Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 februari 2007, 17:37   #661
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MisterXYZ Bekijk bericht
Want het is lang niet bewezen dat "de mens" oorzaak is van een opwarming, men veronderstelt maar wat. Tegenwoordig leven we in een warmere periode met een vergrote zonne aktiviteit. Hebt ge de uitspraak nog in het geheugen toen sommigen "wetenschappers" beweerden dat we de ijstijd tegemoet gingen, ongeveer 30 jaar geleden uitgesproken!
De warmere en koudere perioden wisselen elkaar af om de 11 jaren (zonne cyclus) en er zijn klimaat variaties die duizenden jaren nodig hebben om zich te openbaren en nu komen de "wetenschappers" aandraven dat "de mens" oorzaak is van deze warmere periode, als ze nog niet eens harde bewijzen in de hand hebben om hun theorie te ondersteunen.
Gisteren nog een programma op de Duitse TV gevolgd in verband met deze opwarming en daar ook werden twijfels geuit door het feit dat men niet voldoende gegevens zou bezitten om tot zo'n conclusie te kunnen komen, omwille van het feit dat de klimaatwissel vele honderden jaren in beslag neemt. Ook werd er op gedrukt om geen onnodige onrust en angstgevoelens teweeg te brengen door die niet voldoende onderbouwde uitspraken als zou de mens oorzaak zijn van de zgn opwarming!!
Welja, ook ik weet dat de huidige natuurverschijnselen niet noodzakelijk het gevolg zijn van menselijk ingrijpen. Een jaar geleden was er al een reportage op Canvas over de bevindingen van een IJslandse professor die op basis van oude ijslagen tot de conclusie kwam dat er eigenlijk sprake is van een soort cyclus. Ongetwijfeld draagt de mens daar wel een steentje toe bij, maar is waarschijnlijk niet de hoofd"schuldige" (voor zover dit woord mag gebruikt worden).

Weet echter dat dit voor mij niet de hoofdreden is om energiezuinigheid te betrachten. Bij ons is dat een zaak van prioriteiten: wat doen we dus met ons geld. Willen wij maandelijks zoveel geld neertellen voor louter verlichting of halen we alternatieven in huis die even goed zijn maar een flinke slok op de borrel schelen? Willen wij jaarlijks hopen geld neertellen voor een tweede wagen die er alleen maar is om te maken dat het gezin uiteenvalt in individuen die gaan en staan wanneer en waar ze willen? Ik heb zowel financiële als sociale motieven om hiervoor te kiezen. Daarnaast vind ik ook dat de mens een zeker respect moet opbrengen voor de aarde waarop hij leeft. En dat leidt tot de conclusie dat de huidige consumptiemens onnadenkend bezig is. Hopen afval. Energie en grondstoffen die verloren gaan, terwijl we hoedanook moeten beseffen dat de grondstoffen op deze aardkluit niet oneindig zijn. Een zorgzame omgang met de aarde vind ik noodzakelijk net zoals we zorgzaam en liefdevol moeten omgaan met onze medemens.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2007, 17:41   #662
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De grootste vervuiler is en zal blijven de industrie! De huisgezinnen zijn in deze maar mariginale vervuilers
Dit lijkt me geen reden. Als de ene steelt, betekent dit nog niet dat je ook mag stelen.

Daarenboven staat de industrie nu eenmaal ten dienste van de consument; anders werd er immers niet geproduceerd. De industrie moet bijvoorbeeld veel energie steken in allerlei verpakkingen. Zaken die hopen energie, grondstoffen e.d. vragen. Onlangs kocht ik nog een aantal Luikse wafels in een voordeelverpakking. Wat bleek toen ik die open deed? Men had niet alleen de wafels individueel verpakt (wat normaal is), maar de wafels zaten per vijf nog eens in een folie om daarna nog eens door een andere folie te worden verpakt. Moet dit nu allemaal?
Oud 3 februari 2007, 17:51   #663
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Ik ben sowieso voorstander van een zuinig gebruik van energie, altijd al geweest.

Wat men ons echter tegenwoordig door de strot probeert te duwen begint me de keel uit te hangen.

