![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Al vind ik niks triestigers dan mensen die zich nooit of te nimmer eens breken over de grote vragen. En zo lopen er spijtig genoeg wel heel veel rond. Laatst gewijzigd door kweekmans : 18 januari 2007 om 12:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#282 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Vrije wil bestaat al niet als je niet puur wetenschappelijk kijkt. In een bepaalde situatie maak jij een bepaalde keuze. De volgende keer besluit jij misschien om het anders te doen, maar het gaat dan dus ook om de volgende keer, een andere situatie. Als iemand jou uitdaagt om te bewijzen dat je vrije wil hebt veranderd hij daarmee ook de situatie. Dat zegt allemaal iets over de voorspelbaarheid, maar jij bent het wel die de keuze maakt. Jouw reacties bepalen wat je doet. Of je dat vrije wil noemt mag je zelf zeggen...
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 18 januari 2007 om 13:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#283 | |
|
![]() Citaat:
Maar als dat het niet is, wat is ons bewustzijn dan wel? Leg mij eens uit waarom het meer is?
![]() |
![]() |
![]() |
#284 | |
|
![]() Citaat:
Zij zullen er ook niet van wakker liggen dat jij ze "triest" vindt, hoor.
![]() |
![]() |
#285 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Leven na de dood slaat in die context inderdaad nergens op, net zoals in die context ook de mensenrechten nergens op slaan. Want uiteindelijk bestaat een mens en een steen uit dezelfde elementaire bestanddeeltjes, en is er geen enkele reden om de ene samenstelling superieur te achten aan de andere. Daarom is het gevaarlijk om de wereld en de realiteit een louter materiële aard toe te kennen. Citaat:
Ofwel overstijgt de menselijke persoonlijkheid/de menselijke ziel het zuiver matreriële en kan deze de fysische reacties van de hersenen sturen en dus echt zelf keuzes maken (vrije wil), ofwel zijn die keuzes het resultaat van op voorhand bepaalde fysische reacties (geen vrije wil), ofwel zijn die keuzes het resultaat van willekeurig fysische reacties (geen vrije wil).
Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 18 januari 2007 om 18:29. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#286 | |
|
![]() Citaat:
Men zegt dat het bewustizijn van de ziel of hoe je het ook noemt wordt ingekapseld in het brein, en bij het sterven komt dat bewustzijn weer los. Mensen die bijna-dood-ervaringen hebben meegemaakt zeggen dat ze boven hun lichaam zweefden en plots veel helderder konden denken, ze voelen dat ze iets "afgeworpen" hadden. Een deel van ons bewustzijn ligt in de hersenen, maar er ligt ook een deel erbuiten.
![]() |
![]() |
![]() |
#287 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Exodus, het zou mooi zijn als dit waar was, dat er inderdaad een leuke plek is waar je naartoe gaat wanneer het hier gedaan is.
Alleen jammer dat voor geen enkele paranormale gave bewezen is dat ze echt is. Ik weet niet of je ooit naar de docu serie "is it real ?" hebt gekeken, maar daar testen ze verschillende mensen die beweerden een gave te hebben. En telkens weer kon er geen significant effect gevonden worden. De weinige testen die iets gevonden leken te hebben, bleken nadien niet reproduceerbaar. Je kan je dan ook de vraag stellen, wat met andere dieren ? Mijn kat heeft ook vrij geavanceerde hersenen, dat beestje kan bepaalde leren, zoals koelkast=eten. Heeft mijn kat dan ook een ziel ? En wat met dieren die wel een beetje hersenen of zenuwen hebben, maar absoluut niet geavanceerd ? Ik denk dan aan geleedpotigen, weekdieren etc. Die kunnen wel verschillend reageren op verschillende stimuli, maar zijn totaal niet in staat te leren en dergelijke. Als dit "iets" universeel is bij levende wezens, wat dan met virussen, prionen, bacteriën met een synthetisch chromosoom,... Die dingen zweven allemaal tussen dode en levende materie.
