje de franstaligen wegpesten? Temeer omdat Wallonië nog geen soortgelijk besluit genomen heeft en Moeskroen en Vloesberg dus wel nog op de borden mogen verschijnen.

Laatst gewijzigd door rub1615 : 15 december 2006 om 18:58.
rub1615 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2006, 18:58   #2
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ze zullen wellicht vlug volgen, wees daar maar zeker van.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2006, 19:04   #3
baseballpolitieker
Perm. Vertegenwoordiger VN

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Het hoofdpunt op vrt journaal wil wel wat zeggen!
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2006, 19:04   #4
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rub1615 Bekijk bericht
Zeg niet "Fourons", maar wel "Voeren"
vr 15/12/06 - De Vlaamse regering heeft alle officiële Franstalige benamingen voor Vlaamse gemeenten afgeschaft. Daarmee voert de regering een motie uit van het Vlaams Parlement.

Zo'n veertig Vlaamse gemeenten en deelgemeenten hebben zowel een Nederlandse als een Franse officiële naam.Het gaat dan vooral om een aantal grote steden, kustgemeenten en taalgrensgemeenten. Bijvoorbeeld Anvers, Malines, Le-Coq-sur-Mer, Herck-la-Ville en Bruges zullen zich voortaan aan hun Nederlandse naam moeten houden.Voor toeristen of buitenlandse folders mag Kortrijk nog wel Courtrai heten en Gent Gand.

Tot nu toe konden de gemeenten met twee officiële namen Franstalige naam bijvoorbeeld gebruiken op officieel briefpapier, als ze dat wilden. In faciliteiten- of taalgrensgemeenten pronkten de Franstalige benamingen, zoals Rhode-Saint-Génèse en Fourons, al eens op borden en wegwijzers. Dat mag dus niet meer.

Politiek gevoelig moment

De afschaffing komt op een politiek gevoelig moment, na de omstreden RTBF-uitzending van de RTBF over de zogenoemde onafhankelijkheid van Vlaanderen. Maar Vlaams minister-president Yves Leterme wil niemand voor het hoofd stoten. Het tijdstip is niet met opzet nu gekozen: "We hadden afgesproken om deze beslissing van het parlement uit te voeren in een niet-electorale periode. De timing is wat dat betreft correct afgesproken."

De N-VA is zeer tevreden met de beslissing van de regering. Vooral in de faciliteitengemeenten zal de schrijwijze van de naam alleen al aantonen dat de gemeente tot Vlaanderen behoort, zegt de partij.

Een Franstalige benaming op borden en wegwijzers in Vlaanderen, zoals in Voeren, mag niet meer.

Bron:http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_m...en/index.shtml

Dit betekend dat voortaan in Wallonië de Vlaamse steden met hun Nederlandse naam aangeduid zullen moeten worden. Men had het trouwens niet slechter kunnen timen, zo net na die nep-uitzending.

In ieder geval zal dit wel het einde zijn van de waarneembare tweetaligheid in facititeitengemeenten. Ik vraag me trouwens af of de Franstalige vertalingen van straatnamen ook zullen moeten verdwijnen.

Hoe staan jullie hier eigenlijk over? Is dat niet een beetje de franstaligen wegpesten? Temeer omdat Wallonië nog geen soortgelijk besluit genomen heeft en Moeskroen en Vloesberg dus wel nog op de borden mogen verschijnen.

Wegpesten?
Is het zo'n onoverkomelijk, onmenselijk, ondragelijk, inhumaan gegeven voor een franstalige om 'Antwerpen' uit te spreken ipv 'Anvers'?
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2006, 19:05   #5
Bazilfunk
Minister

Bazilfunk's schermafbeelding

Standaard

Vanaf vandaag woon ik in Anvers

Laatst gewijzigd door Bazilfunk : 15 december 2006 om 19:05.
Bazilfunk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2006, 19:05   #6
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vraag me trouwens af of de Franstalige vertalingen van straatnamen ook zullen moeten verdwijnen.

Het Waals Gewest laat de tweetalige benamingen. Maar die zijn in Wallonië beperkt tot een paar (ik dacht een viertal) gemeenten langs de taalgrens (ik vermoed dat het gaat over Komen, Moeskroen, Vloesberg en Edingen).
Het Waals Gewest heeft "Bergen", "Luik", "Namen, "Bastenaken", "Aarlen", "Doornik",... nooit erkend als officiële benamingen.

---

Ik heb ergens gelezen dat er een wisselmeerderheid met het Vlaams Belang was. Weet iemand welke partijen/personen tegen gestemd hebben (behalve het UF dan)?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2006, 19:06   #7
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Das niet pesten, Vlaanderen is Nederlandstalig en daar horen dus dan ook geen Franstalige borden en wegwijzers in thuis.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2006, 19:06   #8
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bazilfunk Bekijk bericht
Dat klinkt enkel overtuigend als u nu ook nog een bontmantel en een prada-bril draagt.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2006, 19:08   #9
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
Wegpesten?
Is het zo'n onoverkomelijk, onmenselijk, ondragelijk, inhumaan gegeven voor een franstalige om 'Antwerpen' uit te spreken ipv 'Anvers'?
Blijkbaar wel volgens Bazilfunk. Waarmee hij eigenlijk toegeeft wat Letherme niet zo lang geleden zei. Iets van intellectuele onmogelijkheid.
Volgens mij heeft het eerder iets met luiheid te maken.
Enfin, we weten nu welke kwaliteiten Bazilfunk hoog in het vaandel draagt.
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2006, 19:15   #10
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bazilfunk Bekijk bericht
Als ik jou was ik vertrok naar Doornik, Bergen of Luik.
Oud 15 december 2006, 19:58   #11
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Kinderachtige maatregel. Heeft die Vlaamse regering nu echt niks beters te doen
Sneta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2006, 20:02   #12
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneta Bekijk bericht
Kinderachtige maatregel. Heeft die Vlaamse regering nu echt niks beters te doen
Als jij het kinderachtig vindt heeft het zeker zin.
Oud 15 december 2006, 20:13   #13
rub1615
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
Wegpesten?
Ik kan mij voorstellen dat franstalige inwoners uit Voeren of Bever niet echt blij zijn met dit besluit. Frans is daar ook een officiele taal en toch mag de franse naam van de gemeente niet meer gebruikt worden.
Oud 15 december 2006, 20:15   #14
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Het Waals Gewest laat de tweetalige benamingen. Maar die zijn in Wallonië beperkt tot een paar (ik dacht een viertal) gemeenten langs de taalgrens (ik vermoed dat het gaat over Komen, Moeskroen, Vloesberg en Edingen).
Het Waals Gewest heeft "Bergen", "Luik", "Namen, "Bastenaken", "Aarlen", "Doornik",... nooit erkend als officiële benamingen.

---

Ik heb ergens gelezen dat er een wisselmeerderheid met het Vlaams Belang was. Weet iemand welke partijen/personen tegen gestemd hebben (behalve het UF dan)?
Moet waterloo dan ook niet verfranst
Oud 15 december 2006, 20:19   #15
rub1615
Schepen

Standaard

Waterloo is natuurlijk geen verfransing maar indien het in Vlaanderen had gelegen zou de officiele spelling sinds 1949 Waterlo geweest zijn (cf. Westerlo). Waterloo is dus eigenlijk een oude Nederlandse naam zoals Schaerbeek.
Oud 15 december 2006, 20:29   #16
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik kan mij voorstellen dat franstalige inwoners uit Voeren of Bever niet echt blij zijn met dit besluit. Frans is daar ook een officiele taal en toch mag de franse naam van de gemeente niet meer gebruikt worden.
Frans is daar helemaal geen officiële taal. De officiële bestuurstaal is het Nederlands. De wetgeving voorziet enkel faciliteiten voor Franstalige inwoners, wat helemaal iets anders is dan wettelijke tweetaligheid of erkenning als 'officiële taal'.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2006, 20:49   #17
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
1962: vastlegging van de taalgebieden en faciliteiten
Daarom gaat men in 1962 in een wet vastleggen welke gemeenten tot welk taalgebied behoren. Wijzigingen aan het taalstatuut kunnen dan enkel nog via een wetswijziging. In dat jaar gingen ook Voeren naar Limburg en Komen en Moeskroen naar Henegouwen en werden de faciliteitengemeenten opgericht. Er zijn dan officieel vier taalgebieden: het Nederlandse, het Franse, het Duitse en tweetalig gebied Brussel-Hoofdstad.
Een aantal gemeenten werden op dat moment ondergebracht in een bepaald taalgebied, maar ze hebben een grote minderheid van een andere taal. Voor hen worden er faciliteiten voorzien, zoals bvb. het voorzien van onderwijs in de andere taal wanneer er 16 ouders om vragen. Die faciliteiten gelden enkel voor de inwoners van die gemeente, men kan er vanuit andere gemeenten geen beroep op doen. Om van die faciliteiten te genieten moet dit aangevraagd worden door de betrokkene. Men stelde dan de vraag of die vraag elke keer opnieuw moet gesteld worden, of dat het volstaat dat de vraag enkel gesteld wordt wanneer men zich in de gemeente vestigt. De omzendbrief van minister Peeters legde aan de gemeentebesturen op om steeds opnieuw een aanvraag te vereisen, waartegen lang geprocedeerd werd door de Franstaligen.
Bovendien gelden de faciliteiten niet voor de bestuurders, wat in Voeren zal leiden tot een crisis rond burgemeester José Happart. en het geldt enkel voor inwoners die er om vragen.
Daarnaast krijgen een aantal instellingen de toestemming om tweetalig te zijn, zoals bvb. de KUL.
Oud 15 december 2006, 20:50   #18
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Das niet pesten, Vlaanderen is Nederlandstalig en daar horen dus dan ook geen Franstalige borden en wegwijzers in thuis.
Pesten zou ik het zeker niet noemen!

Volgens mij is het normaal!
Heeft wel niks met jouw eenzijdige kijk te maken! Namen worden gewoon niet vertaald punt!
Leuven is het niet Louvain (=trouwens eens andere stad!)
Lille is het niet rijsel
Jan is Jan en Jean zal wel Jean blijven!
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2006, 20:51   #19
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zij wonen wél in Vlaanderen. (En graag zelfs.)
Dat beseffen ze best.
En of die gemeente nu aan de taalgrens ligt of niet, kan toch geen rol spelen ?? Het is nu eenmaal Mechelen en niet Malines. Of Bever en niet Bievre. Dit voorkomt ook verwarring. Makkelijk toch.
Oud 15 december 2006, 20:55   #20
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
En of die gemeente nu aan de taalgrens ligt of niet, kan toch geen rol spelen ??
INDERDAAD!
Voor dit speelt dit geen rol.

In dit geval vind ik het niet meer dan normaal! Antwerpen is (h)and werpen en niet (H)an vers.

MAAR: Poulet roti=kip aan spit
verstaat u mij?
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be