Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 januari 2007, 11:14   #21
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Ik denk dat je een nuttige idioot voor het establishment bent.
Allee merci, u weze bedankt.

Moet ik hier even gaan neerpennen hoe ik over u denk of houden we het een beetje "respectvol".

Nu ja, u toont met dergelijke opmerking weer maar eens aan dat u blijkbaar niet in staat bent om buiten vooroordelen om te denken.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2007, 11:15   #22
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Dat is dus wat Belgicisme niet is, spijtig dat u dat nog steeds niet doorhebt.
Wat is het dan wel, als ik vragen mag?
Oud 5 januari 2007, 11:17   #23
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Excuseer?

Belgicisme is niet vasthouden aan hoe de staat er nu uitziet. Ook wij willen de nodige hervormingen doorvoeren omdat we allemaal van mening zijn dat het op deze manier niet werkt.

Mensen toch... soms vraag ik me echt af waarom ik nog moeite doe op dit forum, blijkbaar zijn er sommigen die weigeren te lezen.
Ze geloven je niet omdat de voorbije anderhalve eeuw ruimschoots - én op onze kosten - aangetoond heeft dat de door jullie nagestreefde "hervormingen" een foefke zijn om de verknechtings- en uitzuigingsstructuren gewoon voort te zetten in een ander kleedje.

Jij mag zeggen wat je wil, en moeite doen zoveel je kan, maar achter jouw rug zweeft die onuitwisbare geschiedenis die de aandacht van je gesprekspartners domineert en de ongeloofwaardigheid van je voorstellen bewijst.

En ze denken erbij: Kim is niet dom, maar nog jong. Binnen een paar jaar begrijpt ze dat het B-Plus verhaal eigenlijk om iets anders draait dan wat ze nu gelooft. En dan verlaat ze het zogenaamde "federalisme" van B-Plus, zoals ze eerder al het unitarisme van de BUB verlaten heeft.

Laatst gewijzigd door baarle : 5 januari 2007 om 11:19.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2007, 11:20   #24
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
In het belgicisme vind ik, dat er aardig wat punten van toepassing zijn, die ook wel eens op het Heel-Nederlandse gedachtegoed betrekking zouden kunnen hebben. Daarvan geef ik een aantal voorbeelden:
  • Het Belgicisme pleit voor tolerantie en solidariteit tussen verschillende volkeren, een Heel-Nederland zou daarvan een perfect gevolg zijn.
  • Er kan een einde worden gemaakt aan de bi-polariteit tussen Vlaanderen en Wallonië. In een geregionaliseerde confederatie zou dit het beste zijn, want ook in Nederland zijn er provincies die graag een stuk meer soevereiniteit zouden willen.
  • Er kan een harmonie ontstaan tussen de twee koningshuizen. Zo kunnen bepaalde Vlaamse provincies ervoor kiezen niet het Belgische koningshuis te erkennen, terwijl Waalse en andere Vlaamse provincies dat wel kunnen.
  • Minder economische verbondenheid en dus ook minder ruzie om centen, transfers of wat dan ook. Bovendien is er meer ruimte voor politieke concentratie.
  • Lokale problemen als taalproblematiek kunnen effectiever, en meer burgergericht aangepakt worden.
Wat vinden jullie hiervan?
Zoals je waarschijnlijk wel weet is de theorie heel wat anders dan de praktijk.
Juist gisteren kreeg ik weer zo'n raar verhaal te horen van de schoolmeester van mijn dochter.
Hij bestelde in Brussel een zak patat in het Nederlands en werd volkomen genegeerd door de patatboer.
Belgicisme is voor mij iets wat thuis hoort beneden te taalgrens.
Oud 5 januari 2007, 11:20   #25
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Jongen, ik ben Antwerpenaar en Vlaming. Denkt u nu echt dat ik een voor totaal verfranste staat zou gaan?
Neen, dat wil jij niet. Maar degenen voor wie jij je inzet staat wel iets in die zin voor ogen.
Oud 5 januari 2007, 11:21   #26
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Ze geloven je niet omdat de voorbije anderhalve eeuw ruimschoots - én op onze kosten - aangetoond heeft dat de door jullie nagestreefde "hervormingen" een foefke zijn om de verknechtings- en uitzuigingsstructuren gewoon voort te zetten in een ander kleedje.

Jij mag zeggen wat je wil, en moeite doen zoveel je kan, maar achter jouw rug zweeft die onuitwisbare geschiedenis die de aandacht van je gesprekspartners domineert en de ongeloofwaardigheid van je voorstellen bewijst.

En ze denken erbij: Kim is niet dom, maar nog jong. Binnen een paar jaar begrijpt ze dat het B-Plus verhaal eigenlijk om iets anders draait dan wat ze nu gelooft. En dan verlaat ze het zogenaamde "federalisme" van B-Plus, zoals ze eerder al het unitarisme van de BUB verlaten heeft.
Is professor Eyskens dom, of gewoon nog jong? Hij is immers belgicist.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2007, 11:22   #27
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Of heeft Albert Frère zijn fortuin vergaard met dom te wezen? Of is hij gewoon nog te jong?
Oud 5 januari 2007, 11:22   #28
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Hij is van een andere tijd en denkt aan z'n vriendjes, postjes en centjes.
Oud 5 januari 2007, 11:23   #29
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Wat is het dan wel, als ik vragen mag?
Belgicisme is in mijn ogen ijveren voor een verbetering van de Belgische staatsstructuur. We erkennen dat er problemen zijn, maar zijn van mening dat een splitsing niet de enige oplossing is om die problemen van de baan te ruimen.

Het probleem is dat Vlaams-nationalisten vaak denken dat elke Belgicist terug wil naar de beginperiode van 1830, toen we inderdaad een zo goed als compleet Franstalige staat hadden, een staat waarin Vlamingen en Franstaligen niet op gelijke voet stonden.

Geen enkele Belgicist wil terug naar die periode. Mensen die pleiten voor een Franstalig België, zijn geen Belgicisten. Als Belgicist pleit je voor een verbeterde samenwerking tussen Vlaanderen en Wallonië, niet voor een overheersing van één van beide zijden.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2007, 11:23   #30
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Dat je geen bal begrijpt van het Belgicisme. Dat is een pro-Frans en een anti-Nederlands concept.
Belgicisme is per definitie "anti-Frans" in de zin dat wij liever geen buitenlandse politieke invloed in België zien, behoudens de E.U.-invloed.

En zeker na onze laatste ontdekking over die Franse steun aan de Vlaams-nationalisten.

In die zin is Vlaams-nationalisme juist pro-Frans.

Laatst gewijzigd door Hans1 : 5 januari 2007 om 11:24.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2007, 11:23   #31
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Hoe kunnen jullie nu weten wat het belgicisme is. Jullie hebben nooit de moeite gedaan om met een belgicist te praten, laat staan dat je ooit de moeite gedaan hebt om wat meer te weten te komen over de Belgische Beweging (en daarmee bedoel ik niet: Belgicistische rondleidingen gaan verstoren met dierlijk geschreeuw).
Onze overgrootouders, grootouders, ouders en wijzelf hebben ruimschoots aan de lijve mogen ondervinden wat Belgicisme betekent.

We kennen het door en door, en het heeft ons zo goed gekneed dat niemand ons er ooit nog iets kan over wijsmaken.
Oud 5 januari 2007, 11:25   #32
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Zijn Luc Van der Kelen en eresenator en doctor Ludo Dierickx domme idioten of jonge veulens?
Oud 5 januari 2007, 11:25   #33
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onze overgrootouders, grootouders, ouders en wijzelf hebben ruimschoots aan de lijve mogen ondervinden wat Belgicisme betekent.

We kennen het door en door, en het heeft ons zo goed gekneed dat niemand ons er ooit nog iets kan over wijsmaken.
België heeft méér dan 100 jaar voorsprong op de VSA wat taalrechten betreft. En nu gij.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2007, 11:25   #34
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Aaah vooroordelen dus.
Oud 5 januari 2007, 11:26   #35
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Nee, hij is cynisch.
Oud 5 januari 2007, 11:27   #36
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
[/list]De stelling "eenheid in verscheidenheid" zegt u blijkbaar niet veel. Ik heb nog nooit beweerd dat Belgen één volk zijn. Uiteraard zijn er verschillen tussen Vlamingen, Walen, Brusselaars en Duitstaligen. Net zoals die verschillen er ook zijn tussen een Antwerpenaar en een West-Vlaming. Ik ben alleen van mening dat het verkeerd is om enkel de nadruk op de verschillen te leggen. Het is niet omdat we verschillen kennen, dat we niet kunnen samenleven.
Helaas, die Unitas in diversitas wordt wel gepropageerd in een kader dat ontstaan is door een intolerante revolte. Logischerwijs zou je dus dat moeten doortrekken tot al de Nederlanden, maar dat gebeurt niet... QED...

