Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Geven jullie soms geld aan bedelaars?
Altijd 5 6,17%
Soms 38 46,91%
Nooit 23 28,40%
Ze moesten bedelen verbieden 5 6,17%
Alleen als het eigen volk is 7 8,64%
Alleen als ze niet opdringerig zijn 3 3,70%
Aantal stemmers: 81. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 24 januari 2007, 14:47   #161
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Sorry duveltje382, maar je vergelijking slaat op niets. Men verbiedt het voederen van duiven in een poging het totale aantal duiven te verminderen, niet met de bedoeling om voor die duiven van de straat te halen.

Natuurlijk moet de overheid daar voor zorgen, maar als ze dat nalaat, is dat helemaal geen argument om hen dan maar te laten creperen.

Jaarlijks sterven er daklozen omwille van hun dakloos zijn. En zelfs dat zet de overheid niet aan om er werk van te maken! Een probleem negeren lost het niet op.

Welk werk? Er is onvoldoende werk voor iedereen. En al helemaal onvoldoende geschikt en/of normaal betaald werk.

Wist je trouwens al dat zelfs de zwerver die zich in Antwerpen ontfermde over de kinderen van het drugverslaafde koppel ondanks de mooie praatjes in de pers nog altijd geen enkele steun ontvangt? Hij werd een invaliditeitsuitkering beloofd, maar mag er ondertussen steeds naar fluiten (ik heb hem gisteren nog gesproken). Maar volgens jou is het verkeerd om hem iets te geven
Jij schuift verantwoordelijkheden die ONZE OVERHEDEN MOETEN DRAGEN in de schoenen van de kleine man,wij zijn hier geen schuld dat mensen in de goot belanden,wij moeten geen verpichtingen die onze overheden MOETEN dragen overnemen.Wij en ook die dakloze en die arme hebben rechten die wij met al onze kracht MOETEN afdwingen !!!!!! Dat doe je niet met altijd maar te blijven voeden in plaats dat de overheid daar eens aan beginnen hé En nog iets dat Ik U wil zeggen jij helpt enkel de zichtbare armen,wat met de grootste groep onzichtbare armen? waar ben jij daar dan?????????? Nee armoede betrijden vraagt voor doorzicht,en overedingskracht tosv.de armen(dus werk is wel degelijk de sluiten voor het probleem armoede,die vele graag aannemen hoor)
Oud 24 januari 2007, 14:49   #162
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

De overheid moet helemaal noppes.
Oud 24 januari 2007, 14:52   #163
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
De overheid moet helemaal noppes.
Dus geen overheid,geen belastingen,dan zou ik graag die bedelaar veel geven hoor,maar lombas ooit wordt jij wel eens wakker hoor
Oud 24 januari 2007, 15:08   #164
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Dus geen overheid,geen belastingen,dan zou ik graag die bedelaar veel geven hoor,maar lombas ooit wordt jij wel eens wakker hoor
Tolkien, Bakunin, Malatesta, Kropotkin, Proudhon, Rothbard, Konkin, Stirner, Godwin, Déjacque, Berkman, Goldman, Bookchin, Rocker, Spooner, Tucker, Thoreau, Tolstoi, de Cleyre, Friedman &c zijn dus allemaal mensen die heel hun leven lang gedroomd hebben.
Oud 24 januari 2007, 23:26   #165
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Jij schuift verantwoordelijkheden die ONZE OVERHEDEN MOETEN DRAGEN in de schoenen van de kleine man,wij zijn hier geen schuld dat mensen in de goot belanden,wij moeten geen verpichtingen die onze overheden MOETEN dragen overnemen.Wij en ook die dakloze en die arme hebben rechten die wij met al onze kracht MOETEN afdwingen !!!!!! Dat doe je niet met altijd maar te blijven voeden in plaats dat de overheid daar eens aan beginnen hé En nog iets dat Ik U wil zeggen jij helpt enkel de zichtbare armen,wat met de grootste groep onzichtbare armen? waar ben jij daar dan?????????? Nee armoede betrijden vraagt voor doorzicht,en overedingskracht tosv.de armen(dus werk is wel degelijk de sluiten voor het probleem armoede,die vele graag aannemen hoor)
Ik schuif helemaal geen verantwoordelijkheden in de schoenen van "de kleine man", beste duveltje382. Lees mijn post nog eens aandachtig na ofzo. Bedelaars dwingen niemand tot het geven van wat dan ook. Het staat iedereen vrij om hen dus al dan niet iets te geven. Jij mag dan wel denken dat de problemen van bedelaars wel door de overheid zullen worden aangepakt wanneer niemand hen nog iets geeft, maar de realiteit is natuurlijk anders. Zo simpel is het jammer genoeg niet. Meer zelfs, het is maar goed ook dat niet alle armoede verborgen is, want dat brengt het tenminste onder de aandacht. Ook van de overheid. En wees gerust, ik ben mij er wel degelijk van bewust dat de meeste armoede verborgen is. Maar daar ging deze thread niet over.

