Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 januari 2007, 19:00   #101
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Wordt wel ingewikkeld
Maar vond het vroeger nogal wat eenvoudiger. Toen kon men nog ongestraft "vuile rosse" en "vuile keeskop" roepen.

Juist, de good old times, toen we nog gestraft deden werden voor wat we uitspookten en niet voor wat we dachten of zeiden.
Oud 24 januari 2007, 20:31   #102
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marlboro Bekijk bericht
...
Er komt nu al weinig volk in belgie naar de voetbal kijken;het enige wat er nu nog kan gebeuren is dat ze nog minder volk krijgen.
Nie moeilijk dat er weinig volk naar het voetbal gaat.
Je riskeert een pak slaag te krijgen, in sommige gevallen moet je midden rijkswachters te paard van 't station tot aan het stadion begeleid worden, of als je met je eigen auto gaat, dan stampen ze je spiegel af ...

Het is duidelijk: de klubs en de supporters zelf distansiëren zich niet duidelijk en ferm genoeg van een aantal psychopaten. Dan moeten ze er de gevolgen maar van dragen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2007, 22:25   #103
Voodoo Child
Parlementsvoorzitter

Voodoo Child's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Je riskeert een pak slaag te krijgen, in sommige gevallen moet je midden rijkswachters te paard van 't station tot aan het stadion begeleid worden, of als je met je eigen auto gaat, dan stampen ze je spiegel af ...

Het is duidelijk: de klubs en de supporters zelf distansiëren zich niet duidelijk en ferm genoeg van een aantal psychopaten. Dan moeten ze er de gevolgen maar van dragen.
De jaren 80 en begin jaren 90 staan natuurlijk in het geheugen van een buitenstaander gegrift. Maar de laatste 10 jaar is er veel veranderd in positieve zin, spijtig genoeg laat men dat zelden zien en schildert men voetbalsupporters voortdurend af tot paria's.
Na de laatste derby tussen kv en racing stond ik in de mcdonalds, 300m van het racing stadion, ik had mijn geel rood shirt aan, achter mij stonden een paar racingers. Aan sommige tafeltjes zaten er racing supporters aan andere zaten er kv supporters, de woestijn in hun keel aan het blussen. Spijtig dat ze hier niet komen filmen dacht ik toen.

Er zijn inderdaad een aantal clubs die niet genoeg doen om het hooliganisme aan te pakken. Maar zelfs daar zal je al naar de voetbal kunnen gaan zien zonder een pak slaag te krijgen, je zal er je nog niet eens bedreigd voelen. Al neemt dat niet weg dat die clubs echt wel harder hun best moeten doen.
Voodoo Child is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2007, 11:52   #104
Boadicea

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat ze nog meer criminele jongeren als straf naar het voetbal sturen.
Oud 25 januari 2007, 11:57   #105
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Dat ze nog meer criminele jongeren als straf naar het voetbal sturen.
Ne mens moet toch iets doen, om wat volk bijeen te krijgen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2007, 21:39   #106
Twigmuntus
Burgemeester

Twigmuntus's schermafbeelding

Standaard

Hier is die omzendbrief trouwens:

Citaat:
OMZENDBRIEF OOP40

Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken (14.12.2006)

1. Doel van de richtlijnen

- stimuleren van de maatschappelijke diversiteit op de tribunes;
- het bestrijden van racistische, discriminerende en provocerende gedrag evenals kwetsende spreekkoren tijdens voetbalwedstrijden;
- het aangeven van de tolerantiegrenzen bij zulke gedragingen;
- responsabiliseren van alle betrokken actoren teneinde de richtlijnen op te volgen en de fairplay in en rond de voetbalstadions aan te moedigen en het permanent evalueren van deze richtlijnen.

2. Enkele uitgangspunten

- de clubs zijn verantwoordelijk voor de sensibilisering van de supporters;
- de toeschouwers zijn verantwoordelijk voor hun eigen gedrag;
- de supportersfederatie en -verenigingen spelen daarbij een belangrijke rol in het verspreiden van deze boodschap naar hun achterban en nemen, rekening houdend met de bovenstaande wetgeving en hun eigen statuten, gepaste maatregelen bij niet naleving van de richtlijnen;
- de politiediensten waken mee over de toepassing van de richtlijnen en nemen ingeval van inbreuken de nodige maatregelen;

3. Tolerantiegrenzen

De tolerantiegrens wordt overschreden indien iemand in het openbaar:
- derden aanzet tot discriminatie, segregatie, haat of geweld jegens een persoon, een groep, een gemeenschap of de leden ervan, wegens een zogenaamd ras, de huidkleur, de afkomst, de nationale of etnische afstamming, de seksuele geaardheid, handicap en gezondheidstoestand van deze persoon, de leden of sommigen van de leden van de geviseerde groep of gemeenschap.

of

- publiciteit geeft aan zijn voornemen tot discriminatie, haat, geweld of segregatie jegens een persoon, een groep, een gemeenschap of de leden ervan, wegens een zogenaamd ras, de huidkleur, de afkomst, de nationale of etnische afstamming, de seksuele geaardheid, handicap en gezondheidstoestand van deze persoon, de leden of sommigen van de leden van de geviseerde groep of gemeenschap.

of

- alleen of in groep, omwille van en ter gelegenheid van de organisatie van een voetbalwedstrijd, aanzet tot haat of woede, slagen en verwondingen, ten aanzien van één of meerdere personen.

4. Richtlijnen aan de toeschouwers, supportersverenigingen en –federaties.

De toeschouwers zijn de verpersoonlijking van “voetbal: een feest!” en kunnen meer dan hun steentje bijdragen.
- De toeschouwers onthouden zich van elk racistisch of discriminerend gedrag en kwetsende spreekkoren;
- de toeschouwers nemen geen symbolen, tekeningen, vlaggen en spandoeken met een kwetsende, provocerende, racistische of antisemitische boodschap of die kan geassocieerd worden met de (neo)nazi ideologie met zich mee in het stadion;
- indien een toeschouwer zich daartoe bereid voelt, kan hij de betrokken persoon op zijn gedrag aanspreken, de stewards of aanwezige politiediensten inlichten en/of op een later tijdstip de club of de politie inlichten;
- toeschouwers kunnen elk racistisch of discriminerend gedrag te allen tijde aan het CGKR (Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding) meedelen (0800/17364 of e-mail: [email protected]).

De supportersfederatie en -verenigingen verwerpen uitdrukkelijk alle racistische en discriminerende uitlatingen en spreekkoren bij hun leden, evenals het dragen, tentoonstellen en/of verkopen van racistische en discriminerende symbolen door hun leden; door:

- deze boodschap via hun communicatiekanalen, hun activiteiten of campagnes aan hun leden mee te delen;
- hun leden te sensibiliseren over de richtlijnen en hun te motiveren om zelfregulerend op te treden;
- het lidmaatschap van die leden in te trekken, in geval van een boete opgelegd door de strafrechter, een administratieve sanctie opgelegd door de Voetbalcel binnen de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken of een burgerrechterlijke uitsluiting opgelegd door de club voor inbreuken van racisme, discriminatie of kwetsende spreekkoren, voor zover zij hiervan kennis hebben gekregen;
- de richtlijnen in hun intern reglement of statuten op te nemen met een clausule met betrekking tot het intrekken van het lidmaatschap;
- een aanspreekpunt te vormen voor de club, de KBVB, de overheid en het CGKR.
Oud 26 januari 2007, 21:46   #107
Twigmuntus
Burgemeester

Standaard

Deze maatregel kan anders ook wel tellen:

Citaat:

Arsenal ban national team flags

Arsenal Arsenal have asked supporters not to bring national flags to matches at the Emirates Stadium.

The move comes after some fans have been upset at the waving of certain countries' colours.

"Arsenal as a club prides itself on being inclusive with respect to all nationalities, cultural and ethnic groups," read a club statement.

"We are asking that only Arsenal flags, without any national emblems, are displayed within the stadium."

The statement added: "We will be implementing this policy with immediate effect."

http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/foot...al/6187983.stm
Lachen of wenen?
Oud 26 januari 2007, 22:00   #108
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Twigmuntus Bekijk bericht
Deze maatregel kan anders ook wel tellen:

Lachen of wenen?
Ik vermoed dat deze maatregel ingevoerd is omdat GB nogal aktief is in Irak. En dat wordt zo niet door iedereen gesmaakt in Arabische landen.

Als je stelt dat sport kan dienen om mensen bij mekaar te brengen, zelfs mensen wier landen in oorlog zijn met mekaar, ja dan moet je tijdens die sportwedstrijden enige voorzichtigheid aan de dag leggen, "om je doel niet voorbij te schieten".

De stelling "lachen of wenen" is dan wel een beetje misplaatst tegenover de nobele bedoeling ..

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 26 januari 2007, 22:08   #109
van exaerde herman
Burgemeester

Standaard

wat mij opvalt is dat de (v)ld de laatste tijd zich veel doet opmerken.de verkiezingsstrijd barst los.de prins op de vingers tikken,er moet een staatshervorming komen,de ambetantenaren,een boekje schrijven en vanaf nu tellen we 16,17-19.het ontbrekende getal mag vanaf nu af niet meer worden geschreven of uitgesproken wegens rasistich.
van exaerde herman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2007, 22:53   #110
Twigmuntus
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Ik vermoed dat deze maatregel ingevoerd is omdat GB nogal aktief is in Irak. En dat wordt zo niet door iedereen gesmaakt in Arabische landen.
Dat kan best zijn maar wat heeft een voetbalwedstrijd van Arsenal tegen pakweg Wigan hiermee te maken? Er spelen overigens geen Irakezen in Engeland mocht dit ter zake doen.

Nee. Het totale verbod op vlaggen is er gekomen nadat iemand een Turks-Cypriotische had bovengehaald in het Arsenal stadion. Griek-Cypriotische Arsenal supporters zijn achteraf gaan klagen. Het gaat hier dus over enkele supporters onderling. Buitenlandse politiek heeft hier niks mee te maken.

Arsenal speelt een belangrijke rol in de strijd tegen racisme, maar hier schiet men toch hun doel voorbij. Waarom nu niet gewoon die Turks-Cypriotische vlag verbieden? Deze kan immers opgevat worden als pure provocatie omdat ze helemaal niks met voetbal te maken heeft. Ik ken geen enkel Turks-Cypriotische speler bij Arsenal of een andere SPL ploeg.
Oud 27 januari 2007, 08:38   #111
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat kan best zijn maar wat heeft een voetbalwedstrijd van Arsenal tegen pakweg Wigan hiermee te maken? Er spelen overigens geen Irakezen in Engeland mocht dit ter zake doen.

Nee. Het totale verbod op vlaggen is er gekomen nadat iemand een Turks-Cypriotische had bovengehaald in het Arsenal stadion. Griek-Cypriotische Arsenal supporters zijn achteraf gaan klagen. Het gaat hier dus over enkele supporters onderling. Buitenlandse politiek heeft hier niks mee te maken.

Arsenal speelt een belangrijke rol in de strijd tegen racisme, maar hier schiet men toch hun doel voorbij. Waarom nu niet gewoon die Turks-Cypriotische vlag verbieden? Deze kan immers opgevat worden als pure provocatie omdat ze helemaal niks met voetbal te maken heeft. Ik ken geen enkel Turks-Cypriotische speler bij Arsenal of een andere SPL ploeg.
Ah kijk, je brengt meer licht in de zaak (ik zei het reeds: ik volg het voetbal niet zo, dus ik weet er niet veel van).