![]() |
![]() |
#288 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Verder hoef je niet te kijken om de voetafdruk van de vrije wil te zien. Het is opmerkelijk hoe mensen als Dawkins blijven hangen in primitieve 19de eeuwse wetenschappelijke opvattingen over de wereld als biljartspel. Die opvattingen zijn door de wetenschap zelf al lang achterhaald. Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 18 januari 2007 om 20:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#289 |
|
![]() Juist niet, de laatste onderzoeken hebben uitgewezen dat de deeltjes elkaars beweging beïnvloeden en dus dat er sprake is van een onderlinge determinatie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#290 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Uiteraard dat deeltjes elkaars beweging beïnvloeden, maar dat maakt het geheel nog niet deterministisch.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#291 |
|
![]() Er is alleszins geen sprake van vrijheid of indeterminisme, vermits er een onderlinge relatie bestaat qua beweging. Het heeft een duidelijk systemisch patroon, zonder dat daar een hierarchie aan te pas komt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#292 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() mijn persoonlijke bijna doodservaring leert mij dat eenmaal je de sterren voorbij bent niets rest buiten niks. De volmaakte perfectie : niks.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#293 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het schijnt dat de meeste dieren geen ziel hebben, alhoewel sommigen zeggen dat bepaalde hogere diersoorten wel een ziel hebben. De aboriginals zeggen bijvoorbeeld dat de mens en de olifant de enige dieren met een ziel zijn. De andere diersoorten zouden een soort bewustzijn hebben dat eigen is aan hun soort. Zij nhebben geen geindividualiseerd bewustzijn maar bij hun dood keert hun bewustzijn terug naar het groepsbewustzijn van deze soort, van waar het bewustzijn van het dier zich afgesplitst had. Over de menselijke ziel (alheowel een ziel in feite niet noodzakelijk bij een mens incarneert) is veel te weten gekomen via zeer diepe trance, waarbij men naar een leven tussen levens teruggebracht wordt. Alle mensen die dit ondergaan geven zeer overeenkomende infomatie, ze beschrijven telkens dezelfde zaken, ook mensen die niet in leven na de dood geloven. Dit is in het kort de zaken die men zegt: Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#294 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#295 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar wat u hier schetst lijkt me totaal ongeloofwaardig, al was het maar omdat het precies een afbeelding is van onze menselijke moraal/ervaringswereld. Als er iets universeel bestaat buiten onze wereld, dan onderstel ik dat het iets breder gaat dan ons smal denkwereldje. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#296 | ||
|
![]() Citaat:
Het is ook niet omdat deze werelden zouden bestaan, dat ze daarom direct zouden moeten grootser zijn dan dat we kunnen bevatten, alhoewel dat zeker het geval ook is. Binnen deze ongeziene werelden zijn er ook minder leuke gebeiden en "donkere" eniteiten die niet echt inzitten met moraal etc. Het is allemaal veel complexer en ingewikkeld dan dat je in een paar zinnen kunt zeggen. Moest iedereen direct reageren vanuit zijn ziel met de hoogste etische moraal dan zou er niet teveel kwaad en conflict zijn op de aarde, wat duidelijk niet het geval is. Er zijn eniteiten met een negatieve orientering die ook een deel zijn van hun ziel of hogere zelf, die controle en macht nastreven, en incarnaties zullen kiezen waarbij ze grote groepen mensen kunnen controleren. Zij kiezne ervoor om zoveel mogelijk voor zichzelf te doen( service to self). Metafysische bronnen zeggen hierover: Citaat:
Laatst gewijzigd door exodus : 19 januari 2007 om 10:34. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#297 |
Banneling
|
![]() Ik heb een grote hekel aan worshippers en vooral aan hun loodzware wereld-organisaties.
Maar ik laat dat nauwelijk of nooit merken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#298 | |||
|
![]() Citaat:
Wat jij doet is omgekeerd redeneren. Jij bent van mening dat zo'n visie lijdt tot moreel verval, dus wil je er niet dat het de waarheid is. Jij BENT de fysische processen in jouw lichaam, meer ben je niet. Vrije wil is een kwestie van definitie. Misschien is jouw redenatie wel precies waarom mensen denken dat er zoiets is als een ziel, ze geven nut aan hun leven, en het vinden van motivatie is een factor die meespeelt in de evolutie. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#299 | ||
|
![]() Citaat:
Beide, tijdens de dood ervaring worden bepaalde stoffen afgescheiden in het fysische lichaam die het doodgaang vergemakkelijken. De ziel/entiteit smijt dan het fysische lichaam van zich af. Doodgaan is dus niet het licht dat uitgaat, maar een transitie naar en andere staat van bestaan. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#300 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Wat ook mag zijn, of een mens nu meer is dan alleen vlees en bloed met wat chemie, of niet. Waarom geloven mensen dan in de tussentijd - tot we het WETEN- in van die make-belief sprookjes dat men geloof noemt? Hoe meer ik over geloof ken, hoe minder ik geloof. |
|
![]() |
![]() |