Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 februari 2007, 22:34   #201
system
Banneling

Standaard

[quote=Judokus;2403199]Het is een frequente vraag bij lijden: waar is nu die 'liefhebbende god' van de christenen? Als je het christendom kent, dan ligt het antwoord op een onverwachte plaats: nl. Bij het kruis van Christus. Christus riep ook tot Zijn Vader "Waarom hebt Gij Mij verlaten?"
Op zo'n moment, waar God het verst lijkt van je ellendige toestand, daar is hij het dichtst nabij. Want God liet zijn Zoon niet in de steek: Hij stierf, maar verrees op de derde dag. Zo evenmin laat hij ons in de steek (ook al lijkt het soms zo).

Daarin ziet een christen dat het lijden niet zo zinloos is zoals het lijkt. Het is een topic waar de seculiere mens het zeer moeilijk mee heeft: hoe kan het lijden nu zin hebben? De seculiere mens kan niet met het lijden om. Een christen daarentegen weet: God is mij nabij in mijn nood.[/quote]

Je moet d�*t (bovenstaande in blauw) maar eens gaan uitleggen aan de moeder in Sri Lanka die gans haar gezin heeft zien verdrinken.

Laatst gewijzigd door system : 4 februari 2007 om 22:41.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2007, 22:46   #202
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Je moet d�*t (bovenstaande in blauw) maar eens gaan uitleggen aan de moeder in Sri Lanka die gans haar gezin heeft zien verdrinken.
Je moet aan de moeder in Sri Lanka die gans haar gezin heeft zien verdrinken maar eens gaan uitleggen dat er geen god is.

Ik bedoel: het is niet gezegd dat die vrouw niet (meer) in god gelooft.

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 4 februari 2007 om 22:47.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2007, 22:54   #203
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Je moet aan de moeder in Sri Lanka die gans haar gezin heeft zien verdrinken maar eens gaan uitleggen dat er geen god is.

Ik bedoel: het is niet gezegd dat die vrouw niet (meer) in god gelooft.
Neen maar hoe ze zal reageren wanneer je haar op het hart drukt dat haar god (in de veronderstelling dat ze een christen is) een liefhebbende god is, blijft voorlopig toch maar een open vraag.

Laatst gewijzigd door system : 4 februari 2007 om 23:01.
Oud 4 februari 2007, 23:03   #204
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Neen maar hoe ze zal reageren wanneer je haar op het hart drukt dat haar god (in de veronderstelling dat ze een christen is) een liefhebbende god is, blijft voorlopig toch maar een open vraag.
Stop met te denken dat god almachtig is, en ook dit probleem is opgelost.
Oud 4 februari 2007, 23:28   #205
ronnydecoster
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Ja, maar waarom laat uw god deze rampen toe? Dat was eigenlijk de vraag. En dit is niet zo maar een vraag. Vele mensen stellen zich deze vraag. En terecht zou ik zo zeggen.

Ik ga u een paar punten latan zien uit de brief van Jakobus.

Jak.1:2 Beschouwt het een en al vreugde.
Na de begroeting bespreekt Jakobus vervolgens een zeer belangrijk onderwerp, namelijk de juiste reactie van christenen op beproevingen. In plaats van beproevingen met gevoelens van zelfbeklag, bedroefheid, neerslachtigheid of vrees te bezien, worden christenen aangemoedig ze te beschouwen als een reden tot verheuging. Hiermee wordt niet onkend dat beproevingen erg "bedroevend" kunnen zijn. Op zichzelf geeft het lijden geen reden om opgetogen te zijn, want het kan zeer pijnlijk zijn (Hebr.12:11). Jakobus beziet de kwestie van beproevingen echter vanuit het standpunt van wat het uiteindelijk resultaat kan zijn. Daarom dienen wij terwijl wij beproevingen ondergaan, de situatie als een en al vreugde te beschouwen, in het beseft dat de ervaring tot ons welzijn en ons eeuwige geluk kan zijn.

Wanneer u verscheidene beproevingen overkomen.
Er komen vele beproevingen op de weg van een christen. Het Griekse woord voor "overkomen" houdt een onverwachte en onwelkome ontmoeting in, zoals wanneer iemand tegenover een rover komt te staan (Luk.10:30, waar het werkwoord is vertaald met in de handen vallen van). De beproevingen,tegenslagen, moeilijkheden of rampspoeden kunnen dingen omvatten die alle mensen ondervinden --- ziekte, armoede, verlies van geliefde, verzoekingen en andere dingen die een beproevingen vormen op ons gekoof. Bovendien moeten wij verwachten lijden te ondergaan omdat wij slaven zijn van Jehovah God en van de Heer Jezus (1 Petr.2:19 --- 3:1). De apostel Paulus schreef: "Alle die met godvruchtige toewijding in vereniging met Jezus wensen te leven, zullen ook vervolgd worden (3 Tim.3:12). Paulus vertelde christenen in Thessalonika dat hun verdrukking te wachten stond (Thess.3:3-4).

Schiet iemand van u te kort in wijsheid.
Wijsheid heeft te maken met gezond oordeel, gebaseerd op kennis en inzicht. Het is niet het vermogen om kennis en inzicht met succes toe te passen bij het oplossen van problemen, het vermijden van gevaren of het bereiken van bepaalde doeleinde. De wijsheid waar christenen om vragen, is de wijsheid om zo te leven dat zij in alle facette van hun leven God behagen, vooral wanneer zij aan beproevingen het hoofd moeten bieden. Hoe zou gebrek aan wijsheid zich kunnen openbaren wanneer men beproevingen ondergaat? Wellicht weten wij niet duidelijk hoe Gods toelating van de bittere ervaring ons tot voordeel kan strekken. In plaats dat wij de kwestie vanuit Jehovah's standpunt bezien, zouden wij op grond van onvolmaakte menselijke gevoelens of gewaarwordingen kunnen reageren. (Vergelijk Psalm 73:21-22).

Neen, want met kwade dingen kan God niet worden beproefd.
Jehovah God is heilig, zuiver, rein. Hij kan er door generlei kwaad of onwenselijke situatie of omstandigheden toe worden gebracht kwaad te doen. Er bestaat geen manier waarop verkeerde dingen aantrekkelijk voor de Allerhoogste gemaakt kunnen worden zodat men hem ermee zou kunnen beproeven.

Noch beproeft hij zelf iemand.
Net zoals Jehovah niet tot zonde gebracht kan worden, brengt hij ook geen dingen op onze weg om ons ertoe aan te moedigen zijn geboden te overtreden of onze weerstand tegen kwaaddoen te verzwakken. Hij plaats ons niet in een situatie waar iets wat wij beslist hebben, alleen verworven kan worden door zijn wet te overtreden. Hoewel God beproevingen toelaat, beproeft hij zijn dienstkechten niet met een kwade opzet. Hij heeft ons welzijn onze verbetering op het oog, nooit in ons nadeel. Datan echter kan beproevingen gebruiken als een verleiding voor de persoon om het verkeerde te doen. Maar voor de getrouwe christen zegeviert God over Satan pogingen doordat hij de beproeving gebruikt als een middel tot streng onderricht en vervolmaking, zodat er voor de christen zegeningen uit voortvloeien. (Hebr.12: 7, 11).
Groet Ronny
ronnydecoster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2007, 23:41   #206
_Yahya_
Parlementsvoorzitter

_Yahya_'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Inderdaad mijn waarde, het christendom en de Islam hebben dezelfde God (nl. de God van Abraham), maar een heel ander godsbeeld. Dat maakt de interreligieuze dialoog ook zo moeilijk.
beste,

Ja, maar je hebt geen bewijs dat god zich geoepenbaard heeft in drie personnen, noch is die vlees geworden.

Heb jij dan zo'n bewijs dat dat zo is?

"In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God."
Johannes 1:1

Dat is een stukje uit het Nieuwe Testament.
Het woord is God?
of God is het woord?
Waarom dan den beginnen was het woord, en het woord was bij God, en het woord was God??
ipv
Het woord is God
of
God is het woord

Nou, begrijp jij iets van dat stukje? wat dan?

geef mij uw antwoord om mijn vraag volledig te stellen ..

ik begrijp dat echt niet
Was er een begin?
Heeft God een begin ?

groetjes

Yahya
_Yahya_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2007, 23:48   #207
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door yahyazakarya Bekijk bericht
ik begrijp dat echt niet
Was er een begin?
Heeft God een begin ?

Er staat nergens in Johannes 1:1 dat god een begin heeft. Er staat enkel dat god aanwezig was bij het begin van de wereld. Het gaat over het begin van de wereld, niet het begin van god.

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 4 februari 2007 om 23:50.
Oud 4 februari 2007, 23:49   #208
tomcpp
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, maar je hebt geen bewijs
Jij verdedigt het verkrachten van 9 jarige meisjes (en jonger) gebaseerd op een boek dat zegt dat de zon elke avond in een modderpoel zakt.

En jij vraagt om bewijs ?

Dit is een geloof. Ooit zal je het concept snappen. Volgens mij zal dat zelfs niet zo heel lang duren.
tomcpp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2007, 23:54   #209
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het woord is God?
of God is het woord?
Waarom dan den beginnen was het woord, en het woord was bij God, en het woord was God??
ipv
Het woord is God
of
God is het woord

God is eeuwig, alomvattend en alomtegenwoordig.
God schept hemel en aarde met behulp van woorden.
Dat zou impliceren dat woorden er eerder waren dan God, wat niet kan.
Vandaar de zinsneden als genoemd. Het is zowel poezie als een zakelijke vaststelling.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2007, 01:46   #210
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Puud had het dan ook niet over de onbevlekte ontvangenis maar over de maagdelijke geboorte van Christus.
Volgens het katholicisme is Jozef niet de biologische vader van Jezus.
Ik weet het. Volgens alle christelijke kerken is dat zo, zelf de islam ziet dat zo.

Toch werd in eerste instantie de geestelijke toestand van Maria bedoeld. Haar maagdelijke ziel, zowel voor als na de geboorte van Jezus.

Voor wat betreft Haar fysieke toestand: Een vreemd twistpunt blijft natuurlijk de OUDERE broer van Jezus, Jacob. Die overigens door de katholieke kerk als heilige wordt vereerd.

Want als Jacob de broer is, dan is hij net zo goed maagdelijk geboren OF het gaat inderdaad om de toestand van de ziel van Maria.
Oud 5 februari 2007, 01:49   #211
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Daarom dat wijlen mgr. Van Peteghem indertijd de Willibrordvertaling niet toeliet in de liturgie zeker... Ook professor magister Van der Ploeg O.P. (uitmuntend kenner van meerdere oud-semitische en andere talen) heeft in vele artikelen uitgebreid kritiek geleverd over die vertaling.
Er is altijd een probleem met een vertaling. De traditionalisten missen de ''formules'', de theologen hebben elk hun eigen opvatting en dan zijn er nog de verschillende vertaalmogelijkheden uit de gebruikte talen. Pffft, geen makkelijke klus.
Oud 5 februari 2007, 06:40   #212
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe die moeder in Sri Lanka zou reageren, weet ik, uiteraard niet.
Ik weet wel dat, mocht ik in haar plaats zijn, ik mij getroost zou weten door de gedachte dat al dat onheil niet zinloos was, en dat ik mijn kind later mag weerzien in Gods nabijheid.
Oud 5 februari 2007, 07:01   #213
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
beste,

Ja, maar je hebt geen bewijs dat god zich geoepenbaard heeft in drie personnen, noch is die vlees geworden.

Het woord is God?
of God is het woord?
ipv
Het woord is God
of
God is het woord

ik begrijp dat echt niet
Was er een begin?
Heeft God een begin ?

groetjes

Yahya
Ik weet niet of u de Bijbel als bewijs aanvaart, maar de katholieke kerk baseert zich op bewijsmateriaal uit de Schrift. De meeste teksten waarop de Heilige Drie-eenheid gebaseerd is, zijn te lezen in het evangelie volgens Johannes. Maar ook in de synoptische evangeliën, staan teksten die verwijzen naar de goddelijke natuur van Jezus en de Heilige Drie-eenheid:

Mt 24,30-1: Dan zal het teken van de Mensenzoon aan de hemel verschijnen, en alle stammen op aarde zullen jammeren en ze zullen de Mensenzoon zien komen op de wolken van de hemel, met veel macht en heerlijkheid. Dan zal Hij zijn engelen uitzenden onder luid trompetgeschal, en zij zullen zijn uitverkorenen verzamelen uit de vier windstreken, van het ene uiteinde van de hemel tot aan het andere.

