Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 februari 2007, 08:10   #621
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Blijkbaar heb je van waterzuivering nog geen kaas gegeten hé Jantje?

Dat is niet hetzelfde als "de beek kuisen" ik heb het over het water zuiveren van zeep en andere afvalresten.

Je kan subsidies krijgen (en vast korting op je afvalwatertaks) als je een ecologisch rietveld aanlegt waar je je water eerst door laat lopen alvorens naar de beek af te voeren.

doen zou ik zeggen!
Je krijgt beiden, maar zijn verwaarloosbaar. Je krijgt ook subsidie en korting als je een drieputs baterieënwaterzuivering zet.

Maar het probleem is dat het vuile water gewoon niet in Belgie gezuiverd word en dat het grootste deel ervan gewoon niet vervuild word, maar van uit de put direct terug in de grond gaat.

Laatst gewijzigd door Jantje : 2 februari 2007 om 08:15.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2007, 08:14   #622
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ge betaald niet op het water dat ge oppompt.
Ge betaald op het vervuild water dat ge in de riolen loost.
En voor mijn planten gebruik ik regenwater.

Zo zou het moeten, maar de werkelijkheid is dat je zelfs betaald voor water dat je terug opvangt en weer gebruikt.
De meter staat op de pomp en niet op de afvoer.
Oud 2 februari 2007, 09:16   #623
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Zo zou het moeten, maar de werkelijkheid is dat je zelfs betaald voor water dat je terug opvangt en weer gebruikt.
???

Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar in een normale woning tikt de meter van de waterleiding alleen wanneer je kraantjeswater aftapt. Dat betaal je en daarom betaal je ook nog eens een milieuheffing.

Regenwater is niet onderworpen aan enige heffing. Enkel wie aan waterwinning doet (boor- of pompput) zal overeenkomstig het aantal personen per huisgezin een bijkomende waterzuiveringsheffing moeten betalen. Niet echter voor hemelwater!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2007, 09:29   #624
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
???

Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar in een normale woning tikt de meter van de waterleiding alleen wanneer je kraantjeswater aftapt. Dat betaal je en daarom betaal je ook nog eens een milieuheffing.

Regenwater is niet onderworpen aan enige heffing. Enkel wie aan waterwinning doet (boor- of pompput) zal overeenkomstig het aantal personen per huisgezin een bijkomende waterzuiveringsheffing moeten betalen. Niet echter voor hemelwater!

Ik werk met een waterput(40 meter diep) waar ook het regenwater in afloopt en gebruik dus grond en regenwater uit één put.
Maar het probleem is gewoon dat landbouw, tuinbouw en mensen met een grotere tuin, milieutaks betalen op water dat enkel diend op velden en tuinen te begieten en dus niet vervuild word.
Ook leidingwater dat gebruikt word om te koken en voor een grootdeel verdampt, word belast als vervuild water. en het is daar dat ik boos ben.
Men heeft de teller gewoon op de verkeerde plaats staan.
Daar bijna iedereen nu dubbele rioolering heeft is er geen probleem op deze taks enkel op het echte vervuilde water te heffen en niet op het gebruikte water.
Oud 2 februari 2007, 10:06   #625
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik werk met een waterput(40 meter diep) waar ook het regenwater in afloopt en gebruik dus grond en regenwater uit één put.
Maar het probleem is gewoon dat landbouw, tuinbouw en mensen met een grotere tuin, milieutaks betalen op water dat enkel diend op velden en tuinen te begieten en dus niet vervuild word.
Ook leidingwater dat gebruikt word om te koken en voor een grootdeel verdampt, word belast als vervuild water. en het is daar dat ik boos ben.
Men heeft de teller gewoon op de verkeerde plaats staan.
Daar bijna iedereen nu dubbele rioolering heeft is er geen probleem op deze taks enkel op het echte vervuilde water te heffen en niet op het gebruikte water.
Vooreerst betaalt u geen milieuheffing per gebruikte liter als het gaat om putwater. U betaalt een bepaald vooropgesteld bedrag berekend op een maatstaf overeenkomstig het aantal gezinsleden (en ja, ik krijg ook een dergelijke factuur in de bus daar ik een eigen "pompput" heb).

Indien u een teller zou plaatsen bij de riool, dan zou u een veel grotere milieuheffing moeten betalen. In de praktijk is het immers zo dat de huidige milieutaks voor eigen waterwinning eigenlijk heel laag is in vergelijking met het daadwerkelijk verbruik aan water. Als je, zoals bij ons het geval is, toiletten, douches, badkamer, bijkomende kraantjes... met dat putwater voorziet, dan ga je snel en ruim boven het vooropgestelde debiet dat de watermaatschappij je aanrekent.
Oud 2 februari 2007, 10:07   #626
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De milieuheffing is er niet enkel om het vervuilde water te zuiveren, maar ook om de last en kost van het leidingwater te dragen. Vooral dat laatste kost het meest.
Oud 2 februari 2007, 10:10   #627
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als gebruiker van een "pompput" stel ik mij grote vragen bij uw waterput (eigenlijk zo te lezen geen echte "waterput", maar eerder een buis is om grondwater naar boven te halen). Mijn ouderwetse pompput is volledig afgesloten, om aldus een goede kwaliteit van het op te pompen water te garanderen. Indien ik daar regenwater zou laten inlopen, is er kans op bijkomende besmetting en zal de kwaliteit van het opgepompte water daar zwaar onder lijden.
Oud 2 februari 2007, 10:31   #628
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als gebruiker van een "pompput" stel ik mij grote vragen bij uw waterput (eigenlijk zo te lezen geen echte "waterput", maar eerder een buis is om grondwater naar boven te halen). Mijn ouderwetse pompput is volledig afgesloten, om aldus een goede kwaliteit van het op te pompen water te garanderen. Indien ik daar regenwater zou laten inlopen, is er kans op bijkomende besmetting en zal de kwaliteit van het opgepompte water daar zwaar onder lijden.
Mijn grond/regenwater diend dan ook niet om te drinken en koken.
Die put diend enkel voor besproeiing van de tuin.
Voor was en plas gebruik ik een andere put en voor de keuken leidingwater.
Hier zitten nogal veel veetelers en die strooien vrij veel beer op het landwat vaak het grondwater vervuild met baterieën.
Oud 2 februari 2007, 10:38   #629
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratzo Bekijk bericht
Inderdaad. De zon is sinds enkele jaren in een wat actievere periode. Dat is een perfect normaal verschijnsel. Koudere en warmere periodes hebben zich altijd afgewisseld sinds het onstaan van de aarde. Het zal waarschijnlijk nog enkele decennia wat warmer zijn, daarna gaan we misschien weer naar een kleine ijstijd, zoals tijdens het Maunder minimum aan het einde van de middeleeuwen. CO2 heeft daar niets mee te maken.
Wat er echter wél mee te maken heeft, en waar de gewone burger voor NIETS tussenzit is dit:

Citaat:
3 Zonneuitbarstingen binnen 24 uur

dinsdag 4 november 2003 @ 19:45

De zon lijkt uit haar ritme te zijn. Vandaag hebben wetenschappers van NASA tot drie maal toe enorme zonneuitbarstingen waargenomen. Eerder deze maand zijn er ook al meldingen gemaakt van grote uitbarstingen op het oppervlakte van de zon. Deze waren ook al bijzonder krachtig waardoor het Noorderlicht in grote delen van Europa zichtbaar was.
Wetenschappers wereldwijd staan nog voor een groot raadsel. Normaal gesproken heeft de zon een 11 jarige cycles echter de huidige reeks uitbarstingen lijkt zich hier niet aan te houden. Onderzoekers hebben nog nooit zo veel opeenvolgende activiteiten van de zon waargenomen. De kans is erg groot dat er de komende nachten weer kleurige aurora's (Het noorderlicht) te zien zijn. Anders dan bij de uitbarstingen eerder deze maand zijn de erupties van vandaag niet direct op aarde gericht.

http://www.zqcentral.com/index/news/show/2517

En dan heb je nog dit:

Citaat:
Mount Pinatubo (of kortweg: Pinatubo) is een actieve vulkaan op het Filipijnse eiland Luzon op de grenzen van de provincies Zambales, Bataan en Pampanga. Tot 1991 was de berg onopvallend en ernstig geërodeerd. Er waren mensen die zelfs twijfelden of de Pinatubo wel een vulkaan was. De berg was bedekt met dichte bossen waar enkele duizenden Aeta's woonden. Deze groep had hier haar toevlucht gezocht vanuit het laagland toen de Spanjaarden vanaf 1571 Luzon veroverden.
De recente uitbarsting van juni 1991[FONT=Arial Unicode MS] was de eerste na een periode van 500 jaar en was één van de grootste en meest explosieve uitbarstingen van de [/FONT]20e eeuw. Een succesvolle voorspelling van het tijdstip van de uitbarsting door het Philippine Institute of Volcanology and Seismology met hulp van haar Amerikaanse tegenhanger US Geological Survey leidde tot de massale evacuatie van tienduizenden mensen. Hierdoor werden vele mensenlevens gespaard. De omliggende gebieden werden echter ernstig aangetast als gevolg van de pyroclastische stromen, asregens en, in een later stadium, lahars (hete modderstromen), als gevolg van de regen die vulkanische resten meespoelde.
De effecten van de uitbarsting waren wereldwijd merkbaar. Grote hoeveelheden fijn stof werden de stratosfeer in geslingerd; meer dan bij elke uitbarsting sinds die van de Krakatau in 1883. Het fijn stof veroorzaakte gedurende de daaropvolgende maanden een wereldwijde stijging in het zwavelzuur-gehalte. De gemiddelde temperatuur op aarde daalde zo'n 0,5 °C en de afbraak van ozon versnelde aanzienlijk.
Bron: Wikipedia
Verder hebben we nog de gevolgen van kernproeven uit het verre en recente verleden. Sinds 1945 werden 2051 kernproeven uitgevoerd op onze planeet. Dit is een gemiddelde van één nucleaire explosie op 10 dagen gedurende de laatste 58 jaar. Kankers, geboorteafwijkingen, de vernietiging van het milieu zijn slechts enkele schrijnende gevolgen van kernproeven.
Laat jullie dus niks wijsmaken door mensen die geen andere bedoeling hebben dan ons, met ons goedvinden, voor hun kar te spannen.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 2 februari 2007 om 10:43.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2007, 10:41   #630
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vooreerst betaalt u geen milieuheffing per gebruikte liter als het gaat om putwater. U betaalt een bepaald vooropgesteld bedrag berekend op een maatstaf overeenkomstig het aantal gezinsleden (en ja, ik krijg ook een dergelijke factuur in de bus daar ik een eigen "pompput" heb).

Indien u een teller zou plaatsen bij de riool, dan zou u een veel grotere milieuheffing moeten betalen. In de praktijk is het immers zo dat de huidige milieutaks voor eigen waterwinning eigenlijk heel laag is in vergelijking met het daadwerkelijk verbruik aan water. Als je, zoals bij ons het geval is, toiletten, douches, badkamer, bijkomende kraantjes... met dat putwater voorziet, dan ga je snel en ruim boven het vooropgestelde debiet dat de watermaatschappij je aanrekent.
Maar het zou veel eerlijker zijn en de mensen echt aanzetten tot voorzichtiger omspringen met watervervuiling.

Maar heb net staan praten met een landmeter die hier bezig was.
Men gaat hier 14ha onteigenen voor sociale woningen en riolering aanleggen.
En aan de andere kant van ons gehucht nogeens 25ha. Er komt hier dan gewoon een verdrievoudiging van de bevolking.

Tijd om te verkopen en weg te wezen hier.
Oud 2 februari 2007, 10:53   #631
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
Hebt u enig idee wat het kost als deze installaties stil gelegd moeten worden?
Heb vroeger nog voor een contracter gewerkt welke dit voor en na de vakantieperiodes ging doen en die dingen leg je blijkbaar niet op één twee drie stil.
Euhm, ik denk dat het duidelijk genoeg was dat ik niet bepaald voor een stilleggen van die installaties aan het pleiten was, maar dat ik simpelweg een voorbeeld van grootteordes gaf.
Tuurlijk weet ik wat dat kost.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2007, 11:26   #632
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik geloof nooit dat het verschil oppompen/lozen zo groot zal zijn.
Het maakt trouwens weinig verschil, de teller van het leidingwater staat ook op de toevoer.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2007, 13:17   #633
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn grond/regenwater diend dan ook niet om te drinken en koken.
Die put diend enkel voor besproeiing van de tuin.
Voor was en plas gebruik ik een andere put en voor de keuken leidingwater.
Hier zitten nogal veel veetelers en die strooien vrij veel beer op het landwat vaak het grondwater vervuild met baterieën.
Dan nog is er geen enkele reden om hemelwater te vermengen met grondwater. Dat is zelfs niet goed voor het grondwater, daar men het regenwater rechtstreeks laat vloeien in de onderste lagen en aldus ongefilterd hemelwater op dat niveau brengt.

U bedoelt ongetwijfeld nitraten in het grondwater...

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 2 februari 2007 om 13:17.
Oud 2 februari 2007, 13:31   #634
D.A.C.
Vreemdeling

Standaard

Wat mij opvalt is dat de mensen die hier het meest over klagen juist de energieverspillende stadsmussen zijn die de oorzaak vormen van het probleem.

Laatst gewijzigd door D.A.C. : 2 februari 2007 om 13:31.
D.A.C. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2007, 14:15   #635
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik geloof nooit dat het verschil oppompen/lozen zo groot zal zijn.
Het maakt trouwens weinig verschil, de teller van het leidingwater staat ook op de toevoer.
Het is zelfs een enormverschil. slechts 1/4 word gebruikt voor was en plas. De rest voor bevloeiing tuin en gaat dus direct terug de grond in.

Leidingwater heeft een heel proces ondergaan voor het uit de leidiing kom.

Heb daar dan ook geen problemen met de mielieutaks.
Oud 2 februari 2007, 14:18   #636
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan nog is er geen enkele reden om hemelwater te vermengen met grondwater. Dat is zelfs niet goed voor het grondwater, daar men het regenwater rechtstreeks laat vloeien in de onderste lagen en aldus ongefilterd hemelwater op dat niveau brengt.

U bedoelt ongetwijfeld nitraten in het grondwater...

Beiden juist. Maar ik zit hier dicht tegen een oppompstation van de pidpa en die trekken toch alles diep droog.
Val wel net buiten de terug sproeizone van hen.
Oud 2 februari 2007, 18:05   #637
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar het zou veel eerlijker zijn en de mensen echt aanzetten tot voorzichtiger omspringen met watervervuiling.
Ik hoor graag de nodige suggesties die men volgens u op dit ogenblik nog niet heeft gelanceerd.
Oud 2 februari 2007, 18:09   #638
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is zelfs een enormverschil. slechts 1/4 word gebruikt voor was en plas. De rest voor bevloeiing tuin en gaat dus direct terug de grond in.
Ik weet niet welke grootte uw tuin wel is, maar ons gezin besteedt heus geen 3/4 aan bevloeiing van de tuin. 't Water uit de pompput is, zoals eerder gezegd, voor de toiletten, douche, afwas, wasmachine, bijkomende kraantjes (voor toepassingen als dweilen...). Daarnaast wordt het regenwater gebruikt voor het gazon in heel droge periodes, om de wagen te wassen en om tegels en rolluiken buiten een beurt te geven. Leidingwater is bij ons alleen gebruikt voor koken.

Van al dat water gebruik ik heus geen 3/4 regenwater en 1/4 voor de rest. Integendeel. 3/4 zal wel gaan naar het pompwater.
Oud 2 februari 2007, 19:50   #639
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik hoor graag de nodige suggesties die men volgens u op dit ogenblik nog niet heeft gelanceerd.
Veel mensen weten dus niet dat de milieutaks die ze betalen, op de vervuiling van het water is.
Oud 2 februari 2007, 19:57   #640
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik weet niet welke grootte uw tuin wel is, maar ons gezin besteedt heus geen 3/4 aan bevloeiing van de tuin. 't Water uit de pompput is, zoals eerder gezegd, voor de toiletten, douche, afwas, wasmachine, bijkomende kraantjes (voor toepassingen als dweilen...). Daarnaast wordt het regenwater gebruikt voor het gazon in heel droge periodes, om de wagen te wassen en om tegels en rolluiken buiten een beurt te geven. Leidingwater is bij ons alleen gebruikt voor koken.

Van al dat water gebruik ik heus geen 3/4 regenwater en 1/4 voor de rest. Integendeel. 3/4 zal wel gaan naar het pompwater.

Zwembad( doe daar geen producten in), moestuin en bloemen bedden en gazon verbruiken hier heel veel.
Maar dat water word ook gebruikt voor waterspelletjes in de zomer.
Wagen wassen doe ik maar eens om de 3 maanden, rijd er toch niet veel mee.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be