![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#321 | |
|
Lokaal Raadslid
|
Citaat:
|
|
|
|
#322 | |||
|
Banneling
|
Citaat:
Prof Marc Van Rossum doceert een aantal leuke cursussen om Imec over deze materie, gaande van basis tot meer geavanceerde onderwerpen. http://www.kuleuven.be/onderwijs/aan...bi/H0K09BN.htm mocht je de cursus willen volgen. Een ietwat degelijke zonnecel heeft een beschermende laag die de cel beschermt, de straling doorlaat en vervolgens gevangen houdt in de cel zelf. Je hoeft geen groot licht te zijn om te weten dat vuil op zo'n moment enkel zorgt voor extra reflectie en het dus te vermijden is. Citaat:
Citaat:
Daar heb je geen hoogdravende theorietjes voor nodig, simpele basiskennis van zo'n cel, bevestigt je dat. Gebruikers die mijn stellingen bevestigen hoef ik dan ook niet. Het simpele feit dat leveranciers geen 15 jaar garanderen, zegt op dat vlak genoeg. |
|||
|
|
|
|
|
#323 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
"Puisqu'il faut changer les choses
Aux arbres citoyens Il est grand temps qu'on propose Un monde pour demain" (Yannick Noah) http://www.youtube.com/watch?v=5RDIYE2yB3M |
|
|
|
|
|
#324 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#325 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het feit dat leveranciers geen 15 jaar garanderen, zegt niets over uw stelling. Dat is net als iemand die beweert dat de autofabrikanten geen 100 jaar garantie geven... en dat daar het probleem ligt. |
|
|
|
|
|
|
#326 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
En zonnepaneel dat onder de duivenstront ligt, zou dat nog goed werken?
Een zonnepaneel, dat achter een rij bomen staat, zou dat evenveel presteren dan eentje die de zon volgt? Een zonnepaneel, dat gewoon voor de productie ervan een hele hoop CO2 heeft laten vrijkomen, is dat CO2 neutraal? De hellingsgraad van een goed werkend zonnepaneel heeft niks te maken met de "zelfreinigende" functie van de oppervlaktelaag, maar alles met de maximale lichtinval. Ideaal voor de zelfreiniging zou zijn, met de niet vuil te worden kant naar beneden gericht. Helaas vangt dat niet veel zon. Het is een feit, als een zonnepaneel regelmatig gereinigd word is het efficienter. Ander feit. De meest efficiente, modernste zonnepanelen gaan snel stuk, net doordat de efficiencie de mechanische sterkte ten zeerste aantast. Je zit ten slotte met een stuk "glasachtig" materiaal, dat zou dun mogelijk is, en dan zoveel mogelijk zonne-energie, ergo warmte- moet absorberen. Koud/warm cyclus van jewelste. Deze cyclus verpulverd zelfs rotsen. Dat de fabrikanten dit niet vermelden is niet abnormaal. Ze moeten het niet vermelden. Dat een particulier hier in België er winst aan kan doen is ook niet moeilijk. De bedrijven krijgen er subsidies voor. En de particulier ook nog eens.
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. De Belgische wetgeving: een 18de eeuws herenhuis waar zelfverklaarde deskundigen al eeuwen aan bricoleren zodanig dat de nooduitgang in de septische put uitkomt — en alleen inertie het nog recht houdt |
|
|
|
|
|
#327 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ook verduisterd zonnepaneel zal niet naar behoren werken. Dat weet iedereen; daarom plaatst men niet zomaar zonnepanelen (er zijn meerdere vereisten). |
|
|
|
|
|
|
#328 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Indien er daadwerkelijk een probleem zou zijn met de daling van het rendement door wat u en anderen beweren, dan was dit al lang onder de consumenten duidelijk worden. Zelf ben ik me aan dit alles gaan interesseren, dan ik heb meerdere gebruikersgroepen, -verenigingen en fora gevonden waar mensen hun ervaringen e.d. aan bod laten komen. Soms lees ik heel kritische zaken (nog een van die zaken die jullie verkeerdelijk aannemen: dat het zou gaan om een hoopje "geitenwollensokkentypes" die niet kritisch denken en maar aannemen wat fabrikanten beweren); nooit heb ik evenwel zaken gelezen als de noodzaak tot het jaarlijks viermaal reinigen van het zonnepaneel om het rendement te garanderen. |
|
|
|
|
|
|