Ik lees hier: afschaffen van afwasmachine.
Welke OEN weet ondertussen nog niet dat het gebruik van een afwasmachine a) bezuinigt op water b) bezuinigt op energie op het water op te warmen.
Met andere woorden: alle dagen een afwaske met warm water verbruikt meer energie dan één goed gevuld afwasmachine die alles ineens afwast.

Met de fiets naar de bakker: geen probleem.
Maar één keer per week met de auto naar de dichtstbijzijnde supermarkt is energiebesparend.
Nog besparender is het om na het werk de supermarkt binnen te springen en alles in één rit uit te voeren.

Ondertussen lijkt het erop dat mensen die met de auto boodschappen doen, dé grote vervuilers zouden zijn?

De Groene jongens, die vroeger mijn voorkeur wegdroegen, zijn ondertussen allang van hun sokkel gevallen.
Leven zoals mijn grootouders deden zou totaal NEFAST zijn voor ons huidig milieu.
Niet enkel hadden die mensen de beschikking over minstens 10x zoveel grondruimte (eigendom of gehuurd) dan wat wij ons kunnen permitteren, bovendien vervuilden ze een pak meer.

- beerput op het land uitgegooid (= bacterien, overbemesting etc..)
- vuil water ongezuiverd in de beken en rivieren
- ontzettend veel energieverbruikende wasmachines
- tuinafval werd standaard verbrand
- er werd verwarmd met kolen terwijl het meeste door de schouw ging
- gevaarlijke producten (petroleum o.a. verfafval etc...) werd gewoon gedumpt.
- gewone afval: werd gewoon gedumpt in afvalputten en af en toe gewoon in openlucht verbrand.

AL deze dingen vind je nu enkel nog in de "groene landbouwgebieden" en dat terwijl de gemiddelde stadsmens als o zo grote vervuiler wordt gebrandmerkt.

Over herbruikbare (glazen)verpakkingen:
a) ontzettend veel waterverbruik voor reiniging
b) hoop lege kamions (ttz: kamions vol met lege flessen die over en weer rijden)
c) hoop halfvolle kamions (ttz kamions die de helft van hun gewicht weer aan glas vervoeren waar er dan wat cola inzit).

Wat de groene geitensokken vergeten is dat de vroegere kleinschaligheid onmogelijk op het huidige patroon kan worden overgebracht, wegens VEEL TE VERVUILEND.

En ja: ik hoef mijn huis niet helemaal te verwarmen als ik slechts in één kamer verblijf: doe ik ook niet.
Echter: wie op een appartement woont zou dit best wèl kunnen doen want dan blijkt dit energiebesparend te zijn ipv lege koude plekken te creëren die bij elk openen van de deur de chauffage doen aanslaan.

De aanschaf van een hoogrendementsketel waarbij de afvalgassen eerst nog een hele toer maken om hun warmte ook nog af te geven is een veel betere lange termijninvestering dan met een kolenkacheltje je éne living te verwarmen enhopen vuile warme lucht door de schouw te blazen;

Over het opvangen en gebruiken van regenwater kan ik me ook vreselijk druk maken.
Het klopt: je kan beter met regenwater het toilet doorspoelen dan met gezuiverd drinkwater, idem ditto voor de wasmachine of de poetsbeurt.
ECHTER: welke rijke tisten hebben de mogelijkheid om een aparte regenwaterput te steken? In elk geval niet de mensen die in appartementsgebouwen wonen (zuinig aan verwarmingsenergie waar ze géén extra subsidies voor krijgen) en evenmin de mensen met piepkleine tuintjes waar toevallig de regenpijp aan de andere kant van de woning uitkomt terwijl de toiletten aan de voorkant liggen. (o! o! vuile vervuilers)

Wie kan het regenwater opvangen? DE STAAT! Iemand die zijn voortuintje betegelt omdat er geen parkeerplaats is voorzien, mag dit niet, maar de staat mag wèl een fietspad van 2m breed aanleggen omdat de groenen vinden dat die fietsers voorrang moeten krijgen. (alhoewel er amper één rondrijdt).

De gescheiden huisvuilophaling: waarbij men reeds gekende technieken gewoon negeert, maar wèl de huishoudens verplicht om een extra containerparkje te installeren, plastiek zakken te verbruiken én individueel naar de andere containerparken te rijden, in plaats van dus die gekende technieken te gebruiken om in één ophaalrond alles op te halen en achteraf machinaal te sorteren.

