Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 januari 2007, 15:38   #841
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
En dat allemaal om een eenvoudig vignet.

Als Nederland nou de Westerschelde had afgesloten?
Dat is een schending van een verdrag. Het wegenvignet is gewoon perfect legaal.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2007, 15:46   #842
hermanvk
Minister

hermanvk's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar hermanvk
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
En dat allemaal om een eenvoudig vignet.

Als Nederland nou de Westerschelde had afgesloten?
Ik zie het anders: omdat Vlamingen zelf te tam zijn en alsmaar meer belastingen blijven betalen aan den belziek, moeten wij het leren van Nederlanders om te durven protesteren tegen het uitmelken van de automobilisten door het staatsapparaat.

De laatste keer dat er iets of wat protest was tegen de uitmelking is zowat 25 jaar geleden
Toen hadden we een sticker, die we achteraan op onze auto konden kleven:
Bijgevoegde afbeelding(e)

(*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel
hermanvk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2007, 15:55   #843
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hermanvk Bekijk bericht
Ik zie het anders: omdat Vlamingen zelf te tam zijn en alsmaar meer belastingen blijven betalen aan den belziek, moeten wij het leren van Nederlanders om te durven protesteren tegen het uitmelken van de automobilisten door het staatsapparaat.

De laatste keer dat er iets of wat protest was tegen de uitmelking is zowat 25 jaar geleden
Toen hadden we een sticker, die we achteraan op onze auto konden kleven:
Lijkt op het gekanker van veel Vlamingen op de Belgische federale overheid.
Als je iets wilt veranderen bereik dat niet door op de VLD, CD&V of SP-A te stemmen.
Oud 15 januari 2007, 16:31   #844
kaap
Burger

Standaard

Citaat:
Dat is een prachtig plan, maar dat gaat er van uit dat de politiekers zich daaraan zullen houden. Met mijn slecht karakter zie ik hetvolgende gebeuren:
Stap 1: afschaffing van de niet-proportionele taksen en verhoging van de proportionele taksen (in casu: verhoogde taksen op grofweg benzine, olie, banden en wat meer, dat direct te maken heeft met gebruik van de auto)
Stap 2: de belastinginkomsten verminderen en de politiek wringt zichzelf in allerlei bochten om toch maar terug een proportionele taks uit te vinden. (dat dan wel een niet taks naam gaat krijgen, zoals bvb. registratierecht)

Resultaat: je betaalt EN verhoogd proportionele taks EN je betaalt opnieuw een niet-proportionele taks. Weeral opgelicht.
Ja kijk ik zie het zo, autorijden veroorzaakt negatieve maatschappelijke neveneffecten: verbruik fossiele brandstoffen, uitstoot CO2 (en andere nog minder plezante gassen), geluidsoverlast, sluitage aan wegdek etc. Een groot deel van die neveneffecten wordt niet proportioneel aan de bestuurder doorberekend. Wat ik dus wil is dat de accijnzen verhoogt worden opdat die neveneffecten wel in rekening gebracht worden. Het bedrag wat die verhoging oplevert komt UITSLUITEND in een fonds wat gebruikt om die neveneffecten te compenseren/reduceren (isolatie woningen langs drukke wegen, investeren in duurzame energie etc.) Als door minder of zuiniger autogebruik die negatieve neveneffecten verminderen dan heeft de overheid ook minder geld nodig om die neveneffecten te reduceren/verminderen. Een vermindering in de obrengst uit de brandstofaccijns heeft dan dus geen invloed op de hoeveelheid geld beschikbaar voor andere overheidsactiviteiten en dus remt dit de neiging van politici (die je terecht aanhaalt) om er dan maar een extra taxje bij te plakken.

Al dat gezeur over verbieden van die benzineslurpende SUV's vind ik dan ook volslagen onzin, laat ze maar vet dokken mits het geld wordt gebruikt om de neveneffecten structureel aan te pakken.

Citaat:
Trouwens dat grensprobleem bestond (het bestaat misschien nog altijd???): de goedkope luxemburgse benzine bvb.
Inderdaad, daarom dat het Europees gecoordineerd moet worden.

