![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik zie het meer als een teken naar betrokkenen toe dat er een grens wordt getrokken, dat niet iedereen zomaar blindelings gelooft in wat in één van die heilige boeken wordt beschreven, dat niet iedereen opgezet is met het feit dat religieuze regels worden vervat in burgerlijke wetgeving die nadien aan iedereen, zonder uitzondering, worden opgelegd. Ik zie absoluut geen enkele reden waarom religieuzen met fluwelen handschoenen en/of met absoluut "respect" dienen te worden aangepakt. Dawkins beschrijft het dan ook meesterlijk in voormeld boek. Citaat:
Hoeveel captain's of industry wonen een LSP info-avond bij? Bitter weinig, me dunkt. Daar zijn we allemaal "schuldig" aan. Om je een voorbeeld te geven, in de boekwinkel zag ik onlangs een boek liggen met als titel "de ondergang van het atheisme" (of iets dergelijks) geschreven door één of andere theoloog die (voor de zoveelste keer) eens wat bewijzen van god ging leveren en daardoor meende het atheisme naar de vuilnisbelt te verwijzen. Het boek heb ik niet gekocht... (wel eens goed gelachen, dat wel... ![]()
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 8 januari 2007 om 09:36. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het feit dat atheisten allerhande zich afzetten tegen religie heeft geen bal te maken met dat zogenaamd "zoeken naar zingeving" van jou, maar wel alles met de beinvloeding van het religieuze "denken" in het dagelijks en maatschappelijk leven. Niet iedereen voelt de behoefte om zijn/haar leven te laten leiden door die zogenaamde goddelijke wetten, dit zowel rechtstreeks als onrechtstreeks. Zelfs op dit forum zijn voorstanders te vinden om religieuze regels inzake ethische zaken te laten vastleggen in een burgerlijke wetgeving. Onnodig te zeggen dat dit onaanvaardbaar is. Dit is de kern van de zaak, niet het "zoeken naar zingeving". Van mij mag jij Dawkins (of mij, of andere atheisten - maakt niet uit) religieus noemen zoveel je maar wilt, het verandert niets aan het feit dat hij (ik, wij) het niet zijn.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 8 januari 2007 om 09:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Weerom een gemakkelijke, simplistische veralgemening.
![]() |
![]() |
#144 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 8 januari 2007 om 09:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb reeds een antwoord gegeven op wat jij nu post.
![]() |
![]() |
#146 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Gezien ik niet onfeilbaar ben en vermoedelijk iets over het hoofd heb gezien, heb ik de draad nog eens overlopen, in het bijzonder jouw posts.
Ik heb geen "antwoord" gezien... Het zal dan toch wel in een andere draad geweest zijn... A propos, het feit dat jij onder meer de getuigen van Jehovah niet bestempelt als zijnde een religie die aan bekeringsijver doet, zal ik maar laten voor wat het is... ![]() Wel eens goed gelachen, dat wel...
![]() |
#147 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
En net zoals bepaalde vormen en methoden van 'opvoeding' kunnen gezien worden als mishandeling, zijn er ook bepaalde vormen en methoden van een opvoedingsproject binnen een religieus kader op te vatten als mishandeling. Als je ietsepietsie dichterbij komt, dan zijn de verschillen heus niet zo groot. Trouwens, wat is dat precies: een 'religieuze' opvoeding? Kindjes verplichten om in soutane, burka of oranje gewaad rond te laten lopen en eindeloze mantra's te laten opzeggen? Valt de klassieke opvoeding zoals we die in Vlaanderen al decennialang krijgen daar onder? Is het mishandeling om kinderen godsdienstonderwijs te laten volgen? Waar trek je precies de lijn?
![]() |
![]() |
#148 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door lombas : 8 januari 2007 om 12:49. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Vreemdeling
|
![]() Dat klopt helemaal van die Jesuïeten. Dat zijn zeker geen doorsnee katholieken (vb Teilhard De Chardin).