Best leuk dat men recycleert (en ik ben dol op fleece) m�*�*r ik las laatst dat het véél meer energie verslindt is dan wat er wordt bespaard door recyclage.

Kortom, héél die milieuproblematiek wordt doorspekt door hoaxes (die wel leuk staan als slogan) en door foute berekeningen of idealistische voorstellingen ipv er even met gezond verstand aan te beginnen.

Allez: "verse lucht kopen in Rusland" (d.i. BETALEN om de Russische verouderde industrie wat te saneren.... en steekpenningen etc. te betalen).
Waarom niet: "windparken installeren in de Russische steppes": windenergie komt naar hier, installatiekosten betalen wij via energiefaktuur.

Te moeilijk?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2007, 21:35   #664
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
“Jantje” geloof je dat nu echt wat u hier neerschrijft, wat u ons in feite wil opleggen en spaar ons Heer, misschien gaan de rooien en groenen en aanhangsels ondemocratische wetten bijbrouwen om de bevolking te gebieden, op straffe van gerechtelijke vervolging, al deze zaken die u hier opsomt uit te voeren onder gerechtelijke druk.

Wat is er verkeerd om de mensen te zeggen hoe ze geld en miilieu kunnen besparen?

Laten we beginnen met de spaarlampen, wel bij mij komt er geen enkel spaarlamp binnen om de eenvoudige reden, wegens te duur en wegens het feit dat het minstens een 30 �* 40 sec duurt vooraleer deze voldoende licht afgeeft!

Onzin, de nieuwe generatie werkt even goed als de gewone lampen en kosten in Aldi en Colruyt maar evenveel als de gewone lampen in de GB.

Wij hebben 2 auto’s in gebruik en denken er niet aan om er één van weg te doen en aldus comfort te moeten inleveren, omdat de grote schuldigen aan CO² uitstoot, nl vele vervuilende bedrijven er lustig blijven mee doorgaan met deze uitstoot. Wij denken er niet aan! De mens is NIET de grootste vervuiler, wel de industrie!!

Die industrie draaid voor jou, en nee niet de industrie maar de egoïsten vervuilen het meeste.

Deze 2 auto’s worden regelmatig gebruikt, zelfs als we naar de winkel moeten die ongeveer 1 km van ons huis ligt. Wij gebruiken deze auto’s voor alles en nog wat en denken er niet aan de fiets te gebruiken om de milieusnobs een plezier te doen!!

Het gebruik van die wagens is niet alleen slecht voor het milieu, maar ook voor jou en gezins gezondheid.

Wij hebben 4 TV’s bij ons ter beschikking, die alle regelmatig gebruikt worden, waarvan er 2 en soms 3 tegelijkertijd werken.

Maar jij weet niet meer wat je dochter doet en wat er door haar hoofd gaat, want er word niet meer gesproken.

De afwasmachine wordt bij ons practisch iedere dag gebruikt om het vuil boeltje op te kuisen en zullen dat blijven doen want het is oh zo handig om niet méér manueel te moeten afwassen! En we gaan dit zeker niet laten om het milieu te sparen! Want de industrie vervuilt véél méér op enkele uren op één dag dan ik zal vervuilen op één jaar!!

Samen afwassen is gezellig en bevorderd de sociale vaardigheden van je kids.
En die industrie vervuild voor jou.
Waarom zou ik minder lang moeten douchen en minder zeep moeten gebruiken?

Omdat de mens geen waterdier is en omdat zeep slecht is voor jou gezondheid.
Trouwens een douch is op zich ook slecht, het neerslagen van het water op je hoofd kan hersenschade veroorzaken. Het is zelfs een verboden martelmethode.

Carpoelen, zou ik zeker niet doen en iemand vreemd in mijn auto meenemen nooit méér nadat ik een nare ervaring heb meegemaakt!

Carpoelen is niet met vreemden, maar met vrienden en/of collega's.

Mijn PC staat dagelijks minstens 8 �* 9 uren aan, ik denk er niet aan deze minder te gaan gebruiken om het milieu te verbeteren!

Weer speel je dus met je gezondheid en je sociale vaardigheid.

Met 3 puntjes die u aanhaalt ben ik het eens:
1)Minder toestellen in standby laten staan en je hoeft daarvoor de stekker niet uit te trekken.
2)Minder schoonheidsproducten gebruiken, de meeste helpen toch niet.
3)Planten in huis halen.

Voor mij is milieuzorg géén prioriteit, maar wel mijn comfort is mijn prioriteit en ik denk dat dit het geval is bij vele mensen. En dat dit iets meer kost, het zij maar zo!! Dat betaal ik graag om mijn comfort te kunnen behouden en als het enigszins mogelijk is te verbeteren!!
En de prijs hiervoor word betaald door je kinderen, niet jij.
Jij geeft er enkel geld voor uit, maar je kids betalen de echte prijs.
Ouders geen tijd voor hen, want ze moeten geld verdienen.

zie je, je moet voor mij niet mileiuvriendelijker gaan leven, ik verdien geld aan jou verspilzucht.
Maar denk aan je kinderen, kleinkinderen, je vrouw en je gezondheid, deze hebben veel baat bij een milieuvrendelijker leven, want het is tegelijk een gezonder leven.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2007, 21:51   #665
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Ik lees hier: afschaffen van afwasmachine.
Welke OEN weet ondertussen nog niet dat het gebruik van een afwasmachine a) bezuinigt op water b) bezuinigt op energie op het water op te warmen.
Met andere woorden: alle dagen een afwaske met warm water verbruikt meer energie dan één goed gevuld afwasmachine die alles ineens afwast.
Water opwarmen kost bijna geen energie als je wil. En ik gebruik zonnebuiler en koelingswater op mijn water op te warmen. Kost niets aan geld en milieu.

Verder heb je op de meeste punten gelijk, maar als éénieder een inspanning doet komen we er wel en moeten onze kleinkinderen niet gaan leven zoals in de middel-eeuwen.
Oud 3 februari 2007, 22:50   #666
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zonnebuiler en koelingswater
zonneboiler lijkt me ok.
Maar waarvan heb je KOELWATER? toch van overdadig energieverbruik op een ander niveau.

Indien je industriele (gas/elektriciteit) energie gebruikt, dan wéét je al dat die industrie hun KOELWATER allang terug hebben omgezet in energie die aan jou wordt doorgeleverd.

Op dat gebied heeft VHFst wel gelijk: de industrie (en zeker de chemische industrie) hebben alle inspanningen gedaan om elke Joule te recupereren (uit zuiver winstbejag hoor). Nu nog de domme goegemeente daarvan overtuigen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 4 februari 2007, 13:37   #667
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Onzin, de nieuwe generatie werkt even goed als de gewone lampen en kosten in Aldi en Colruyt maar evenveel als de gewone lampen in de GB.
Mmmm. Er zijn vandaag de dag twee soorten spaarlampen: met warme en koude start. Daarbij geven niet alle spaarlampen onmiddellijk de volle lichtsterkte. In de praktijk zijn die lampen met trage opstart nog energiezuiniger dan de andere. Bijna alle betere merken hebben die soort in hun pakket (Osram, Megaman...). Wel zijn er ook met snellere opstart als bijvoorbeeld die van Philips.

Toch even opmerken dat de lampen van Aldi en Colruyt wel niet dezelfde levensduur hebben als de duurdere merken (zeker als de lamp veel aan en uitgeschakeld wordt). Op lange termijn loont de grotere aankoopsom weldegelijk. Aan het einde van de rit is een duurdere Megaman bijvoorbeeld veel goedkoper dan het pakje gloeilampjes dat er tegenover staat alsook de goedkopere "merkloze" spaarlampen. In een aantal gevallen zijn deze goedkope producten trouwens van de B-energieklasse.
Oud 4 februari 2007, 15:49   #668
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
zonneboiler lijkt me ok.
Maar waarvan heb je KOELWATER? toch van overdadig energieverbruik op een ander niveau.

Indien je industriele (gas/elektriciteit) energie gebruikt, dan wéét je al dat die industrie hun KOELWATER allang terug hebben omgezet in energie die aan jou wordt doorgeleverd.

Op dat gebied heeft VHFst wel gelijk: de industrie (en zeker de chemische industrie) hebben alle inspanningen gedaan om elke Joule te recupereren (uit zuiver winstbejag hoor). Nu nog de domme goegemeente daarvan overtuigen.
Afbreekgaswinning en stroomopwekking.
Oud 4 februari 2007, 15:50   #669
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Mmmm. Er zijn vandaag de dag twee soorten spaarlampen: met warme en koude start. Daarbij geven niet alle spaarlampen onmiddellijk de volle lichtsterkte. In de praktijk zijn die lampen met trage opstart nog energiezuiniger dan de andere. Bijna alle betere merken hebben die soort in hun pakket (Osram, Megaman...). Wel zijn er ook met snellere opstart als bijvoorbeeld die van Philips.

Toch even opmerken dat de lampen van Aldi en Colruyt wel niet dezelfde levensduur hebben als de duurdere merken (zeker als de lamp veel aan en uitgeschakeld wordt). Op lange termijn loont de grotere aankoopsom weldegelijk. Aan het einde van de rit is een duurdere Megaman bijvoorbeeld veel goedkoper dan het pakje gloeilampjes dat er tegenover staat alsook de goedkopere "merkloze" spaarlampen. In een aantal gevallen zijn deze goedkope producten trouwens van de B-energieklasse.
Klopt, maar de lampen van Aldi en Colruyt zijn nogsteeds zuiniger dan de gewone gloeilampen.
Oud 4 februari 2007, 16:29   #670
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Over die spaarlampen heb ik in feite geen hoogte meer.

Wat is de aankoopprijs
Wat is de levensduur
Wat is het verbruik per gebrand uur

en uiteindelijk hoeveel kost het (aankoop+levensduur+verbruik) per gebrand uur?

Laatst gewijzigd door circe : 4 februari 2007 om 16:30.
Oud 4 februari 2007, 16:48   #671
Linkse Vogel
Parlementslid

Linkse Vogel's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Linkse Vogel
Standaard

Dit onderwerp begint echt razendpopulair te worden...
Oud 4 februari 2007, 17:00   #672
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linkse Vogel Bekijk bericht
Dit onderwerp begint echt razendpopulair te worden...
Het is eens iets anders dan BHV .......... laat ze maar rustig communautair verder kibbelen. Straks luistert niemand meer naar hen. Wat onze kinderen nodig hebben is wat betere lucht.
Een betere en nieuwe ecologische economie is immers productiever voor iedereen, niet alleen voor Vlaams-nationalisten.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 4 februari 2007 om 17:00.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2007, 17:10   #673
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
Een betere en nieuwe ecologische economie is immers productiever voor iedereen, niet alleen voor Vlaams-nationalisten.
Ha, en hoe komt dat, en betaald die nieuwe ecologische economie dan beter, slechter of blijft dat gelijk?
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2007, 17:22   #674
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Ha, en hoe komt dat, en betaald die nieuwe ecologische economie dan beter, slechter of blijft dat gelijk?

Verdien er toch niet slecht aan en als ik naar de grote jongens kijk, zie ik toch niet veel sukkelaars die fait gaan.
En de lonen van de mensen die in die sector werken liggen ook niet echt laag. Want de meeste zijn bouwvakkers, technici-petrochemie of afvalverwerkers, de sectoren die net de hoogste lonen hebben.
En het zijn dan nog stuk voor stuk specialisten met weinig concurrenten.
Oud 4 februari 2007, 17:31   #675
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Over die spaarlampen heb ik in feite geen hoogte meer.

Wat is de aankoopprijs
Wat is de levensduur
Wat is het verbruik per gebrand uur

en uiteindelijk hoeveel kost het (aankoop+levensduur+verbruik) per gebrand uur?
http://www.milieucentraal.nl/pagina?...rp=Spaarlampen

http://www.milieucentraal.nl/files/H...paarlampen.htm

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 4 februari 2007 om 17:32.
Oud 4 februari 2007, 17:34   #676
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Klopt, maar de lampen van Aldi en Colruyt zijn nogsteeds zuiniger dan de gewone gloeilampen.
Zeker weten! Je moet trouwens een financiële sadomasochist zijn om nu nog gloeilampten te hangen op plaatsen waar het licht langer dan een kwartier brandt... Alleen op plaatsen waar er slechts luttele minuten licht moet zijn, past nog een gloeilamp daar de LED-technologie nog niet de noodzakelijke hoogte heeft bereikt.
Oud 4 februari 2007, 17:48   #677
Babeth
Gouverneur

Babeth's schermafbeelding

Standaard

Ik woon samen met Maddox, en zijn antwoorden ken je al. Maar eventjes hier mijn opmerkingen...
Citaat:
Spaarlampen is slechts één van de zaken en dan nog de duurste uit de reeks.
Hebben we. We begonnen er zelfs al aan toen die dingen nog duur waren.
Citaat:
Kleiner motor in auto.
1300 diesel, grote laadruimte om zoveel mogelijk in één trok te kunnen doen.
Citaat:
Auto gebruik beperken, afstanden onder de 5 kilometer zijn zelfs sneller afgelegd met de fiets.
Klopt. Maar ik heb een chronische ziekte waardoor ik minder goed te been ben. De grote supermarkten bevinden zich trouwens verder dan 5 kilometers van ons.
Citaat:
Aantal teve's in huis verminderen.
We hebben er gewoon geen. Maar wel 4 computers in huis.
Citaat:
Vroeger gaan slapen.
Ik ga slapen als Maddox gaat werken. Op dat moment slaat ook de verwarming af naar "nacht", wat enkele graden kouder is dan "overdag".
Citaat:
Meer samen in de zelfde kamer doen.
Werkplaats van Maddox in dezelfde ruimte als onze computerruimte, die doorloopt in de keuken. Eigenlijk is de hele benedenverdieping hier één grote kamer. Maar wel met dubbele beglazing en nieuwe dak-isolatie sinds november.
Citaat:
Geen afwasmachine gebruiken.
We hadden er geen maar gaan er vanaf overmorgen wel eentje hebben. Door mijn ziekte kan ik niet meer goed afwassen - het doet teveel pijn en is te uitputtend.
Citaat:
Minder lang douchen.
Natmaken, kraan dicht, inzepen, kraan open om af te spoelen.
Citaat:
Minder zeep en waspoeder gebruiken.
Minder dan ik al deed ? Zijdezot ?
Citaat:
Minder toestellen in standby laten staan, maar echt de stekker uittrekken.
Kan onze modem niet tegen. Kan de koelkast/diepvriezer niet tegen. Kan de verwarming niet tegen. Is het enige wat hier permanent aanstaat. Daarnaast staan er vaak urenlang 2 computers te draaien, maar die doen dan ook het werk van 4 apparaten tegelijk (zie beneden).
Citaat:
Minder schoonheidsproducten gebruiken, de meeste helpen toch niet.
Waarom het risico lopen afbreuk te doen aan perfectie ? Ik gebruikte die brol toch al niet.
Citaat:
Minder voorverpakte producten kopen.
Heu... hoe ga je dit rijmen met meer per fiets of te voet doen ? Boodschappen wegen zwaar zenne. Meneer heeft nog nooit met 6 flessen melk moeten rondsjouwen ? Hoe dan ook, hoe kunnen producten dan van de fabriek via de winkel bij jouw thuis geraken ? Er is altijd verpakking nodig !
Citaat:
Meer gewone sporten doen en minder fitnes, zonnebank of sauna.
Prrt. Deden we toch al niet. Hoogstens sauna omdat dat zo goed is voor mijn pijn en Maddox' asthma.
Citaat:
Carpoelen.
Deed ik toen ik nog werkte, ik nam mijn buurmeisje mee omdat zij voor dezelfde firma werkte.
Citaat:
PC gebruik beperken.
Neen dank u. De computer is mijn muziekinstallatie, tv, radio, leesboek, telefoon en bibliotheek inéén.
Citaat:
Planten in huis halen.
Die gaan dood. (No kidding !)

Al met al zijn er massa's dingen die je kunt doen om je energieverbruik te beperken, zo spelen we graag rollenspel en bordspelletjes en lezen we enorm veel - uit boeken wel te verstaan , er staat hier een zieltogend bos aan boeken !
Het is gewoon handelen als een goed huisvader of huismoeder, een beter gebruik van je budget. Niets van wat wij doen wordt geïnspireerd door een drang naar een beter mileu, maar alles door een drang naar een gezondere portemonnee. We proberen ook zoveel mogelijk te recycleren/recupereren, uit geldzucht eigenlijk.

Heb ik al vermeld dat we besparen op stookkosten door katten te hebben ? Zo'n ronkend warm kruikske in bed... hmmmm....
Oud 4 februari 2007, 18:10   #678
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Verdien er toch niet slecht aan
Als zelfstandige van de nieuwe ecologie in de elektriciteitssektor zal je daar zeker niet slecht aan verdienen (dat was je toch dacht ik, ergens gelezen)
Citaat:
en als ik naar de grote jongens kijk, zie ik toch niet veel sukkelaars die fait gaan.
Faït gaan dat zal niet, overgenomen worden mss wel, tegen de echte grote jongens kan je toch niet concureren en je zal met den tijd toch met hen in zee moeten gaan, eventueel samenwerken.
Citaat:
En de lonen van de mensen die in die sector werken liggen ook niet echt laag. Want de meeste zijn bouwvakkers, technici-petrochemie of afvalverwerkers, de sectoren die net de hoogste lonen hebben.
En het zijn dan nog stuk voor stuk specialisten met weinig concurrenten.
De elektriciteitssector betaald goed, dat is juist, maar dat telt voor alle grote industrieën.

De elektriciteitssektor is maar een segment van de economie, maar als je over nieuwe ecologische economie praat, hoe zit het dan met de rest van de economie hoe gaat men die ecologisch verantwoord en milieuvriendelijk maken, bij heel veel produkten die men maakt heeft men als basis olieprodukten of een afgeleide nodig, hoe gaat men dat oplossen

Laatst gewijzigd door alberto : 4 februari 2007 om 18:22.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2007, 18:59   #679
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat er creativiteit voor nodig is. Creativiteit betekend ondernemend, ondernemend is werkgelegenheid voor iedereen. En waarom altijd dadelijk aan het gewicht van uw portemonnee denken ?
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2007, 19:39   #680
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als zelfstandige van de nieuwe ecologie in de elektriciteitssektor zal je daar zeker niet slecht aan verdienen (dat was je toch dacht ik, ergens gelezen)
Klopt, verdiend idd niet slecht.

Faït gaan dat zal niet, overgenomen worden mss wel, tegen de echte grote jongens kan je toch niet concureren en je zal met den tijd toch met hen in zee moeten gaan, eventueel samenwerken.
Tegen Elektrabel op gaan is idd zinloos voor kleingrut zoals ik, ikkan id beter met hen samenwerken.
Overnamens gebeuren altijd, ook in die sector. Maar ik als kleine jongen ben niet interessant voor hen en dus laten zij mij gerust.

De elektriciteitsector betaald goed, dat is juist, maar dat telt voor alle grote industrieën.
Transport en distributie betalen zelfs zeer slecht en zijn toch ook grote sectors.

De elektriciteitssector is maar een segment van de economie, maar als je over nieuwe ecologische economie praat, hoe zit het dan met de rest van de economie hoe gaat men die ecologisch verantwoord en milieuvriendelijk maken, bij heel veel producten die men maakt heeft men als basis olieproducten of een afgeleide nodig, hoe gaat men dat oplossen

Er bestaan nu al kleine bedrijfjes die de olie uit oude producten reçuperen.
Deze olie word daarna terug gebruikt voor die producten.
Ook bestaan er bedrijfjes die de oude producten hersmelten en een nieuwe bestemming geven. Dakpannen, straattegels, bouwstenen, binnentegels, baden, douchecellen, wastafels, stoelen, enz.. die bij afbraak dan weer opnieuw kunnen gesmolten worden.

Maar er zijn idd producten die steeds aardolie nodig zullen hebben en die vervuilend zullen blijven.
Autobanden zijn daar een voorbeeld van, deze kan men niet recycleren en men kan ze ook niet herstellen na slijtage.

Dus er zal altijd een minimum aan vervuiling zijn, maar men moet het tot een minimum willen herleiden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be