Citaat:
Ik snap het nadeel hier niet goed: door per keer te tanken, word je automatisch bewust van:
1) het feit dat de belasting er is
2) dat je door minder te verbruiken belastingvermindering krijgt.

Vandaar dat jouw systeem nooit kan doorgevoerd worden. Daarvoor is de belziekse stad veel te veel op je geld uit.

Als voorbeeld aan deze kant van de oceaan:

GST (zeg maar de Canadese BTW) was 7%, toen wij hier naartoe kwamen (1998). Deze GST wordt toegevoegd aan de kassa, maw je ziet je product in de winkel staan zonder GST. Dus je winkelkarretje kost je netto $100.00 CAD, aan de kassa echter moet je $107.00 CAD ophoesten.
Voordeel: je ziet en je wordt je bewust wat de regering je telkens weer aanrekent aan belastingen.
Gevolg: begin vorig jaar, werd de GST VERLAAGD TOT 6% en er volgt nog een verlaging!!!!

Geen wonder dan belziek 21% durft vragen!!!
In zekere zin is het nadeel inderdaad meteen ook een voordeel, probleem is echter dat de mens geen puur rationeel beestje is. Als ze handje contantje in een keer dik die tanktax moeten neerleggen worden de mensen ontevreden en gaan ze klagen ook al zouden ze anders net zoveel of meer moeten betalen via de wegenbelasting of anderszins. Een rationeel mens zou zeggen, ik accepteer het omdat ik weet dat het een effectiever en efficienter systeem is, maar de mens emotioneel als hij is, gaat klagen.
kaap is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2007, 16:42   #845
kaap
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dat is een schending van een verdrag. Het wegenvignet is gewoon perfect legaal.
Als het maar legaal is dan is het goed, nietwaar?
Oud 15 januari 2007, 20:12   #846
Cals
Vreemdeling

Cals's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Als buitenstaander in de discussie die zich ontspon tussen de Nederlanders en de anti-Nederlanders is het objectiever oordelen dan als deelnemer aan die discussie.
Bij 'het berichten ontleden' heb ik duidelijk het moddergooien opgemerkt.
Of onderbuikgevoelens, zelfs forumleden die duidelijk pro-nederlands zijn/waren laten zich van hun Belgische kant zien, opmerkelijk.
Cals is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2007, 20:26   #847
hermanvk
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kaap Bekijk bericht
Ja kijk ik zie het zo, autorijden veroorzaakt negatieve maatschappelijke neveneffecten: verbruik fossiele brandstoffen, uitstoot CO2 (en andere nog minder plezante gassen), geluidsoverlast, sluitage aan wegdek etc. Een groot deel van die neveneffecten wordt niet proportioneel aan de bestuurder doorberekend. Wat ik dus wil is dat de accijnzen verhoogt worden opdat die neveneffecten wel in rekening gebracht worden. Het bedrag wat die verhoging oplevert komt UITSLUITEND in een fonds wat gebruikt om die neveneffecten te compenseren/reduceren (isolatie woningen langs drukke wegen, investeren in duurzame energie etc.) Als door minder of zuiniger autogebruik die negatieve neveneffecten verminderen dan heeft de overheid ook minder geld nodig om die neveneffecten te reduceren/verminderen. Een vermindering in de obrengst uit de brandstofaccijns heeft dan dus geen invloed op de hoeveelheid geld beschikbaar voor andere overheidsactiviteiten en dus remt dit de neiging van politici (die je terecht aanhaalt) om er dan maar een extra taxje bij te plakken.

Al dat gezeur over verbieden van die benzineslurpende SUV's vind ik dan ook volslagen onzin, laat ze maar vet dokken mits het geld wordt gebruikt om de neveneffecten structureel aan te pakken.
Ik begrijp best wat je wilt bedoelen, zeker en vast, ook je standpunt ivm de SUV's.
Het probleem, dat ik wou aankaarten, is dat je de politiekers niet kunt vertrouwen met dit systeem.
Eerst en vooral: het geld zou uitsluitend naar een fonds gaan. Dat hebben ze ons vroeger ook wijsgemaakt, toen de rijtaks werd in voege gesteld.
Dus mocht je plan doorgang vinden, garandeert niets ons, dat die gelden effectief gaan besteed worden aan dat fonds, of dat de gelden in dat fonds gaan besteed worden aan het doel.
Vgl. de pensioenkassen, die werden leeggeroofd door als ik mij niet vergis Martens en consoorten. De pensioenkassen waren er voor het pensioen, totdat de regering er beslag op legde om de onmetelijk put te delven!