#329 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#330 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En wat dat reinigen aangaat, vraag aan de mensen met pannelen die je kent eens of zij ooit een vergelijking hebben gemaakt tussen het rendement voor en na een reiniging. Persoonlijk heb ik een tijd lang alle dagen hun rendement opgeschreven en de uren licht per dag. Het was ook pas daarna dat het mij opviel dat deze een verlies hadden door het stof dat er op lag. Dus ook zonder de reinigingsbeurten blijven de pannelen werken, maar wel met een verlies in het begin en op het einde van de lichtperiode. Het is zoals ichtkoepels in op een achterbouw, zij laten steeds licht door. Maar iedereen weet dat het beter is ze regelmatig te reiningen, omdat je zuiverder licht krijgt van propere lichtkoepels dan van vuile. Citaat:
Wie slim is en de mogelijkheid heeft, zorgd er dan ook best voor om de straatverlichting te gebruiken als nachtelijke lichtbron. Het rendemend is dan wel heel laag, maar er is een rendemend. Citaat:
Staan ze op een plat dak, dan kan je ze afdekken met een kist en veel mensen laten er dan de leidingen van hun zonnecollector door lopen, zo zijn deze contacten opnieuw niet meer bloodgesteld aan weer en wind en blijven ze op een constante warmte. Dit verlengd de levensduur enorm en verhoogd dus je rendement. |
|||
|
|
|
|
|
#331 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wel is er een fiscaal voordeel voor je belastingen! |
|
|
|
|
|
|
#332 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Vergeten we trouwens niet dat er een groot verschil kan zijn tussen de kwaliteit van de panelen en dat er niet in iedere omgeving evenveel omgevingsstof te vinden is. Wie midden in de stad woont, zal ongetwijfeld er beter aan doen de panelen af en toe te reinigen. Op open platteland met bijna permanente wind (de polders bijvoorbeeld) zal dat wel anders zijn. |
|
|
|
|
|
|
#333 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#334 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Bij regen valt er veel stof mee naar beneden en dat droogd vast op je pannelen. Het is dat aangedroogd stof de je rendementsverlies bezorgd. En het gaat niet over 10talle %, maar bij een groter veld is 1% reeds veel geldverlies. En het reinigen van je pannelen moet idd niet veel kosten en kan vaak zeer gemakkelijk, maar daar jij ze nog moet plaatsen is het beter dat je dit opvoorrand weet en er rekening mee kan houden. Zorg dat je er goed en gemakkelijk aan kan en laat bij een groot veld regelmatig een doorgang indien mogelijk. Het huren van een hoogte-werker kost namelijk zeer veel, zeker als je het had kunnen voorzien en vermijden. Verder wens ik je veel succes toe en een pak geluk met je pannelen, want zoals met alles kan je ook tegenslag hebben en worden zij een lopende rekening. Maar dat zijn wel uitzonderingen. |
||
|
|
|
|
|
#335 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dit was inderdaad vroeger het geval. Toen ik enkele jaren geleden de eerste keer naar een informatievergadering ging, hoorde ik toen dat die subsidieverdeling hoogstwaarschijnlijk ging afgeschaft worden. Ik denk dat dit drie of vier jaar geleden was. Vorig jaar heb ik de draad weer opgenomen en toen wist men bij verschillende installateurs te vertellen dat de subsidiekraan sterk was dichtgedraaid.
|
|
|
|
|
|
#336 |
|
Minister-President
|
Zou het niet kunnen dat energiezuiniger leven meer opbrengt dan fotovoltaïsche cellen, ik vind het duur.
http://www.barchi.be/ecozon.html |
|
|
|
|
|
#337 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Als er panelen komen, dan zullen die op het lang plat dak van een van de "koten" worden geplaatst. Die koten staan immers volledig zuidgericht en worden nooit beschaduwd. Op die manier kunnen de panelen heel gemakkelijk gereinigd of gecontroleerd worden. |
|
|
|
|
|
|
#338 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Pas dan, en ALLEEN dan, zonnepanelen laten plaatsen. |
|
|
|
|
|
|
#339 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
ik heb er een willekeurige leverancier uigehaald, maar het blijft toch wel duur vind ik, maar voor kleinschalige projecten is het wel goed te doen, verlichtingsborden, parkeermeters enz. Zoals je zegt je moet eerst je huis energiearm maken zodat je al minder elektriciteit verbruikt, heeft het dan nog zin om een dure installatie aan te schaffen die wss ook niet tijdsloos is, ik weet het niet. Laatst gewijzigd door alberto : 17 januari 2007 om 09:53. |
|
|
|
|
|
|
#340 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Als een dure installatie zich terugverdient, is het die investering waard. Dat lijkt me de enige parameter die voor de meeste mensen zal tellen.
|
|
|
|