Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 december 2006, 20:38   #201
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

...maar een vraag die ge U toch ook moet stellen is, of het de werklozen hun schuld is, dat men Polen moet invoeren, daar waar er echt moet gewerkt worden...

Laatst gewijzigd door Bob : 19 december 2006 om 20:40.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2006, 20:38   #202
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

.

Laatst gewijzigd door Bob : 19 december 2006 om 20:39.
Oud 19 december 2006, 20:39   #203
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarom moet de regering maatregelen nemen voor de toekomst.
Maatregelen die we best niet aan Jantje toevertrouwen.
Er moeten idd maatregelen genomen worden.

En het zou juist stukken beter zijn indien men eens naar Jantje en Mieke zou luisteren, want het zijn zij die juist weten wat er in werkelijkheid gebeurd in ons land.

De hogere klasse weten toch niet wat er in werkelijkheid gebeurd.

Citaat:
Zoals jantje zei kan het leger dienen als buffer om de meeste jongeren op het rechte spoor te zetten, zodat ze later weten waarvoor ze werken.

Een bijkomende oplossing is het afschaffen van de leerplicht tot 18. Laat degene die geen intresse hebben in de zogezegde 'beter banen' terug gaan werken als leerstudent in de bouw, houtbewerking, velen kunnen op die manier
al werkend hun job leren. Die sectoren moeten dan geen buitenlanders importeren om hun sector draaiende te houden. Laat ons terug een beetje respect opbrengen voor de 'simpele stielman' van vroeger want het zijn zij die de basis van onze maatschappij vormen.
Dat waren idd twee grote fouten die men heeft gemaakt, een derde is de meerderjarigheid op 18 jaar brengen. En de vierde was de schoolverlaters ommiddelijk dop geven zonder dat ze ooit gewerkt hebben.

En ja ik weet het, net als mijn kids zullen er hier mensen zijn de gaan zeggen dat ik ouderwets ben en niet met de tijd ben meegegaan.

Wel de problemen die er nu zijn met de werklozen en de onverantwoordelijke jongeren, had ik reeds voorspeld de dag dat men deze zaken veranderden.

En ik geeft jullie nual de waarschuwing, als men verder gaat op deze manier en alles steeds in de schoenen van de zwakkere mede burger blijft schuiven, zal het hier net zo erg worden als in de meeste ontwikkelingslanden.

Een rijke klasse in villa's en een arme klasse in bidonvilles. En men zal daar geen 50 jaar meer op moeten wachten.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2006, 20:55   #204
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
...maar een vraag die ge U toch ook moet stellen is, of het de werklozen hun schuld is, dat men Polen moet invoeren, daar waar er echt moet gewerkt worden...

Wel, nee. Dat is niet de schuld van de werklozen.

De meeste polen komen hier werken onder een tijdelijk statuut en worden dus veel minder betaald dan de België die hier werken. Zij worden betaald volgens Poolse normen en niet volgens Belgische normen.
Daar komt bij dat de meeste van die mensen reeds van hun 14 jaar werken en aldoende hun stiel hebben geleerd.
Een Belg kan pas vanaf zijn 18 beginnen werken en moet dan eerst nog een hele hoop onzin afleren die hij op school mee kreeg.

Een Poolse ervaren bouwvakker kost 8€ aan zijn werkgever en werkt 12 tot 16 uur per dag, zonder meerkost voor de overuren.

Een Belgische schoolverlater kost 18€ per uur aan zijn werkgever werkt maar 8 uur per dag, moet 150% betaald worden voor zijn overuren en kost zijn werkgever ook nogeens leergeld.

Zorg dat de ervaren belgische werknemers ook maar 8€ per uur kosten aan zijn werkgever en 16 uur per dag werkt, de werkgevers zullen je dan niet meer zeggen dat zij verplicht zijn om buitenlanders te laten komen omdat de Belgen niet willen werken.

Zie je ook hier zijn weer de werklozen niet de echte schuldigen, zij zijn enkel het slachtoffer van een fout beleid op Belgisch en Europees niveaux.
Oud 19 december 2006, 21:05   #205
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Jantje for president....
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2006, 21:08   #206
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Jantje for president....
Nee, want dan moet ik werken en moet ik onzin en stommiteiten uithalen.

Ik laat de open politiek dus liever over aan andere idioten.
Oud 20 december 2006, 18:52   #207
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nee, want dan moet ik werken en moet ik onzin en stommiteiten uithalen.

