Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Waar erger jij je aan in het verkeer?
te snel rijden 19 25,68%
te traag rijden op autosnelweg 28 37,84%
niet pinken 41 55,41%
rechts oversteken 19 25,68%
blijven rijden in 2e vak 30 40,54%
ouwe venten die 50 rijden waar je 90 mag en niet kan oversteken 40 54,05%
mensen die in je gat zitten te rijden 40 54,05%
tegenliggers met grootlichten 34 45,95%
auto oversteekt en komt dan traag voor je rijden 26 35,14%
vrachtwagens die oversteken, ook bij regenweer 26 35,14%
wagens die in een file om de twee seconden van vak wisselen 31 41,89%
mensen die door het rood rijden 26 35,14%
laagvliegers die aan 180 per uur zitten te knipperen naar links als jij oversteekt op het derde 25 33,78%
GSM'en 19 25,68%
nog iets anders, nl... 16 21,62%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 74. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 13 januari 2007, 14:56   #421
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Ik ben tegen een autorijbewijs met punten. Dit is een soort van discriminatie. Iemand die weinig rijdt zal er geen last van hebben maar mensen die vanwege hun beroep veel de baan zitten wel. Deze laatste hebben meer kans om hun rijbewijs kwijt te geraken enkel om dat ze meer kilometers doen.
Niemand is perfect op de baan en iedereen zal wel eens een fout maken.
Iemand die veel op de baan zit en dat zonder brokken te maken, daar ga ik ervan uit dat die weldegelijk veilig rijdt. Iemand die veel op de baan zit én onveilig rijdt, daar is het niet meer dan terecht dat die eens zoosnel van diezelfde baan verwijderd wordt.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2007, 15:50   #422
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is geen echte discriminatie maar eerder oneerlijke systeem.
Iemand die elke dag op de baan zit zal natuurlijk meer fouten maken dan iemand die één keer per week de auto neemt.
Het probleem met een rijbewijs met punten is dat de mensen die veel kilometers doen uiteindelijk hun rijbewijs gaan verliezen voor fouten die onvermijdelijk zijn. Niemand kan foutloos rijden. In België zijn er teveel factoren die verhinderen dat je foutloos kan rijden.
Men zou beter om de 5 jaar een examen afleggen om je rijbewijs te houden.
kortom je zoekt excuses om niet foutloos ( en dan spreek ik hier niet over kleine details, zie vorige post ) te hoeven rijden ?

jij was toch vrachtwagenchauffeur of had ik dat misbegrepen ?
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2007, 15:55   #423
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Have you ever noticed that on the highway, everybody who drives slower than you is a fucking idiot, and everybody who drives faster than you is a fucking maniac?

- George Carlin

Ik denk dat die quote veelzeggend is over het maatschappelijke fenomeen road rage.
Oud 13 januari 2007, 15:59   #424
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
kortom je zoekt excuses om niet foutloos ( en dan spreek ik hier niet over kleine details, zie vorige post ) te hoeven rijden ?