Misschien toch weer een voorzet van mij, die er misschien naast zit, maar toch:
een private klub mag interne reglementen opstellen, dat is geen censuur, het is voornamelijk de overheid die zich moet hoeden voor censuur.
Zo mag vb. een wielertoeristenklubke in zijn reglementje stellen dat politieke diskussies niet gewenst zijn. Ze kunnen dit beslissen om te vermijden dat het een of het ander heetgeblakerd nieuw lid heel de sfeer verpest, drie kwart van de bestuursleden hun ontslag doet geven ... om even later zelf ook op te stappen. De doodsteek van het wielerklubke enfin.
Als een voetbalklub een bepaalde sfeer wilt nastreven, waarom zou dat dan niet mogen ?

Verschil is wel: als de overheid zo'n sfeer wil opleggen of verbieden, dat is andere koek.
Dan wordt het dansen op een slappe koord, maar dat is hier al gezegd geweest.

Oud 27 januari 2007, 10:42   #112
Twigmuntus
Burgemeester

Standaard

Inderdaad. Ik ga ermee akkoord dat de voetbalclub vlaggengezwaai in het stadion MAG verbieden. IK vind het wel een bijzonder onnozele en vergaande maatregel. Er hoeft zich blijkbaar maar "1 moeilijk geval" druk te maken over een welbepaalde vlag en de rest van de supporters (en we kunnen in dit geval spreken over zo´n 50.000 personen) moet daar dan voor boeten door in de toekomst ALLE vlaggen thuis te laten. Vlaggen zijn mijn inziens wel een essentieel deel van de supporterscultuur. Daar kan niet licht over heen gegaan worden want de supporters maken nog steeds de club.

Er is hier geen sprake van een maatschappelijk probleem. Nog niet zou ik zeggen. Immers, meer en meer worden nationale vlagen als racistisch gezien door de politiek correcte ivoren toren bewoners.

Wanneer je het in deze context plaatst begin je je toch af te vragen waar dit allemaal zal eindigen. Deze "private" maatregel ligt perfect in de lijn van de omzendbrief waarover we het hier hebben.

Laatst gewijzigd door Twigmuntus : 27 januari 2007 om 10:46.
Twigmuntus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2007, 14:51   #113
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Ik ga ermee akkoord dat de voetbalclub vlaggengezwaai in het stadion MAG verbieden. IK vind het wel een bijzonder onnozele en vergaande maatregel. Er hoeft zich blijkbaar maar "1 moeilijk geval" druk te maken over een welbepaalde vlag en de rest van de supporters (en we kunnen in dit geval spreken over zo´n 50.000 personen) moet daar dan voor boeten door in de toekomst ALLE vlaggen thuis te laten. Vlaggen zijn mijn inziens wel een essentieel deel van de supporterscultuur. Daar kan niet licht over heen gegaan worden want de supporters maken nog steeds de club.

Er is hier geen sprake van een maatschappelijk probleem. Nog niet zou ik zeggen. Immers, meer en meer worden nationale vlagen als racistisch gezien door de politiek correcte ivoren toren bewoners.

Wanneer je het in deze context plaatst begin je je toch af te vragen waar dit allemaal zal eindigen. Deze "private" maatregel ligt perfect in de lijn van de omzendbrief waarover we het hier hebben.
Zijn de besturen van de voetbalklubs, zowel de kleintjes als deze waar 50.000 supporters voor zijn, dan zo'n prutsers en klein-intellektuelen, dat ze voor één probleem met éé vlag zo'n drastische maatregel treffen?
Amai !!
Mochten ze evenveel krachtdadigheid aan de dag leggen om geweld te doen afzweren bij hun supporters (èn bij hun spelers !!), dan zou het nog wat anders zijn.

Oud 1 maart 2007, 18:28   #114
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rookie Bekijk bericht
En waar zijn de kickbokslessen te volgen waar de moordenaars van Guido Demoor ze volgden?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
Er is nog niets bewezen...nog niemand veroordeeld.
Dit is nu pure stigmatisering van deze mensen.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be