![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als er voldoende verkozenen zijn (en dat hoeft niet eens een meerderheid te zijn !!) kan het BROV ingevoerd worden, en eenmaal het BROV ingevoerd kunnen de verkozenen terugkeren naar hun eigen bezigheden. De bedoeling zou dus zijn dat van zodra het BROV er is, de verkozenen van RLR/LRL ontslag nemen, en hun plaatsen in het parlement leeg blijven tot de volgende verkiezingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Welnu met een zogezegde open-partij structuur is bvb voor gemeenteverkiezingen in mijn stad Sint-Niklaas 100 voordrachthandtekeningen en een voltallige kieslijst nodig om minimum een verkozene te verwerven. Het probleem op 08/10/06 was daar enkel dat ik nog altijd dankzij minister van staat en dioxine-behoeder van de (eerste, ...) paars(-groen)e regering freddy willockx nog steeds politiek vluchteling ben in mijn eigen land(geen correcte ID-kaart). Niemand was bereid mijn plaats als lijsttrekker op te nemen gezien de plaatselijke referendum gezinde vld voor bijna een globale vernieuwing koos. Rezultaat na 08/10/06 was halvering van de bestaande vld. Doch via de VB zetelwinst(>25% zetels dus agendarecht) en het cordion sanitair heb ik via betekende vragen aan de plaatselijke VB-fractie nu zelfs vanaf nieuwjaar openbare inspraak in een stad zoals Sint-Niklaas. Wil dit VB-deel niet meewerken dan zal de pers, desnoods het internet, wel voor de passende reclame zorgen. Wie een put(5% kiesdrempel, programmaleugens, enz... ) graaf voor een ander(-en) valt er uiteindelijk toch zelf in! In Sint-Niklaas is er daarenboven een referendum gehouden geweest door f.w en hij zelf was nadien de eerste om als tiran-burgemeester daadwerkelijk anders te beslissen dan de uitslag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#45 | |
|
![]() Citaat:
prominent in haar programma staan heeft. Je weet wel de welke.
![]() |
![]() |
#46 | |
|
![]() Citaat:
Het probleem is alleen dat die kieskringen vrij groot zijn en het daarom moeilijk is om kleinschalig campagne te voeren. En zelfs dan heb je heel weinig kans: de NEE!-campagne in Antwerpen kwam veel in het nieuws, die mensen hebben volgens mij heel Antwerpen afgebeld en toch geen zetel behaald. Nochtans heb je in Antwerpen maar 3% nodig... Het Belgische systeem zorgt ervoor dat je nauwelijks de mogelijkheid hebt om met een nieuwe partij een zetel te behalen, je bent eigenlijk bij voorbaat al kansloos. Je kunt je nog het beste aansluiten bij een bestaande partij denk ik. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
|
![]() Citaat:
Er is eerst de Belgische context. Veronderstellen of verwachten dat de Frankofonie haar oververtegenwoordiging in de politieke macht gaat opgeven voor de idee van individuele machtsuitoefening door de burger zelf ipv de gedelegeerde politicus, is vergezocht. En met Frankofonie bedoel ik zowel de postbode in Poupehan, als een chirurg in het UZ van Liége. Bijna elke Franstalige voelt aan dat verandering van de communautaire machtsverhoudingen - waar DD onvermijdelijk zal toeleiden - de door de Vlamingen opgehoeste rente als sneeuw voor de zon zal doen verdwijnen. De paniek in Frankofonië nav de rtbf nepuitzending spreekt boekdelen terzake. Bovendien kan je niet verwachten van de kiezer dat die zo maar abstractie maakt van alle andere issues in een toch wel vrij complexe samenleving en dat net terwijl de enige politieke macht waarover die beschikt de keuzemogelijkheid is aan wie of welke partij hij zijn politieke macht mag afstaan. Neen, wens je een bepaald idee ingang te doen vinden, dan is de politieke weg om dit te bereiken door het op een snuggere , consistente (of consistent lijkende) manier te doen aansluiten bij een bestaande ideologische stroming, partijdoctrine, of zelfs maar programma.
