![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Dus u als u consequent bent vind u ook dat de Flaminganten aan bod moeten kunnen komen? [/quote]Zo zo. Dat ligt volledig in de lijn van hun duister verleden.[/quote] ![]() Is u plaat nog altijd niet grijsgedraaid? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Ja hoor. Hun klachtjes op internetfora posten en hopen dat daar tenminste nog een paar onnozele halzen zitten die hen wat serieus willen nemen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Parlementslid
|
![]() De partij BUB is nieuw voor mij en ik ben er niet bepaald enthousiast om, maar de vragen die zij stellen met betrekking tot de nationale openbare omroep zijn wel terecht. Op het terrein van de ideeën strijd zou de omvang van deze of gene partij niet belangrijk mogen zijn. Waarom zouden kleine partijen die meedingen naar de stem van de kiezer niet hun zeg mogen doen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Als er dan ruimte gemaakt moet worden voor kleine partijtjes is het nog eerder aan PVDA of VLOTT om wat zendtijd te krijgen, daar die nog op een paar plaatsen vertegenwoordiging hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
2. de volkswil ? hoe vult de BuB die in ? een beetje gelijk de volksgeist idee ? ^^ Citaat:
Er is wel iets voor te zeggen om splintergroepjes eens op tv te laten , vanuit een oogpunt van "laat de kleintjes eens aan het woord, wie weet hebben ze ergens een goed punt" , en if nothing else kunnen we eens goed lachen ? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Partijen krijgen in de praktijk zeer weinig "pure" zendtijd, ze worden alleen voor de camera gehaald als ze zelf relevant zijn voor het onderwerp. Als er gediscussieerd wordt over de staatshervorming is de aanwezigheid van bv. VLD relevant omdat ze een grote regeringspartij zijn, of die van de N-VA omdat zij een belangrijke rol gaan spelen bij die staatshervoming. Wat voor zin heeft het de BUB of de PVDA daarover te ondervragen? Zij zullen zonder twijfel geen enkele rol spelen in die staatshervorming, het enige wat ze kunnen is hun slogan/standpunt komen zeggen. Daar dient de TV niet voor: Zoals ik hierboven al zei, partijen krijgen bijna geen enkele "pure" zendtijd, d.w.z. dat zij zelden tot nooit gevraagd worden om hun programma/visie tenzij zij relevant zijn door de rol die ze spelen bij het onderwerp. Als je dat in wetten gaat gieten en afwegen met een apothekersschaaltje krijg je onvermijdelijk momenten dat de LSP-voorzitter moet komen zeggen wat hij vindt van de aanleg van de A-10 in West-Vlaanderen, en daar zit veel volk op te wachten hoor... Het enige moment waarop je als partij echt op basis van je programma wordt bekeken is bij verkiezingsprogramma's. En dan wordt er meestal, wel in faits divers-stijl, aandacht besteed aan dwergjes zoals de BUB. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Parlementslid
|
![]() Ik dacht eigenlijk aan de oude politieke uitzendingen , ik bedoel niet dat de BuB in alledaags nieuws aan bod moet komen , ik dacht eerder aan een volgend hypothetisch scenario waarbij de partijen zichzelf kunnen voorstellen :
Eerst 50 minuten studiogesprek/debat met een serieuze partij ... en dan eventjes kort een fait divers partijtje dat zo wat naambekendheid kan krijgen : Citaat:
Ik was misschien niet SUPERduidelijk , maar het was niet mijn bedoeling om dat continu te doen , ik dacht aan de verkiezingstijd zelf. ZEKER NIET altijd Laatst gewijzigd door UFSIA : 29 december 2006 om 22:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Staatssecretaris
|
![]() In Nederland krijgen kleine partijtjes meer mediaaandacht, lijst 14, Lijst Nawijn, LPF om nog maar te zwijgen van Pastors, geen van allen haalde de kiesdrempel van 0.66 procent.
Laatst gewijzigd door Pluche : 30 december 2006 om 02:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Parlementslid
|
![]() Marginaliteit zou geen argument mogen zijn. Als een partij/lijst aan nationale verkiezingen deelneemt zou deze aan startpositie gelijk moeten behandeld worden. Iedere deelnemende partij dient aan het woord gelaten te worden, hoe nieuw of 'marginaal' ook. De zetels worden pas n�* de stembusslag uitgedeeld. Niet voordien.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Vergelijk het met de voetbalcompetitie: Niet elke ploeg die elf man bijeen kan brengen op een patattenveld mag in eerste klasse starten. Als je goed voetbal brengt en veel volk trekt zal je na enige tijd vanzelf wel promoveren en een grote ploeg worden, maar je kan niet verwachten dat je als ploegje zonder enige relevantie meteen op gelijke voet met Club Brugge behandeld worden, want "we spelen toch allebei voetbal?"" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Hebt U een objectieve maatstaf om te besluiten welke partij wel dan niet mag opdraven op de beeldbuis? Stemmenaantal? Hoe kan u dat weten als de stembusslag nog niet geweest is? Zetels? De partij die 4,9999 procent haalt valt dus uit de boot, de partij die enkele stemmen meer haalt mag dus op de televisie komen. 'Grapjassen'? Wat als ik N-VA een groep grapjassen vind? Wie bepaalt er wie grapjassen zijn? De vergelijking met de voetbalcompetitie gaat niet op. Het gaat hier om democratie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
De officiële documenten worden maar opgemaakt rond april om in mei te stemmen. Je kan met eigen documenten werken maar dan loop je de kans dat je na een kleine wijziging in de procedure opnieuw mag beginnen. Als je dit alles hebt rondgekregen zit je dan nog met alle financiële beperkingen en een kiesdrempel van 5% en een zetelverdeling dat pleit in het voordeel van de grote partijen. Ik geloof niet in complotten, alleen geloof ik dat ze het de kleintjes extra moeilijk maken om hen in te tomen. Wat eigenlijk deels gelukt is bij N-VA en GROEN! Nu wie dan wel een rechtstreekse verkozene haalt (zonder kartel met grote partijen of lijstverbintenissen) heeft het meer dan dubbel verdient.
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
En geen enkele lijkt me ook wat overdreven.
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Desnoods moeten de kleine partijen zich maar verenigen in een lijst 14 zoals in Nederland en de verkozenen zijn zei met de meeste voorkeurstemmen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Een voorbeeld. Bij de bespreking van het zoveelste Burgermanifest van Verhofstadt waren alle partijen vertegenwoordigd om te zeggen wat ze er van dachten. Enkel de grootste partij van dit apenland was niet uitgenodigd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Partijlid
|
![]() Als ik zo de voorgaande reacties van deze discussie bekijk moet ik toch concluderen dat de meerderheid Vlaams-gezind is, en niet Belgicistisch...
Deze discussie geeft aldus de veronderstellingen van de VRT gelijk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |