Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 januari 2007, 19:46   #1
oz457
Lokaal Raadslid
 
oz457's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 april 2004
Berichten: 316
Standaard Benzine kaarten schandaal in het leger.

Dit schandaal is al jaren aan de gang. Militairen hebben recht op benzine kaarten. Een benzine kaart heeft een waarde van 200 liter. De militair mag deze kaart aankopen aan € 0,80/liter.
De meeste militaire (voornamelijk uit de hogere echelons) kopen deze kaarten aan en verkopen ze gewoon door aan vrienden, familieleden en kennissen.
Verkoopprijs: € 200, m.a.w. € 1 euro/liter.
De koper van deze benzine kaart kan op deze manier het verschil uitsparen met de verkoopprijs van de benzine aan de pomp.
De militair steekt € 40 in zijn zak.
Deze praktijk bestaat al jaren en niemand die er naar om ziet.
oz457 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2007, 19:50   #2
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 117.759
Standaard

WELKE militairen hebben recht op benzinekaarten?
Ik ken er namelijk een aantal en die betalen allemaal netjes zoals jij en ik aan de pomp en zonder bezinekaart.
__________________
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk.
De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2007, 20:29   #3
Ive De Beckker
Gouverneur
 
Geregistreerd: 19 februari 2004
Locatie: Kalmthout
Berichten: 1.344
Standaard

Nog nooit van gehoord
Ive De Beckker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2007, 21:04   #4
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

In de jaren '80 was dit gemeengoed bij de beroepsmilitairen in Duitsland.
Naargelang de motorinhoud van de wagen kon men via brandstofbonnen van 10 L. tussen de 140 tot 200 liter brandstof per maand kopen aan 8,- BF/L, af te halen bij de administratieve dienst in de kazerne.
Als je ging tanken, even de nummerplaat invullen, paraferen en afgeven als betaalmiddel bij een station van de Shell-keten in Duitsland.
In Belgie waren deze brandstofbonnen niet geldig.
Er waren toen ook al militairen die hun bons op overschot met wat winst doorverkochten aan Duitse burgers of aan collega-militairen die meer kilometers reden dan hun maandelijks brandstofrantsoen toeliet.

Enne, o ja, de eerste dag dat ik in de kazerne in Soest aankwam, was ik getuige van iets wat toen blijkbaar als normaal werd beschouwd.
Achter een loods waar Leopardtanks geparkeerd stonden, waren een 10-tal soldaten rond een afvoerriool bezig met het leeggieten van jerrycans brandstof die op twee MAN-vrachtwagens tot de nok toe waren gestapeld.
In den ABL kennen ze blijkbaar wel iets van plantrekkerij zeker ?
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2007, 08:32   #5
puud
Parlementslid
 
Geregistreerd: 2 april 2005
Berichten: 1.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
In de jaren '80 was dit gemeengoed bij de beroepsmilitairen in Duitsland.
Naargelang de motorinhoud van de wagen kon men via brandstofbonnen van 10 L. tussen de 140 tot 200 liter brandstof per maand kopen aan 8,- BF/L, af te halen bij de administratieve dienst in de kazerne.
Als je ging tanken, even de nummerplaat invullen, paraferen en afgeven als betaalmiddel bij een station van de Shell-keten in Duitsland.
In Belgie waren deze brandstofbonnen niet geldig.
Er waren toen ook al militairen die hun bons op overschot met wat winst doorverkochten aan Duitse burgers of aan collega-militairen die meer kilometers reden dan hun maandelijks brandstofrantsoen toeliet.

Enne, o ja, de eerste dag dat ik in de kazerne in Soest aankwam, was ik getuige van iets wat toen blijkbaar als normaal werd beschouwd.
Achter een loods waar Leopardtanks geparkeerd stonden, waren een 10-tal soldaten rond een afvoerriool bezig met het leeggieten van jerrycans brandstof die op twee MAN-vrachtwagens tot de nok toe waren gestapeld.
In den ABL kennen ze blijkbaar wel iets van plantrekkerij zeker ?
Een vriend van mij was in die tijd gelegerd in Duitsland waar hij opgeleid werd tot chauffeur van tankwagens.

Op de eerste dag dat hij mocht leveren werd zijn tankwagen gevuld met benzine en begon hij aan zijn ronde. Toen hij 's avonds terug kwam melde hij fier als een gieter dat hij nog 500 liter over had.
Man, man, wat werd hij daar uitgekafferd. Het scheelde niet veel of hij moest voor de krijgsraad komen. Hij mocht op het einde van de rit geen overschot hebben.

Hij werd nooit meer uitgekafferd. Als hij nog een overschot had reed hij in een bosje en opende daar de kraan. Probleem was opgelost.
__________________
"Als een menselijke maatschappij het recht van de sterkste wil uitschakelen om menselijker wetten te scheppen, dan moet ze eerst maar bewijzen dat ze daar sterk genoeg voor is."
Legh Freeman op de vooravond van de strafexpeditie naar Julesburg.
puud is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2007, 08:44   #6
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.370
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
WELKE militairen hebben recht op benzinekaarten?
Ik ken er namelijk een aantal en die betalen allemaal netjes zoals jij en ik aan de pomp en zonder bezinekaart.

Ongetwijfeld hoge officieren of mannen die in NAVO verband werken, of militaire attaché's aan ambasades, die hebben namelijk ook recht op het aanschaffen van wagens aan diplomatieke voorwaarden. (Sommige topmerken hebben zo'n regeling, maar dat is perfect legaal natuurlijk).

Maar foefelen met benzinekaarten is iets dat in elk bedrijf voorkomt, Ik heb ook weet van collega's die met hun km's foefelden als ze op reis gingen met het "dienstvoertuig" Tankkaart achterlaten bij pa of vriendin en de km's die ze dan deden in het buitenland, werden zo verwerkt bij het tanken met de kaart.

Of mijne gebuur die rap ma mazout uit de camionette van 't werk ging pieken...

Moest ge weten wat daar op jaarbasis mee gefoefeld wordt met tankkaarten, benzinetanks etc... ge zou raar opkijken vrees ik.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2007, 10:00   #7
Gargamel
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 februari 2004
Berichten: 2.765
Standaard

Wie werkt voor stad Brugge,tot zelfs de gepensioneerden toe,kunnen veel goedkoper tanken aan de stadspomp
Gargamel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2007, 13:31   #8
Jan Meuleman
Europees Commissaris
 
Jan Meuleman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juli 2006
Locatie: in het weldra onafhankelijke Vlaanderen
Berichten: 7.555
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oz457 Bekijk bericht
Dit schandaal is al jaren aan de gang. Militairen hebben recht op benzine kaarten. Een benzine kaart heeft een waarde van 200 liter. De militair mag deze kaart aankopen aan € 0,80/liter.
De meeste militaire (voornamelijk uit de hogere echelons) kopen deze kaarten aan en verkopen ze gewoon door aan vrienden, familieleden en kennissen.
Verkoopprijs: € 200, m.a.w. € 1 euro/liter.
De koper van deze benzine kaart kan op deze manier het verschil uitsparen met de verkoopprijs van de benzine aan de pomp.
De militair steekt € 40 in zijn zak.
Deze praktijk bestaat al jaren en niemand die er naar om ziet.
Zou dit misschien de reden zijn dat een noodlijdende prins zich 3 Ferrari's kan permitteren?
__________________
Ceterum censeo Belgicam delendam esse.
Het tijdperk socialisten was zo goed dat we nu geen schulden hebben, geen problemen en geen werklozen.
Jan Meuleman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2007, 13:41   #9
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Meuleman Bekijk bericht
Zou dit misschien de reden zijn dat een noodlijdende prins zich 3 Ferrari's kan permitteren?
Hier gaan we weer. Hoe is't met de fraude van Dedecker?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2007, 13:44   #10
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Wat die fameuze benzinekaarten betreft (als ze bestaan) vind ik dat niet slecht. Het is immers hun eigendom en dan kunnen ze ermee doen wat ze willen. Vergelijk het met vrijkaarten voor een concert die je aan familie of vrienden verkoopt.

Militair zijn heeft zijn voor- en nadelen en dit zou dus een voordeel zijn. Moet kunnen.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be