Ik ben zelf agnostisch volgens deze definitie van het woord : iemand die ervan overtuigd is dat het bewijs voor en tegen het bestaan van god onvoldoende is of nog geen mogelijke conclusie biedt. Atheïsten bijvoorbeeld hameren tot in den treure op de evolutietheorie als bewijs voor het niet-bestaan van god, maar ondanks dat evolutie uiteraard onweerlegbaar is, biedt die voor mij ook geen uitleg voor wat er gebeurde op het niveau van abiogenesis, laat staan voor het onstaan van het universum. Verder stoor ik me in België 100x meer aan het nihilisme, het cynisme, egocentrisme en de apathie onder het mom van atheïsme, dan aan fundamentalisten, die hier in werkelijkheid toch nauwelijks voorkomen. Laatst gewijzigd door kweekmans : 8 januari 2007 om 15:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Want eens die kinderen volwassen zijn, zijn ze uiteraard vrij om zelf te kiezen wat ze met die levensbeschouwelijke opvoeding doen. Als u blijft volhouden dat religieuze opvoeding kindermishandeling is, ga gerust uw gang. Maar niet verschieten als uw geloofwaardigheid vervolgens een flinke deuk krijgt.
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Fout. Het verst dat een atheïst in deze zal gaan, is dat de 'godsbewijzen' op losse schroeven komen te staan en aan herziening toe zijn.
![]() |
#153 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een godsbewijs moet men er niet meteen in zoeken, maar een bewijs voor het gebeuren van de Big Bang door natuurlijke aard evenmin. Buiten het universum bestaat namelijk geen ruimte of tijd, dat is een grote moeilijkheid. * Bron: Paul Davies
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
ik wil daar best een paar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Maar goed, zou, AUB d onnoemelijke goedheid willen hebben om bovenstaande te verduidelijken en begijpbaar te maken voor een (defectueus) mononeuroontje zoals ik.
![]() |
![]() |
#155 |
Gouverneur
|
![]() Richard Dawkins is bekend om de volgende uitspraak:
"It is absolutely safe to say that if you meet somebody who claims not to believe in evolution, that person is ignorant, stupid or insane (or wicked, but I'd rather not consider that)." Voor een echte vrije denker, zoals ik mezelf beschouw, is Dawkins een religieus fundamentalist. Een onverdraagzame die als een moderne inquisiteur zijn atheïstische visie aan iedereen wil opdringen. Religie is een wereldbeeld dat de oorsprong en het doel van het bestaan volledig verklaart en geen ruimte laat voor twijfel, zelfs niet als het beeld niet sluitend is, niet alles verklaart en fouten vertoont tegen de interne logica ervan. Welnu: het atheïsme, een filosofisch materialisme dat prachtig beschreven is in 'The Blind Watchmaker' van Richard Dawkins, is hét schoolvoorbeeld van zo'n religie. (Het Christendom en andere religies uiteraard ook, maar daarover zijn we het wel eens, zeker?) De oorzaak is de Big Bang, het ontstaan van het leven is puur causaal, gebaseerd op het zuivere Darwinisme. Het doel van het leven ligt met even grote stelligheid vast: dat is er niet. Het leven is volslagen zinloos, stelt Dawkins (hij is zowat de paus van het goddeloze materialisme). Er is ook geen moraal of ethiek mogelijk want die missen alle grondslagen. Deze onwrikbare wereldvisie geeft antwoord op alle vragen en verwerpt argumenten die ermee conflicteren. Het is een bijgevolg een religie, net zoals het Christendom dat het bekampt. Deze vaststelling is een eerste reden om het militante atheïsme van Dawkins te wantrouwen. De tweede reden waarom ik er niet mee akkoord ga is simpelweg dat na 20 jaar boeken over het onderwerp te hebben gelezen, waarvan ik het grootste deel van de tijd zelf een materialist was, ik tot de conclusie ben gekomen dat het een niet-sluitend en onlogisch geloofsstelsel is met veel te veel interne tegenstellingen. Een bestaan dat ook een niet-materiële zijde heeft (op zich nog lang geen 'God') geeft veel sluitendere antwoorden. Zo kan het de vrije wil verklaren (Darwinisme is louter causaal en laat dus geen plaats voor de vrije wil.) net zoals de samenhang van de miljarden levenloze moleculen van ons lichaam die volgens het materialisme tot één levende symbiose worden gesmeed door... ze weten het niet dus zeggen ze er niets over. En zo kan ik verder gaan. Bv. het gevecht van het levende wezen tegen de entropie (wanorde en verval) is een héél onnatuurlijke toestand van de materie. Een andere karakteristiek van een religie is een 'priesterkaste' die het alleenrecht heeft op interpretatie. Dat zijn uiteraard de wetenschappers die allen gevormd zijn volgens de materialistische visie en die goed weten dat de straf voor een afwijkende mening niets minder is dan spot en hoon van hun collega's en verbanning uit hun groep. (Klinkt al heel Middeleeuws, niet?) Wetenschappers of leken die beweren dat een levend wezen materie én geest is, worden het slachtoffer van een Jihad, en hun argumenten worden niet ernstig onderzocht maar belachelijk gemaakt en op voorhand verworpen. Zo worden de resultaten van onderzoek naar homeopathie of paranormale fenomenen systematisch gesaboteerd, want ze bevatten het intrinsiek bewijs van het bestaan van een geestelijke component van het bestaan. Ik dring niets aan niemand op. Ik zeg alleen maar: laat u niet voor de kar spannen van deze nieuwe religie. Ze bestaat nog maar een eeuw en binnen een paar eeuwen geloven de mensen gegarandeerd weer iets anders. Aanvaard dat we niet alles weten, en dat we voor de rest van ons leven met vragen zullen blijven zitten en gebruik je geest niet om zijn eigen bestaan te ontkennen. Maar wie Dawkins in twijfel durft te trekken, is een idioot. Sorry, maar ik ben niet bereid mijn kritische zin op te offeren aan de momenteel heersende ideologie. Ook in de wetenschap bestaat er zoiets als "politieke correctheid". Dat heb ik met mijn metafoor van 'priesterkaste' willen illustreren. De discussie moet duidelijk beperkt blijven tot binnen de vooropgezette grenzen. Wie de platgetreden paden van de wetenschap wenst te verlaten, loopt tegen een muur aan, net zoals Copernicus en Gelileo dat deden toen ze de hun theorie van heliocentriciteit openbaar maakten. Zo'n voorbeeld toont aan waarom ik Dawkins een moderne 'paus' heb genoemd. Waarom zijn die reacties zo heftig? Omdat deze 'ketterse' theorieën de zekerheden van de mensen ondergraven. Vroeger gaf de kerk een absolute zekerheid, nu doet de wetenschap hetzelfde. De mensen houden niet van onzekerheid. Ze willen antwoorden op alle vragen, zelfs degenen waarop we het antwoord niet kunnen weten. De wetenschap moet al hun angsten voor het onbekende wegnemen en vervult op die manier een religieuze functie, met hulp van hun priesterkaste van wetenschappers. Al duizenden jaren denkt elke generatie opnieuw dat zij over de total kennis beschikt die alles verklaard. Maar telkens opnieuw ontdekt men nieuwe fenomenen die het bestaande wereldbeeld keer op keer omver werpen. Ook nu weer denkt men alles te weten, men heeft dus blijkbaar niets maar dan ook helemaal niets uit de geschiedenis geleerd. Binnen enkele eeuwen zal het Darwinisme een even archaïsch, historisch maar bovenal incorrect wereldbeeld vormen als de goden van de Olympus dat nu zijn. En ik ben ervan overtuigd dat het bestaan van een 'geest' ook effectief wetenschappelijk zal worden bewezen. Uiteindelijk wou ik gewoon stellen dat een dualistisch wereldbeeld, met lichaam én ziel, veel logischer, wetenschappelijk consequenter en ethischer is dan een materialistisch wereldbeeld. Bovendien komt het overeen met de religieuze gevoelens en filosofische stromingen sinds het begin van de beschaving, maar ook dat is blijkbaar van geen enkele tel. En toch zal ik degene die er niet in gelooft zomaar dom of krankzinnig noemen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
