![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#121 | ||
|
Minister
|
Citaat:
Maar de mogelijkheid dat Pilatus weliswaar niet de goorste smeerlap was ontkracht nog niet Jan VdB's aanvoelen dat hij alleszins een weinig eerbaar mens was. Op basis van wat ik in het evangelie lees, zie ik Pilatus als een platte opportunist, een carrièreman die er alles aan gelegen was zeker niet in opspraak te komen bij zijn "meerderen": de keizerlijke entourage in Rome. Kortom: het NT spreekt jouw bronnen allerminst tegen. Citaat:
Hoe kan een niet als geschiedschrijving bedoeld geschrift historische fouten bevatten? Hoe kan een niet als wetenschappelijk bedoeld scheppingsverhaal wetenschappelijk fout zitten? Kortom: dit is peren met citroenen vergelijken. |
||
|
|
|
|
|
#122 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
http://www.newadvent.org/cathen/11752a.htm |
|
|
|
|
|
|
#123 |
|
Banneling
|
Je kan scribentes misschien zelfs beschouwen als ghostwriters avant la lettre.[/quote]
Ja we kennen die historie. Maar dit kun je altijd zeggen. Als ik tegen Jan VDB poneer dat Het schrijven is geïnspireerd door de Brief van Judas. Het moet in het begin van de tweede eeuw tot stand zijn gekomen. Naar de plaats waar het ontstond kan men hoogstens gissen. dan zeg ik dat niet alleen. Deze stelling komt ook uit een onverdachte hoek. De katholieke bijbelstichting zegt dit ook. http://www.willibrordbijbel.nl/index.php?p=inx&i=2,2 Zoeken naar 2 Brief Petrus, Voorwoord. Laatst gewijzigd door system : 2 februari 2007 om 20:38. |
|
|
|
|
|
#124 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Mmmm. Niet echt, tegenwoordig werkt een "huurwoordenaar" vanuit een aantal ideeën die hem werden aangebracht. Voor het overige werkt hij zelf alles uit. Bij de toenmalige scribenten vertrekt men vaak van een gedicteerde tekst die stylistisch wordt aangepast. Hij kan dus de verwoordingen mooier maken, de stijl op een hoger plan brengen, maar, in tegenstelling tot de ghostwriter, doet hij zelf niet aan de ontwikkeling van ideeën.
|
|
|
|
|
|
#125 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Natuurlijk zegt u dat niet alleen: u praat gewoon de modernistische bijbelkunde na. De KB heeft op dat vlak alle vertrouwen verloren en zich volledig afgekeerd van niet alleen de kerkelijke traditie in Oost en West maar ook van het huidig leergezag van Rome.
|
|
|
|
|
|
#126 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#127 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#128 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Maar dit staat u blijkbaar niet aan als ik het goed begrijp. |
|
|
|
|
|
|
#129 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#130 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#131 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Natuurlijk staat dit mij geenszins aan, omdat het vooreerst ingaat tegen de waarheid, tegen de oudchristelijke geschriften, tegen de overlevering en lering van de Kerk. Als gelovige mag ik het geloof dat ik met zovelen deel zekerlijk verdedigen. |
|
|
|
|
|
|
#132 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#133 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dergelijke redenering is eigenlijk onzin. Er gebeuren in de werkelijkheid heel veel ongelooflijke dingen, zodat dit criterium geen tekstkritisch element kan zijn. |
|
|
|
|
|
|
#134 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#135 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#136 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#137 | |
|
Banneling
|
[quote]
Citaat:
Een probleem vormt bijvoorbeeld de genealogie van Jezus volgens Lucas. Hij weet te melden , 1-39) dat Jozef afstamde van David en daarom naar Bethlehem trok voor de volkstelling. Nu merkt Sanders terecht op: "Volgens zijn (Lucas) eigen genealogie leefde David 42 generaties vroeger dan Jozef… In de praktijk is er niemand die 42 generaties kan teruggaan, en zelfs als iemand het zou kunnen, zou blijken dat hij ontelbare voorouders had (met de twintigste generatie heb je er al een onnoemelijk aantal). David moet zeker tienduizende nakomelingen hebben gehad die nog leefden in die tijd. Hebben die zich allen kunnen identificeren? Zo ja, hoe zouden die zich hebben laten inschrijven in dat kleine dorp?"(Bethlehem) En Sanders heeft gelijk . Het klopt niet. Laatst gewijzigd door system : 2 februari 2007 om 21:39. |
|
|
|
|
|
|
#138 | |
|
Banneling
|
[quote]
Citaat:
Maar u zult begrijpen dat anderen dat ook willen doen. Anderen die misschien diametraal tegenstelde opvattingen hebben. Zullen we aanhalen wat Pilatus zou hebben gezegd volgens uw bijbel? Pilatus zei 'W�*t is de waarheid'?? U zoekt er niet meer naar. Ik wel. Laatst gewijzigd door system : 2 februari 2007 om 21:56. |
|
|
|
|
|
|
#139 | |
|
Banneling
|
[quote]
Citaat:
Volgens Krijbolder is Petrus nooit in Rome geweest. Hij heeft daar ook een perfecte uitleg voor trouwens. Laatst gewijzigd door system : 2 februari 2007 om 22:35. |
|
|
|
|
|
|
#140 |
|
Parlementslid
|
@ Jan van den Berge.
Nu we toch over de evangeliën bezig zijn, wat vindt u van de talrijke tegenstrijdigheden tussen de vier evengeliën? Tussen haakjes ik volg system voor 99 %.
"Als een menselijke maatschappij het recht van de sterkste wil uitschakelen om menselijker wetten te scheppen, dan moet ze eerst maar bewijzen dat ze daar sterk genoeg voor is." Legh Freeman op de vooravond van de strafexpeditie naar Julesburg. |
|
|
|