![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Waar erger jij je aan in het verkeer? | |||
te snel rijden |
![]() ![]() ![]() |
19 | 25,68% |
te traag rijden op autosnelweg |
![]() ![]() ![]() |
28 | 37,84% |
niet pinken |
![]() ![]() ![]() |
41 | 55,41% |
rechts oversteken |
![]() ![]() ![]() |
19 | 25,68% |
blijven rijden in 2e vak |
![]() ![]() ![]() |
30 | 40,54% |
ouwe venten die 50 rijden waar je 90 mag en niet kan oversteken |
![]() ![]() ![]() |
40 | 54,05% |
mensen die in je gat zitten te rijden |
![]() ![]() ![]() |
40 | 54,05% |
tegenliggers met grootlichten |
![]() ![]() ![]() |
34 | 45,95% |
auto oversteekt en komt dan traag voor je rijden |
![]() ![]() ![]() |
26 | 35,14% |
vrachtwagens die oversteken, ook bij regenweer |
![]() ![]() ![]() |
26 | 35,14% |
wagens die in een file om de twee seconden van vak wisselen |
![]() ![]() ![]() |
31 | 41,89% |
mensen die door het rood rijden |
![]() ![]() ![]() |
26 | 35,14% |
laagvliegers die aan 180 per uur zitten te knipperen naar links als jij oversteekt op het derde |
![]() ![]() ![]() |
25 | 33,78% |
GSM'en |
![]() ![]() ![]() |
19 | 25,68% |
nog iets anders, nl... |
![]() ![]() ![]() |
16 | 21,62% |
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 74. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#421 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#422 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
jij was toch vrachtwagenchauffeur of had ik dat misbegrepen ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#423 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Have you ever noticed that on the highway, everybody who drives slower than you is a fucking idiot, and everybody who drives faster than you is a fucking maniac?
- George Carlin Ik denk dat die quote veelzeggend is over het maatschappelijke fenomeen road rage.
![]() |
#424 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Alleen vind ik niet wanneer je een paar kleine foutjes doet (in mijn beroep is de politie en wetgeving dubbelzinnig), je rijbewijs kwijt speelt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#425 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#426 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#427 |
|
![]()
![]() |
#428 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#429 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
#430 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
als je al bedenkt dat de rechters nu brokkerijders en zware overtreders die hun auto 'nodig' hebben niet overgaan tot intrekking van het rijbewijs al is dat maar voor beperkte tijd ergens terecht als je dat bekijkt vanuit het perspectief dat een sanctionering zowel in evenwicht moet staan tot de inbreuk ( bij deze groep betekent dat enigszins een 'zwaardere' straf ), doeltreffend moet zijn, en vooral niet mag leiden tot ruineren anderszijds weer volledig onbegrijpelijk als je bedenkt dat een dokter, ingenieur, of wie dan ook, die een zware beroepsfout ( hier betreft het een aspect ervan ) doet ook zijn licentie zal intrekken |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#431 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De vraag is wat een lichte en wat een zware overtreding is. Een collega van mij heeft zojuist een maand rijverbod en een zware financiële boete gekregen voor een overtreding die belachelijk was. Wij rijden met mercedes sprinters van +- 4.5 ton. Met de huidige belgische wetgeving is men niet zeker of het C of B-type is. (vanaf februari een c-type). Nu men collega rijdt naar een werf met een gesloten aanhangwagen van -750 kg. Nu wordt hij tegengehouden en de politie is van kwade wil. Gevolg zie hierboven. Nu volgens de ene wet zijn we regelmentair en volgens een andere wet niet. Zolang de belgische staat die dubbelzinnigheden niet aanpakt, moet ze niet afkomen met andere flutregels en een rijbewijs met punten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#432 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
uiteindelijk doet die agent maar z'n werk.... en tenslotte ...een agent trekt je rijbewijs nooit, in dat doet het parket ... dus 't zijn dan die oenen die dat beslissen dat heb je nu steeds met zo van die discrete ( niet continue ) bepalingen btw .... kan ie dat niet proberen te beslechten voor een rechter ? inderdaad Citaat:
dus laten we iedereen maar gegaan tot in de pruimentijd ? Laatst gewijzigd door praha : 13 januari 2007 om 19:13. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#433 | |
|
![]() Citaat:
Hier bewandel een gevaarlijk spoor want in dit scenario hangt de straf dus af van de rechter en van de regio waarin je woont. Ik ben eerde voorstander van "iedereen gelijk voor de wet" wat inhoudt dat niet of weinig interpreteerbare wetteksten te verkiezen zijn boven wat jij voorstelt. Daarom voor mij geen strafpunten AUB
![]() |
![]() |
#434 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ik zeg alleen maar dat hij er niet zo'n schrik van moet hebben...omdat men er wel degelijk rekening mee houdt 'k dacht niet dat ik zei dat ik ermee akkoord was, getuige dat stukje van die beroepsfouten Citaat:
al lijkt het me anderszijds wel ergens fair dat je als rechter de nodige verdere indirecte consequenties van een straf in acht neemt bij een strafbepaling Citaat:
Citaat:
als het geen strafpunten zijn dan is het logischerwijze een geldboete, juist ? een gelijke geldboete want anders is het geen gelijke straf... echter 100 € betekent misschien wel gelijke straf in de zin dat ge dan 100 € mist om wat te doen ( da's dus voor iedereen hetzelfde ) maar betekent eveneens dat het niet doeltreffend genoeg zal zijn voor diegenen die 100 € veel makkelijker kunnen missen als anderen |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#435 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik heb ook niet gezegd dat de politie zijn rijbewijs heeft ingetrokken (men heeft wel toen naar het parket gebeld). Men collega heeft voor de politierechtbank moeten verschijnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#436 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
maar je sprak wel van politie van kwade wil...dat gaf me te denken er kan beroep aangetekend worden bij de correctionele, weet je ? een politierechtbank doet ergens uitspraken over fait divers en berust zich louter op de eenvoudige vaststelling en het feitenmateriaal |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#437 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Beroep tekenen haalt toch niets uit. Wat die aanhangwagen betreft die hebben wij zodanig aangepast dat de politie niets meer kan zeggen (wetgeving is daarin niet simpel) Voor onze voertuigen hebben wij vanaf februari zekerheid (c-attest), momenteel zijn ze nog B (ingeschreven als B maar door het gewicht door de wet een C. Wetgeving dat op niets trekt en niemand feitelijk weet wat het is.). Ik vind alleen de strafbepaling voor men collega zeer zwaar, hij heeft op zich geen fout gemaakt op de baan (alleen via een dubbelzinnige wetgeving) maar wordt wel zwaarder gestraft dan een dronken chauffeur, snelheidsduivel of brokkepiloot. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#438 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik probeer dat ook maar ik stel vast dat ik daar af en toe niet in slaag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#439 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Iemand die veel kilometers doet is een beroeps en wordt geacht beter te kunnen rijden. De pakkans in België is heus niet zo hoog dat ge bij het geringste foutje tegen de lamp gaat lopen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#440 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Weten is niet noodzakelijk u houden aan. Ge gelooft toch niet dat er een persoon niet weet dat hij moet stoppen als het rood is? |
|
![]() |
![]() |