jij was toch vrachtwagenchauffeur of had ik dat misbegrepen ?
Nee, ik ben geen vrachtwagenchaffeur maar werfmedewerker. En ja, men schrik is dat wanneer men een rijbewijs met punten gaat invoeren die kleine details, grote details worden. Ik ben het met je eens dat brokkepiloten en andere maniakken van de baan moeten.
Alleen vind ik niet wanneer je een paar kleine foutjes doet (in mijn beroep is de politie en wetgeving dubbelzinnig), je rijbewijs kwijt speelt.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2007, 16:00   #425
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iemand die elke dag op de baan zit zal natuurlijk meer fouten maken dan iemand die één keer per week de auto neemt.
Het probleem met een rijbewijs met punten is dat de mensen die veel kilometers doen uiteindelijk hun rijbewijs gaan verliezen voor fouten die onvermijdelijk zijn. Niemand kan foutloos rijden. In België zijn er teveel factoren die verhinderen dat je foutloos kan rijden.
Dat is gezever, terwijl het niet mogelijk is om 100% foutloos te rijden, is het perfect mogelijk om 100% zonder boetes / punten te rijden. Ik rijd inmiddels al 10 jaar met mijn rijbewijs met punten, en er is nog geen punt van af gegaan. Ik rijd dagelijks minstens 100km. Misschien niet veel tov u, maar in alle geval meer als het gemiddelde.
Oud 13 januari 2007, 16:01   #426
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, ik ben geen vrachtwagenchaffeur maar werfmedewerker. En ja, men schrik is dat wanneer men een rijbewijs met punten gaat invoeren die kleine details, grote details worden. Ik ben het met je eens dat brokkepiloten en andere maniakken van de baan moeten.
Alleen vind ik niet wanneer je een paar kleine foutjes doet (in mijn beroep is de politie en wetgeving dubbelzinnig), je rijbewijs kwijt speelt.
Ik begrijp uw angst, zeker als uw werk afhangt van uw voertuig. De realiteit leert ons echter dat men voor kleine fouten niet noodzakelijk punten moet aftrekken.
Oud 13 januari 2007, 16:46   #427
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Autorijden is geen basisrecht.
Oud 13 januari 2007, 16:46   #428
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben tegen een autorijbewijs met punten. Dit is een soort van discriminatie. Iemand die weinig rijdt zal er geen last van hebben maar mensen die vanwege hun beroep veel de baan zitten wel. Deze laatste hebben meer kans om hun rijbewijs kwijt te geraken enkel om dat ze meer kilometers doen.
Oud 13 januari 2007, 17:01   #429
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun Bekijk bericht
juist van U
Oud 13 januari 2007, 18:41   #430
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
'k denk niet dat ge daar schrik van moet hebben...

als je al bedenkt dat de rechters nu brokkerijders en zware overtreders die hun auto 'nodig' hebben niet overgaan tot intrekking van het rijbewijs al is dat maar voor beperkte tijd
ergens terecht als je dat bekijkt vanuit het perspectief dat een sanctionering zowel in evenwicht moet staan tot de inbreuk ( bij deze groep betekent dat enigszins een 'zwaardere' straf ), doeltreffend moet zijn, en vooral niet mag leiden tot ruineren
anderszijds weer volledig onbegrijpelijk als je bedenkt dat een dokter, ingenieur, of wie dan ook, die een zware beroepsfout ( hier betreft het een aspect ervan ) doet ook zijn licentie zal intrekken
Oud 13 januari 2007, 18:54   #431
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:

als je al bedenkt dat de rechters nu brokkerijders en zware overtreders die hun auto 'nodig' hebben niet overgaan tot intrekking van het rijbewijs al is dat maar voor beperkte tijd
ergens terecht als je dat bekijkt vanuit het perspectief dat een sanctionering zowel in evenwicht moet staan tot de inbreuk ( bij deze groep betekent dat enigszins een 'zwaardere' straf ), doeltreffend moet zijn, en vooral niet mag leiden tot ruineren
anderszijds weer volledig onbegrijpelijk als je bedenkt dat een dokter, ingenieur, of wie dan ook, die een zware beroepsfout ( hier betreft het een aspect ervan ) doet ook zijn licentie zal intrekken

De vraag is wat een lichte en wat een zware overtreding is.

Een collega van mij heeft zojuist een maand rijverbod en een zware financiële boete gekregen voor een overtreding die belachelijk was.

Wij rijden met mercedes sprinters van +- 4.5 ton. Met de huidige belgische wetgeving is men niet zeker of het C of B-type is. (vanaf februari een c-type).
Nu men collega rijdt naar een werf met een gesloten aanhangwagen van -750 kg. Nu wordt hij tegengehouden en de politie is van kwade wil. Gevolg zie hierboven.
Nu volgens de ene wet zijn we regelmentair en volgens een andere wet niet.
Zolang de belgische staat die dubbelzinnigheden niet aanpakt, moet ze niet afkomen met andere flutregels en een rijbewijs met punten.
Oud 13 januari 2007, 19:13   #432
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De vraag is wat een lichte en wat een zware overtreding is.

