Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Hans Van de Cauter (B.U.B.) - 15 tot 21 januari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Hans Van de Cauter (B.U.B.) - 15 tot 21 januari Voorzitter Belgische Unie/Union Belgique (B.U.B.), °11-01-1973, streeft naar het afschaffen van het huidige federale model en het herstellen van de Belgische eenheidsstaat.

Discussietools
Oud 21 januari 2007, 21:10   #101
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Van de Cauter Bekijk bericht
Neen, beste Antoon, ik ben er nog steeds hoor. Maak je daarover geen zorgen.

Ik heb met de nodige aandacht je post gelezen, maar dien toch op te merken dat de meeste namen die je noemt voor de gemiddelde Nederlandstalige Belg straal onbekend zijn.

Ik zeg niet dat men ze niet als culturele personen kan beschouwen, maar je kan toch niet ontkennen dat die mensen een quasi onbestaande rol spelen in onze maatschappij die volledig doordongen is van het angelsaksische gedachtegoed en de westerse cultuur?

Al die mensen samen maken trouwens deel uit van de Belgische cultuur omdat ze in België actief waren, vóór of na de creatie van de Belgische staat, dat doet er niet veel toe.

Je kan ook een lijstje opstellen van Limburgse, Antwerpse en Brabantse "cultuurmensen".

Maar welke conclusie trek je daar dan uit? Limburg onafhankelijk?
Wat een belachelijk antwoord is mij dat nu. Omdat jij geen kaas gegeten hebt van de Vlaamse Cultuur dan bestaat ze niet?

Wat een volk maakt is haar geschiedenis, haar taal en haar cultuur. Deze drie elementen zijn volledig verschillend voor de Vlamingen en voor de Walen. Jij schrijft dat de Walen en de Vlamingen niet bestaan als volkeren, dat het gewoon gaat om het Belgische volk. Ik geef jou het bewijs van het tegenovergestelde.

En waar blijven jouw voorbeelden van die Belgische Cultuur? Ik dacht het wel, die bestaat niet. Je komt er niet vanaf met "Al die mensen samen maken trouwens deel uit van de Belgische cultuur omdat ze in België actief waren, vóór of na de creatie van de Belgische staat, dat doet er niet veel toe." Dat is te gemakkelijk.

BTW : Jan van Eyck, Pieter Paul Rubens, Pieter Breughel, Jacob Jordaens, Guido Gezelle , Paul Van Ostaijen, Louis Paul Boon, Stijn Streuvels, Ernest Claes of Hendrik Conscience zijn wel degelijk Vlamingen en maken deel uit ven het Vlaamse Cultuurpatrimonium. Niks te "Belgische cultuur" .

Laatst gewijzigd door Antoon : 21 januari 2007 om 21:10.
Antoon is offline  
Oud 21 januari 2007, 21:23   #102
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Wat een belachelijk antwoord is mij dat nu. Omdat jij geen kaas gegeten hebt van de Vlaamse Cultuur dan bestaat ze niet?

Wat een volk maakt is haar geschiedenis, haar taal en haar cultuur. Deze drie elementen zijn volledig verschillend voor de Vlamingen en voor de Walen. Jij schrijft dat de Walen en de Vlamingen niet bestaan als volkeren, dat het gewoon gaat om het Belgische volk. Ik geef jou het bewijs van het tegenovergestelde.

En waar blijven jouw voorbeelden van die Belgische Cultuur? Ik dacht het wel, die bestaat niet. Je komt er niet vanaf met "Al die mensen samen maken trouwens deel uit van de Belgische cultuur omdat ze in België actief waren, vóór of na de creatie van de Belgische staat, dat doet er niet veel toe." Dat is te gemakkelijk.

BTW : Jan van Eyck, Pieter Paul Rubens, Pieter Breughel, Jacob Jordaens, Guido Gezelle , Paul Van Ostaijen, Louis Paul Boon, Stijn Streuvels, Ernest Claes of Hendrik Conscience zijn wel degelijk Vlamingen en maken deel uit ven het Vlaamse Cultuurpatrimonium. Niks te "Belgische cultuur" .
Uw stelling is wel heel gemakkelijk. Alle uitingen van cultuur in België zijn Belgisch (Brel, Van Eyck, Jordaens, Magritte,...). Als ze in Vlaanderen tot uiting komen (Breughel, Boon,...) zijn ze ook Vlaams. Als ze in Antwerpen tot uitingen komen zijn ze ook nog eens Antwerps (Rubens,...). Waarom zou een cultuuruiting enkel tot één niveau mogen behoren?
Want in dat geval bestaat er uiteraard ook géén Vlaamse cultuur: slechts een Brugse, Antwerpse, Gentse,...

