Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 februari 2007, 17:46   #141
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenon Bekijk bericht
Deze feiten zijn toch van een geheel andere orde dan het plat racisme waarover deze topic gaat? Dit zijn eerder uitingen van xenofobie en vooroordelen (in grootsteden vaak ingegeven door traumatische ervaringen)
Nee hoor, die zijn perfect vergelijkbaar. Racisme en xenofobie zijn dan ook zeer nauw verwant en berusten beiden op vooroordelen. En vergeet het maar dat die vaak zijn ingegeven door traumatische ervaringen.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2007, 17:47   #142
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard Plat racisme/De zwarte schepen...

Meerdere koppels weigerden huwelijk door zwarte schepen

Schepen Wouter Van Bellingen

BRUSSEL - Minstens drie koppels hebben wegens de huidskleur van de ambtenaar van burgerlijke stand afgezien van een huwelijk in de stad Sint-Niklaas. Nadat uitgelekt was dat er één geval was, geeft de burgemeester Freddy Willockx (SP.A) nu toe dat er minstens drie koppels zijn geweest voor begin januari. Reden voor de weigering is de huidskleur van de bevoegde schepen Wouter Van Bellingen (Spirit).
Voor januari was wel al bekend dat Wouter Van Bellingen (Spirit) schepen zou worden en ambtenaar van Burgerlijke Stand, maar hij was nog niet in functie. Van Bellingen is de eerste zwarte schepen van Vlaanderen. De zes trouwers lieten het afweten omdat zij niet door een allochtoon in de echt verbonden wilden worden.

Twee koppels die al maanden op voorhand een datum hadden geprikt bij een stadsambtenaar, lieten hun naam weg gommen. Een vader van een derde koppel ging zelf het huwelijk afzeggen, omdat de schoonfamilie volgens hem niet wilde dat een zwarte schepen de ceremonie voltrok.

,,Schepen Van Bellingen was niet verrast, maar ik wel. Ik sta versteld'', zegt Freddy Willockx. ,,Van Bellingen is perfect geïntegreerd. In het centrum van de stad is bovendien al jaren een asielcentrum gevestigd en dus zouden de mensen toch gewend moeten zijn aan andere huidskleuren'', vindt de burgemeester.
...

uit de Standaard online vandaag

... hier zal men weer een flinke kluif aan hebben met het aan het woord laten van voor- en tegenstanders, mensen die het kunnen begrijpen en die het niet kunnen begrijpen, politieke en andere hypocrieten en noem maar op... Er is al een debat geopend en de scheldpartijen kunnen beginnen.
Spijtig dat men niet eerst de betrokkenen aan het woord laat, misschien zijn het racisten, misschien niet, en zijn er redenen...
Even afwachten hoe het verder afloopt...
Het CGKR zal weer hoogdagen beleven!

Laatst gewijzigd door andev : 1 februari 2007 om 17:48.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2007, 17:51   #143
proxy2222
Lokaal Raadslid

Standaard

Sluiten die handel, topic bestaat al:

http://forum.politics.be/showthread.php?t=78409
proxy2222 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2007, 17:51   #144
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Meerdere koppels weigerden huwelijk door zwarte schepen

Schepen Wouter Van Bellingen

BRUSSEL - Minstens drie koppels hebben wegens de huidskleur van de ambtenaar van burgerlijke stand afgezien van een huwelijk in de stad Sint-Niklaas. Nadat uitgelekt was dat er één geval was, geeft de burgemeester Freddy Willockx (SP.A) nu toe dat er minstens drie koppels zijn geweest voor begin januari. Reden voor de weigering is de huidskleur van de bevoegde schepen Wouter Van Bellingen (Spirit).
Voor januari was wel al bekend dat Wouter Van Bellingen (Spirit) schepen zou worden en ambtenaar van Burgerlijke Stand, maar hij was nog niet in functie. Van Bellingen is de eerste zwarte schepen van Vlaanderen. De zes trouwers lieten het afweten omdat zij niet door een allochtoon in de echt verbonden wilden worden.

Twee koppels die al maanden op voorhand een datum hadden geprikt bij een stadsambtenaar, lieten hun naam weg gommen. Een vader van een derde koppel ging zelf het huwelijk afzeggen, omdat de schoonfamilie volgens hem niet wilde dat een zwarte schepen de ceremonie voltrok.

,,Schepen Van Bellingen was niet verrast, maar ik wel. Ik sta versteld'', zegt Freddy Willockx. ,,Van Bellingen is perfect geïntegreerd. In het centrum van de stad is bovendien al jaren een asielcentrum gevestigd en dus zouden de mensen toch gewend moeten zijn aan andere huidskleuren'', vindt de burgemeester.
...

uit de Standaard online vandaag

... hier zal men weer een flinke kluif aan hebben met het aan het woord laten van voor- en tegenstanders, mensen die het kunnen begrijpen en die het niet kunnen begrijpen, politieke en andere hypocrieten en noem maar op... Er is al een debat geopend en de scheldpartijen kunnen beginnen.
Spijtig dat men niet eerst de betrokkenen aan het woord laat, misschien zijn het racisten, misschien niet, en zijn er redenen...
Even afwachten hoe het verder afloopt...
Het CGKR zal weer hoogdagen beleven!
... ontdek pas dat het reeds aan het lopen is in "maatschappelijke discussies"... sorry!
Oud 1 februari 2007, 18:01   #145
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Wat heeft het VB daarmee te maken?
Dat het VB vasthoudt aan haar eigen visiei over wie Belg/Vlaming is, in welke mate naturalisaties gelden, en daar zeer denigrgerend over is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Filip De Man Bekijk bericht
(die vol linksen zaten), de overgrote meerderheid van die illegale vreemdelingen kreeg ondertussen een verblijfsvergunning en sedert vorig jaar worden zij tot Nieuwe Belg genaturaliseerd.
Wees blij: het is nieuw kiesvee voor links.
Citaat:
Je persiste et signe: ik ben het er niet mee eens dat sedert 1992 niet minder dan 600.000 vreemdelingen genaturaliseerd werden en derhalve mee het beleid in onze samenleving bepalen.
Citaat:
Ik denk niet dat een meerderheid van de Vlamingen "makkak" zegt, wel dat een meerderheid meent dat er werkelijk met identiteitspapieren gegooid is. Dat het bovendien een regelrechte schande is dat al die zogenaamde Nieuwe belgen aan geen enkele voorwaarde moeten voldoen.
...
Buiten het Vlaams Belang stemmen alle partijen voor deze verdere balkanisering van onze contreien.
een pareltje
Citaat:
Door Dehaene en Vrhfstdt werden in totaal meer dan 600.000 vreemdelingen tot Nieuwe Belg (meestal Nouveau Belge) genaturaliseerd.
Als dit blijft duren, verliezen wij onze soevereiniteit.
Daarom: alleen ius sanguinis, naturalisaties slechts bij hoge uitzondering (grote verdienste bijvoorbeeld);
Citaat:
Wat de vraag betreft: in tegenstelling tot mijn partij ben ik voor de opkomstplicht.
Voor autochtonen, wel te verstaan. Allochtonen hebben zich niet te moeien met de manier waarop wij onze samenleving organiseren.
Citaat:
Het punt is dat de VB-meerderheid in vier districten overruled werd door de stemmen van vreemdelingen en dat die mening van de Vlamingen in Hoboken enz. niet meer zijn volle gewicht krijgt. Als nationalist heb ik het daar zeer moeilijk mee.
Is het normaal dat Vlamingen in Vlaanderen niet eigenmachtig beslissen? Zou u aanvaarden dat wij elders het beleid mee bepalen? Bent u dan tegen de dekolonisatie?
en dan ben ik nog maar tot halverwege pagina twee geraakt van de zoekresultaten.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2007, 18:04   #146
driewerf

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marlboro Bekijk bericht
Jongens jongens jongens toch;als ik iets doe dan beslis ik nog altijd wat ik doe en wat ik wil.
Als ik een blanke wil die mijn trouw doet dan moet dat een blanke zijn,punt.
dus beschouw jij die man, en dat louter omwille van zijn huidskleur niet als een volwaardige schepen, als iemand die zijn ambt niet kan uitoefenen. Mooier staaltje van racisme was zelden te vinden.
Oud 1 februari 2007, 18:06   #147
driewerf

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luddo Bekijk bericht
Baarle, ik vind da nie schoon van u van diene volksmens en zijn volkspartij voor de sukkelaars daarbij te betrekken! Da was nie afgesproken! Opteniefd en dees keer politiekcorrect!
o, maar andere partijen, leveren ook zeer leuke quotes, zie hier boven.
Oud 1 februari 2007, 18:06   #148
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Wouter is gewoon slachtoffer geworden van het marokaans gespuis dat rondloopt in Sint Niklaas, ik ken de man persoonlijk zeer goed en vise versa. Het is zeer spijtig dat ik dat vanmorgen moeten horen heb op't nieuws. Vermits hij zeker evenveel vlaming is als jij en ik. Hij is zelf jaren leider geweest bij de scouts, en heeft het naar mijn inziens perfect gedaan met veel overtuiging en inzet. Het punt is dat hij ook geen moslim is en goed opgevoed is door blanke ouders. Hij kotst ook op anders gekleurden die het vergallen voor de rest en het is spijtig te zien dat hij daar slachtoffer van wordt, zeker als hij er zichzelf tegen verzet. Gelukkig weet ik wel dat hij serieus kan relativeren, maar plezant is zoiets niet natuurlijk.
Wat dat koppel betreft jah, ben er zeker van als ze eens een pint gaan drinken met em dat ze heel anders zouden kijken.
Dat is al wat zinniger commentaar... Spijtig dat die mensen niet meteen geconfronteerd werden met die schepen, zodat ze van beide kanten hun standpunt konden uitleggen en wellicht eindigen met elkaar een hand te geven. Indien ze de kans hadden en het weigerden zijn ze dubbel in fout.
Het gaat hier over het zoveelste spijtige voorbeeld van hoe "de goeden" het weer moeten bekopen door "de kwaden". Wat mij ook stoort is het feit dat Wullockx en co dit feit weer zullen aangrijpen om er politieke munt uit te slaan, terwijl ze in andere gevallen waar het juis omgekeerd is is geen velden te bekennen zijn...
Oud 1 februari 2007, 18:08   #149
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Racisme valt op geen enkele manier goed te praten.
Wat heeft dat met mijn post te maken?

Citaat:
En je maakt dan nog eens de grote vergissing om het feit dat kleine criminaliteit dagelijks voorkomt in een stad te vergelijken met het feit dat bepaalde personen dagelijks geconfronteerd worden met racisme. Een "klein" verschil in grootte-orde me dunkt.
Dat lijkt me geen vergissing, en perfect te verantwoorden. Jouw prioriteiten liggen anders dan de mijne. Jij zal me niet dwingen om jouw prioriteiten over te nemen.

Laatst gewijzigd door baarle : 1 februari 2007 om 18:09.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2007, 18:09   #150
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

waar zit 't probleem nu, bij die schepen?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2007, 18:09   #151
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Wiens huwelijk is het eigenlijk? Dat van tomduizend veroordelende mensen, of van een koppeltje die er een "perfecte dag" van willen maken zoals zij dat invullen?
Oud 1 februari 2007, 18:10   #152
driewerf

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @BuRnS Bekijk bericht
't is ne zwarte , 't is ne congolees

een kat da geboren wordt in ne viswinkel blijft ook een kat en wordt ook geene pladijs
Oud 1 februari 2007, 18:11   #153
driewerf

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Wiens huwelijk is het eigenlijk? Dat van tomduizend veroordelende mensen, of van een koppeltje die er een "perfecte dag" van willen maken zoals zij dat invullen?
freedom of speech, jongen. Als dat koppeltje hem de stempel van onvolwaardige schepen mogen opzetten, mogen wij hen als racisten betitelen.
Oud 1 februari 2007, 18:12   #154
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
freedom of speech, jongen. Als dat koppeltje hem de stempel van onvolwaardige schepen mogen opzetten, mogen wij hen als racisten betitelen.
Natuurlijk, zeg ik ook niets van.

Ik zou zeggen dat ik het ook zielig vind, ware het niet dat ik tegen het burgerlijk huwelijk ben.
Oud 1 februari 2007, 18:13   #155
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
In de sovjetstaat is alles een zaak van de staat, de politieke politie en de volkscommissarissen.

Wat die laatste job betreft: binnenkort gaan er heel wat nodig zijn en ik zie op dit forum al een paar perfecte kandidaten.
Oud 1 februari 2007, 18:13   #156
driewerf

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Wouter is gewoon slachtoffer geworden van het marokaans gespuis dat rondloopt in Sint Niklaas, ik ken de man persoonlijk zeer goed en vise versa.
Feest, opgelost: 't is de schuld van de Moslims.
Weet ge wat: als we het zinken van de Titanic ook nog ook de kap van de moslims kunnen schuiven is het zelfs dubbel feest.
Oud 1 februari 2007, 18:13   #157
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Niets mee te maken!

Je schreef wel degelijk:

Er dan gauw een disclaimertje aan toevoegen verandert daar niets aan.

Is het de eerste maal dat je hier naar racisme neigende onzin neerpent? Ik hou je in het oog!
Of hoe een zekere baarle de zaken omkeert.... zielig
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2007, 18:14   #158
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Zielige mensen ..
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2007, 18:16   #159
Gorefest
Minister

Gorefest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Al die bleiters 'tegen uitsluiting' hier, waarom hoor ik ze niet als er weer een VB-militant wordt uitgesloten van de vakbond?
Verkiezingen gasten, t'is verkiezingen.. alles is weer toegelaten, denk aan BBET!
Oud 1 februari 2007, 18:16   #160
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Of hoe een zekere baarle de zaken omkeert
In deze tijd volstaat het iemand te beschuldigen, een aanzwellend hysterisch gehuil aan te heffen en hem/haar dan publiek af te maken. Allemaal zonder de minste vorm van proces. Dat is perfect oirbaar voor de meeste weldenkenden. En wie wil er niet weldenkend zijn?

Laatst gewijzigd door baarle : 1 februari 2007 om 18:17.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be