![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee, ik spreek enkel de taal die mij voor de plek en de tijd het beste uitkomt, dat maakt mij pragmaticus. Als een Amerikaan mij om de weg vraagt (er is bij mij om de hoek een hotel) dan antwoord ik in het Engels. Toen ik trouwens bij de Studiebeurs in Utrecht was stond daar een kraam van de universiteit Louvain-la-Neuve. Ik heb die vrouw vriendelijk gevraagd of ze Nederlands kon, en warempel! Het klonk hartstikke leuk, zo'n Waal die Nederlands spreekt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() "moele... moele.... dikke heieup schiette.... ma melk geve.... geen dreup...."
zeggen ze aan de Limburgse Maas kant.... da's wat ik hier merk bij al dat gezever over samenvoegen en/of uiteentrekken van bestaande volksgemeenschappen... men mag zeveren zoveel men wil en kan maar met de realiteiten van de werkelijke toestand wordt niet het minst rekening gehouden... velen dromen van.... het ene... van het andere.... maar akkoorden sluiten of de dingen in wettelijke afbakeningen gieten zoals dat bij de taalwetten en regio indelingen van de jaren '60 gebeurd is... dat brengt niets op.... want de realiteiten van het duur verkopen van de bouwgronden door de oorspronkelijke inwoners van de Brusselse rand en op andere plaatsen heeft inwijkelingen aangetrokken die soswieso hun taal verder spreken en de zogenaamde faciliteiten als verworven rechten aanzien.... temeer daar de "middenstand" of lokale handel de taal spreekt die klanten gebruiken... het tegengestelde zou belachelijk oncommercieel hun eigen belangen schaden... dus... wetten maken... akkoorden sluiten en aanvaarden of verwerpen... alles dikke gezever... de werkelijkheid is dat de mensen hun eigen gang gaan... en daarbij de meerderheid bepaalt wat er reilt en zeilt.... droom dus rustig van allerlei indelingen zoals hierboven aangehaald.... het blijft: "moele... moele.... dikke heieup schiette.... ma melk geve.... geen dreup...." van alles willen is goed, maar het toepasbaar maken... dat is hetgeen waar het op aan komt....
Het oude Land van Loon en Luiks Haspengouw in de Eurregio Maas-Rijn, zijn mijn geliefde verblijfsplaatsen... ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steenbok66 : 30 januari 2007 om 11:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb het niet over België, maar over mij als persoon. Als het voor mij persoonlijk beter uitkomt Frans te spreken, dan doe ik dat.
Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 30 januari 2007 om 11:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
|
![]() Citaat:
Luister Liberalist, je hebt het regelmatig over 'asociaal'. Als je naar een land gaat dan moet je de gevoeligheden respecteren. Het getuigt juist van respect als je als nederlander in Brussel nederlands spreekt. Brussel is officieel TWEEtalig. En dat is hard bevochten. Niet nederlands spreken in Brussel is disrespectvol tegenover Brusselaars, Vlamingen, de nederlandse taal en niet in het minst jezelf. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 30 januari 2007 om 11:37. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb het al niet zo op Fransen, maar Parijzenaars zijn echt verschrikkelijk.
![]() |
![]() |
#111 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Bij welke drie regio's zou jij het houden in NL? En wat bedoel je met "VL is er meer een appendix dan wel een constituerend lid"? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als jij geen respect kunt opbrengen voor je eigen taal hoef je dat ook niet van anderen te verwachten. Ik ben ooit op de markt geweest samen met een inwoner van een vrij arm land. De marktkoopman vroeg een prijs voor iets wat in Nederland het tienvoudige zou hebben gekost. Ik wilde die prijs dan ook grif betalen. Ook omdat het land en de inwoners nou niet zo 'rijk' waren. Tóch moest ik van mijn metgezel onderhandelen tot de laagst denkbare prijs. Daar waren verschillende redenen voor. De belangrijkste was: 'Voor jou is dit een schijntje maar jij bent volgende maand weer weg. Wij blijven hier en moeten hier blijven kopen.' en 'Reken maar niet op dankbaarheid want als je niet onderhandelt heeft de koopman geen greintje respect voor je'. Het getuigt van elementaire beleefdheid en fatsoen om juist in Brussel nederlands te praten. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Staatssecretaris
|
![]() Daar zou je in vervolg je gesprekken met Brusselaars mee mogen beginnen i.p.v. "Bonjour".
Citaat:
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 30 januari 2007 om 11:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Staatssecretaris
|
![]() Die indruk heb ik ook. Maar dat is ook te begrijpen, gezien de gespannen verhoudingen tussen de taalgemeenschappen in dat land.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Indien u daarenboven denkt dat de Nederlandstaligen in Brussel in een soort ghetto wonen en leven, dan heeft u het wel mis. Juist de Vlamingen tonen dat zij er het meest openstaan en het grootste aantal taal- en cultuuroverschreidende projecten hebben. De Franstaligen zitten vaak opgesloten in hun "francophonie", waarbuiten ze weinig of niets kennen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zoals ik eerder al aanstipte, heeft dat weinig met pragmatisme te maken. Veel met, inderdaad, kruiperige onderdanigheid. Indien de Vlamingen zo hadden gereageerd, was de verfransing heel wat verder en dieper gebeurd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
1) West-Nederland: het zuidelijke deel van Noord-Holland v.a. Purmerend, Zuid-Holland m.u.v. Goeree-Overflakkee, provincie Utrecht, het Flevolandse Almere en mogelijk Lelystad. 2) Noord-Nederland: Groningen, Friesland, Drenthe, de Flevolandse gemeenten Urk en Emmeloord, de Overijsselse gemeente Steenwijk en het deel van Noord-Holland ten noorden van Purmerend. 3) Oost-Nederland: Overijssel m.u.v. de gemeente Steenwijk, de rest van Flevoland en het deel van Gelderland ten noorden van de Oude IJssel, de IJssel en de Nederrijn. 4) Zuid-Nederland: al het overige. Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 30 januari 2007 om 12:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |