![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
1) Een uitgebreide argumentatie van de BUB ben ik nog niet tegengekomen (toegegeven, ik ben gestopt ze te volgen). Het enige argument dat ik ooit al ben tegengekomen, namelijk dat de Belgische economie beter was in de jaren '60 '70 toen België unitair was, valt makkelijk te counteren met het feit dat de hele wereldeconomie toen gezonder was, zonder dat er een federalisering/regionalisering over heel de wereld heeft plaatsgevonden toen. 2) In tegenstelling tot al die andere Flaminganten is het juist te stellen dat Vlaanderen niet langer overheerst wordt door Franstaligen. Echter; zoals jij het voorstelt lijkt het alsof dit nooit het geval is geweest. Lees eens de geschiedenis van België en je zult begrijpen dat Vlamingen omwille van hun taal lange tijd wél onderdrukt zijn geweest. Lees anders eens wat meer over de frontbeweging ofzo. Vlaamse soldaten werden afgeknald omdat ze bevelen van Franstalige officieren niet begrepen. Mijnvelden, daar werd voor gewaarschuwd in het Frans, in het Engels (sinds de Britten en Amerikanen kwamen meevechten), maar nog steeds niet in het Nederlands. Ik weet nog meer voorbeelden te geven en ik veronderstel dat de rechtse flaminganten er nog meer kunnen weten. Het klopt ook voor 1830 er idd nog helemaal geen historisch nationaal bewustzijn bestaan heeft, noch rond Vlaanderen, noch rond België. In België heeft er zich dan ook vooral een 'geschiedeniscreatie' voorgedaan. Maar na 1830 zijn de zaken wel beginnen veranderen, jij lijkt dit te negeren. 3) Verder ben ik tegen al die rechtse neoliberale partijen of ze nu liberaal zijn, christendemocratisch, sociaal-democratisch, groen of een verwarring daartussen (zoals Spirit en D66). En natuurlijk ben ik ook tegen het neo-fascistische Vlaams Belang, die een populistische methode hanteert en momenteel een ultrablauw economisch programma voorstelt. In Nederland zou ik bij de afgelopen verkiezingen op de SP gestemd hebben, alhoewel de leiding daarvan naar rechts aan het opschuiven is. En nee, zoals jij beweert en een hoop andere burgelijken dat ook wel eens doen, dat is niet vanuit angst, maar wel vanuit een goed besef dat alle partijen is essentie blauwe partijen geworden zijn en dat een blauw beleid ten goede komt van de allerrijksten maar nadelig is voor het grootste deel van de bevolking. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#222 |
Parlementslid
|
![]() Dan is er een ander probleem. Vaak reageer ik nog wel inhoudelijk (ik zeg vaak, niet altijd); maar dat komt dan ook omdat mijn politieke activiteiten zich grotendeels BUITEN dit forum bevinden. Als je alleen maar het forum hebt w je idd daar te afhankelijk van. Ik vind dat dan eigenlijk een zwakte.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#223 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() En wanneer was dat dan wel?
![]() |
#224 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Belgische bourgeoisie is vandaag slechts een lokale pion van die multinationals. Citaat:
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#225 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#226 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik heb niet eeuwig de tijd, sorry.[/quote]
![]() |
![]() |
#227 |
Banneling
|
![]() Laten we toch voor de goede orde even preciseren dat het net de Franstaligen zijn die voor het eerst tweetalige scholen hebben ingevoerd in België.
Nog zo een argument dat de flaminganten hier totaal ontgaat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#228 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#229 | |
|
![]() Citaat:
![]() Ik vind "met uitzondering van de Franstalige universiteiten" een beetje vatbaar voor misinterpretatie. Ze waren voor zover ik weet nog Franstalig, noch Nederlandstalig voor 1830, maar in het Latijn. (ja toch?)
![]() |
![]() |
#230 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Het is een feit dat het Vlaams-Nationalisme dezer dagen hoogtij viert in de Belgische politiek. De BUB is een partij die verdedigt. De Vlaams Nationalisten vallen aan en breken af. De verdediging heeft altijd de moeilijkste en zwakste uitgangspositie. Als wij vandaag ziendat Vlaamse steden geen franstalige namen meer mogen voeren zoals Brugge-Bruges dan is dat opnieuw een aanval. Als wij dit verdedigen in naam van het pluralisme, gastvrijheid, verdraagzaamheid...dan worden we afgeschilderd als "franskiljons". Ja eigenlijk niet moeilijk als alle aanvallen constant uit Vlaamse hoek komt. Men mag in bepaalde steden geen vastgoed meer kopen als men de Nederlandse taal niet machtig is. Puur vergelijkbaar met de Hitlerpolitiek tegenover de Joden. Als men de BUB op politics niet zo goed verstaat, dan is dat best mogelijk, chatten is nog altijd geen rechte vorm van nadenken, tongrollen en spreken . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#231 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#232 | |
|
![]() Citaat:
Begin je het door te hebben, liberalist_nl? Lees ook mijn onderschrift.
![]() |
![]() |
#233 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waar zit de leugen precies in? Ik probeer hier niets goed te praten ofzo, ik begrijp dit aspect van de Belgische situatie in deze context niet echt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#234 |
|
![]() De BUB vraagt zich natuurlijk ook niet af hoe het zover is kunnen komen.
![]() |
#235 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#236 | |||||
Minister
|
![]() Citaat:
Zorgt U dat 2/3de hebt, dan veranderen je kan de grondwet weer. Hoe en verklaart U, monsieur Rogier (het is U vraagt eens aan Uw Patron/Jonkheer/Frans Troonopvolger Rubèn de Dauphin) deze uitspraken mooi ? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het is niet begrijp je dat woord dan ? Citaat:
Laatst gewijzigd door Miguelito : 20 december 2006 om 17:18. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#237 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Laat het nu net de franstaligen zijn die de federeale constructie zo wilden zoals ze nu is laat het nu net de franstaligen zijn die het vertikken als echte belges ook de andere landstaal te leren Laat het nu net de franstaligen zijn waarvan maar 1 op 6 nederlands spreekt en 1 op 10 een andere taal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#238 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#239 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Om over hun Duits nog te zwijgen...
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#240 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Na 1830 werden de vlamingen pas echt de pisang: Geen nederlandstalig onderwijs in heel België. Als je wat wilde moest je maar frans praten i.pv. 'dat boerentaaltje'. Dat duurde op zijn minst 50 jaar: Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |