![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ...maar een vraag die ge U toch ook moet stellen is, of het de werklozen hun schuld is, dat men Polen moet invoeren, daar waar er echt moet gewerkt worden...
Laatst gewijzigd door Bob : 19 december 2006 om 20:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#202 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() .
Laatst gewijzigd door Bob : 19 december 2006 om 20:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#203 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En het zou juist stukken beter zijn indien men eens naar Jantje en Mieke zou luisteren, want het zijn zij die juist weten wat er in werkelijkheid gebeurd in ons land. De hogere klasse weten toch niet wat er in werkelijkheid gebeurd. Citaat:
En ja ik weet het, net als mijn kids zullen er hier mensen zijn de gaan zeggen dat ik ouderwets ben en niet met de tijd ben meegegaan. Wel de problemen die er nu zijn met de werklozen en de onverantwoordelijke jongeren, had ik reeds voorspeld de dag dat men deze zaken veranderden. En ik geeft jullie nual de waarschuwing, als men verder gaat op deze manier en alles steeds in de schoenen van de zwakkere mede burger blijft schuiven, zal het hier net zo erg worden als in de meeste ontwikkelingslanden. Een rijke klasse in villa's en een arme klasse in bidonvilles. En men zal daar geen 50 jaar meer op moeten wachten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#204 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wel, nee. Dat is niet de schuld van de werklozen. De meeste polen komen hier werken onder een tijdelijk statuut en worden dus veel minder betaald dan de België die hier werken. Zij worden betaald volgens Poolse normen en niet volgens Belgische normen. Daar komt bij dat de meeste van die mensen reeds van hun 14 jaar werken en aldoende hun stiel hebben geleerd. Een Belg kan pas vanaf zijn 18 beginnen werken en moet dan eerst nog een hele hoop onzin afleren die hij op school mee kreeg. Een Poolse ervaren bouwvakker kost 8€ aan zijn werkgever en werkt 12 tot 16 uur per dag, zonder meerkost voor de overuren. Een Belgische schoolverlater kost 18€ per uur aan zijn werkgever werkt maar 8 uur per dag, moet 150% betaald worden voor zijn overuren en kost zijn werkgever ook nogeens leergeld. Zorg dat de ervaren belgische werknemers ook maar 8€ per uur kosten aan zijn werkgever en 16 uur per dag werkt, de werkgevers zullen je dan niet meer zeggen dat zij verplicht zijn om buitenlanders te laten komen omdat de Belgen niet willen werken. Zie je ook hier zijn weer de werklozen niet de echte schuldigen, zij zijn enkel het slachtoffer van een fout beleid op Belgisch en Europees niveaux. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#205 |
Banneling
|
![]() Jantje for president....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#206 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#207 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#208 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Deze reactie verheugt mij ten zeerste. Het zou immers niet de bedoeling zijn dat men zich gaat nestelen in het noodsysteem dat de werkbekwamen zonder (of met onvoldoende) werk het recht geeft op inkomenszekerheid in ruil voor het verrichten van gemeenschapsdiensten. Conform de vrijemarktlogica moet de uurvergoeding voor gemeenschapsdiensten (aanzienlijk) lager liggen dan het loon dat op de vrije arbeidsmarkt betaald zou worden voor ongeschoold werk. Op die manier zouden de gemeenschapsdienstverrichters worden aangemoedigd om werk te zoeken in het reguliere arbeidscircuit, en om desnoods een onaantrekkelijke job aan te nemen met een uurloon dat netto hoger ligt dan 5 euro. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#209 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar gedenk wel dat de fabrieken nu al in grote getalle wegtrekken uit Belgie, ondanks Verhofstads zijn road-shows, zijn fiscale toegiften, de goedkope Polen... Denk dat de werklozen gewoon het slachtoffer zijn, van een te laks beleid op Belgisch niveaux. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je denkpiste is idd volledig juist. Enkel ook de EU is even laks. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#211 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Want jij denkt toch niet de de bedrijven 6€ gaan betalen als ze met 5.05€ al toekomen om de mensen aan te trekken. Trouwens schaf de werkloosheidsuitkeringen af en alles wat er aan vast hangd en je hebt terug 100.000 werklozen meer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#212 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Den eu zegt wel niets, of zeer weinig, over de manier hoe Belgie met zijn werklozen moet omgaan, de opleidingen die Belgie moet voorzien... het zegt alleen dat de grenzen, op europees vlak tenminste, open grenzen moeten zijn. En dit met al zijn voor en nadelen (landen met efficiente werklieden -vakmannen, tamelijk weinig betaald - zullen het halen van landen met laaggeschoolde, hoogbetaalde werklieden). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#213 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De simpele regel dat de mensen het loon moeten uitbetaald worden dat gangbaar is in de regio waar ze werken en niet dat van de regio waar het bedrijf zijn adres heeft zou al heel veel oplossen. Maar het tweede probleem is, dat een poolse kraanman zonder attest hier met een poolse kraan mag werken volgens de poolse wetten en hij niet onderhevig is aan de belgische arbeidswetten, enkel de kraan is onderhevig aan de Belgische veiligheidswetten. Als een Belg hier die zelfde kraan wil bedienen, moet hij een attest en een medische goedkeuring hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#214 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens is bvb een Belgische zelfstandige loodgieter aan een minimumloon gebonden. De man mag vragen wat hij wil, mag zelfs gratis werken. En dit zal dan ook wel zijn voor een Poolse zelfstandige loodgieter. Maar rekening houdend met het feit dat er een tekort is aan loodgieters, gaat de redenering niet op, dat de Poolse zelfstandige loodgieters met arbeidsplaatsen gaan lopen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#215 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En nee, een Belgische zelfstandige mag niet werken zonder winst. En je haald hier dus juist knelpunt-beroepen uit de bouw aan. Leuk want deze zijn dus volledige onstaan door de schuld van de Politici. Al deze beroepen werden vroeger op de werkvloer geleerd door de jongere schoolverlaters. Zij begonnen met alles op te kuisen en leerde zo gaandeweg de job. Nu komen de jongere met een A2 van school en willen dus beginnen aan deze jobs als vakman, hoewel zij er dus totaal niets van kennen en er totaal geen ervaring in hebben. Je komt hoe je het draaid of keerd steeds op dezelfde feiten terug. De jongeren hebben geen opleidingen meer op de werkvloer. Bijna iedereen heeft jonger dan 40 heeft minstens een A2. En er is geen motivatiet om te gaan werken voor de schoolverlaters, zij krijgen hun geld zo, zonder ooit 1 minuut te hebben gewerkt. En de Belgische schoolverlaters hebben recht op een minimumloon dat hoger ligt dan wat men een poolse ervaren vakman moet betalen volgens de Belgische en EU wetten. Dus de bedrijven willen deze dure leerjongens/meisjes niet en zij krijgen dus geen kans meer om de tiel te leren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#216 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er komen hier wel veel polen werken als zelfstandigen!
Daarom dat ze zo goedkoop zijn natuurlijk. Ze maken zich vennoot dikwijls. Sommige bedrijven zien "zwart" van de zelfstandige vennoten! Soms zijn er zelfs geen arbeiders tussen al die "bazen"! En die bedrijven groeien ongelooflijk snel ook nog eens. |
![]() |
![]() |
![]() |
#217 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar hoe dan ook.
Men zegt altijd "wij kunnen hier niet meer van leven en we hebben geen kansen en dergelijke" Als men eens china bekijkt hoe die zich op vrij korte tijd hebben opgewerkt vanuit niks naar een economisch monster op wereldschaal door enkel en alleen inzet en niks anders, dan moet het ons toch ook lukken denk ik. Maar het zit in de mentaliteit. Deze week een reportage gezien, een chinese televisie reparateur die op een zondag 12 uur nodig had om bij zijn klant te geraken en zelfs enkele uren te voet moest lopen gewoon omdat die klant zijn tv in panne stond. Toen die daar aankwam was er geen electriciteit en zei die man met de lach op zijn gezicht " geeft niet, ik kom morgen wel terug". Gewoon als service aan zijn klant! Stemt tot nadenken. Die service maakte hun wel tot de grootste leveranciers van china of zoiets in tv's. Bij ons ondenkbaar! Wil ik maar zeggen; als hun dat lukt waarom lukt ons dat niet terwijl we zoveel meer hebben? |
![]() |
![]() |
![]() |
#218 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En zij doen dit juist omdat ze dan niet onderworpen zijn aan de belgische detacheringswetten. En zelfs mogen overnachten in de barak op de werf zelf, als werknemer moeten deze verblijfplaatsen aan bepaalde wetten voldoen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#219 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb toch al zelf kunnen vaststellen dat die mannen hier op een werk, loods of eender waar gewoon hun slaapzakje in een leeg bureau leggen en daar blijven overnachten. Meestal één of twee weken en dan gaan ze eens terug voor een paar dagen en dan staan ze er weer. Soms komen ze als zelfstandigen naar hier, soms als arbeider en worden ze vennoot van één of andere of werken ze als arbeider en daar zit trouwens ook een raar kantje aan. Als arbeider moeten ze wat papieren laten afstempelen op de gemeente, samen met eventueel een "mogelijk bedrijf die hun zou aanvaarden" en na een tijd (half jaar of wat langer) laten ze dat weer afstempelen dat ze dan "toch maar geen werk hadden gevonden of zoiets" . Gevolg geen cent belasting! 100% hoe dat juist in elkander zit weet ik niet maar het is zo iets.
![]() |
![]() |
#220 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Iemand die ik ken heeft ongeveer anderhalf jaar geleden toen dat allemaal zo wat begon hier meteen met wat polen beginnen werken. Hij werkte wat in de bouw als aannemer. Op enkele weken tijd heeft hij al zijn belgische werknemers de deur uitgezet en polen in de plaats voor genomen.
Voor de prijs van één belg kon hij plots 3 �* 4 polen betalen! Ik moet het u niet zeggen welk verschil dat maakt als je voor hetzelfde geld op een werf komt met 6 �* 8 man in plaats van 2 man. |
![]() |
![]() |