Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 januari 2007, 21:44   #101
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht

U woont blijkbaar héél ver van Brussel dat u er zo over denkt.
Het leven voor Nederlandstaligen in Brussel kan hard zijn, en er is vrijwel niemadn die 'gemoedelijk de twee talen door elkaar gebruikt.' Nederlandstaligen en franstaligen kunnen misschien wel buren zijn, maar ze leven in een andere wereld.

En in de rand is dat nog meer het geval!

"Gemoedelijk" is nu niet echt het woord dat ik zou gebruiken voor de verhoudingen tussen franstaligen en nederlandstaligen hier. "Koude oorlog" zou een beter woord zijn.
Ik woon in Brussel, en ik kan je verzekeren dat er hier geen hevig woedende taalstrijd heerst. Een paar uitzonderingen niet te na gesproken switchen de Brusselaars vlot van Nederlands naar Frans en omgekeerd. De tijd van Bacon Foie is dus voorgoed voorbij. Vergeet ook niet dat Nederlandstalige brusselaars doorgaans meer kansen hebben op de jobmarkt en een hoger gemiddeld inkomen hebben. Zij zijn ook zeer mondig in Brussel en staan op hun rechten. Ik heb hier helemaal niet het gevoel dat er twee aparte werelden zijn, maar dat er juist een sterke brusselse identiteit is zowel bij franstaligen als nederlandstaligen.

Er zijn een aantal lokale politici die de taalkwestie zoveel mogelijk in leven willen houden omdat ze zelf in een villa in de rand wonen en dromen van een groot franstalig Brussel. Zij maken deel uit van een oude garde die stelselmatig vernieuwd wordt door mensen als Pascal Smet, die vooruit willen met de geit.

Door die sterke brusselse eigenheid ben ik een voorstander om Brussel als derde partij in de volgende ronde van de staatshervormingsgesprekken te betrekken, als een volwaardig gewest. Ik vind het trouwens ook wel een beetje arrogant van de Vlaams nationalisten om zomaar luidop te fantaseren over een vereniging van Vlaanderen en Brussel zonder eerst en vooral aan de Brusselaars te vragen of ze zo'n annexatie wel zouden willen. Ik zou zeggen doe eens een volksraadpleging. Het antwoord zou wel eens "Nee/Non" kunnen zijn.
Doki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2007, 21:45   #102
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Ok, als het 'nee' is, dan is dat zo. En wat dan? U denkt misschien dat Brussel op eigen kracht kan bestaan?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2007, 21:48   #103
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Als dat zo is waarom zijn de Fr in de Vlaamse rand dan zo ongelukkig?
De franstaligen in de rand zijn ongelukkig omdat ze geen zin hebben om nederlands te leren. Dat is geen probleem van Brussel, maar van die mensen. Ik zou hen aanraden van cursus te volgen of te verhuizen, maar hun probleem vooral niet te politiseren. De toekomst van Brussel uittekenen is zoal complex genoeg. We hebben een taalwetgeving en die is fair. Toepassen dus, en niet zagen.
Oud 1 januari 2007, 21:51   #104
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Als N-VAers steunen wij volmondig het Vlaams-Nationalistisch en separatistisch project van het VB.

Van racisme en haat houden wij ons echter ver af.

Wat is daar in hemelsnaam mis mee?
Als D66 over een bepaald onderwerp dezelfde mening heeft als de SP, wil dat dan zeggen dat D66 haar partij vrijwel gelijksteld aan de SP?

Vreemde logica
Als van Maerlant stelt dat er enkel een verschil zit in het economisch beleid, dan noem ik dat 'vrijwel gelijkstellen', zoals ik dat gezegd heb.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2007, 21:52   #105
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Ok, als het 'nee' is, dan is dat zo. En wat dan? U denkt misschien dat Brussel op eigen kracht kan bestaan?
Bestuurlijk heeft Brussel de laatste jaren bewezen dat het inderdaad zelfstandig voort kan, zelfs al zijn de critici legio. Alleen financieel wringt het schoentje, omdat de multipele taken van Brussel het budget overstijgen. Daar moet een oplossing voor komen, maar ik zie niet in hoe een annexatie van Brussel aan Vlaanderen dat gaat oplossen.
Oud 1 januari 2007, 21:52   #106
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Ik kan u echt niet geloven, Doki.

Hier in de rand is er al zoveel communautaire spanning. Als ik in Brussel kom (en ik kom er elke week) maak ik nog meer problemen mee dan hier in de rand.

De "communautaire vrede" waar u over spreekt en het "genoegzaam switchen van taal" is een fabeltje.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2007, 21:54   #107
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Als van Maerlant stelt dat er enkel een verschil zit in het economisch beleid, dan noem ik dat 'vrijwel gelijkstellen', zoals ik dat gezegd heb.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 1 januari 2007, 21:54   #108
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht
Er zijn een aantal lokale politici die de taalkwestie zoveel mogelijk in leven willen houden omdat ze zelf in een villa in de rand wonen en dromen van een groot franstalig Brussel. Zij maken deel uit van een oude garde die stelselmatig vernieuwd wordt door mensen als Pascal Smet, die vooruit willen met de geit.
Diezelfde Pascal Smet die pleitte voor de uitbreiding van het Brussels Gewest??
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2007, 21:56   #109
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bestuurlijk heeft Brussel de laatste jaren bewezen dat het inderdaad zelfstandig voort kan, zelfs al zijn de critici legio.
Ehum!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
25% werkloosheid, nood aan miljarden euro's Vlaams én Waals geld, er niet in slagen patienten in de Brusselse ziekenhuizen in het Nederlands te woord te staan, een GEN dat een toonbeeld is van conflicten tussen de verschillende vervoermaatschappij'en, enz...
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2007, 21:56   #110
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1. Ja, één lid is natuurlijk de hele partij. Hoe liberaal bent u toch!
Staat er niet in mijn post dat ik het alleen over ú heb?
Citaat:
2. Ik zei dat ik niets had tegen het VB. Daarvan maakt u dat ik voor die partij ben. Prachtige logica! Ik ben ook tegen het communisme. Maakt me dat amerikaansgezind?
Stellen dat u geen problemen met de partij hebt omdat u enkel bezwaren hebt tegen het economisch beleid maakt wel dat u voor die partij bent. Dit gezien het economisch beleid van het Vlaams Belang maar een klein deel uit maakt van hun wensenlijstje.
Citaat:
3. Tja, uw idiote reactie kan ik u niet kwalijk nemen. Als het eigen volk als zo enorm is geïndoctrineerd door het etablissement, dan is een derde partij dat uiteraard nog meer, aangezien die nul de botten kan nuanceren.
Ik kan best nuanceren, bij sommigen sta ik er zelfs bekend om. Nog iets zinnigs aan de discussie toe te voegen in plaats van schelden?
Citaat:
Nogmaals: DENK NA eer u post. Dan moet u zichzelf misschien niet de vraag stellen waarom u mijn respect niet krijgt.
Het met iemand eens zijn is wat anders dan respect verdienen. Als u de post goed gelezen had zou u zien dat er niet zoveel mis mee was.
Oud 1 januari 2007, 21:59   #111
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Staat er niet in mijn post dat ik het alleen over ú heb?
Haal dan bewijzen aan. Argumentloze onzin spuien kan iedereen.

Citaat:
Stellen dat u geen problemen met de partij hebt omdat u enkel bezwaren hebt tegen het economisch beleid maakt wel dat u voor die partij bent. Dit gezien het economisch beleid van het Vlaams Belang maar een klein deel uit maakt van hun wensenlijstje.
Man, doe normaal. Het VLD partijprogramma heeft ook goede punten (nu nog, tenminste). Dat wil dus zeggen dat ik voor de VLD ben, omdat ik enkel tegen hun belgicistisch gedoe ben? Dat is immers maar een klein deel van hun 'wensenlijstje'.
Citaat:
Ik kan best nuanceren, bij sommigen sta ik er zelfs bekend om. Nog iets zinnigs aan de discussie toe te voegen in plaats van schelden?
Welke discussie? Bij mijn weten bent u niet in staat een discussie te voeren. Het enige wat u aanhaalt, zijn kindelrijke emo-argumentjes. Uiteraard treed ik niet in een volwaardige discussie die geen greintje intellectuele eerlijkheid in zich heeft.