Het tweede aspect, dat ik wou aankaarten, is dat je de politiekers niet kan vertrouwen, dat ze bij die beslissing gaan blijven. Eens het feit ingeburgerd dat je dik zou betalen aan de pomp, vinden ze wel een reden om de rijtaks opnieuw in te voeren, zodat de belastingbetaler weeral de dupe is: een dikke rekening aan de pomp EN een rijtaks.

Dat laatste is trouwens wat er gaat gebeuren met het auto(snel?)wegen vignet. Nu wordt de 60 Euro nog in mindering gebracht van de rijtaks.
Eens je het vignet gewoon bent, gaat de rijtaks weer opslaan.
You wanna bet?
Oud 15 januari 2007, 21:35   #848
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Kom juist van Rotterdam. Was ik blij dat ik terug in België was. Een Nederlander in een auto, een rijdende doodskist.

Dat ze die wegenvignet voor Nederlanders maar snel tot 1000 euro per dag optrekken.

PS: aan de Nederlanders, als ik een vrachtwagen aan het voorbijsteken ben tegen 120 en ge wilt voorbij mij. Steekt u faren niet aan of toetert niet, ik daal dan men snelheid tot 95 km/u.

En het gaspedaal vind je uiterst rechts, het is de bedoeling dat je dat gebruikt.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2007, 21:41   #849
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Kom juist van Rotterdam. Was ik blij dat ik terug in België was. Een Nederlander in een auto, een rijdende doodskist.

Dat ze die wegenvignet voor Nederlanders maar snel tot 1000 euro per dag optrekken.

PS: aan de Nederlanders, als ik een vrachtwagen aan het voorbijsteken ben tegen 120 en ge wilt voorbij mij. Steekt u faren niet aan of toetert niet, ik daal dan men snelheid tot 95 km/u.

En het gaspedaal vind je uiterst rechts, het is de bedoeling dat je dat gebruikt.
Ooit in Italië geweest? Daar rijdt men 100x zo roekeloos. In de ogen van de Duitsers rijden Nederlanders juist heel netjes.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2007, 21:43   #850
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ooit in Italië geweest? Daar rijdt men 100x zo roekeloos. In de ogen van de Duitsers rijden Nederlanders juist heel netjes.
Den duits rijdt 10 keer beter dan een Nederlander.

En wat Italië betreft, daar moet ik niet zijn,
Oud 15 januari 2007, 21:44   #851
kaap
Burger

Standaard

Citaat:
Och, slechte bestuurders vindt men overal.

Citaat:
Het tweede aspect, dat ik wou aankaarten, is dat je de politiekers niet kan vertrouwen, dat ze bij die beslissing gaan blijven. Eens het feit ingeburgerd dat je dik zou betalen aan de pomp, vinden ze wel een reden om de rijtaks opnieuw in te voeren, zodat de belastingbetaler weeral de dupe is: een dikke rekening aan de pomp EN een rijtaks.

Dat laatste is trouwens wat er gaat gebeuren met het auto(snel?)wegen vignet. Nu wordt de 60 Euro nog in mindering gebracht van de rijtaks.
Eens je het vignet gewoon bent, gaat de rijtaks weer opslaan.
You wanna bet?
Ik begrijp ook jouw punt, maar als je de vrees daarvoor altijd de doorslag laat geven, komt er nooit niks van de grond. Kijk iedere regering heeft zo zijn ideeën over de hoogte van de lastendruk, ze zullen zelden de lastendruk veel hoger maken dan zij zelf goed achten omdat zij ook wel begrijpen dat met te hoge belastingen de economie alleen maar afgeknepen wordt en aan concurrentiekracht verliest (tenminste in Nederland wel). Er is inderdaad de verleiding om gelden uit dat fonds voor andere doeleinden te gebruiken, het is dan ook zaak voor belanghebbende daar publiekelijk amok over te maken, ik vind het dat risico al met al wel waard.