Citaat:
In welk opzicht zijn wij een separatistische stroming?
Belgicisten volharden in het separatisme van 1830. Elke toenadering met de rest van de Belgae, de Lage Landen, de Nederlanden is bij voorbaat al uitgesloten. Als belgicisme ging om de integriteit van de Zuidelijke Nederlanden te verdedigen, dan zou men niet zoveel kabaal maken rond Heel-Nederland. Tavek is daar consequent in, Geert Van Istendael evenees (ook B Plus dacht ik?)

Citaat:
U gaat er blijkbaar vanuit dat iedereen zit te smachten en te smeken om Heel-Nederland.
Heb ik niet beweerd noch geïnsinueerd. Dus waarom beweert u dat dan?

Meer nog, Heel-Nederland is een extreme minderheidsopinie. Kwantiteit zegt echter niets over kwaliteit en zeker niets over rechtlijnigheid.

Citaat:
Ik ben die optie totaal niet genegen
Nogmaals: QED.

Citaat:
maar moest ik Vlaams-nationalist zijn, zou ik die optie evenmin genegen zijn.
Begrijpelijk. Het Vlaamse particularisme is slechts een doorslagje van het Belgische. Weliswaar een goede oplossing, maar toch de slechts denkbare na Franse annexatie en België.
Oud 5 januari 2007, 11:27   #37
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Belgicisme is per definitie "anti-Frans" in de zin dat wij liever geen buitenlandse politieke invloed in België zien, behoudens de E.U.-invloed.

En zeker na onze laatste ontdekking over die Franse steun aan de Vlaams-nationalisten.

In die zin is Vlaams-nationalisme juist pro-Frans.
Heeft je partij het feit dat hoe langer hoe meer grote Belgische ondernemingen in Franse handen terechtkomen eigenlijk al aangeklaagd, als je daadwerkelijk zo "anti-Frans" bent?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2007, 11:27   #38
C uit W

Standaard

Citaat:
Belgicisme is in mijn ogen ijveren voor een verbetering van de Belgische staatsstructuur. We erkennen dat er problemen zijn, maar zijn van mening dat een splitsing niet de enige oplossing is om die problemen van de baan te ruimen.
Je houdt dus per defenitie vast aan de Belgische staat. Je bent dus al serieus gebonden in uw handelen.
Trouwens, volgens uw definitie kan ook ik Belgicist zijn. Ik zou een sluitender definitie zoeken moest ik van u zijn...

Citaat:
Het probleem is dat Vlaams-nationalisten vaak denken dat elke Belgicist terug wil naar de beginperiode van 1830, toen we inderdaad een zo goed als compleet Franstalige staat hadden, een staat waarin Vlamingen en Franstaligen niet op gelijke voet stonden.
Het probleem is, als je Vlamingen op gelijke voet zet met de Walen, zal België barsten, daarmee dat we buiten die Belgicische structuur denken.
De staat die je zo liefhebt is gefundeerd op dergelijk onrecht.
Citaat:
Geen enkele Belgicist wil terug naar die periode. Mensen die pleiten voor een Franstalig België, zijn geen Belgicisten. Als Belgicist pleit je voor een verbeterde samenwerking tussen Vlaanderen en Wallonië, niet voor een overheersing van één van beide zijden.
Ik ben dus Belgicist.
Oud 5 januari 2007, 11:28   #39
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Of heeft Albert Frère zijn fortuin vergaard met dom te wezen? Of is hij gewoon nog te jong?
Patriot, je mag het me niet zo makkelijk maken.

Waarom Frère Belgicist is, is zo overduidelijk: omdat hij dank zij de Belgische koloniale structuren zijn fortuin gemaakt heeft en die inkomstenbron om evidente redenen niet wil verliezen.

In zijn plaats was ik ook Belgicist.

Laatst gewijzigd door baarle : 5 januari 2007 om 11:28.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2007, 11:29   #40
C uit W

Standaard

Citaat:
Zijn Luc Van der Kelen

Citaat:
en eresenator en doctor Ludo Dierickx
Da's gewoon een domme idioot, ja

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be