![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 |
Gouverneur
|
![]() Mambo,
waarom bereken je niet zelf wat de correcte indexering is? dat bedrag betaal je.. en als de verhuurder je erover aanspreekt, dan leg je het uit.. wil hij je eruit dan zal hij naar de rechtbank moeten stappen, wetende dat als het willekeurige verhogingen zijn, hij zijn ongelijk zal halen... groeten, vulpes |
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ze weten zelfs niet meer hoeveel huizen ze juist bezitten tussen Gent en Spanje. En mijn boeltje pakken en ergens anders opnieuw installeren is ook niet meteen gedaan of goedkoop natuurlijk.
![]() |
![]() |
#143 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ONKELINX VERKLAART OORLOG AAN PRIVATE HUURSECTOR : HET AES
REAGEERT Het Algemeen Eigenaars en Mede-eigenaars Syndicaat (AES) heeft kennis genomen van de voornemens van Mevrouw Onkelinx, verspreid in “La Dernière Heure” van 20 januari. Er is sprake van een blokkering van de huurprijzen gedurende minstens één jaar en eveneens van een fonds dat de regering zinnens is op te richten om te huurwaarborgen te centraliseren. (oorspronkelijk mambo's idee zelfs) Het AES kan zich alleen maar verzetten tegen deze plannen. Voor wat betreft de huurprijzen, meent het AES dat het probleem van de huisvesting in België niet in de eerste plaats te wijten is aan de hoogte van de huurprijzen, maar eerder aan het feit dat de inkomsten van sommige categorieën van de bevolking onaangepast zijn. Het is dus eerder een armoede-probleem. Wij pleiten voor de invoering van een goed doordacht systeem van huursubsidies, dat een oplossing kan bieden voor het betalingsprobleem of het optimaliseren van de bestaande structuren van de sociale huisvesting. Dit laatste is jaren het paradepaardje maar tegelijk ook de speeltuin geweest van de PS, de partij van Onkelinx, met alle gevolgen vandien : buitensporige huurachterstallen, favoritisme, excessieve uitgaven, … wat maakt dat deze huisvestingsmaatschappijen virtueel failliet zijn. Wraakroepend dat deze zelfde mensen de privé markt gaan vertellen wat deze moet doen. Onze vereniging betwist ook de huidige berekeningsmethode die een excessieve verhoging van de huurprijzen zou aantonen. Wij kunnen niet akkoord gaan met de conclusies van het Observatiecentrum van de huurprijzen. Wij vragen de overheid dat terzake objectieve methodes zouden worden gehanteerd. Wij hebben in het verleden al aangetoond dat het huidig rendement van een verhuring over het algemeen zo’n 3 % bedraagt, hetgeen toch moeilijk kan beschouwd worden als overdreven. Het blokkeren van de huurprijzen kan alleen maar tot gevolg hebben dat het aanbod aan huurwoningen vermindert, waardoor de crisis in de huisvesting nog versterkt wordt. Dat is ook wat vastgesteld wordt in alle landen waar dergelijke experimenten werden gevoerd. Als het voordeliger is om zijn geld te investeren in roerende beleggingen zonder risico, waarom zou men dan blijven verhuren en zich blootstellen aan het gevaar van onbetaalde huurgelden of de beschadiging van het verhuurde goed ? -------------------------- Hoort het eigenaarssyndicaat eens. Hier tellen die kleine procentjes plots weer wel natuurlijk. ![]()
![]() |
#144 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
2. Kleine prijsschommelingen kunnen zich altijd voordoen, maar de grote, langdurige, blijvende prijsstijgingen kunnen enkel ontstaan als de geldhoeveelheid is toegenomen (d.w.z. als er geld "bijgedrukt" is). En die geldhoeveelheid was vroeger onder controle van de Nationale Bank, thans de Europese Centrale Bank. Ter illustratie: de geldhoeveelheid (M3, voor de techneuten onder ons) stijgt aan een tempo van ongeveer 7,6% per jaar, dat is beduidend hoger dan de (reële) groei van onze economie én zelfs hoger dan de groei van onze economie inclusief inflatie. De oplettende lezer vraagt zich nu af: waar is dat extra geld dan naar toe? Twee woorden, denk ik: asset inflation, oftewel het duurder worden van investeringsgoederen: aandelen, obligaties, huizen. De hoge huizenprijzen zijn ten dele het gevolg van de groei van de geldhoeveelheid. Maar daarmee hebben we de huurprijzen nog niet verklaard, natuurlijk. 3. Grote bevolking, klein landje. 4. Ruimtelijk structuurplan, BPA, Stedenbouwkundige voorschriften, brandveiligheidsvereisten, huurdersbescherming... zijn allemaal factoren die het aanbod beperkt houden. Klein aanbod, grote vraag, en we zijn er. Voorbeeldje. Mocht de overheid alle kotbazen verplichten om een lift te installeren, dan zijn er twee mogelijkheden voor de kotbazen: A. Ze rekenen die investering door aan de huurders (studenten), B. Ze stoppen met verhuren om die installatieplicht te omzeilen. In beide gevallen: kleiner aanbod, hogere huurprijzen. Vervang het verplicht installeren van een lift door eender welk ander voorstel "om huurders te helpen": knoeien met de marktvoorwaarden leidt tot hogere prijzen en minder huizen beschikbaar.