Oud 1 januari 2007, 22:04   #112
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Haal dan bewijzen aan. Argumentloze onzin spuien kan iedereen.
http://forum.politics.be/showpost.ph...2&postcount=82

Citaat:
Man, doe normaal. Het VLD partijprogramma heeft ook goede punten (nu nog, tenminste). Dat wil dus zeggen dat ik voor de VLD ben, omdat ik enkel tegen hun belgicistisch gedoe ben? Dat is immers maar een klein deel van hun 'wensenlijstje'.
Weest u nu reëel. Het Vlaams Belang en de N-VA hebben allebei één hoofdpunt: Een onafhankelijk Vlaanderen. Nu, door te zeggen dat u geen bezwaren tegen die partij hebt en te zeggen dat u enkel op economisch beleid problemen ziet, kan ik wel degelijk stellen dat u op enkele manieren de N-VA gelijkstelt aan het VB. Economisch beleid lijkt mij namelijk voor het Vlaams Belang verre van een breekpunt. Elke partij die zich in zou zetten voor een onafhankelijk Vlaanderen, daar werkt die partij wel mee. Maar ondertussen werkt het VB nog steeds samen met racistische organisaties, predikt het intolerantie, en verspreidt het haat.
Citaat:
Welke discussie? Bij mijn weten bent u niet in staat een discussie te voeren. Het enige wat u aanhaalt, zijn kindelrijke emo-argumentjes. Uiteraard treed ik niet in een volwaardige discussie die geen greintje intellectuele eerlijkheid in zich heeft.
Misschien moet u dan eens verder kijken dan one-liner discussies. U moet er niet raar van opkijken dat ik van sommigen in communautaire discussies een beetje geïrriteerd raak.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 1 januari 2007 om 22:06.
Oud 1 januari 2007, 22:10   #113
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Weest u nu reëel. Het Vlaams Belang en de N-VA hebben allebei één hoofdpunt: Een onafhankelijk Vlaanderen. Nu, door te zeggen dat u geen bezwaren tegen die partij hebt en te zeggen dat u enkel op economisch beleid problemen ziet, kan ik wel degelijk stellen dat u op enkele manieren de N-VA gelijkstelt aan het VB. Economisch beleid lijkt mij namelijk voor het Vlaams Belang verre van een breekpunt. Elke partij die zich in zou zetten voor een onafhankelijk Vlaanderen, daar werkt die partij wel mee. Maar ondertussen werkt het VB nog steeds samen met racistische organisaties, predikt het intolerantie, en verspreidt het haat.
VM heeft ook gezegd dat de visie van één partijlid niet hetzelfde is als de visie van de partij.

Citaat:
Misschien moet u dan eens verder kijken dan one-liner discussies. U moet er niet raar van opkijken dat ik van sommigen in communautaire discussies een beetje geïrriteerd raak.
Het is nu eenmaal vreemd voor ons om een Nederlander te zien die kwijlt over de schoentjes van de Belgicisten. Vreemd om een Nederlander te zien die gewillig de ketting van de slavernij van belgique om zijn nek zou leggen.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2007, 22:10   #114
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Heeft er niets mee te maken. U zegt dat de hele N-VA het VB 'aanhangt'. U zei immers dat u het niet enkel over mij had.

Citaat:
Weest u nu reëel. Het Vlaams Belang en de N-VA hebben allebei één hoofdpunt: Een onafhankelijk Vlaanderen. Nu, door te zeggen dat u geen bezwaren tegen die partij hebt en te zeggen dat u enkel op economisch beleid problemen ziet, kan ik wel degelijk stellen dat u op enkele manieren de N-VA gelijkstelt aan het VB. Economisch beleid lijkt mij namelijk voor het Vlaams Belang verre van een breekpunt. Elke partij die zich in zou zetten voor een onafhankelijk Vlaanderen, daar werkt die partij wel mee.
Belachelijke quatsch, m'n beste. Als ik me niet vergis was de NSDAP voor nationalisatie van bedrijven. Dat was uiteraard een zeer sterk programmapunt, aangezien de Duitse economie in het slop zat. In de programma's van partijen als LSP, PvdA,... komt dat punt ook voor. Ook voor hen is het zeer belangrijk. Kunnen we dan de NSDAP gelijkstellen aan de LSP? Volgens uw redering wel.

Citaat:
Maar ondertussen werkt het VB nog steeds samen met racistische organisaties, predikt het intolerantie, en verspreidt het haat.
Nu argumenten en bewijzen, graag. Voor ik me doodlach.

Citaat:
Ik raak enkel geïrriteerd door mensen die geen argumenten aanhalen, maar propagandaslagzinnetjes. Totnogtoe kon ik u nog geen enkele keer betrappen op het gebruik van valide argumentatie.

Oud 1 januari 2007, 22:17   #115
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heeft er niets mee te maken. U zegt dat de hele N-VA het VB 'aanhangt'. U zei immers dat u het niet enkel over mij had.
Ik zei enkel dat u de N-VA ''vrijwel'' (belangrijk woord in die zin) gelijk stelt aan het VB.

Citaat:
Belachelijke quatsch, m'n beste. Als ik me niet vergis was de NSDAP voor nationalisatie van bedrijven. Dat was uiteraard een zeer sterk programmapunt, aangezien de Duitse economie in het slop zat. In de programma's van partijen als LSP, PvdA,... komt dat punt ook voor. Ook voor hen is het zeer belangrijk. Kunnen we dan de NSDAP gelijkstellen aan de LSP? Volgens uw redering wel.
Zeggen dat u op economisch beleid na geen énkel bezwaar ziet in die partij dat getuigt toch van andere koek.

Citaat:
Nu argumenten en bewijzen, graag. Voor ik me doodlach.
http://www.blokwatch.be/content/view/1043/39/lang,nl/ Op deze website wordt duidelijk de link tussen Voorpost en het VB gelegd.
Citaat:
Ik raak enkel geïrriteerd door mensen die geen argumenten aanhalen, maar propagandaslagzinnetjes. Totnogtoe kon ik u nog geen enkele keer betrappen op het gebruik van valide argumentatie.
Idem.
Oud 1 januari 2007, 22:31   #116
luc broes

Standaard

Citaat:
.. Ik vind het trouwens ook wel een beetje arrogant van de Vlaams nationalisten om zomaar luidop te fantaseren over een vereniging van Vlaanderen en Brussel zonder eerst en vooral aan de Brusselaars te vragen of ze zo'n annexatie wel zouden willen. Ik zou zeggen doe eens een volksraadpleging. Het antwoord zou wel eens "Nee/Non" kunnen zijn.
Hoe dikwijs moet die kwakkel nog weerlegd worden?
De Brusselaars zullen vrij hun statuut kunnen kiezen!
Er is trouwens geen enkel alternatief.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2007, 22:36   #117
luc broes

Standaard

Citaat:
http://www.blokwatch.be/content/view/1043/39/lang,nl/ Op deze website wordt duidelijk de link tussen Voorpost en het VB gelegd.
.
Best Nederlandse liberalist,
Als blokkwatch info verstrekt over het VB, wees dan overtuigd van het tegendeel.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2007, 22:37   #118
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Best Nederlandse liberalist,
Als blokkwatch info verstrekt over het VB, wees dan overtuigd van het tegendeel.
Kunt u dan bewijzen dat het niet waar is? Het is toch algemeen bekend dat VB banden heeft met Voorpost?
Oud 1 januari 2007, 22:37   #119
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Zeggen dat u op economisch beleid na geen énkel bezwaar ziet in die partij dat getuigt toch van andere koek.
Heb ik niet op die manier gezegd. U begrijpt belangrijke nuances niet?

[quote]
Citaat:
Blokwatch? Als u iets zou weten van wat er hier omgaat, zou u weten wat voor site dat is.

Oud 1 januari 2007, 22:38   #120
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heb ik niet op die manier gezegd. U begrijpt belangrijke nuances niet?
Toch wel. Het woord vrijwel betekent: zogoed als.

Citaat:
[url="http://www.blokwatch.be/content/view/1043/39/lang,nl/"]

Blokwatch? Als u iets zou weten van wat er hier omgaat, zou u weten wat voor site dat is.
Legt u dat graag even uit. Waarom zou deze bron onbetrouwbaar zijn? Ja, sorry ik ben geen expert van het .be onderdeel van het net.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 1 januari 2007 om 22:40.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be