Ik laat de open politiek dus liever over aan andere idioten.
Chipie bv. met zijn natuurlijke aanleg.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2006, 20:20   #208
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Cynicus
Voor wat werkbekwamen en dus ook werkbekwame
55-plussers betreft : de vervanging van de huidige verwerpelijke passieve uitkeringen door een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem waarbij gemeenschapsdienstpresteerders recht zouden hebben op een prestatiegericht gemeenschapsdienstinkomen van 5 euro per uur effectief gepresteerde gemeenschapsdienst,
én waarbij ze zoveel uren gemeenschapsdienst zouden mogen verrichten als ze zelf willen (of kunnen),
én waarbij ze op de koop toe naast hun gemeenschapsdienstinkomen ook nog eens onbeperkt zouden mogen bijverdienen
.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Als ik het goed begrijp zou ik volgens uw systeem dus werk krijgen - we laten even in het midden wat voor soort werk - aan € 5 per uur. Als ik 40 uren per week doe, is dat € 200 per week of gerekend aan 21 werkdagen € 840 per maand. Dan kan ik beter blijven stempelen.
Of verlangt u dat ik 60 uren ga werken om aan € 1250 (ongeveer) te komen. Dat kunt u niet menen !
Mogelijk begrijp ik u niet goed, ik geef toe als ik uw postings over dit onderwerp lees, ik zoveel moeite heb met de vele lange woorden dat een stuk van de inhoud me ontsnapt. Zal de ouderdom zijn, begin van seniliteit
U hebt het inderdaad min of meer begrepen. Ik wil inderdaad de werkloosheidsuitkeringen afschaffen, evenals al de andere huidige uitkeringen die heden aan werkbekwamen zonder werk worden uitbetaald. Omwille van sociale redenen wil ik de werkbekwamen zonder werk zomaar niet aan hun lot overlaten, op voorwaarde dat ze van goede wil zijn. Werkbekwamen zonder werk moeten daarom terecht kunnen bij een soort noodsysteem. Dat noodsysteem geeft hen dan recht op inkomenszekerheid op voorwaarde dat ze gemeenschapsdiensten verrichten. Voor die gemeenschapsdiensten zouden ze dan inderdaad 5 euro per uur krijgen. Ze zouden daarbij ook zoveel gemeenschapsdiensten mogen doen als ze zelf willen. Wie 100 uur gemeenschapsdiensten per maand zou verrichten, zou dan 500 euro per maand verdienen. Wie 160 uren gemeenschapsdiensten per maand zou verrichten, zou dan 800 euro per maand verdienen. Wie 200 uren gemeenschapsdiensten per maand zou verrichten, zou dan 1000 euro per maand verdienen. Wie 250 uren gemeenschapsdiensten per maand zou verrichten, zou dan 1250 euro per maand verdienen. Enz. De gemeenschapsdienstverrichters zouden dus zelf de hoogte van hun inkomen in de hand hebben.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Of verlangt u dat ik 60 uren ga werken om aan € 1250 (ongeveer) te komen.
Deze reactie verheugt mij ten zeerste. Het zou immers niet de bedoeling zijn dat men zich gaat nestelen in het noodsysteem dat de werkbekwamen zonder (of met onvoldoende) werk het recht geeft op inkomenszekerheid in ruil voor het verrichten van gemeenschapsdiensten. Conform de vrijemarktlogica moet de uurvergoeding voor gemeenschapsdiensten (aanzienlijk) lager liggen dan het loon dat op de vrije arbeidsmarkt betaald zou worden voor ongeschoold werk. Op die manier zouden de gemeenschapsdienstverrichters worden aangemoedigd om werk te zoeken in het reguliere arbeidscircuit, en om desnoods een onaantrekkelijke job aan te nemen met een uurloon dat netto hoger ligt dan 5 euro.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2006, 20:44   #209
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zorg dat de ervaren belgische werknemers ook maar 8€ per uur kosten aan zijn werkgever en 16 uur per dag werkt, de werkgevers zullen je dan niet meer zeggen dat zij verplicht zijn om buitenlanders te laten komen omdat de Belgen niet willen werken.
Zie je ook hier zijn weer de werklozen niet de echte schuldigen, zij zijn enkel het slachtoffer van een fout beleid op Belgisch en Europees niveaux.
Of een belgische werknemer een Pool zoveel minder betaald dan het minimumloon, zal dan wel een aparte discussie zijn. Kan zijn, maar ben hier toch niet zo zeker van.
Maar gedenk wel dat de fabrieken nu al in grote getalle wegtrekken uit Belgie, ondanks Verhofstads zijn road-shows, zijn fiscale toegiften, de goedkope Polen...
Denk dat de werklozen gewoon het slachtoffer zijn, van een te laks beleid op Belgisch niveaux.
Oud 20 december 2006, 20:51   #210
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Of een belgische werknemer een Pool zoveel minder betaald dan het minimumloon, zal dan wel een aparte discussie zijn. Kan zijn, maar ben hier toch niet zo zeker van.
Maar gedenk wel dat de fabrieken nu al in grote getalle wegtrekken uit Belgie, ondanks Verhofstads zijn road-shows, zijn fiscale toegiften, de goedkope Polen...
Denk dat de werklozen gewoon het slachtoffer zijn, van een te laks beleid op Belgisch niveaux.
De fabrieken trekken naar ginder en de bedrijven die hier diensten verlenen ( bouw, transport) proberen om zoveel mogelijk mensen vandaar, hier te laten werken onder het statuut van detacherien.