Een collega van mij heeft zojuist een maand rijverbod en een zware financiële boete gekregen voor een overtreding die belachelijk was.

Wij rijden met mercedes sprinters van +- 4.5 ton. Met de huidige belgische wetgeving is men niet zeker of het C of B-type is. (vanaf februari een c-type).
Nu men collega rijdt naar een werf met een gesloten aanhangwagen van -750 kg. Nu wordt hij tegengehouden en de politie is van kwade wil. Gevolg zie hierboven.
Nu volgens de ene wet zijn we regelmentair en volgens een andere wet niet.
belachelijk an sich zou ik ze niet noemen, maar blijkt dat er consensus bestaat... tjah.. dat is dan het belachelijke eraan
uiteindelijk doet die agent maar z'n werk....
en tenslotte ...een agent trekt je rijbewijs nooit, in dat doet het parket ...
dus 't zijn dan die oenen die dat beslissen

dat heb je nu steeds met zo van die discrete ( niet continue ) bepalingen

btw .... kan ie dat niet proberen te beslechten voor een rechter ? inderdaad
Citaat:
Zolang de belgische staat die dubbelzinnigheden niet aanpakt, moet ze niet afkomen met andere flutregels en een rijbewijs met punten.
jaaa grapjas... dubbelzinnigheden zullen er steeds zijn...
dus laten we iedereen maar gegaan tot in de pruimentijd ?

Laatst gewijzigd door praha : 13 januari 2007 om 19:13.
Oud 13 januari 2007, 19:14   #433
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

als je al bedenkt dat de rechters nu brokkerijders en zware overtreders die hun auto 'nodig' hebben niet overgaan tot intrekking van het rijbewijs al is dat maar voor beperkte tijd ergens terecht als je dat bekijkt vanuit het perspectief dat een sanctionering zowel in evenwicht moet staan tot de inbreuk ( bij deze groep betekent dat enigszins een 'zwaardere' straf ), doeltreffend moet zijn, en vooral niet mag leiden tot ruineren anderszijds weer volledig onbegrijpelijk als je bedenkt dat een dokter, ingenieur, of wie dan ook, die een zware beroepsfout ( hier betreft het een aspect ervan ) doet ook zijn licentie zal intrekken
Praha,

Hier bewandel een gevaarlijk spoor want in dit scenario hangt de straf dus af van de rechter en van de regio waarin je woont.

Ik ben eerde voorstander van "iedereen gelijk voor de wet" wat inhoudt dat niet of weinig interpreteerbare wetteksten te verkiezen zijn boven wat jij voorstelt. Daarom voor mij geen strafpunten AUB
Oud 13 januari 2007, 19:28   #434
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun Bekijk bericht
Praha,

Hier bewandel een gevaarlijk spoor want in dit scenario hangt de straf dus af van de rechter en van de regio waarin je woont.
tiens ....
ik zeg alleen maar dat hij er niet zo'n schrik van moet hebben...omdat men er wel degelijk rekening mee houdt
'k dacht niet dat ik zei dat ik ermee akkoord was, getuige dat stukje van die beroepsfouten

Citaat:
Ik ben eerde voorstander van "iedereen gelijk voor de wet" wat inhoudt dat niet of weinig interpreteerbare wetteksten te verkiezen zijn
klopt, dat doe ik ergens ook dacht ik
al lijkt het me anderszijds wel ergens fair dat je als rechter de nodige verdere indirecte consequenties van een straf in acht neemt bij een strafbepaling