Gouverneur
|
![]() Richard Dawkins is bekend om de volgende uitspraak:
"It is absolutely safe to say that if you meet somebody who claims not to believe in evolution, that person is ignorant, stupid or insane (or wicked, but I'd rather not consider that)." Voor een echte vrije denker, zoals ik mezelf beschouw, is Dawkins een religieus fundamentalist. Een onverdraagzame die als een moderne inquisiteur zijn atheïstische visie aan iedereen wil opdringen. Religie is een wereldbeeld dat de oorsprong en het doel van het bestaan volledig verklaart en geen ruimte laat voor twijfel, zelfs niet als het beeld niet sluitend is, niet alles verklaart en fouten vertoont tegen de interne logica ervan. Welnu: het atheïsme, een filosofisch materialisme dat prachtig beschreven is in 'The Blind Watchmaker' van Richard Dawkins, is hét schoolvoorbeeld van zo'n religie. (Het Christendom en andere religies uiteraard ook, maar daarover zijn we het wel eens, zeker?) De oorzaak is de Big Bang, het ontstaan van het leven is puur causaal, gebaseerd op het zuivere Darwinisme. Het doel van het leven ligt met even grote stelligheid vast: dat is er niet. Het leven is volslagen zinloos, stelt Dawkins (hij is zowat de paus van het goddeloze materialisme). Er is ook geen moraal of ethiek mogelijk want die missen alle grondslagen. Deze onwrikbare wereldvisie geeft antwoord op alle vragen en verwerpt argumenten die ermee conflicteren. Het is een bijgevolg een religie, net zoals het Christendom dat het bekampt. Deze vaststelling is een eerste reden om het militante atheïsme van Dawkins te wantrouwen. De tweede reden waarom ik er niet mee akkoord ga is simpelweg dat na 20 jaar boeken over het onderwerp te hebben gelezen, waarvan ik het grootste deel van de tijd zelf een materialist was, ik tot de conclusie ben gekomen dat het een niet-sluitend en onlogisch geloofsstelsel is met veel te veel interne tegenstellingen. Een bestaan dat ook een niet-materiële zijde heeft (op zich nog lang geen 'God') geeft veel sluitendere antwoorden. Zo kan het de vrije wil verklaren (Darwinisme is louter causaal en laat dus geen plaats voor de vrije wil.) net zoals de samenhang van de miljarden levenloze moleculen van ons lichaam die volgens het materialisme tot één levende symbiose worden gesmeed door... ze weten het niet dus zeggen ze er niets over. En zo kan ik verder gaan. Bv. het gevecht van het levende wezen tegen de entropie (wanorde en verval) is een héél onnatuurlijke toestand van de materie. Een andere karakteristiek van een religie is een 'priesterkaste' die het alleenrecht heeft op interpretatie. Dat zijn uiteraard de wetenschappers die allen gevormd zijn volgens de materialistische visie en die goed weten dat de straf voor een afwijkende mening niets minder is dan spot en hoon van hun collega's en verbanning uit hun groep. (Klinkt al heel Middeleeuws, niet?) Wetenschappers of leken die beweren dat een levend wezen materie én geest is, worden het slachtoffer van een Jihad, en hun argumenten worden niet ernstig onderzocht maar belachelijk gemaakt en op voorhand verworpen. Zo worden de resultaten van onderzoek naar homeopathie of paranormale fenomenen systematisch gesaboteerd, want ze bevatten het intrinsiek bewijs van het bestaan van een geestelijke component van het bestaan. Ik dring niets aan niemand op. Ik zeg alleen maar: laat u niet voor de kar spannen van deze nieuwe religie. Ze bestaat nog maar een eeuw en binnen een paar eeuwen geloven de mensen gegarandeerd weer iets anders. Aanvaard dat we niet alles