Mt 25,31-32: Wanneer de Mensenzoon komt, bekleed met zijn heerlijkheid en rondom Hem alle engelen, dan zal Hij plaatsnemen op de troon van zijn heerlijkheid. Alle volkeren zullen vóór Hem bijeengebracht worden, en Hij zal ze van elkaar scheiden, zoals een herder de schapen van de bokken scheidt.

--> o.a. In deze verzen openbaart Jezus zijn goddelijke natuur. Want het oordeel van de volkeren is een goddelijk (en geen messiaans) voorrecht.

Mt 28,19: Ga, en maak alle volkeren tot leerling; doop hen in de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest,

--> In dit vers worden de 3 goddelijke Personen van de ene God geopenbaard.
Oud 5 februari 2007, 08:05   #214
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik weet wel dat, mocht ik in haar plaats zijn, ik mij getroost zou weten door de gedachte dat al dat onheil niet zinloos was, en dat ik mijn kind later mag weerzien in Gods nabijheid.
Probeer je dan maar eens in de plaats te zetten van een MOEDER die haar kinderen verlies door een ziekte.

Heb vorige week een kind (10 jaar) gaan begraven van een vriend.
Het was op school gevallen en moest een paar dagen in het ziekenhuis blijven voor opservatie, wegens een kleine hoofdwonde.

Het is gestorven aan de ziekenhuisbacterie, de moeder was zeer gelovig.
Maar is nu, na de begravenis van haar tweede kind, niet meer te spreken over God en geloof.
Eerste kind was 2 jaar geleden gestorven aan kanker(6 jaar)

God en geloof zijn voor haar uitvluchten om onkunde en onwetendheid te verklaren en meneer Pastoor heeft hier met blauwe ogen rond gelopen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2007, 09:13   #215
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Misschien wel maar wat de bedoeling van God is bij het zenden van een tsunami blijft me toch een raadsel.
Oud 5 februari 2007, 10:51   #216
ronnydecoster
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Misschien wel maar wat de bedoeling van God is bij het zenden van een tsunami blijft me toch een raadsel.
Dat is niet de schuld van God, want God beproef niemand met kwaad, want zolang de dag van God nog niet gekomen is zullen die problemen blijven voordoen. God beloofd ons een nieuwe aarde natuurlijk geen letterlijk nieuwe planeet maar een paradijs waar de mensen gelukkig zijn en eeuwig leven zullen hebben. Maar ja daar heb je het geloof en hoop voor nodig. Hoop is tevens onontbeerlijk voor geloof; hoop is het fundament en de basis van het geloof (Heb.11:1). Geloof op haar beurt maakt de hoop stralender en sterker. De apostel Paulus haalt, om christenen te versterker, het voortreffelijke voorbeel van Abraham aan . Menselijkerwijs gesproken bestond er voor Abraham en zijn vrouw Sara geen hoop meer dat zij nog kinderen zouden krijgen. Daarom staat er . Ofschoon er geen hoop meer schaan te zijn, had hij toch op grond van hoop geloof, opdat hij de vader van vele natie zou worden, overeenkomstig hetgeen er was gezegd: Zo zal uw zaad zijn. Abraham wist dat zowel zijn lichaam als dat Sara wat het voortbrengen van kinderen betreft reeds de dood nabij was. Maar hij verzwakte niet in het geloof. Waarom niet? Vanwege Gods belofte wankelde hij niet in ongeloof, maar werd krachtig door zijn geloof. --- Ro.4:18-20.

Vervolgens past de apostel Abrahams voorbeeld van geloof en hoop op christenen toe door te concluderen: Laten wij juichen op grond van hoop op de heerlijkheid Gods... en de hoop leidt niet tot teleurstelling, want liefde van God is in ons hart uitgestort door middel van de heilige geest, die ons werd gegeven. --- Ro.5:2-5.
Groet Ronny
ronnydecoster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2007, 17:00   #217
Hertog van Gelre

Standaard

Beste Ronny,

Ik ben blij dat jij HET antwoord hebt.
Veel religieuzen worstelen met die vraag. Ook Kardinaal Simonis gaf onlangs aan dat hij worstelt met die vraag en dat er geen eenduidig antwoord is.
Gelukkig heb jij dat wel. Voor jezelf dan. Want ik hoop, voor de dan betreffende familie, dat je nooit troost hoeft te bieden bij verlies.

Door mensen die dit soort platitudes durven te poneren hebben velen zich afgekeerd van de kerk.
Oud 5 februari 2007, 17:20   #218
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
beste,

Het woord is God?
of God is het woord?
ipv
Het woord is God
of
God is het woord

ik begrijp dat echt niet
Was er een begin?
Heeft God een begin ?

groetjes

Yahya
Als je verder leest in Joh1:
[10] Het Woord was in de wereld, de wereld is door hem ontstaan en toch kende de wereld hem niet. [11] Hij kwam naar wat van hem was, maar wie van hem waren hebben hem niet ontvangen. [12] Wie hem wel ontvingen en in zijn naam geloven, heeft hij het voorrecht gegeven om kinderen van God te worden. [13] Zij zijn niet op natuurlijke wijze geboren, niet uit lichamelijk verlangen of uit de wil van een man, maar uit God.
[14] Het Woord is vlees geworden en heeft bij ons gewoond, vol van goedheid en waarheid, en wij hebben zijn grootheid gezien, de grootheid van de enige Zoon van de Vader.
'Het Woord' is een vertaling van het Griekse 'Logos': In het begin (En archè) was het Woord (logos).
Logos betekent woord, maar ook kennis. Logos komt van het werkwoord legein, wat lezen betekent. Lezen heeft als oorspronkelijke betekenis 'bijeenrapen' (zoals in de uitdrukking 'aren lezen'). Het is dus ordenen, rangschikken.

God maakte dus van Chaos --> Logos, wanorde --> orde
God is dus die logos, een ordenend principe.
Joh1,1: In den beginne was er Logos, die Logos was bij God, en die Logos was God.

Het 'Woord' van God is een ordenend principe, heeft een scheppende betekenis.

Johannes schreef in 1,14: Die 'Logos' (=de Orde Gods) is vlees geworden: en hij heeft onder ons gewoond: nl. Christus.

Laatst gewijzigd door Judokus : 5 februari 2007 om 17:21.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2007, 17:21   #219
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Probeer je dan maar eens in de plaats te zetten van een MOEDER die haar kinderen verlies door een ziekte.

Heb vorige week een kind (10 jaar) gaan begraven van een vriend.
Het was op school gevallen en moest een paar dagen in het ziekenhuis blijven voor opservatie, wegens een kleine hoofdwonde.

Het is gestorven aan de ziekenhuisbacterie, de moeder was zeer gelovig.
Maar is nu, na de begravenis van haar tweede kind, niet meer te spreken over God en geloof.
Eerste kind was 2 jaar geleden gestorven aan kanker(6 jaar)

God en geloof zijn voor haar uitvluchten om onkunde en onwetendheid te verklaren en meneer Pastoor heeft hier met blauwe ogen rond gelopen.
Niet alle mensen reageren in dergelijke gevallen op dezelfde manier. Ik kan zo'n reactie zoals u die hierboven beschrijft best begrijpen. Dat neemt echter niet weg dat er ook moeders zijn die na het plotselinge overlijden van een kind steun en troost vinden in hun geloof.
Oud 5 februari 2007, 18:54   #220
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet alle mensen reageren in dergelijke gevallen op dezelfde manier. Ik kan zo'n reactie zoals u die hierboven beschrijft best begrijpen. Dat neemt echter niet weg dat er ook moeders zijn die na het plotselinge overlijden van een kind steun en troost vinden in hun geloof.
Ik ken een dame, moeder van vier (volwassen) kinderen.

Haar oudste zoon verongelukte 11 jaar terug.

Haar tweede, een dochter verongelukte 4 jaar terug op amper 200 meter van de plek waar haar zoon verongelukte.

Haar derde, een dochter, is ongeneeslijk ziek en ligt op dit ogenblik op sterven.

Haar vierde, een zoon, mag evenmin op een blakende gezondheid rekenen. Gelukkig is hij niet ongeneeslijk zoek.

Die vrouw weigert God de schuld te geven; zij blijft moed en kracht putten uit haar geloof.

Masochisme? Neen!

Haar godsbeeld is er één van een barmhartige God, zo zegt ze me geregeld.

Laatst gewijzigd door ElFlamencoLoco : 5 februari 2007 om 18:59.
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be