Citaat:
boven wat jij voorstelt.
wat ik dus niet deed ... mijn wetens

Citaat:
Daarom voor mij geen strafpunten AUB
dat staat er dan weer los van, of beter spreekt net in het voordeel van gelijke en vooral doeltreffende bestraffing

als het geen strafpunten zijn dan is het logischerwijze een geldboete, juist ?
een gelijke geldboete want anders is het geen gelijke straf...
echter 100 € betekent misschien wel gelijke straf in de zin dat ge dan 100 € mist om wat te doen ( da's dus voor iedereen hetzelfde ) maar betekent eveneens dat het niet doeltreffend genoeg zal zijn voor diegenen die 100 € veel makkelijker kunnen missen als anderen
Oud 13 januari 2007, 19:40   #435
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
belachelijk an sich zou ik ze niet noemen, maar blijkt dat er consensus bestaat... tjah.. dat is dan het belachelijke eraan
uiteindelijk doet die agent maar z'n werk....
en tenslotte ...een agent trekt je rijbewijs nooit, in dat doet het parket ...
dus 't zijn dan die oenen die dat beslissen

dat heb je nu steeds met zo van die discrete ( niet continue ) bepalingen

btw .... kan ie dat niet proberen te beslechten voor een rechter ?

Ik heb ook niet gezegd dat de politie zijn rijbewijs heeft ingetrokken (men heeft wel toen naar het parket gebeld). Men collega heeft voor de politierechtbank moeten verschijnen.
Oud 13 januari 2007, 19:49   #436
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb ook niet gezegd dat de politie zijn rijbewijs heeft ingetrokken (men heeft wel toen naar het parket gebeld). Men collega heeft voor de politierechtbank moeten verschijnen.
neen, dat zei je inderdaad niet
maar je sprak wel van politie van kwade wil...dat gaf me te denken

er kan beroep aangetekend worden bij de correctionele, weet je ?

een politierechtbank doet ergens uitspraken over fait divers en berust zich louter op de eenvoudige vaststelling en het feitenmateriaal
Oud 13 januari 2007, 20:12   #437
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
neen, dat zei je inderdaad niet
maar je sprak wel van politie van kwade wil...dat gaf me te denken

er kan beroep aangetekend worden bij de correctionele, weet je ?

een politierechtbank doet ergens uitspraken over fait divers en berust zich louter op de eenvoudige vaststelling en het feitenmateriaal

Beroep tekenen haalt toch niets uit.

Wat die aanhangwagen betreft die hebben wij zodanig aangepast dat de politie niets meer kan zeggen (wetgeving is daarin niet simpel)

Voor onze voertuigen hebben wij vanaf februari zekerheid (c-attest), momenteel zijn ze nog B (ingeschreven als B maar door het gewicht door de wet een C. Wetgeving dat op niets trekt en niemand feitelijk weet wat het is.).

Ik vind alleen de strafbepaling voor men collega zeer zwaar, hij heeft op zich geen fout gemaakt op de baan (alleen via een dubbelzinnige wetgeving) maar wordt wel zwaarder gestraft dan een dronken chauffeur, snelheidsduivel of brokkepiloot.
Oud 13 januari 2007, 20:14   #438
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daphne Bekijk bericht
Ik hou me altijd en overal aan de regels. Steeds vaker stel ik vast dat ik de enige ben.
Er wordt gezegd dat het gedrag van mensen in het verkeer een goede afspiegeling van het algemene gedrag in een samenleving is. Ik vrees dat dat waar is.
Dat wil ik graag geloven.
Ik probeer dat ook maar ik stel vast dat ik daar af en toe niet in slaag.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2007, 20:21   #439
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben voor.
Iemand die veel kilometers doet is een beroeps en wordt geacht beter te kunnen rijden.
De pakkans in België is heus niet zo hoog dat ge bij het geringste foutje tegen de lamp gaat lopen.
Oud 13 januari 2007, 20:25   #440
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet mee eens.
Weten is niet noodzakelijk u houden aan.
Ge gelooft toch niet dat er een persoon niet weet dat hij moet stoppen als het rood is?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be