Er is een Belgische cultuur, met een Vlaamse subcultuur, en de Belgische cultuur past in de Europese en Westerse cultuur en beschaving.
Patriot! is offline  
Oud 21 januari 2007, 21:26   #103
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:

Wat een volk maakt is haar geschiedenis, haar taal en haar cultuur. Deze drie elementen zijn volledig verschillend voor de Vlamingen en voor de Walen.
Euh, helemaal niet. Walen en Vlamingen (Luik en Limburg uitgezonderd) kennen grosso modo al 600 jaar dezelfde geschiedenis, daarvoor waren de Belgische gebieden gescheiden in Oost en West, nooit volgens wat nu de taalgrens is dus.

Dat er een Belgische cultuur is zal niemand ontkennen, denk maar aan de schilderkunst, de bouwkunst, en zelfs onze gastronomie en bieren. Ook het katholieke geloof speelde een grote rol in onze cultuur.

Natuurlijk is er geen Belgische taal, maar dat is slechts één element van wat een natie definieert. Er zijn immers vele naties met meerdere talen, zoals India en Zwitserland.
Patriot! is offline  
Oud 21 januari 2007, 21:50   #104
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Je antwoorden zijn nikszeggend, daar heb je gelijk in.
als reactie op het vorige dan: "Ok dan zijn we het al over dat deel eens "

Citaat:
Dit was een reactie nadat je me beschuldigde verantwoordelijk te zijn voor jouw anti-vlaamse ingesteldheid, terwijl je me ook niet kent.Bij gebrek aan degelijke argumenten moet je steeds terugvallen op gore persoonlijke aanvallen.
Ik ken u helemaal niet maar uw zielige houding vanaf het begin van deze discussie zegt me genoeg over wat ik moet weten over u (die splinter weetje wel...). Ik durf mij tussen de walen opstellen als een vlaming en tussen de vlamingen als een waal...Maak jij je gerust een bekrompen beeldje over je medemens het zegt veel over jou...
Die gore aanvallen zijn niet bij mij begonnen m'n beste... Of dacht je dat ik m'n tweede kaak ging geven?

Citaat:
Ik heb heus andere prioriteiten dan daar steeds te moeten op antwoorden.
Hihi ik vroeg me al af wanneer je eens ging stoppen...
largo_w is offline  
Oud 21 januari 2007, 21:54   #105
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In de Nederlandse letterkunde wordt het etiket "Belgische schrijver" nooit gebruikt. Daar wordt steeds over "Vlaamse literatuur" gesproken. Niet over Belgische.
Nogal wiedes...

Citaat:
Rubens als een Belg zien en zijn kunst als Belgisch omschrijven, is ronduit lachwekkend. 't Is een puur anachronisme van dezelfde orde als Julius Caesar als een Italiaan te zijn en zijn letterkundig werkje als "Italiaanse literatuur".
Zijn kunst is vlaams dus is ze ook belgisch...
Hihi u bent de rollen aan het omdraaien ... Ik baken geen teritoria af op grond van bepaalde "volken" dat doet u!
largo_w is offline  
Oud 21 januari 2007, 22:09   #106
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In de Nederlandse letterkunde wordt het etiket "Belgische schrijver" nooit gebruikt. Daar wordt steeds over "Vlaamse literatuur" gesproken. Niet over Belgische.

Rubens als een Belg zien en zijn kunst als Belgisch omschrijven, is ronduit lachwekkend. 't Is een puur anachronisme van dezelfde orde als Julius Caesar als een Italiaan te zijn en zijn letterkundig werkje als "Italiaanse literatuur".
Rubens als een Vlaming zien evenzeer. Hij was een Antwerpenaar.
Hans1 is offline  
Oud 21 januari 2007, 22:11   #107
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Limburg onafhankelijk of niet, mijn beste?

Da's een moeilijke, ik weet het, maar ik ben dan ook gene gemakkelijke.
Hans1 is offline  
Oud 22 januari 2007, 08:00   #108
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht

Je wil mijn antwoord dan ook niet snappen...

vb. Waarom noem je Picasso een Spanjaard en geen catalaan?

->quatch
De geboorteplaats van Picasso, Malaga, ligt nu eenmaal niet in Catalonië maar in Andalousië.

Als er iets onnozele quatch is dan zijn het wel jouw 'antwoorden'.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 22 januari 2007 om 08:03.
Knuppel is offline  
Oud 22 januari 2007, 08:08   #109
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Limburg onafhankelijk of niet, mijn beste?

Da's een moeilijke, ik weet het, maar ik ben dan ook gene gemakkelijke.

Ben je zeker dat Largo-W geen dubbelnick is van Hans1?
De overeenkomsten wat betreft nietszeggende antwoorden als jullie beiden de mond vol tanden staan vallen namelijk nog geen beetje op.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 22 januari 2007 om 08:20.
Knuppel is offline  
Oud 22 januari 2007, 08:10   #110
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
De geboorteplaats van Picasso, Malaga, ligt nu eenmaal niet in Catalonië maar in Andalousië.

Als er iets onnozele quatch is dan zijn het wel jouw 'antwoorden'.
"OOOoooh Robert t kom alvast eens kijken wat uw mede-volksgenote hier stelt"

Maar Knuppelke dat kan heel goed zijn dat mijn antwoorden u niet nuttig lijken...Meer zelf ik kan mij dat inbeelden! Betekent wel nog niet dat je de werkelijkheid moet gaan verketteren naar uw eigen gedachtengoed...
largo_w is offline  
Oud 22 januari 2007, 08:11   #111
largo_w

Standaard

Citaat:
Ben je zeker dat jij geen Largo-W geen dubbelnick is van Hans1?
De overeenkomsten wat betreft nietszeggende antwoorden als jullie beiden de mond vol tanden staan vallen namelijk nog geen beetje op.
Dit gaat iets Té ver hoor... vergelijk me met gelijk wie op dit forum (toont trouwens mooi aan hoe jij in hokjes denkt...) maar niet met die 200man die het account Hans1 gebruiken he...
largo_w is offline  
Oud 22 januari 2007, 08:19   #112
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Omdat jij geen kaas gegeten hebt van de Vlaamse Cultuur dan bestaat ze niet?
Omdat Hans (en Largo_W) geen kaas WILLEN eten van eender wat dat Vlaams is bestaat het idd ook niet.
Oud 22 januari 2007, 08:24   #113
largo_w

Standaard

Citaat:
Omdat Hans (en Largo_W) geen kaas WILLEN eten van eender wat dat Vlaams is bestaat het idd ook niet.
Elaba maddammeke beleefd blijven he...Waar zou ik dat dan wel zeggen?
Verdomme wat denk jij toch eenzijdig ...

Trouwens ik eet passendaele...
largo_w is offline  
Oud 22 januari 2007, 08:27   #114
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
"OOOoooh Robert t kom alvast eens kijken wat uw mede-volksgenote hier stelt"

Maar Knuppelke dat kan heel goed zijn dat mijn antwoorden u niet nuttig lijken...Meer zelf ik kan mij dat inbeelden! Betekent wel nog niet dat je de werkelijkheid moet gaan verketteren naar uw eigen gedachtengoed...

Jouw antwoorden zijn integendeel zéér nuttig want buitengewoon verhelderend.

Rubens was geen Belg en zal er nooit een zijn, gewoon omdat hij een Vlaamse schilder was daar Belgique niet eens bestond in zijn tijd.
Mocht Andalucia zich ooit van Spanje afscheuren dan zal Picasso een Spaanse schilder blijven en NIET door Andalucia gerecupereerd worden omdat hij zijn kunst produceerde als Spanjaard.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 22 januari 2007 om 08:41.
Knuppel is offline  
Oud 22 januari 2007, 08:37   #115
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Elaba maddammeke beleefd blijven he...Waar zou ik dat dan wel zeggen?
Verdomme wat denk jij toch eenzijdig ...

Trouwens ik eet passendaele...

Hou je eenzijdige etiketjes maar en leer 'madammekes' liever foutloos en in het Nederlands schrijven.
Oud 22 januari 2007, 08:53   #116
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun Bekijk bericht
1)That's your call en ik als grensbewoner (met Wallonië) ben het totaal niet eens.

2)That's your call, het kan verdomd goed zijn maar je gaat hier wel heel snel over heen en je geen enkele (GEEN ENKELE) basis om dit te stellen.

3)U weet niet waarover U het hebt en alweer totaal naast de kwestie
1) Ik heb 3jaar in het leger gediend en 6 jaar op de koopvaardij gevaren.
en 22 jaar bouw.
Ik weet dus perfect hoe walen denken en doen, ik heb met hen samengeleefd en niet zoals jij naast hen.
En daar waar ik met en samenleefde waren geen politici om tweedracht te zaaien, maar was een goed samenwerking zelfs van levensbelang.
Maar nu woon ik hier tussen de Nederlanders en moet ook hier voor sommige zaken met hen samenwerken, wel geef mij dan maar walen.

2) Jij kent duidelijk de Nederlanders niet, en sorry voor de Nederlanders hier op het forum, maar zij zijn een erg arogant volk. En beschouwen zichzelf vaak als de meerdere van de rest.
Anders moet je eens naar de oostbloklanden gaan en daar aan de mensen gaan vragen hoe graag zij het orange volk zien komen.

