![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
De Brusselse regering heeft sinds zijn ontstaan vooral goed werk geleverd, en met opvallend weinig gekrakeel tussen nederlandstaligen en franstaligen. Het probleem is dat de bestuursstructuur zeer zwaar en complex is (daar kan de volgende etappe in de staatshervorming zeker iets aan verbeteren), en dat Brussel niet zonder externe financiële steun zijn internationale rol kan waarmaken. Alleen al voor zijn specifieke taaleigenheid (80% franstalig!) zou het onmogelijk en ook niet wenselijk zijn om Brussel aan Vlaanderen te annexeren, en dan maak ik nog abstractie van het feit dat zo een annexatie vanuit historisch-cultureel perspectief complete nonsens is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Er wordt niets geannexeerd. Brussel ligt in vlaanderen. wij kunnen daar ook niet aan doen. Er is wel opvallend veel krakeel tussen Vl en Fr in de rand! Brussel heeft niet alleen ons geld nodig maar ook ons grondgbied. Al de rest is in orde. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gewestelijke bevoegdheden van de gewesten zijn sociaal-economische bevoegdheden, en geen taalkundig-culturele (die zitten bij de gemeenschappen). Waarom dan een apart Brussels Gewest?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
Minister-President
|
![]() Neen,
zo'n 40 % is franstalig zo'n 20 % is nederlandstalig al de rest is gemengdtalig of anderstalig.
![]() |
#145 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
|
![]() Als Brussel in een referendum kiest voor aanhechting bij Frankrijk, is dat zo. Jammer genoeg zullen ze dan wel afstand moeten doen van de EU-intellingen, en uiteraard van de NAVO
![]()
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tja, als de Brusselaren dat willen dan kun je daar weinig tegen doen. Maar zouden ze dat willen? Ik bedoel, Brussel heeft toch een soort eigen identiteit?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Staatssecretaris
|
![]() Brussel ontbreekt aan financien om die identiteit een staatkundige gestalte te geven. De (NL) Limburgers hebben bv. ook een sterke eigen identiteit, maar of ze daarom ook een eigen staat nodig vinden? Die indruk heb ik niet.
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 2 januari 2007 om 17:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
|
![]() Twijfel ik serieus aan. Waarom zouden Limburgers anders zijn dan bijvoorbeeld Oost-Vlamingen op dat vlak?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Staatssecretaris
|
![]() Ik had het over Nederlands-Limburgers. Je reageerde op mijn stelling blijkbaar op het moment dat ik deze aanpaste. Al moet ik zeggen dat de West-Vlamingen en Belgisch-Limburgers ook een beetje een buitenbeentje zijn in Vlaanderen.
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 2 januari 2007 om 17:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
|
![]() Ach, nee hoor. Iedere streek heeft zijn specifieke eigenaardigheden. Ikzelf heb meer gemeen met Oost-Oost-Vlaanderen dan met bijvoorbeeld Tervuren of Tremelo (hoewel deze laatsten wel Brabanders zijn).
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Oost-Oost-Vlaanderen zijn dan ook Brabanders.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
|
![]() Tja, toont gewoon aan hoe belachelijk een provinciale indeling wel is. Mag gerust afgeschaft worden.
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Sommige gemeenten komen zowiezo bij Brussel, zoniet kan Vlaanderen elke verdere autonomie laat staan separatisme op z'n buik schrijven (gesteld dat de meerderheid der Vlamingen dat wil da's weer een heel andere kwestie). Brussel zal NOOIT bij Vlaanderen aansluiten maar wel een soort franstalig klein-België maken met Wallonië, daarvoor hebben ze de randgemeenten nodig. Vlaanderen kan zich natuurlijk unilateraal afsplitsen, maar dat is niet wettelijk, en dan kunnen de hoofdzakelijk franstalige gemeenten zich evengoed bij referendum afsplitsen van Vlaanderen. Niet wettig natuurlijk, maar welk Vlaams leger zal dat beletten? De enige realistische optie voor Vlaanderen (ook de enige aanvaard door Europa) is om zich wettelijk af te scheiden, en dan zullen de franstaligen zeker tegeneisen stellen, de tweetalige "rand" wordt dan een hot topic.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() West-Vlaanderen blijft alleszins West-Vlaanderen, daar is geen discussie over. En ik heb mijn sterkste twijfels dat meerderheid der West-Vlamingen het zou zien zitten om in een onafhankelijk Vlaanderen te moeten leven(nochtans zijn West-Vlamingen historisch gezien de enige echte Vlamingen al de rest zijn historisch gezien Luikenaars of Brabanders of gebieden die pas later bij Vlaanderen werden gevoegd), net als de meerderheid der Limburgers.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Brusselaars zijn eigenlijk verfranste Vlamingen maar zullen nooit akkoord gaan om in taalminderheid te worden in Vlaanderen. Wallonië daarentegen kunnen ze veel gemakkelijker domineren, Brussel en Wallonië zijn de laatste decennia enorm naar elkaar toegegroeid en ze hebben dezelfde taal natuurlijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Staatssecretaris
|
![]() Vanwaar deze zekerheid? Volgens mij, ben je gewoon aan het wensdromen. Vlaanderen hoeft helemaal niets toe te geven om onafhankelijk te worden. Het enige wat Vlaanderen ervoor nodig heeft is een politieke wil. Wel is dat waarschijnlijk zo dat Brussel niet zomaar meegenomen kan worden naar het onafhankelijke Vlaanderen. Maar ondanks de stoere-jongenspraat van nu, is dat voor de stad de beste oplossing als hun inwoners om zichzelf en hun kinderen geven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 3 januari 2007 om 11:41. |
|
![]() |
![]() |