![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#461 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
|
|
|
|
|
|
#462 |
|
|
Even ter verduidelijking:
Nederland telt een linkse meederheid als je naast de Pvda, Groenlinks en de Sp ook de Partij voor de dieren, die overwegend links zal stemmen maar zich het liefst alleen met dieren bezig houdt, D66, een tor drie zetels gereduceerde partij die zichzelf het redelijk alternatief vond en zowel liberale als progressieve als sociale standpunten heeft en de Christenunie, die op "etisch gebied" nogal conservatief zijn als links worden geteld, daarnaast zitten de 26 protestzetels die Pim Fortuyn destijds wist te verzamelen voor een groot deel bij de Sp. Er is dus geen linkse meederheid die op veel bruikbare manieren verzilverd kan worden, maar er is ook geen rechtse meerderheid. Dus hoewel ik het erg jammer vind: Nederland is niet zo links als jullie denken. Links en rechts zijn ook eigenlijk een beetje misleidende termen, ik s[plits het liever zo uit, waarbij de meeste partijen ergens tussenin zitten: Communistisch: iedereen is gelijk en krijgt dezelfde welvaart. Progressief links: iedereen is gelijk en krijgt dezelfde kansen. Rechts: iedereen is gelijk en krijgt dezelfde regels. Extreem rechts: iedereen is gelijk, maar sommigen zijn wat gelijker dan anderen. Mezelf reken ik tot de progressief linkse stroming, die prima kan samenwerken met wat liberalere partijen.
|
|
|
|
#463 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Dat is in Vlaanderen niet het geval, welke berekening je ook maakt. |
|
|
|
|
|
|
#464 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Een Stalinist kun je nog progressief nog links noemen. Idem dito met een Nazi.
|
|
|
|
#465 | |
|
|
Citaat:
Wij hebben voor zover ik weet nog nooit een regering zonder conservatieven of rechtsen gehad.
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 7 februari 2007 om 17:19. |
|
|
|
|
|
|
#466 |
|
|
De ChristenUnie zou in Vlaanderen zeker niet links worden genoemd. De medisch-ethische standpunten van de CU vind je in Vlaanderen alleen bij 'extreemrechts'. Om die reden zou ik ze ook in NL niet links, maar eerder centrum willen noemen, net als D66 trouwens en misschien het CDA na deze kabinetsperiode ook wel weer. PvdA, SP en GL zijn duidelijk linkse partijen, VVD, PVV en ook SGP zijn duidelijk rechts. PvdD is ook links maar zit nog in de ontkenningsfase.
|
|
|
|
|
|
#467 | |
|
|
Citaat:
Groen!---> GroenLinks en Partij voor de Dieren SP.A---->SP en PVDA CD&V---> CU en CDA VLD----> VVD en D66 (risky wel, maar toch liberaal juist?) Maar wat bedoel je met ethisch-medische standpunten? Ik denk dat op dat vlak CD&V en Vlaams Belang mekaar nog vinden : homo-adoptie , softdrugs,..... Of is CU extremer dan ik vermoed?
|
|
|
|
#468 | ||
|
|
Citaat:
Alleen van de VLD kun je wel zeggen dat het inderdaad een combinatie van VVD en D66 is, omdat de VLD progressiever is dan de VVD. De SP.A lijkt me daarentegen een kopie van de PvdA waar de SP duidelijk van afwijkt, terwijl op christelijke thema's de CU veel en zelfs het CDA iets principiëler is dan CD&V. Een partij als de CU, de SGP, de SP en de PvdD bestaat gewoon niet in Vlaanderen. De PVV van Wilders lijkt vrij veel op Lijst Dedecker. Een partij als Vlaams Belang bestaat dan weer niet in Nederland. Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#469 | |
|
|
Citaat:
Over het algemeen (dus niet helemaal, op onderdelen wordt er wel afgeweken) kan men het als volgt stellen: CDA / CU (deel) - CD&V VVD - VLD / Vlott / Dedecker PvdA - SP-A SP - PvdA D66 - Spirit / Vivant (?) GroenLinks (Partij voor de Dieren) - Groen (Agalev) PvdV (Wilders) / SGP - Vlaams Belang (Wilders op vreemdelingenstandpunt, SGP op medisch ethisch met een deel van CU) |
|
|
|
|
|
|
#470 | ||
|
|
Citaat:
Alleen van de VLD kun je wel zeggen dat het inderdaad een combinatie van VVD en D66 is, omdat de VLD progressiever is dan de VVD. De SP.A lijkt me daarentegen een kopie van de PvdA waar de SP duidelijk van afwijkt, terwijl op christelijke thema's de CU veel en zelfs het CDA iets principiëler is dan CD&V. Een partij als de CU, de SGP, de SP en de PvdD bestaat gewoon niet in Vlaanderen. De PVV van Wilders lijkt vrij veel op Lijst Dedecker. Een partij als Vlaams Belang bestaat dan weer niet in Nederland. Citaat:
|
|
|
|
#471 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#472 |
|
|
Ja. Een kiesdrempel geeft een verarming van de keuzemogelijkheden.
Is nog een resultaat van paars bij ons. |
|
|
|
|
|
#473 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#474 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#475 | |
|
|
Jep.
Citaat:
Trouwens, ik dacht dat men ook niet zoveel moeite had met koopzondagen. De reden dat eind jaren tachtig toestemming werd gegeven aan gemeenten als Sluis, Hulst, Putte en Baarle-Nassau om als eerste koopzondagen toe te staan, was juist dat dat in België ook regelmatig gebeurde en er daardoor verlies van inkomsten was. |
|
|
|
|
|
|
#476 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Het sociaaleconomische beleid is doorslaggevend om te bepalen of iemand links (verzorgingsstaat, dirigisme) of rechts (persoonlijke verantwoordelijkheid, vrijheid) is.
|
|
|
|
|
|
#477 |
|
|
Ik wel. Ik denk dat het goed is om één dag in de week iedereen rust te gunnen. Vanuit de christelijke traditie van Nederland is dat zondag, maar het had even goed een andere dag kunnen zijn.
|
|
|
|
|
|
#478 |
|
|
|
|