Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 januari 2007, 18:16   #401
cor
Minister

Standaard

On topic, ik las een artikel over efficiënter energiegebruik. Over de auto wordt dit vermeld:
Citaat:
Hoewel er gedurende alweer 119 jaar aan is gesleuteld, blijft de auto verbazingwekkend inefficiënt. Slechts 13 procent van zijn brandstofenergie bereikt ooit de wielen - de overige 87 procent verspreidt zich als warmte en lawaai in de motor of gaat op aan accessoires als airconditioning. En van de energie die naar de wielen gaat, verwarmt méér dan de helft de banden, het wegdek en de lucht. Slechts 6 procent van de brandstofenergie doet de auto accelereren (en verandert volledig in remwarmte als je stopt). En doordat 95 procent van de versnelde massa uit de auto zelf bestaat, beweegt uiteindelijk minder dan 1 procent van de brandstof de chauffeur voorwaarts. Natuurkundig gezien is de oplossing heel simpel: reduceer het gewicht van de auto, dat driekwart van het energieverlies aan de wielen veroorzaakt. Bovendien, elke daardoor bespaarde energie-eenheid, bespaart zeven extra energie-eenheden, die nu op de weg aan de wielen worden verloren. Lange tijd hebben overwegingen in verband met veiligheid en kosten het bouwen van slankere auto's ontmoedigd. Maar met moderne, lichte metaallegeringen en verbindingspolymeren kan de auto nu drastisch afslanken, zonder het slechter te doen bij crashtests. Composietmaterialen met koolstofweefsel kunnen per kilogram 6 tot 12 keer zoveel botsenergie opvangen als staal. Dat compenseert het nadeel van de lichtheid van de composietauto bij een aanrijding met een stalen voertuig dat tweemaal zo zwaar is.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2007, 14:14   #402
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het vervangen van staal door kunststof is al bezig van in de jaren 60 vorige eeuw...

Vergeten we echter niet dat alle metalen onderdelen van een auto al sinds jaar en dag gerecycleerd worden,en tegenwoordig ook de kunststof delen die uit 1 enkel type (vb ABS,PS,PP,..) samengesteld worden...

Dat betekent dat "gewone" wagentjes vrijwel geheel "heropgenomen" kunnen worden in het circuit....

Echter samengestelde kunsstoffen (bvb ABS dashboarden met zacht PVC of een andere kunststof bekleefd om een leder-simili look te creeren),of composieten zoals op sportwagens te vinden moeten via een "uiterst gesofistikeerde" methode verwerkt worden...namelijk de shredder in en dan een beurt in de cement-ovens..

Een noot :ik hoor dat het huidige salon ietwat in mineur geeindigd is,20000 bezoekers minder en een lagere verkoop.....

Zouden consumenten tot dezelfde conclusie komen als mezelf...geen technische vooruitgang = geen aankoop,of,ons oud bakje moet nog even mee tot ze ECHT met iets nieuws afkomen?

Laatst gewijzigd door kelt : 21 januari 2007 om 14:14.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2007, 15:34   #403
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het vervangen van staal door kunststof is al bezig van in de jaren 60 vorige eeuw...

Vergeten we echter niet dat alle metalen onderdelen van een auto al sinds jaar en dag gerecycleerd worden,en tegenwoordig ook de kunststof delen die uit 1 enkel type (vb ABS,PS,PP,..) samengesteld worden...

Dat betekent dat "gewone" wagentjes vrijwel geheel "heropgenomen" kunnen worden in het circuit....

Echter samengestelde kunsstoffen (bvb ABS dashboarden met zacht PVC of een andere kunststof bekleefd om een leder-simili look te creeren),of composieten zoals op sportwagens te vinden moeten via een "uiterst gesofistikeerde" methode verwerkt worden...namelijk de shredder in en dan een beurt in de cement-ovens..

Een noot :ik hoor dat het huidige salon ietwat in mineur geeindigd is,20000 bezoekers minder en een lagere verkoop.....

Zouden consumenten tot dezelfde conclusie komen als mezelf.
..geen technische vooruitgang = geen aankoop,of,ons oud bakje moet nog even mee tot ze ECHT met iets nieuws afkomen?
Neen...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2007, 16:20   #404
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Neen...
Het was gewoon maar een vraagje he chiep?

We zullen het antwoord ter gelegener tijd wel vernemen....
Oud 21 januari 2007, 19:38   #405
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
-

of,ons oud bakje moet nog even mee tot ze ECHT met iets nieuws afkomen?
...verder ga ik mezelf eens doen nakijken..om zeker 20000 MEER als MINDER te interpreteren is wel heel erg "creatief"
Oud 23 januari 2007, 11:48   #406
eno2
Banneling

Standaard

@ Kelt en Cor
De vermagerinskuur van de auto begint inderdaad anorexische vormen aan te nemen.

De veiligheid zal dan ook helemaal anders aangepakt moeten worden dan vroeger.

Aan de bron.

Dwz infrastructuurwijzigingen aan de verkeerssituaties. Zodat accidenten
grotendeels achterwege kunnen blijven.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2007, 12:01   #407
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Lange tijd hebben overwegingen in verband met veiligheid en kosten het bouwen van slankere auto's ontmoedigd. Maar met moderne, lichte metaallegeringen en verbindingspolymeren kan de auto nu drastisch afslanken, zonder het slechter te doen bij crashtests. Composietmaterialen met koolstofweefsel kunnen per kilogram 6 tot 12 keer zoveel botsenergie opvangen als staal. Dat compenseert het nadeel van de lichtheid van de composietauto bij een aanrijding met een stalen voertuig dat tweemaal zo zwaar is. Sinds een paar jaar kunnen carrosserieën uit composietmaterialen met koolstofweefsel veelal concurreren met deze uit staal. Een lichter koetswerk laat ook kleinere en dus goedkopere motoren toe. En doordat er bij de as-semblage geen carrosserie- en verfwerken komen kijken, kunnen de fabrieken kleiner en de bouwkosten 40 procent lager zijn. Deze besparingen zouden de hoge kost van de materialen compenseren. De ultralichte carrosserieën zouden de brandstofefficiëntie van de huidige hybride-elektrische voertuigen - die zelf al tweemaal efficiënter zijn dan de conventionele - bijna kunnen verdubbelen. Dat zou geen hoger prijskaartje met zich meebrengen. Als de composieten niet tijdig ter beschikking zijn, kunnen de nieuwe, ultralichte staalsoorten een betrouwbaar alternatief bieden. Welk materiaal het uiteindelijk wordt, zal uitgevochten worden op de automarkt. Maar hoe dan ook rijden de ultralichte auto's binnen de komende tien jaar op trucks de fabriek uit.
Bovendien kan die afslankkuur de overschakeling op de brandstofcelauto, die op waterstof rijdt, versnellen. Een auto waarvan het gewicht en de luchtweerstand de helft kleiner zijn en die daardoor het prestatievermogen op de wielen met tweederde kan terugvoeren, heeft nauwelijks 2 liter brandstof nodig per 100 kilometer. Op die manier heb je een brandstofcel van maar 35 kilowatt nodig - dat is een derde van de gebruikelijke grootte en dus veel goedkoper te fabriceren. Aangezien het voertuig ook nog maar eenderde van de gebruikelijke hoeveelheid waterstof nodig heeft, heeft het geen nieuwe berging van doen. De compacte en veilige tanks kunnen voldoende waterstof bevatten om de slanke auto 530 kilometer te laten voortbewegen. De eerste autobouwer die voor ultralight gaat, zal dus de race om de brandstofcel winnen.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2007, 11:45   #408
eno2
Banneling

Standaard De Eco-tripper

Ecotripper

De Ecotripper is een alternatieve oplossing voor individueel stads- en pendelverkeer. Dit voertuig stelt de gebruiker in staat om zich droog, efficiënt, veilig en filevrij te verplaatsen en is bovendien zeer milieuvriendelijk. Hij combineert menselijke aandrijfkracht met elektrisch vermogen tot een actieradius van 60 kilometer en is toegankelijk voor mensen zonder rijbewijs. De achterkant van de Ecotripper is een loskoppelbare caddy, waarin de bagageruimte en elektrische componenten verwerkt zitten. De meerwaarde van dit systeem is drievoudig: men kan z’n waardevolle spullen overal meenemen, men kan de accu altijd en overal opladen én het is tevens een diefstalbeveiliging. Hetgeen op straat blijft staan is namelijk een half voertuig, waar niemand zomaar mee kan wegrijden. Afstudeerproject, 2de Master IPO

© 2005-2006 BarClaey.com
Contact | Privacy | Legal | Blog

_uacct = "UA-194417-1";urchinTracker();

Laatst gewijzigd door eno2 : 24 januari 2007 om 11:45.
Oud 24 januari 2007, 22:44   #409
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Composietmaterialen met koolstofweefsel kunnen per kilogram 6 tot 12 keer zoveel botsenergie opvangen als staal. Dat compenseert het nadeel van de lichtheid van de composietauto bij een aanrijding met een stalen voertuig dat tweemaal zo zwaar is.
Composieten worden al veelvuldig toegepast in de duurdere sportwagens en racerij. Het is licht en sterk. Alleen vrij arbeidsintensief om te produceren, en ook een pakske duurder als staal.

Met 1.6 kg/dm3 weegt het niks ivg met Al (2.7 kg/dm3) en staal (7+ kg/dm3), en het heeft een stijfheid die ver boven die van Al ligt. De E/rho van CFRP zal dus veeeeel hoger zijn als die van metalen, en daar is het om te doen !
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2007, 10:57   #410
eno2
Banneling

Standaard

Tavek:
Citaat:
De E/rho van CFRP zal dus veeeeel hoger zijn als die van metalen, en daar is het om te doen !
Dat is maar geraden als het met mij in contact komt op het zebrapad!
Oud 26 januari 2007, 12:00   #411
eno2
Banneling

Standaard Geen strooizout voor fietspaden

Met de vries worden de fietspaden weer niet of niet goed gestrooid, dus trappen we maar tussen die vervuilende monsters.
Oud 30 januari 2007, 18:07   #412
eno2
Banneling

Standaard klote-autootjes. en vliegtuigjes..

Met de Great Barrier Reef is het ook afgelopen over twintig jaar, laten de Aussies ons weten, door de zeewateropwarming en de stijging van de zuurgraad van de oceaan.

Bedankt dames en heren automobilistjes met je vervuilende klote-autootjes. en vliegtuigjes..

Nu ja, ik kan er toch niet naartoe, zelfs niet voor een laatste groet.
Armoedzaaiers nemen geen vliegtuigen...

Laatst gewijzigd door eno2 : 30 januari 2007 om 18:08.
Oud 30 januari 2007, 20:14   #413
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Met de Great Barrier Reef is het ook afgelopen over twintig jaar, laten de Aussies ons weten, door de zeewateropwarming en de stijging van de zuurgraad van de oceaan.

Bedankt dames en heren automobilistjes met je vervuilende klote-autootjes. en vliegtuigjes..

Nu ja, ik kan er toch niet naartoe, zelfs niet voor een laatste groet.
Armoedzaaiers nemen geen vliegtuigen...
En dat heeft 6 jaar, dag en nacht, met een taxi gereden...
Oud 31 januari 2007, 09:40   #414
Pontus
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
En dat heeft 6 jaar, dag en nacht, met een taxi gereden...
En dan waarschijnlijk met zo'n oude Mercedes diesel
Pontus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2007, 10:33   #415
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pontus Bekijk bericht
En dan waarschijnlijk met zo'n oude Mercedes diesel
Ik heb nooit een auto bezeten.
Ga je beklag maken bij de exploitant,
koolstofblazertje.
Wij autoloze armen zullen wel kankerbollen kweken op het voetpad, door de vervuiling die jullie
privé de lucht inblazen, voor jullie gewetensloze verrotte komfort en luxe...

Laatst gewijzigd door eno2 : 1 februari 2007 om 10:43.
Oud 1 februari 2007, 11:48   #416
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik heb nooit een auto bezeten.
Ga je beklag maken bij de exploitant,
koolstofblazertje.
Wij autoloze armen zullen wel kankerbollen kweken op het voetpad, door de vervuiling die jullie
privé de lucht inblazen, voor jullie gewetensloze verrotte komfort en luxe...
En wat deed de schijnbaar verontwaardigde, toen hij gedurende 15 jaar topverkoper was van een groot bedrijf en zelfs meer verdiende dan de directie?
Zou hij toen ook kankerbollen gekweekt hebben op het voetpad?

Natuurlijk kan men, zoals in de wielerwereld, zich een ethische code opleggen en zeggen dat al, wat voor het begin van zijn armoede gebeurde, niet meer meetelt...

Laatst gewijzigd door Chipie : 1 februari 2007 om 11:49.
Oud 2 februari 2007, 10:35   #417
eno2
Banneling

Standaard De Homo Stupiensis

Het succesverhaal van de Homo Sapiens loopt ten einde .
Het wordt vervangen door het verhaal van de Homo Stupiensis.
Die maakt het zichzelf en het leven op aarde onmogelijk dank zij zijn vervuilings-proliferatie, hoofdzakelijk door zijn smerige energieproductie en door zijn transport in het teken van de alles verwoestende verbrandingsmotor.
Oud 2 februari 2007, 12:57   #418
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
En wat deed de schijnbaar verontwaardigde, toen hij gedurende 15 jaar topverkoper was van een groot bedrijf en zelfs meer verdiende dan de directie?
Zou hij toen ook kankerbollen gekweekt hebben op het voetpad?

Natuurlijk kan men, zoals in de wielerwereld, zich een ethische code opleggen en zeggen dat al, wat voor het begin van zijn armoede gebeurde, niet meer meetelt...
Hij militeerde voor Agalev, Kankerbol.
Oud 2 februari 2007, 19:22   #419
Queensburry
Gouverneur

Queensburry's schermafbeelding

Standaard

Ik rijd elke dag met de wagen en elke dag denk ik dat de wereld er beter voor zou staan zonder auto: minder vervuiling (uitlaag, oliewinning, asfalt, autowrakken, enz.), veel minder lintbebouwing, veel minder sociale vervreemding van je eigen buurt en vooral: in een klein landje als België 1.500 gezonde, vaak jonge mensen, per jaar die niet meer moeten creperen. Zonder te spreken over de familieleden die hun leven ook om zeep is, of over de tienduizenden gewonden en invaliden.
Als er geen auto's mochten rondrijden, zouden we gewoon ons leven moeten aanpassen. punt. En geloof me, het zou een verbetering zijn.
Maar ja, zelfs de groenen rijden met dikke auto's rond.
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2007, 18:25   #420
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Ik rijd elke dag met de wagen en elke dag denk ik dat de wereld er beter voor zou staan zonder auto: minder vervuiling (uitlaag, oliewinning, asfalt, autowrakken, enz.), veel minder lintbebouwing, veel minder sociale vervreemding van je eigen buurt en vooral: in een klein landje als België 1.500 gezonde, vaak jonge mensen, per jaar die niet meer moeten creperen. Zonder te spreken over de familieleden die hun leven ook om zeep is, of over de tienduizenden gewonden en invaliden.
Als er geen auto's mochten rondrijden, zouden we gewoon ons leven moeten aanpassen. punt. En geloof me, het zou een verbetering zijn.
Maar ja, zelfs de groenen rijden met dikke auto's rond.
Niet deze groene.
Elf jaar geleden mocht ik eens de wagen van mijn dochter gebruiken voor een verhuisje en toen werd ik in een verkeersagressie twintig dagen werkonbekwaam geslagen.
Dit jaar moest ik weer verhuizen, huurde eeen reed zelf met een verhuiswagen, en moest 5oo E ophoesten voor stoffelijke schade bij een parkeermanoever.
Mijn autofobie, opgelopen als professioneel road-warrior en later als taximan is daardoor merkelijk erger geworden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be