3) Ik weet perfect waarover ik spreek en ik durf zelfs te zeggen dat ook jij fier bent een Belg te zijn.
Want de Belgen worden reeds in de oudheid het dapperste volk genoemd en er word reeds in de oudheid verklaard dat zij enkel te verslagen en te overheersen als je tweedracht tussen hen kan zaaien en behouden.
Zolang dit volk onderling strijd kan iedereen over hen heersen, maar de dag dat zij hun onderlinge strijd overwinnen en samen werken, worden zij de heersers en kunnen zij de wereld onderwerpen aan hun wil.
Jantje is offline  
Oud 22 januari 2007, 09:24   #117
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zolang dit volk onderling strijd kan iedereen over hen heersen, maar de dag dat zij hun onderlinge strijd overwinnen en samen werken, worden zij de heersers en kunnen zij de wereld onderwerpen aan hun wil.
Uit wat je hier schrijft mag ik dus opmaken dat jij een overheerser bent en geen overheerste, en dit omdat jij je één volk waant met het zachtmoedige Waalse volk inplaats van met het arrogante Nederlandse?
Oud 22 januari 2007, 09:29   #118
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als het overheersen van de wereld zo belangrijk is, waarom heeft Belgique zich dan van Nederland afgescheurd inplaats van de onderlinge strijd op te geven en samen te werken?

Laatst gewijzigd door Knuppel : 22 januari 2007 om 09:30.
Knuppel is offline  
Oud 22 januari 2007, 09:44   #119
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uit wat je hier schrijft mag ik dus opmaken dat jij een overheerser bent en geen overheerste, en dit omdat jij je één volk waant met het zachtmoedige Waalse volk inplaats van met het arrogante Nederlandse?
Heerst er ééndracht in politiek Belgie?

Nee, dus de Nederlanders kunnen arogant doen tegenover de Belgen.
Nederland is voor de veiligheid van zijn volk afhankelijk van ons Belgen en wij zijn voor onze economie deels afhankelijk van Nederlandse goedwil.
Doch de veiligheid is in handen van het Waalse gewest en de economie in handen van het Vlaamse gewest.
Maar geen van beide is bereid samen te spannen en de Nederlanders te dwingen onze economie te laten openbloeien in ruil voor hun veiligheid.

De Walen knikken zonder problemen voor de Nederlanders en zorgen dat hun veiligheid er is zonder kosten voor hen, de Vlamingen knikken voor de Nederlanders en betalen voor de economische noodzakelijke doorgang via Schelde en Ijzeren-Rijn. Dit terwijl wij Belgen samen Nederland kunnen dwingen de Belgische economie vrije doorgang te geven of hen anders te laten verzuipen.
Een deel van het geld dat van Vlaanderen naar Wallonie gaat diend dus voor de veiligheid van Nederland. Met andere woorden, Vlaanderen betaald niet enkel voor de doorgang van schepen en goederen aan Nederland, maar ook nogeens de bescherming tegen overstromingen in Nederland voor een deel.

Maar ik denk dat als je echt gaat zoeken je waarschijnlijk ook zaken zal vinden die Belgie betaald voor Frankrijk en Duitsland enkel omdat Vlaanderen en Wallonie politiek verdeeld zijn en zich liever als aardsvijanden tegenover elkaar opstellen, dan samen tegen de echte uitbuiters van Belgie te ageren.
Jantje is offline  
Oud 22 januari 2007, 09:56   #120
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als het overheersen van de wereld zo belangrijk is, waarom heeft Belgique zich dan van Nederland afgescheurd inplaats van de onderlinge strijd op te geven en samen te werken?
Omdat Belgen geen Nederlanders zijn en zich steeds onderworpen zouden voelen tegenover de Nederlanders. En dat een deel van de Belgen nog steeds onderworpen is aan de Nederlandse onderdrukking is dan ook duidelijk te zien.
De mensen van onder de moerdijk roepen steeds meer en meer om van Nederland te worden gescheiden en bij Vlaanderen te worden gevoegd.
Ook de mensen uit Zeeuws-Vlaanderen roepen hier steeds vaker om.

Een voorbeeld hier van vind je in de vraag om bij landbouwproblemen de afbakeningslijn niet aan de grens maar aan Schelde en Moer te leggen.
Een natuurlijke grens tussen hun en onze landbouwzones daar te leggen en aanvaarden. Met andere woorden, de landbouw onder deze grens onder Belgische wetten te laten vallen en niet onder Orange wetten.

En het gaat de Belgen niet over wereldoverheersing, maar over vrijheid en zelfbeschikking. Alleen zien zijn door hun onderlinge twist niet wie hen werkelijk de les speld en wil oplegd.
Jantje is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be