En ik vrees toch dat je op een verkeerd spoor zit met werk te zien als de oplossing om armoede te bestrijden hoor. Want hoe je het ook draait of keert, er is niet voldoende werk voor iedereen, niet iedereen is geschikt voor om het even welk werk én vooral werk is absoluut geen garantie om uit de armoede te geraken. Dat sluit helemaal niet uit dat je die mensen niet mag stimuleren of helpen met het zoeken naar een geschikte job, maar het zal jammer genoeg de armoedeproblematiek niet fundamenteel aanpakken.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2007, 01:25   #166
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Bedelaars bestonden niet in Vlaanderen toen ik jong was, in mijn ogen waren landen waar dit wel te zien was vreselijk achterlijke staten. Waarmee Frankrijk een flinke deuk in mijn achting kreeg want dat was het land waar ik voor het eerst een bedelaar zag. Toen ze hier ook her en der verschenen, vond ik het niet meer dan mijn plicht om die mensen wat te geven. De verhalen over het feit dat er bedriegers tussen zitten, geloofde ik niet.
Ik zag ooit in het straatje achter de GB (de grote GB nog in Antwerpen) hoe een vrouw met een paar kleine kinderen uit een vuilbak brood haalde dat de mensen van de GB daarin hadden gegooid, brood nog in de verpakking maar misschien over de vervaldatum. Ik was door dit beeld enorm geshockeerd.
Intussen heb ik veel bijgeleerd. Ja, er zijn junkies bij die je beter niks kan geven. Er zijn helaas vrouwen en kinderen bij die uitgebuit worden en hun zuur bijeengebedelde geld moeten afgeven. Dus geef ik nog maar zelden op straat.
Alleen aan de supermarkt geef ik altijd 20 of 50 eurocent aan een man die daar regelmatig accordeon zit te spelen. Misschien is hij ook te lui om werk te zoeken. Ik weet het niet. Maar met zijn melodietjes maakt hij de bezoekjes aan de supermarkt wat aangenamer en dus vind ik dat hij het verdient.
je had zoiets als de wet op de landloperij .. dan hoefde je ze niet te zien
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2007, 01:26   #167
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Feitelijk zijn bedelaars wel vriendelijke mensen. Ze bieden met hun potteke altijd geld aan voor een koffie. Alleen zijn er wel fraudeurs bij, probeer maar eens met een knoop koffie te nemen bij een koffieautomaat.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2007, 01:43   #168
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door deryz Bekijk bericht
voor zover ik weet is er geen enkele partij die de dop wil afschaffen, enkel verlagen
en in de tid nog drastisch beknotten...
uitkomst gaat dan geen 4 € maar zeg 8 € zijn ipv 12 €

Laatst gewijzigd door praha : 25 januari 2007 om 01:43.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2007, 10:37   #169
eno2
Banneling

Standaard

Hoe zit het trouwens met de juridische kant van het bedelen?
Mag dat wel?
Wat zegt het politie-reglement?
Staat daar wel iets in daarover?
Hoe wordt dat toegepast?
Ik krijg al geen officiële toelating om te straatzingen.
Laat staan om te bedelen...

Laatst gewijzigd door eno2 : 25 januari 2007 om 10:38.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2007, 10:43   #170
eno2
Banneling

Standaard

Edina:
Citaat:
Sorry duveltje382, maar je vergelijking slaat op niets. Men verbiedt het voederen van duiven in een poging het totale aantal duiven te verminderen, niet met de bedoeling om voor die duiven van de straat te halen.
Xus heeft gezegd dat we het rijk der hemelen verwerven als we leven zoals de vogelen op het land.
We zijn wel heel ver af van dit heerlijke christelijke maxime afgedwaald met onze duivenuitroeiïng en de verdrijving van de bedelaars.

