Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 januari 2007, 10:28   #101
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
D�*t is nu juist de onderdanige en opportunistische houding waardoor België zo'n zootje is geworden. Schaam je!
Ik ben een liberaal, maar ook pragmaticus...
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2007, 10:37   #102
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Pragmaticus, me zolen!
Lekker, zo'n Verenigd Nederland met jou. Binnen 10 jaar zou Apeldoorn volledig verfranst zijn.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2007, 10:41   #103
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Pragmaticus, me zolen!
Lekker, zo'n Verenigd Nederland met jou. Binnen 10 jaar zou Apeldoorn volledig verfranst zijn.
Nee, ik spreek enkel de taal die mij voor de plek en de tijd het beste uitkomt, dat maakt mij pragmaticus. Als een Amerikaan mij om de weg vraagt (er is bij mij om de hoek een hotel) dan antwoord ik in het Engels. Toen ik trouwens bij de Studiebeurs in Utrecht was stond daar een kraam van de universiteit Louvain-la-Neuve. Ik heb die vrouw vriendelijk gevraagd of ze Nederlands kon, en warempel! Het klonk hartstikke leuk, zo'n Waal die Nederlands spreekt.
Oud 30 januari 2007, 10:42   #104
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je bewijst hier hoe dan ook nogmaals dat je van de communautaire problematiek in België en de gevoeligheden die ermee gepaard gaan nog altijd NIETS begrepen hebt.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2007, 11:18   #105
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Pragmaticus, me zolen!
Oui, oui, c'est sur.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2007, 11:19   #106
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

"moele... moele.... dikke heieup schiette.... ma melk geve.... geen dreup...."
zeggen ze aan de Limburgse Maas kant....

da's wat ik hier merk bij al dat gezever over samenvoegen en/of uiteentrekken van bestaande volksgemeenschappen...

men mag zeveren zoveel men wil en kan maar met de realiteiten van de werkelijke toestand wordt niet het minst rekening gehouden...

velen dromen van.... het ene... van het andere....
maar akkoorden sluiten of de dingen in wettelijke afbakeningen gieten zoals dat bij de taalwetten en regio indelingen van de jaren '60 gebeurd is...
dat brengt niets op....
want de realiteiten van het duur verkopen van de bouwgronden door de oorspronkelijke inwoners van de Brusselse rand en op andere plaatsen heeft inwijkelingen aangetrokken die soswieso hun taal verder spreken en de zogenaamde faciliteiten als verworven rechten aanzien.... temeer daar de "middenstand" of lokale handel de taal spreekt die klanten gebruiken... het tegengestelde zou belachelijk oncommercieel hun eigen belangen schaden...

dus... wetten maken... akkoorden sluiten en aanvaarden of verwerpen...
alles dikke gezever...
de werkelijkheid is dat de mensen hun eigen gang gaan... en daarbij de meerderheid bepaalt wat er reilt en zeilt....

droom dus rustig van allerlei indelingen zoals hierboven aangehaald....

het blijft:
"moele... moele.... dikke heieup schiette.... ma melk geve.... geen dreup...."

van alles willen is goed, maar het toepasbaar maken...
dat is hetgeen waar het op aan komt....

Laatst gewijzigd door Steenbok66 : 30 januari 2007 om 11:24.
Steenbok66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2007, 11:25   #107
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Je bewijst hier hoe dan ook nogmaals dat je van de communautaire problematiek in België en de gevoeligheden die ermee gepaard gaan nog altijd NIETS begrepen hebt.
Ik heb het niet over België, maar over mij als persoon. Als het voor mij persoonlijk beter uitkomt Frans te spreken, dan doe ik dat.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 30 januari 2007 om 11:26.
Oud 30 januari 2007, 11:32   #108
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Ik heb het niet over België, maar over mij als persoon. Als het voor mij persoonlijk beter uitkomt Frans te spreken, dan doe ik dat.
Hoe vraag je in het frans: "Mag ik misschien uw schoenen poetsen?"

Luister Liberalist, je hebt het regelmatig over 'asociaal'.

Als je naar een land gaat dan moet je de gevoeligheden respecteren. Het getuigt juist van respect als je als nederlander in Brussel nederlands spreekt.
Brussel is officieel TWEEtalig. En dat is hard bevochten.

Niet nederlands spreken in Brussel is disrespectvol tegenover Brusselaars, Vlamingen, de nederlandse taal en niet in het minst jezelf.
Oud 30 januari 2007, 11:36   #109
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe vraag je in het frans: "Mag ik misschien uw schoenen poetsen?"
Puis-je nettoyer vos chaussures? (ofzo ) in ieder geval op deze manier in de spreektaal. Ik maak nogal vaak spelfouten in het Frans.
Citaat:
Luister Liberalist, je hebt het regelmatig over 'asociaal'.
Ja.
Citaat:
Als je naar een land gaat dan moet je de gevoeligheden respecteren. Het getuigt juist van respect als je als nederlander in Brussel nederlands spreekt.
Het is ook disrespectvol om in een ruimte met Fransen een beetje als enige in het Nederlands te lopen beginnen. Nee, dat doe ik niet. Je kunt trouwens niet (dis)-respectvol zijn t.o.v. een taal, iets immaterieels. Noch ben ik dat tegen de Vlamingen, want Brussel is niet Vlaams.
Citaat:
Brussel is officieel TWEEtalig. En dat is hard bevochten.
De staat België is ook hard bevochten, betekent dat ook dat ik vind dat het moet blijven bestaan?
Citaat:
Niet nederlands spreken in Brussel is disrespectvol tegenover Brusselaars, Vlamingen, de nederlandse taal en niet in het minst jezelf.
Dat vind ik niet, dat heb ik wel duidelijk gemaakt denk ik.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 30 januari 2007 om 11:37.
Oud 30 januari 2007, 11:45   #110
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Probeer dat dan maar eens op een markt in Parijs.
Ik heb het al niet zo op Fransen, maar Parijzenaars zijn echt verschrikkelijk.
Oud 30 januari 2007, 11:47   #111
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
My kind of thinking.
Alleen zou ik het bij drie regio's houden. Vier regio' s zou een al dan niet vermeende dominantie van Holland impliceren, al was het maar door het bevolkingsaantal.En perceptie in de politiek is belangrijk.
Alleen moeten wij onze wensen niet voor werkelijkheid houden. M.i. is de NL se mentaliteit vrij unitair gericht en stel ik mij vragen bij het streven naar devolutie bij de nl-se bevolking / politieke klasse van een land dat al vierhonderd jaren bestaat en een echte natie vormt.
Mss is Dimitri's voorstel waar VL ingepast wordt in het Koninkrijk der Nederlanden haalbaarder al blijf ik als Vlaming daar op mijn honger zitten.
VL is er meer een appendix dan wel een constituerend lid.
De Verenigde Nederlanden zouden op zijn minst twee economish-politiek-culturele centra van betekenis hebben: de Randstad en de Vlaamse Ruit. Ze zouden elkaar in evenwicht houden en van dominantie van een van deze centra zou er m.i. geen sprake zijn. Ook verwacht ik dat er een soort evenwicht zou bestaan tussen de noorderlingen en de zuidelingen. Wat de devolutie betreft, is er natuurlijk meer behoefte voor in de randgebieden van NL dan in het gebied rond het machtscentrum (is ook wel logisch). Ik denk niet dat de partijen zoals het CDA, de VVD en de PVdA voorstanders zouden zijn van decentralisatie, maar mogelijke wel van een bestuurlijke herindeling (een klein aantal regio's i.p.v. een groot aantal provincies). Dat de regio's meer macht zouden krijgen lijkt mij onvermijdelijk op het moment dat het aangaan van een staatsverband tussen Nederland en Vlaanderen aan de orde is.

Bij welke drie regio's zou jij het houden in NL? En wat bedoel je met "VL is er meer een appendix dan wel een constituerend lid"?
Oud 30 januari 2007, 11:51   #112
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Puis-je nettoyer vos chaussures? (ofzo ) in ieder geval op deze manier in de spreektaal. Ik maak nogal vaak spelfouten in het Frans.

Ja.
Denk er dan eens over na. Het is asociaal om niet de gewenste beleefdheid op te brengen.

Citaat:
Het is ook disrespectvol om in een ruimte met Fransen een beetje als enige in het Nederlands te lopen beginnen. Nee, dat doe ik niet.
Dat is wat anders.

Citaat:
Je kunt trouwens niet (dis)-respectvol zijn t.o.v. een taal, iets immaterieels. Noch ben ik dat tegen de Vlamingen, want Brussel is niet Vlaams.
Ga je mond spoelen.

Citaat:
De staat België is ook hard bevochten, betekent dat ook dat ik vind dat het moet blijven bestaan?
Verkeerde vergelijking. België = Taalstrijd.

Citaat:
Ja, maar het slaat nergens op. Je kunt wel 'vinden' dat gras niet groen is maar je omgeving zal je voor gek verklaren.

Als jij geen respect kunt opbrengen voor je eigen taal hoef je dat ook niet van anderen te verwachten.

Ik ben ooit op de markt geweest samen met een inwoner van een vrij arm land. De marktkoopman vroeg een prijs voor iets wat in Nederland het tienvoudige zou hebben gekost. Ik wilde die prijs dan ook grif betalen. Ook omdat het land en de inwoners nou niet zo 'rijk' waren. Tóch moest ik van mijn metgezel onderhandelen tot de laagst denkbare prijs. Daar waren verschillende redenen voor. De belangrijkste was: 'Voor jou is dit een schijntje maar jij bent volgende maand weer weg. Wij blijven hier en moeten hier blijven kopen.' en 'Reken maar niet op dankbaarheid want als je niet onderhandelt heeft de koopman geen greintje respect voor je'.

Het getuigt van elementaire beleefdheid en fatsoen om juist in Brussel nederlands te praten.
Oud 30 januari 2007, 11:57   #113
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Puis-je nettoyer vos chaussures?
Daar zou je in vervolg je gesprekken met Brusselaars mee mogen beginnen i.p.v. "Bonjour".
Citaat:
Het is ook disrespectvol om in een ruimte met Fransen een beetje als enige in het Nederlands te lopen beginnen. Nee, dat doe ik niet. Je kunt trouwens niet (dis)-respectvol zijn t.o.v. een taal, iets immaterieels. Noch ben ik dat tegen de Vlamingen, want Brussel is niet Vlaams.

Tja... Liberalist = opportunist. Het verbaast me helemaal niet dat D66 zo hard achteruit is gegaan. Ik merk dezelfde houding ook bij het bestuur van de partij van je keuze. Veel mooie woorden, maar totaal geen ballen, geen ruggegraat.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 30 januari 2007 om 11:59.
Oud 30 januari 2007, 12:02   #114
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ja, inderdaad. Wat dat betreft een paar rare ervaringen meegemaakt. Blijkbaar praat een franstalige brusselaar makkelijker nederlands tegen een nederlander dan tegen een vlaming.
Die indruk heb ik ook. Maar dat is ook te begrijpen, gezien de gespannen verhoudingen tussen de taalgemeenschappen in dat land.
Oud 30 januari 2007, 12:07   #115
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik bedoel, meer kans op contacten als je Frans spreekt, betere kans op een baan als je Frans spreekt, betere kans op goede reacties als je Frans spreekt. Als ik hem was zou het Frans worden.
Wie een goed betaalde baan in Brussel wil of zeker aan de bak wil geraken, hoort tweetalig te zijn. Nederlands is daarbij van wezenlijk belang. Dit verklaart ook waarom zoveel Vlamingen in Brussel werken, terwijl het aandeel eentalige Franse Brusselaars steeds verder zakt in de werkloosheid. Het spreken van louter en alleen Frans is dus geenszins een "betere kans op een baan". Integendeel.

Indien u daarenboven denkt dat de Nederlandstaligen in Brussel in een soort ghetto wonen en leven, dan heeft u het wel mis. Juist de Vlamingen tonen dat zij er het meest openstaan en het grootste aantal taal- en cultuuroverschreidende projecten hebben. De Franstaligen zitten vaak opgesloten in hun "francophonie", waarbuiten ze weinig of niets kennen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2007, 12:08   #116
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals ik eerder al aanstipte, heeft dat weinig met pragmatisme te maken. Veel met, inderdaad, kruiperige onderdanigheid. Indien de Vlamingen zo hadden gereageerd, was de verfransing heel wat verder en dieper gebeurd.
Oud 30 januari 2007, 12:12   #117
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Brussel is een stad waar Vlamingen en Franstaligen elkaar raken. In Brussel is Nederlands de medegelijkwaardige taal als het Frans. In Brussel doen tegenwoordig heel wat handelaren veel inspanningen ook het Nederlandstalig publiek ter wille te zijn. U vindt dat blijkbaar niet belangrijk. Er ontstaat nu een ommezwaai waarbij men respect krijgt voor het Nederlands. U kruipt liever weer naar de 19e eeuw toen de Vlaming stamelend en bedelend wat woordjes Frans uitkraamde om het Franstalig Herrenvolk ter wille te zijn. 't Is belangrijk in de hedendaagse sociale dynamiek in te stappen en de inspanningen te belonen die Franstaligen in Brussel nu doen. Die goede evolutie ga je niet bevorderen door nu weer eens met wat Frans uit te pakken (hoogstwaarschijnlijk dan nog gesproken met een verschrikkelijke tongval...).
Oud 30 januari 2007, 12:13   #118
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben ooit op de markt geweest samen met een inwoner van een vrij arm land. De marktkoopman vroeg een prijs voor iets wat in Nederland het tienvoudige zou hebben gekost. Ik wilde die prijs dan ook grif betalen. Ook omdat het land en de inwoners nou niet zo 'rijk' waren. Tóch moest ik van mijn metgezel onderhandelen tot de laagst denkbare prijs. Daar waren verschillende redenen voor. De belangrijkste was: 'Voor jou is dit een schijntje maar jij bent volgende maand weer weg. Wij blijven hier en moeten hier blijven kopen.' en 'Reken maar niet op dankbaarheid want als je niet onderhandelt heeft de koopman geen greintje respect voor je'.

Het getuigt van elementaire beleefdheid en fatsoen om juist in Brussel nederlands te praten.
Inderdaad!
Oud 30 januari 2007, 12:30   #119
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Komaan, Tantist, hef je luie krent op en begin al maar een kaartje!
Ik merk dat ik in mijn haast nog iets over het hoofd heb gezien, nl. de Flevolandse gemeente Emmeloord die m.i. het beste bij regio Noord ingedeeld zou kunnen worden. Dus het totale plaatje opnieuw:

1) West-Nederland: het zuidelijke deel van Noord-Holland v.a. Purmerend, Zuid-Holland m.u.v. Goeree-Overflakkee, provincie Utrecht, het Flevolandse Almere en mogelijk Lelystad.

2) Noord-Nederland: Groningen, Friesland, Drenthe, de Flevolandse gemeenten Urk en Emmeloord, de Overijsselse gemeente Steenwijk en het deel van Noord-Holland ten noorden van Purmerend.

3) Oost-Nederland: Overijssel m.u.v. de gemeente Steenwijk, de rest van Flevoland en het deel van Gelderland ten noorden van de Oude IJssel, de IJssel en de Nederrijn.

4) Zuid-Nederland: al het overige.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 30 januari 2007 om 12:34.
Oud 30 januari 2007, 16:24   #120
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wie een goed betaalde baan in Brussel wil of zeker aan de bak wil geraken, hoort tweetalig te zijn. Nederlands is daarbij van wezenlijk belang. Dit verklaart ook waarom zoveel Vlamingen in Brussel werken, terwijl het aandeel eentalige Franse Brusselaars steeds verder zakt in de werkloosheid. Het spreken van louter en alleen Frans is dus geenszins een "betere kans op een baan". Integendeel.
Ik ben dan toch ook tweetalig...?
Citaat:
Indien u daarenboven denkt dat de Nederlandstaligen in Brussel in een soort ghetto wonen en leven, dan heeft u het wel mis. Juist de Vlamingen tonen dat zij er het meest openstaan en het grootste aantal taal- en cultuuroverschreidende projecten hebben. De Franstaligen zitten vaak opgesloten in hun "francophonie", waarbuiten ze weinig of niets kennen.
Dat denk ik niet, dat heb ik ook niet gezegd. Frans is in Brussel echter veel meer gebruikte taal.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be