Je denkpiste is idd volledig juist. Enkel ook de EU is even laks.
Oud 20 december 2006, 20:55   #211
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus Bekijk bericht
.

U hebt het inderdaad min of meer begrepen. Ik wil inderdaad de werkloosheidsuitkeringen afschaffen, evenals al de andere huidige uitkeringen die heden aan werkbekwamen zonder werk worden uitbetaald. Omwille van sociale redenen wil ik de werkbekwamen zonder werk zomaar niet aan hun lot overlaten, op voorwaarde dat ze van goede wil zijn. Werkbekwamen zonder werk moeten daarom terecht kunnen bij een soort noodsysteem. Dat noodsysteem geeft hen dan recht op inkomenszekerheid op voorwaarde dat ze gemeenschapsdiensten verrichten. Voor die gemeenschapsdiensten zouden ze dan inderdaad 5 euro per uur krijgen. Ze zouden daarbij ook zoveel gemeenschapsdiensten mogen doen als ze zelf willen. Wie 100 uur gemeenschapsdiensten per maand zou verrichten, zou dan 500 euro per maand verdienen. Wie 160 uren gemeenschapsdiensten per maand zou verrichten, zou dan 800 euro per maand verdienen. Wie 200 uren gemeenschapsdiensten per maand zou verrichten, zou dan 1000 euro per maand verdienen. Wie 250 uren gemeenschapsdiensten per maand zou verrichten, zou dan 1250 euro per maand verdienen. Enz. De gemeenschapsdienstverrichters zouden dus zelf de hoogte van hun inkomen in de hand hebben.

Deze reactie verheugt mij ten zeerste. Het zou immers niet de bedoeling zijn dat men zich gaat nestelen in het noodsysteem dat de werkbekwamen zonder (of met onvoldoende) werk het recht geeft op inkomenszekerheid in ruil voor het verrichten van gemeenschapsdiensten. Conform de vrijemarktlogica moet de uurvergoeding voor gemeenschapsdiensten (aanzienlijk) lager liggen dan het loon dat op de vrije arbeidsmarkt betaald zou worden voor ongeschoold werk. Op die manier zouden de gemeenschapsdienstverrichters worden aangemoedigd om werk te zoeken in het reguliere arbeidscircuit, en om desnoods een onaantrekkelijke job aan te nemen met een uurloon dat netto hoger ligt dan 5 euro.
En je zal heel snel nog voor 5.10€ per uur kunnen gaan werken in de bedrijven, zelfs de masters zullen het moeten gaan stellen met 5.50€ per uur en zullen dus ook 60 tot 100 uur per week moeten gaan werken om te overleven.

Want jij denkt toch niet de de bedrijven 6€ gaan betalen als ze met 5.05€ al toekomen om de mensen aan te trekken.