En dan heb je nog de bedelorde-wereldgodsdienst van de Boeddha, de Boeddha, die ik als de meest hoogstaande mens beschouw die ooit voet op aarde zette...

Hoe is het mogelijk dat het juist een zootje bedelaars zijn, die de meest hoogstaande geestestoestanden ooit bereikt hebben?
Oud 25 januari 2007, 11:14   #171
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Hoe zit het trouwens met de juridische kant van
Bedelen is bij mijn weten uit het strafwetboek gehaald. Het uitbuiten van bedelaars (aanzetten tot) daarentegen is wel strafbaar.

Maar ik denk dat er inderdaad wel politieregelementen in sommige steden zijn die het verbieden.

Laatst gewijzigd door Edina : 25 januari 2007 om 11:44.
Oud 25 januari 2007, 15:11   #172
King of beggars and fleas

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Hoe is het mogelijk dat het juist een zootje bedelaars zijn, die de meest hoogstaande geestestoestanden ooit bereikt hebben?
al die allergrootste namen zoals jezus, boedha enz waren inderdaad allemaal armoezaaiers van de bovenste plank. Het zijn de stichters van wat zij hun eigen cultuur noemen .

PS nergens in het evangelie is er sprake van dat jezus werkt ( hij doet wel vanalles voor jan en alleman maar onbetaald - er is nergens sprake van economische activiteit )

zie naar de vogels in de lucht, ze zaaien nog maaien en toch worden ze gevoed door onze hemelse vader
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 25 januari 2007 om 15:15.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2007, 12:42   #173
deryz
Staatssecretaris

deryz's schermafbeelding

Standaard

Gerecht rolt fraude met Brusselse daklozen op
Het Brusselse gerecht heeft de afgelopen dagen twee mannen opgepakt en aangehouden die een fraudesysteem hadden opgezet met daklozen. De daklozen werden ingeschakeld als stromannen en kregen daarvoor een kleine vergoeding. Dat meldt het Brusselse parket vrijdag.

Het onderzoek naar de oplichtingpraktijken begon toen de Brusselse politie verschillende berichten kreeg over fraude met cheques. Uit het speurwerk bleek dat telkens daklozen of OCMW-trekkers betrokken waren.

De twee oplichters, 32 en 42 jaar oud, benaderden de daklozen en vroegen hen een bankrekening te openen. Daarop moesten ze een som geld storten die ze van hen kregen. De boeven gebruikten de rekening vervolgens om elektronische overschrijvingen uit te voeren met grotere bedragen.

Valse loonbriefjes

De rekeningen werden ook gebruikt om leningen aan te vragen om grote aankopen te financieren. Daarvoor legden de oplichters in vele gevallen valse loonbriefjes voor.

De daklozen en OCMW-trekkers kregen een kleine vergoeding. De oplichters verzekerden hen dat ze geen gevaar liepen omdat ze insolvabel waren.

Woensdag 24 januari deed de Brusselse politie een huiszoeking in de woning van de verdachten. Ze vond er heel wat bezwarende elementen. Bovendien bleek dat de twee een nieuwe oplichting aan het voorbereiden waren. Na hun verhoor door de onderzoeksrechter zijn beiden aangehouden. (belga/dm)
bron: de morgen

- - - -
voila ik had het nog gezegd
Oud 26 januari 2007, 12:47   #174
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gerecht rolt fraude met Brusselse daklozen op
Het Brusselse gerecht heeft de afgelopen dagen twee mannen opgepakt en aangehouden die een fraudesysteem hadden opgezet met daklozen. De daklozen werden ingeschakeld als stromannen en kregen daarvoor een kleine vergoeding. Dat meldt het Brusselse parket vrijdag.

Het onderzoek naar de oplichtingpraktijken begon toen de Brusselse politie verschillende berichten kreeg over fraude met cheques. Uit het speurwerk bleek dat telkens daklozen of OCMW-trekkers betrokken waren.

De twee oplichters, 32 en 42 jaar oud, benaderden de daklozen en vroegen hen een bankrekening te openen. Daarop moesten ze een som geld storten die ze van hen kregen. De boeven gebruikten de rekening vervolgens om elektronische overschrijvingen uit te voeren met grotere bedragen.

Valse loonbriefjes

De rekeningen werden ook gebruikt om leningen aan te vragen om grote aankopen te financieren. Daarvoor legden de oplichters in vele gevallen valse loonbriefjes voor.