![]() |
![]() |
#48 | |||
Lokaal Raadslid
|
![]() [quote]
Citaat:
Het gevolg is dat de regeringen op elk niveau min of meer proportioneel samengesteld zijn. Een "premier" heeft Zwitserland niet. Wel een president, een grotendeels ceremoniele functie die elke zes maanden door een ander lid van de zevenkoppige regering bezet wordt. Ook gemeente en kantonsbesturen zijn proportioneel van samenstelling, en gemeenteraden hebben de meeste gemeentes niet eens. De meeste gemeenten in Zwitserland hebben minder dan 1000 inwoners, en de bewoners regelen de meeste gemeentezaken gewoon zelf bij de halfjaarlijkse algemene vergaderingen. Citaat:
Het is overigens wel opvallend dat de laatse paar jaren in Zwitserland een aantal volksinitiatieven dat als doel had de belastingen te verminderen door het volk verworpen zijn. Juist omdat de openbare dienstverlening van een hoge kwaliteit is, en de burger beseft dat dat niet gratis komt. En dat mes snijd aan twee kanten. Ik heb zelf bij de Zwitserse overheid gewerkt, en daar vastgesteld dat de doornsee Zwitserse bureaucraat goed weet dat het geld dat hij uitgeeft niet het zijne is, en dat als hij er niet zorvuldig mee omspringt zijn budget wel eens per volksinitiatief vermindert zou kunnen worden. Het gevolg is dat de Zwitsers van hun overheid een betere dienstverlening krijgen dan de Belgen, en dat aan een fraktie van de prijs. Citaat:
4. Wanneer ten minste één miljoen burgers van de Unie, afkomstig uit een significant aantal lidstaten, van oordeel zijn dat inzake een aangelegenheid een rechtshandeling van de Unie nodig is ter uitvoering van de Grondwet, kunnen zij het initiatief nemen de Commissie te verzoeken binnen het kader van de haar toegedeelde bevoegdheden een passend voorstel daartoe in te dienen. De procedures en voorwaarden voor de indiening van een dergelijk burgerinitiatief, met inbegrip van het minimumaantal lidstaten waaruit de burgers die het verzoek indienen, afkomstig dienen te zijn, worden bij Europese wet vastgesteld. Of met andere woorde: Er is een petitierecht. Als je met een miljoen handtekeningen komt mag je een verzoek aan de commissie richten. Die commissie zal het dan naar goede gewoonte negeren...
"The most fundamental fact about the ideas of the political left is that they do not work. Therefore we should not be surprised to find the left concentrated in institutions where ideas do not have to work in order to survive." -- Thomas Sowell |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#50 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
|
![]() Citaat:
eens het zover is houden we een referendum over bv: -de transfers: moeten die teruggeschroefd worden? -de immigrasie: moet die beperkt worden? -moet Brussel tweetalig zijn met bv Nederlands-kundige dokters? -moet in België 'één man één stem' toegepast worden, zodat een Vl parlementszetel niet veel meer stemmen kost dan een Waalse? Wedden dat het regime nooit toelaat dat die vragen gesteld worden? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
en we zijn een vakbond, dus tegen het grootkapitaal, corruptie, de loge, enz. maar voor de verdediging van de gewone mensen, www.neutr-on.be |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||
|
![]() Citaat:
![]()
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
|
![]() Net zoals het regime nooit België zal willen splitsen... als je het regime niet kan aanpakken kan je zowiezo de ballen doen...
Aan dat defaitisme doe ik liever niet mee
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Laatst gewijzigd door Amon_Re : 20 december 2006 om 16:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben anti-monokul, pro-republiek-België, anti-federalist, pro-eko-taks, anti-kernenergie, ... Ik zal mij natuurlijk niet verzetten tegen pogingen van andere leden om 'een èchte politieke partij' op te richten, maar zelf doe ik daar zeker niet aan mee, wees gerust. Ik mag er niet aan denken dat ik gedwongen zou zijn om mij, na de geslaagde invoering van het BROV, nog langer met de rest van de politieke klasse in een zelfde ruimte te bevinden. Neen, mijn beste, het BROV, en daarna : BYE BYE !! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
|
![]() Citaat:
Maar een referendum wordt nooit toegelaten en is dus geen optie |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
|
![]() Jij houdt er niet bepaald ideeën op na die het zouden kunnen halen bij een referendum, dat besef je toch?