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als ze werkeljk de prijzen willen gaan blokkeren, dan moeten ze er maar rekening mee houden dat het aanbod gaat inkrimpen en dat het aanbod dat overblijft kwalitatief minder is. Ik ga als ik een appartement verhuur aan 650€, inclusief keukentoestellen, die toestellen bijvoorbeeld niet laten staan, wanneer ik verplicht wordt die prijs te verlagen naar 400€ of minder. Pech voor de huurders, maar dat kopen ze dan zelf maar (schade bij verhuis van dergelijke toestellen betalen zij dan ook, dat spreekt voor zich) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus als je een serieus pand hebt of meerdere, je verkoopt ze, belegt een deel en hou een deel kruit over dan zal je rendement heus beter zijn dan huurders die zagen en liever soms niet dan wel betalen. Om nog maar te zwijgen van de kosten om een pand leefbaar te houden als je tenminste serieus bent. Komt er nog bij, je hebt een pand en verkoopt (miljoentjes in de zak) en gaat goedkoop of zelfs sociaal gaan huren.
![]() |
![]() |
#148 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar afgezien van dat, op de index zijn ze aan het foefelen dat het geen naam meer heeft, maar als het op het ontvangen aankomt ohlala dan tellen alle kleine prutsdingens weer. Telt langs twee kanten nietwaar?
![]() |
![]() |
#149 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Komt er bij moest mijn huisbaas die wet respecteren ik circa maar 50% zou gestegen zijn in de afgelopen jaren en niet 77% Zou je ook hetzelfde akkoord willen bij je afbetalingen? Citaat:
![]() |
![]() |
#151 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De huren zouden dalen, de verkoopsprijzen zouden ook dalen. Het zou een veilige belegging worden en niet langer de "pink sheets"
![]() |
#152 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Als verhuurders dan toch de baarlijke duivels zijn, wat let je om zelf iets te kopen. De kost daarvan mag geen bezwaar zijn want je vindt heus nog wel dingen die spotgoedkoop zijn (verleden jaar nog in het Luikse studiootjes, appartementen en zelfs kleine huisjes gezien, voor minder dan 100000€) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Huisvestingmaatschappijen zijn een verzinsel. Dat bestaat heel weinig. In de praktijk trekken ze een maatschappij aan die huizen zet. Geven hun (circa) 40% subsidie in ruil om 10 �* 14 jaar sociaal te verhuren. Daarna kassa langs alle kanten! (om nog maar te zwijgen wat er in de zakken is gestoken tijdens de bouw zelf) Prive verhuurders zijn (en val niet van uw stoel) gebonden aan wetten. Daar zijn achterpoortjes aan dat is spijtig. Bedoeling is; achterpoortjes te sluiten nietwaar?
![]() |
![]() |
#154 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dubbel glas; noppes. Isolatie; noppes. Ingerichte keuken; zelf gezet en betaald. Mijn huisbaas heeft in die afgelopen 17 jaar 0 frank ge-investeerd! Citaat:
![]() |
![]() |
#155 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De huurprijs voor een woning of appartement wordt door verschillende factoren bepaald: oppervlakte, staat van het onroerend goed, ligging… maar ook wat je als huurder bereid bent te betalen. Wettelijk gezien zijn er geen reglementeringen opgelegd. Basishuurprijs De afgesproken huurprijs is vast eenmaal deze in het contract werd bepaald en kan slechts in uitzonderlijke omstandigheden worden gewijzigd.
Naast deze aanpassingen van de huurprijs, kan hij prijs wel jaarlijks worden aangepast aan de kosten van het levensonderhoud, de zogenaamde indexatie.
Voor de contracten afgesloten of vernieuwd voor 31 mei 1997, laat de wet een herziening van de huurprijs toe.
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
Banneling
|
![]() Waarborg
Een van de belangrijkste twistpunten bij huurovereenkomsten is de terugbetaling van de waarborg. Meer dan eens betaalt de verhuurder de volledige waarborg niet terug omdat de huurder hier en daar wat beschadigd heeft. Daarom dat het zeer belangrijk is om een gedetailleerde plaatsbeschrijving op te maken. Niet verplicht Een waarborg is niet verplicht door de wet, maar het spreekt voor zich dat de meeste verhuurders een waarborg vragen om zich te beschermen. Types
Wanneer een som geld gevraagd wordt, schrijft de wet een aantal regels voor. Deze gelden ook indien ze niet in het contract zijn opgenomen.
- De bank mag die waarborg pas uitbetalen als er een schriftelijk akkoord wordt voorgelegd waarin huurder en verhuurder verklaren dat de huurovereenkomst beëindigd wordt. Die verklaring kan een gewone brief zijn of een specifiek daarvoor bestemd formulier dat je kan aanvragen bij de financiële instelling. - Als beide partijen niet tot een akkoord komen, kan het afschrift van een rechterlijke beslissing volstaan om de waarborg terugbetaald te krijgen. Rente
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En waarom zouden ze geen nieuwe meer bouwen of renoveren als ze de index eerlijk moeten toepassen?
![]() |
#160 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
En met geblokkeerde huurprijzen, zal daar niet veel verandering in komen. Dat jij vandaag last hebt met jouw verhuurder, dat is iets dat jij met hem/haar zal moeten opnemen. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |