Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 februari 2007, 13:27   #1
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard Onafhankelijke vrouw zkt. géén man

Wat velen al wisten wordt nu bevestigd:

Citaat:
Onafhankelijke vrouw zkt. géén man

45 procent van de Vlaamse vrouwen is niet gehuwd
Sinds 1991 is het aantal vrouwen zonder officiële echtgenoot in België opvallend gestegen: van 36 procent toen naar 45,5 procent anno 2006. In Amerika leven nu al meer vrouwen zonder echtgenoot dan met. Deze groep van onafhankelijke vrouwen zal onvermijdelijk ons toekomstbeeld bepalen. Aan politiek, werkgevers en economie om zich voor te bereiden.
http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...leID=GPI17R9A5

Wat ik in mijn nabije kennissenkring dan weer opmerk is dan van de gescheiden koppels de mannen wèl hertrouwen maar de vrouwen niet.

Niet gehuwd is dan weer niet hetzelfde als "geen partner", alhoewel dit ook meer en meer de trend begint te worden.

Ook nog:

Citaat:
,,Binnenkort meer ongehuwde dan gehuwde vrouwen''
Patrick Deboosere van het Steunpunt Demografie (VUB) las het artikel in The New York Times met veel interesse. ,,Het gaat hier natuurlijk wel over de burgerlijke stand: 45,5 procent van de Belgische vrouwen is of weduwe, of ongehuwd of gescheiden. Maar dat wil niet zeggen dat ze ook feitelijk alleenstaand zijn.''
,,Wel zien we inderdaad enorme verschuivingen, zeker bij jonge vrouwen. In 1981 was 76 procent van de 25- tot 29-jarigen gehuwd, in 1991 nog iets meer dan 60 procent. In 2001 was dat aantal gezakt tot 40 procent. Het aantal ongehuwd samenwonenden steeg van 3 procent in 1991 naar 19 procent nu en het aantal alleenwonenden van 6 procent naar 14 procent. Het klopt dus dat de wetgeving enorm achterophinkt, al blijft de groep gehuwden nog altijd de grootste. Dat zal heel snel veranderen: net zoals in Amerika zullen binnenkort meer ongehuwde dan gehuwde vrouwen rondlopen. Dat heeft vooral te maken met de economische zelfstandigheid van vrouwen en verschuivingen in het waardepatroon.''
Ik denk dat de heren der schepping dringend aan hervormingen toe zijn willen ze nog een vast stekkie te pakken krijgen!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2007, 13:35   #2
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Mooi, dan kunnen we binnenkort het burgerlijk huwelijk afschaffen wegens volstrekt nutteloos.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2007, 13:36   #3
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Wat een geluk,zonder vrouw moeten leven met 1000 letterkes(circe)
Oud 3 februari 2007, 13:36   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat heel wat oude venten, die vastzitten aan een oude tang van een wijf, knarsetanden als ze dit lezen.
Zo van die oude venten die niet durven scheiden uit kaloten-overwegingen en van diens meer.
Zo van die oude venten die kicken op de ideeën van Aseksandra Cloten van het Blok.

(er is maar één ding dat me zorgen baart: de garantie dat kinderen behoorlijk opgevoed worden, dat gebeurt meestal niet bij een vechtscheiding, in andere gevallen is dat wel goed mogelijk)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2007, 13:37   #5
jurgen79
Banneling

jurgen79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Mooi, dan kunnen we binnenkort het burgerlijk huwelijk afschaffen wegens volstrekt nutteloos.

Leve free love zou ik zo zeggen
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2007, 13:40   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, off topik, maar groot gelijk.

In eerdere draden over echtscheiding, heb ik dat ook al gepromoot.
Ik moest er nog aan denken bij de diskussie in de media, nu de echtscheiding mogelijk zal zijn na drie maanden.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 3 februari 2007, 13:41   #7
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zo te zien leven mannen nu eenmaal liever zonder VASTE partner
Oud 3 februari 2007, 13:44   #8
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Zo te zien leven mannen nu eenmaal liever zonder VASTE partner
Niets mis mee.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2007, 13:47   #9
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niets mis mee.
Idd; niets mis mee thread starter
Oud 3 februari 2007, 13:47   #10
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
True dat.
Oud 3 februari 2007, 13:51   #11
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
(er is maar één ding dat me zorgen baart: de garantie dat kinderen behoorlijk opgevoed worden, dat gebeurt meestal niet bij een vechtscheiding
Misschien komt een dergelijke gebeurtenis de ontwikkeling van hun assertieve vaardigheden wel ten goede.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2007, 13:58   #12
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Laatst gewijzigd door duveltje382 : 3 februari 2007 om 14:26.
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2007, 14:55   #13
uwagan
Lokaal Raadslid

Standaard

Ik vrees dat veel van die alleenstaanden eenmaal op pensioen in een diep zwart gat gaan vallen. Niet alleen de vergrijzing wordt een probleem, eenzaamheid ook.
Oud 3 februari 2007, 15:04   #14
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door uwagan Bekijk bericht
Ik vrees dat veel van die alleenstaanden eenmaal op pensioen in een diep zwart gat gaan vallen. Niet alleen de vergrijzing wordt een probleem, eenzaamheid ook.
Jij hebt nog nooit die jolige alleenstaanden/weduwen tegengekomen zeker?
Ik denk dat velen een pak minder eenzaam zijn dan degenen uit de sleurhuwelijken die het met hun oude zagevent moeten blijven doen.

Misschien even Paula Semer erbijhalen:
Citaat:

Paula Semer: ,,Je mist een arm om je schouder''

In 1991 werd televisiemonument Paula Semer (81) plots weduwe. De klusjes die haar echtgenoot deed, moest ze opeens allemaal zelf doen. ,,Dat was een enorme last'', vertelt ze. ,,Het huishoudelijk budget beheren, koken, de vuilbakken buiten zetten, ik moest er voortdurend over waken geen essentiële dingen te vergeten.''
,,Maar een mens leert sneller dan je zelf soms vermoedt. Na het rouwproces is er een nieuwe wereld voor me opengegaan. Alle stress viel weg want ik was zo vrij als een vogeltje. Ik ben opnieuw gaan studeren, heb nieuwe contacten gelegd. Alleen zijn heeft ook zo zijn goede kanten. Zelfs als ik wat jonger zou zijn, zou ik nooit meer met iemand kunnen samenwonen. Wel heb ik me vaak boos gemaakt over de manier waarop de maatschappij alleenstaande vrouwen behandelt: de samenleving denkt in koppels, niet in individuen. Op een feestje bijvoorbeeld werd een partner voor mij voorzien. Dat vond ik ongelofelijk choquerend. Bij de slager durf ik ook geen bestelling doen voor één persoon. Eén worst en twee plakjes ham - dat kan je toch niet maken. (verontwaardigd) Op een gegeven ogenblik heb ik me zelfs een trouwring aangeschaft. Als voorwendsel. Zo was ik in een paar woorden af van het gezeur.''

,,Ook financieel wordt het alleen zijn onderschat. Van de ene dag op de andere wordt je inkomen gehalveerd. Weduwen zijn zeker geen rijke dames, zoals vaak wordt beweerd. Integendeel. Zelf heb ik geen problemen gekend, maar heel wat andere vrouwen wel. Het beleid schiet daar drastisch tekort. Er moet dringend een mentaliteitsverandering komen. Wie alleen oud moet worden, mist vaak een arm om de schouder. Dat is op zich al een groot gemis. Geïsoleerd worden door de samenleving maakt dat gevoel er zeker niet beter op.''

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 3 februari 2007 om 15:05.
Oud 3 februari 2007, 16:35   #15
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus Bekijk bericht
Misschien komt een dergelijke gebeurtenis de ontwikkeling van hun assertieve vaardigheden wel ten goede.
Daar zijn nog veel andere dingen dan assertieve vaardigheden.
Je bent hier wel zeer erg cynisch, teveel om grappig te zijn via je nick.

Oud 3 februari 2007, 17:34   #16
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht

Wat ik in mijn nabije kennissenkring dan weer opmerk is dan van de gescheiden koppels de mannen wèl hertrouwen maar de vrouwen niet.
Moeilijk te geloven.
Hoe kan de man hertrouwen als hij geen vrouw vindt ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2007, 17:36   #17
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dringend appartementen bijbouwen om al die alleenstaanden in onder te brengen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2007, 18:35   #18
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Moeilijk te geloven.
klopt.

Misschien wordt het duidelijker als ik "mijn kennissenkring" omschrijf als koppels waarbij man én vrouw in alle gevallen een full time job hadden (kennissenkring: waren hogeropgeleid).

De mannen hertrouwden dus met (eveneens gescheiden) vrouwen die géén of amper inkomen hadden.
De vrouwen (dus hogeropgeleid, eigen job) hertrouwden niet, en sommigen hebben (soms seriele) monogame relaties: geen huwelijk.

Dit beantwoordt min of meer aan de bemerking uit de krantenartikels: een vrouw zonder serieus inkomen zal haar eisen ivm een nieuwe partner een pak lager leggen dan iemand die volledig zelfstandig een eigen leven kan leiden.

Uit eigen ervaring weet ik dat dit géén bewuste houding is: het is gewoon een automatisme denk ik.

(ik volg de Wendy van Verwanten story helemaal niet, maar las vandaag dat "frans" (?) blijkbaar failliet is - eens zien hoe "verwant" Wendy zal blijven).

Oud 3 februari 2007, 19:20   #19
debbie
Minister

debbie's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar debbie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Moeilijk te geloven.
Met een man hé.
debbie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2007, 19:45   #20
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Daar zijn nog veel andere dingen dan assertieve vaardigheden.
Je bent hier wel zeer erg cynisch, teveel om grappig te zijn via je nick.
Met alle respect, maar een dergelijk schot voor open doel kon ik echt niet aan mij laten voorbij gaan.

In ieder geval toch bedankt voor uw complimentje. Dat doet altijd eens deugd.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be