weten, en dat we voor de rest van ons leven met vragen zullen blijven zitten en gebruik je geest niet om zijn eigen bestaan te ontkennen. Maar wie Dawkins in twijfel durft te trekken, is een idioot. Sorry, maar ik ben niet bereid mijn kritische zin op te offeren aan de momenteel heersende ideologie. Ook in de wetenschap bestaat er zoiets als "politieke correctheid". Dat heb ik met mijn metafoor van 'priesterkaste' willen illustreren. De discussie moet duidelijk beperkt blijven tot binnen de vooropgezette grenzen. Wie de platgetreden paden van de wetenschap wenst te verlaten, loopt tegen een muur aan, net zoals Copernicus en Gelileo dat deden toen ze de hun theorie van heliocentriciteit openbaar maakten. Zo'n voorbeeld toont aan waarom ik Dawkins een moderne 'paus' heb genoemd. Waarom zijn die reacties zo heftig? Omdat deze 'ketterse' theorieën de zekerheden van de mensen ondergraven. Vroeger gaf de kerk een absolute zekerheid, nu doet de wetenschap hetzelfde. De mensen houden niet van onzekerheid. Ze willen antwoorden op alle vragen, zelfs degenen waarop we het antwoord niet kunnen weten. De wetenschap moet al hun angsten voor het onbekende wegnemen en vervult op die manier een religieuze functie, met hulp van hun priesterkaste van wetenschappers. Al duizenden jaren denkt elke generatie opnieuw dat zij over de total kennis beschikt die alles verklaard. Maar telkens opnieuw ontdekt men nieuwe fenomenen die het bestaande wereldbeeld keer op keer omver werpen. Ook nu weer denkt men alles te weten, men heeft dus blijkbaar niets maar dan ook helemaal niets uit de geschiedenis geleerd. Binnen enkele eeuwen zal het Darwinisme een even archaïsch, historisch maar bovenal incorrect wereldbeeld vormen als de goden van de Olympus dat nu zijn. En ik ben ervan overtuigd dat het bestaan van een 'geest' ook effectief wetenschappelijk zal worden bewezen. Uiteindelijk wou ik gewoon stellen dat een dualistisch wereldbeeld, met lichaam én ziel, veel logischer, wetenschappelijk consequenter en ethischer is dan een materialistisch wereldbeeld. Bovendien komt het overeen met de religieuze gevoelens en filosofische stromingen sinds het begin van de beschaving, maar ook dat is blijkbaar van geen enkele tel. En toch zal ik degene die er niet in gelooft zomaar dom of krankzinnig noemen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | ||||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() ![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#158 | |
|
![]() Citaat:
Hij illustreert dat steeds met zijn wat lullige verwijzing naar het Genootschap van de Roze Theepot; de gelovigen van die ludieke sekte houden vol dat hun God ergens in het heelal rondzweeft, volop bezig roze te zijn. Niemand kan aantonen dat de Theepotters ongelijk hebben. Maar zij kunnen ook niet bewijzen dat ze wel gelijk hebben. Aangezien dus iedereen zich representaties kan inbeelden waarvan je nooit definitief kan bewijzen dat ze niet bestaan, heeft geen enkele religie het recht om zijn God als enig mogelijke voor te stellen, laat staan dat een religie absolute claims op waarheid, moraliteit of ethiek mag leggen. Een atheist spreekt in termen van waarschijnlijkheid; nooit in termen van absolute zekerheid. Maar dat maakt hem daarom nog geen agnost. Het is gewoon een kwestie van duidelijke logica. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
|
![]() Nee, da's het resultaat van conventionele logica, een denkwijze uitgevonden door Griekse polytheïsten, een paar honderd jaar voor Christus. Dat behoort tot onze cultuur en is dus een relatieve claim. Voor mijn part kunnen we over het nut en het waarheidsgehalte van Westerse logica discussiëren. Dat laatste kan je van religies niet zeggen; die zijn te nemen of te laten. Geen discussie toegelaten.
|
![]() |
![]() |