De daklozen en OCMW-trekkers kregen een kleine vergoeding. De oplichters verzekerden hen dat ze geen gevaar liepen omdat ze insolvabel waren.

Woensdag 24 januari deed de Brusselse politie een huiszoeking in de woning van de verdachten. Ze vond er heel wat bezwarende elementen. Bovendien bleek dat de twee een nieuwe oplichting aan het voorbereiden waren. Na hun verhoor door de onderzoeksrechter zijn beiden aangehouden. (belga/dm)
bron: de morgen

- - - -
voila ik had het nog gezegd
Het is je blijkbaar ontgaan dat de betrokken daklozen hier ook slachtoffer waren.

Laatst gewijzigd door Edina : 26 januari 2007 om 12:48.
Oud 26 januari 2007, 12:51   #175
deryz
Staatssecretaris

deryz's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Het is je blijkbaar ontgaan dat de betrokken daklozen hier ook slachtoffer waren.
ze werden vergoed, er zijn trouwens al genoeg profiteurs onder de bedelaars

Laatst gewijzigd door deryz : 26 januari 2007 om 12:51.
deryz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2007, 13:42   #176
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Profiteurs van wat?
Van jouw hardvochtigheid zal voor ze wel niet te profiteren vallen.
Zolang jij het maar goed hebt...

Laatst gewijzigd door eno2 : 26 januari 2007 om 13:43.
Oud 26 januari 2007, 14:03   #177
King of beggars and fleas

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
denk je dat ze winst maakten nu al die leningen op hun naam staan en ze de fiscus op hun dak krijgen ?

hoe hopeloos moet iemand zijn situatie zijn om op die manier aan een beetje geld om te leven te proberen geraken.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 26 januari 2007 om 14:03.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2007, 23:51   #178

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht

PS nergens in het evangelie is er sprake van dat jezus werkt ( hij doet wel vanalles voor jan en alleman maar onbetaald - er is nergens sprake van economische activiteit )
Er staat ook nergens in de bijbel dat hij niet werkt ... en onbetaald ... dacht niet dat gelezen te hebben. In die tijd konden ze wel nog niet stempelen he dus hij zal toch van iets moeten geleefd hebben veronderstel ik ....jacht, visvangst en vruchtenpluk misschien? Eigenlijk lees je ook nergens dat hij op het einde van de maand valois zegelkes moest plakken om in de winkel nog iets te kunnen krijgen.
Eigenlijk vind ik het triestig hoe mensen soms de bijbel (of andere heilige schriften) interpreteren. Er staat bijvoorbeeld ook nergens in dat hij scheve voeten had of puisten op zijn kont dus zal het wel nooit zo geweest zijn zeker (want het stond er niet in, in die bijbel).
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2007, 09:22   #179
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
denk je dat ze winst maakten nu al die leningen op hun naam staan en ze de fiscus op hun dak krijgen ?

hoe hopeloos moet iemand zijn situatie zijn om op die manier aan een beetje geld om te leven te proberen geraken.

Hoe hopeloos moet men soms niet zijn om er voor te gaan werken.
Oud 27 januari 2007, 09:52   #180
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma;2377145[B
]Er staat ook nergens in de bijbel dat hij niet werkt ... en onbetaald [/b]... dacht niet dat gelezen te hebben. In die tijd konden ze wel nog niet stempelen he dus hij zal toch van iets moeten geleefd hebben veronderstel ik ....jacht, visvangst en vruchtenpluk misschien? Eigenlijk lees je ook nergens dat hij op het einde van de maand valois zegelkes moest plakken om in de winkel nog iets te kunnen krijgen.
Eigenlijk vind ik het triestig hoe mensen soms de bijbel (of andere heilige schriften) interpreteren. Er staat bijvoorbeeld ook nergens in dat hij scheve voeten had of puisten op zijn kont dus zal het wel nooit zo geweest zijn zeker (want het stond er niet in, in die bijbel).
Je weet wel de onze King zijn eigen soms nog geloofd ook hé
Hij heeft zo een angst om te moeten werken dat hij alles uit zijn verband trekt hé.
Maar na 10/07/2007 gaan zijn ogen wel open gaan hé
Ik heb zo een stil vermoede dat ze het stempelen gaan beperken in tijd,maar ja dat zien we wel dan hé

Laatst gewijzigd door duveltje382 : 27 januari 2007 om 09:54.
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be