Trouwens schaf de werkloosheidsuitkeringen af en alles wat er aan vast hangd en je hebt terug 100.000 werklozen meer.
Oud 20 december 2006, 20:59   #212
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je denkpiste is idd volledig juist. Enkel ook de EU is even laks.
Vrees wel dat we twee verschillende definities van "laks Belgisch beleid" voorstaan. Maar tot daar toe.
Den eu zegt wel niets, of zeer weinig, over de manier hoe Belgie met zijn werklozen moet omgaan, de opleidingen die Belgie moet voorzien... het zegt alleen dat de grenzen, op europees vlak tenminste, open grenzen moeten zijn. En dit met al zijn voor en nadelen (landen met efficiente werklieden -vakmannen, tamelijk weinig betaald - zullen het halen van landen met laaggeschoolde, hoogbetaalde werklieden).
Oud 20 december 2006, 21:17   #213
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vrees wel dat we twee verschillende definities van "laks Belgisch beleid" voorstaan. Maar tot daar toe.
Den eu zegt wel niets, of zeer weinig, over de manier hoe Belgie met zijn werklozen moet omgaan, de opleidingen die Belgie moet voorzien... het zegt alleen dat de grenzen, op europees vlak tenminste, open grenzen moeten zijn. En dit met al zijn voor en nadelen (landen met efficiente werklieden -vakmannen, tamelijk weinig betaald - zullen het halen van landen met laaggeschoolde, hoogbetaalde werklieden).

De simpele regel dat de mensen het loon moeten uitbetaald worden dat gangbaar is in de regio waar ze werken en niet dat van de regio waar het bedrijf zijn adres heeft zou al heel veel oplossen.

Maar het tweede probleem is, dat een poolse kraanman zonder attest hier met een poolse kraan mag werken volgens de poolse wetten en hij niet onderhevig is aan de belgische arbeidswetten, enkel de kraan is onderhevig aan de Belgische veiligheidswetten. Als een Belg hier die zelfde kraan wil bedienen, moet hij een attest en een medische goedkeuring hebben.
Oud 20 december 2006, 21:44   #214
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De simpele regel dat de mensen het loon moeten uitbetaald worden dat gangbaar is in de regio waar ze werken en niet dat van de regio waar het bedrijf zijn adres heeft zou al heel veel oplossen.

Maar het tweede probleem is, dat een poolse kraanman zonder attest hier met een poolse kraan mag werken volgens de poolse wetten en hij niet onderhevig is aan de belgische arbeidswetten, enkel de kraan is onderhevig aan de Belgische veiligheidswetten. Als een Belg hier die zelfde kraan wil bedienen, moet hij een attest en een medische goedkeuring hebben.
Maar dat gaat dan weer niet op voor stukadoors, loodgieters, metsers...
Trouwens is bvb een Belgische zelfstandige loodgieter aan een minimumloon gebonden. De man mag vragen wat hij wil, mag zelfs gratis werken. En dit zal dan ook wel zijn voor een Poolse zelfstandige loodgieter. Maar rekening houdend met het feit dat er een tekort is aan loodgieters, gaat de redenering niet op, dat de Poolse zelfstandige loodgieters met arbeidsplaatsen gaan lopen.
Oud 20 december 2006, 22:32   #215
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar dat gaat dan weer niet op voor stukadoors, loodgieters, metsers...
Trouwens is bvb een Belgische zelfstandige loodgieter aan een minimumloon gebonden. De man mag vragen wat hij wil, mag zelfs gratis werken. En dit zal dan ook wel zijn voor een Poolse zelfstandige loodgieter. Maar rekening houdend met het feit dat er een tekort is aan loodgieters, gaat de redenering niet op, dat de Poolse zelfstandige loodgieters met arbeidsplaatsen gaan lopen.
Het zijn echt niet de zelfstandige uit polen die hier komen werken hoor.
En nee, een Belgische zelfstandige mag niet werken zonder winst.

En je haald hier dus juist knelpunt-beroepen uit de bouw aan.
Leuk want deze zijn dus volledige onstaan door de schuld van de Politici.
Al deze beroepen werden vroeger op de werkvloer geleerd door de jongere schoolverlaters. Zij begonnen met alles op te kuisen en leerde zo gaandeweg de job. Nu komen de jongere met een A2 van school en willen dus beginnen aan deze jobs als vakman, hoewel zij er dus totaal niets van kennen en er totaal geen ervaring in hebben.

Je komt hoe je het draaid of keerd steeds op dezelfde feiten terug.

De jongeren hebben geen opleidingen meer op de werkvloer.
Bijna iedereen heeft jonger dan 40 heeft minstens een A2.
En er is geen motivatiet om te gaan werken voor de schoolverlaters, zij krijgen hun geld zo, zonder ooit 1 minuut te hebben gewerkt.
En de Belgische schoolverlaters hebben recht op een minimumloon dat hoger ligt dan wat men een poolse ervaren vakman moet betalen volgens de Belgische en EU wetten. Dus de bedrijven willen deze dure leerjongens/meisjes niet en zij krijgen dus geen kans meer om de tiel te leren.
Oud 21 december 2006, 00:09   #216
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Er komen hier wel veel polen werken als zelfstandigen!
Daarom dat ze zo goedkoop zijn natuurlijk. Ze maken zich vennoot dikwijls.
Sommige bedrijven zien "zwart" van de zelfstandige vennoten! Soms zijn er zelfs geen arbeiders tussen al die "bazen"!
En die bedrijven groeien ongelooflijk snel ook nog eens.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2006, 00:20   #217
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Maar hoe dan ook.
Men zegt altijd "wij kunnen hier niet meer van leven en we hebben geen kansen en dergelijke"
Als men eens china bekijkt hoe die zich op vrij korte tijd hebben opgewerkt vanuit niks naar een economisch monster op wereldschaal door enkel en alleen inzet en niks anders, dan moet het ons toch ook lukken denk ik.
Maar het zit in de mentaliteit.

Deze week een reportage gezien, een chinese televisie reparateur die op een zondag 12 uur nodig had om bij zijn klant te geraken en zelfs enkele uren te voet moest lopen gewoon omdat die klant zijn tv in panne stond.
Toen die daar aankwam was er geen electriciteit en zei die man met de lach op zijn gezicht " geeft niet, ik kom morgen wel terug".
Gewoon als service aan zijn klant!

Stemt tot nadenken.
Die service maakte hun wel tot de grootste leveranciers van china of zoiets in tv's.
Bij ons ondenkbaar!

Wil ik maar zeggen; als hun dat lukt waarom lukt ons dat niet terwijl we zoveel meer hebben?
Oud 21 december 2006, 00:23   #218
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Er komen hier wel veel polen werken als zelfstandigen!
Daarom dat ze zo goedkoop zijn natuurlijk. Ze maken zich vennoot dikwijls.
Sommige bedrijven zien "zwart" van de zelfstandige vennoten! Soms zijn er zelfs geen arbeiders tussen al die "bazen"!
En die bedrijven groeien ongelooflijk snel ook nog eens.
Je maakt hier dus zelf reeds het verschil,zij zijn dus mensen die op zelfstandige bassis werken, maar hebben dus zelf geen bedrijf.

En zij doen dit juist omdat ze dan niet onderworpen zijn aan de belgische detacheringswetten. En zelfs mogen overnachten in de barak op de werf zelf, als werknemer moeten deze verblijfplaatsen aan bepaalde wetten voldoen.
Oud 21 december 2006, 00:28   #219
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je maakt hier dus zelf reeds het verschil,zij zijn dus mensen die op zelfstandige bassis werken, maar hebben dus zelf geen bedrijf.

En zij doen dit juist omdat ze dan niet onderworpen zijn aan de belgische detacheringswetten. En zelfs mogen overnachten in de barak op de werf zelf, als werknemer moeten deze verblijfplaatsen aan bepaalde wetten voldoen.
Ik denk dat dit klopt.
Ik heb toch al zelf kunnen vaststellen dat die mannen hier op een werk, loods of eender waar gewoon hun slaapzakje in een leeg bureau leggen en daar blijven overnachten.
Meestal één of twee weken en dan gaan ze eens terug voor een paar dagen en dan staan ze er weer.

Soms komen ze als zelfstandigen naar hier, soms als arbeider en worden ze vennoot van één of andere of werken ze als arbeider en daar zit trouwens ook een raar kantje aan.
Als arbeider moeten ze wat papieren laten afstempelen op de gemeente, samen met eventueel een "mogelijk bedrijf die hun zou aanvaarden" en na een tijd (half jaar of wat langer) laten ze dat weer afstempelen dat ze dan "toch maar geen werk hadden gevonden of zoiets" .
Gevolg geen cent belasting! 100% hoe dat juist in elkander zit weet ik niet maar het is zo iets.
Oud 21 december 2006, 00:37   #220
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Iemand die ik ken heeft ongeveer anderhalf jaar geleden toen dat allemaal zo wat begon hier meteen met wat polen beginnen werken. Hij werkte wat in de bouw als aannemer. Op enkele weken tijd heeft hij al zijn belgische werknemers de deur uitgezet en polen in de plaats voor genomen.
Voor de prijs van één belg kon hij plots 3 �* 4 polen betalen!
Ik moet het u niet zeggen welk verschil dat maakt als je voor hetzelfde geld op een werf komt met 6 �* 8 man in plaats van 2 man.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be