Laatst gewijzigd door kaap : 15 januari 2007 om 21:56.
Oud 15 januari 2007, 21:46   #852
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Tja, je kan er van zeggen wat je wil, maar blijkbaar werkt het rijgedrag hier toch wel, er zijn hier veel minder verkeersdoden dan in Belgie.
Oud 15 januari 2007, 21:47   #853
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En wat Italië betreft, daar moet ik niet zijn,
Het rijgedrag van de Belgen is toch wel bewonderenswaardig. Toen ik in Antwerpen was stopte men voor elk zebrapad!
Oud 15 januari 2007, 21:50   #854
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Het rijgedrag van de Belgen is toch wel bewonderenswaardig. Toen ik in Antwerpen was stopte men voor elk zebrapad!
Is dat zo verwonderlijk? We zijn best wel hoffelijk als het erop aankomt.

Laatst gewijzigd door Kim : 15 januari 2007 om 21:51.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2007, 21:51   #855
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Dat zou ik nu ook weer niet zeggen maar kom...
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2007, 22:04   #856
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Voor de rest niet?
Oud 15 januari 2007, 22:12   #857
hermanvk
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kaap Bekijk bericht
Ik begrijp ook jouw punt, maar als je de vrees daarvoor altijd de doorslag laat geven, komt er nooit niks van de grond. Kijk iedere regering heeft zo zijn ideeën over de hoogte van de lastendruk, ze zullen zelden de lastendruk veel hoger maken dan zij zelf goed achten omdat zij ook wel begrijpen dat met te hoge belastingen de economie alleen maar afgeknepen wordt en aan concurrentiekracht verliest (tenminste in Nederland wel). Er is inderdaad de verleiding om gelden uit dat fonds voor andere doeleinden te gebruiken, het is dan ook zaak voor belanghebbende daar publiekelijk amok over te maken, ik vind het dat risico al met al wel waard.
Prima... ik was even niet zeker of hetgeen ik wou vertellen wel goed doorkwam. Inderdaad wou ik bedoelen dat ik politiekers niet vertrouw.

Ik volg je waar je stelt dat als je niets vertrouwt er ook niets begint. Maar ik vond dat ik door belziek al een paar keer opgelicht ben geworden - toen ik er nog woonde.

Moest daar nu een organisatie bestaan zoals hier in Canada, dan zou het er al veel beter uitzien:
http://www.taxpayer.com/main/index.php
Bijgevoegde afbeelding(e)

Oud 15 januari 2007, 22:14   #858
hermanvk
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL
Ik had dat wel sarcastisch opgevat, of ben ik fout?

Mijn dochter werd -gelukkig zonder kleerscheuren- overhoop gereden, toen ze de baan overstak op een zebrapad aan een stilstaande rij auto's die stonden te wachten voor de spoorweg.
(dat is ondertussen een 10tal jaren geleden)
Oud 15 januari 2007, 22:38   #859
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik had dat wel sarcastisch opgevat, of ben ik fout?

Mijn dochter werd -gelukkig zonder kleerscheuren- overhoop gereden, toen ze de baan overstak op een zebrapad aan een stilstaande rij auto's die stonden te wachten voor de spoorweg.
(dat is ondertussen een 10tal jaren geleden)
Over wie van de twee van ons hebt u het nu? Indien het over mij gaat: Dit is niet sarcastisch bedoeld, in Nederland mag je geluk hebben als iemand voor je stopt bij een zebrapad, en als dat gebeurt, dan is dat met tegenzin van de bestuurder. In Nederland is er ook een soort haast-cultuur, die je in België minder ziet. Het rijgedrag in België, wat betreft zebrapaden althans, is veel beter.
Oud 15 januari 2007, 22:39   #860
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Tja, je kan er van zeggen wat je wil, maar blijkbaar werkt het rijgedrag hier toch wel, er zijn hier veel minder verkeersdoden dan in Belgie.
Nederland is dan ook geen autoland als België.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be