Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 januari 2007, 20:37   #221
Vlaams niet rechts
Vreemdeling

Vlaams niet rechts's schermafbeelding

Standaard

Welkom!

hier zit veel volk ze maar ik denk dat ge wel een paar gelijkgezinden tegen het lijf zult lopen
I
k hoop het; ben jij er zo een?
Wat zou de juiste regeringsvorm zijn volgens jullie; republiek, monarchie (met welke familie dan. Wat voor volkslied,...(ik heb het al in gedachten maar wil graag eerst jullie mening horen.
Vlaams niet rechts is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2007, 20:39   #222
Vlaams niet rechts
Vreemdeling

Standaard

Nog snel een vraagje, hoe kan ik tekst die jullie schrijven opnemen in mijn antwoord met zo'n grijs kadertje rond???
Oud 27 januari 2007, 20:40   #223
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaams niet rechts Bekijk bericht
Welkom!

hier zit veel volk ze maar ik denk dat ge wel een paar gelijkgezinden tegen het lijf zult lopen
I
k hoop het; ben jij er zo een?
Wat zou de juiste regeringsvorm zijn volgens jullie; republiek, monarchie (met welke familie dan. Wat voor volkslied,...(ik heb het al in gedachten maar wil graag eerst jullie mening horen.
Of ik gelijkgezind ben? valt af te wachten hé
Probeer vooral wat bij te leren, al moet ge soms hard zoeken naar draadjes waar er constructieve en leerrijke discussies zijn. Maar dan zijn die soms wel de moeite
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2007, 20:42   #224
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Nog snel een vraagje, hoe kan ik tekst die jullie schrijven opnemen in mijn antwoord met zo'n grijs kadertje rond???
op quote drukken, zoals ik zojuist bij u gedaan heb
Oud 27 januari 2007, 20:45   #225
Vlaams niet rechts
Vreemdeling

Standaard

vind u ook dat er tussen de vlamingen en de nederlanders teveel onderlinge strijd is, zo worden we nooit eensgezind en zeker nooit 1 land maar ik blijf hopen. Bestaat er trouwens een partij die deze gedachte als hoofdpunt hoofdpunt heeft (bv. groot-nederlandse partij ofzo...) en ik zal zeker mijn best doen om bij te leren en nog meer om mijn standpunten te verdedigen!
Oud 27 januari 2007, 20:46   #226
Vlaams niet rechts
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
op quote drukken, zoals ik zojuist bij u gedaan heb
dank u!
Oud 27 januari 2007, 20:46   #227
Ambiorix

Standaard

Citaat:
vind u ook dat er tussen de vlamingen en de nederlanders teveel onderlinge strijd is, zo worden we nooit eensgezind en zeker nooit 1 land maar ik blijf hopen. Bestaat er trouwens een partij die deze gedachte als hoofdpunt hoofdpunt heeft (bv. groot-nederlandse partij ofzo...) en ik zal zeker mijn best doen om bij te leren en nog meer om mijn standpunten te verdedigen!
neen ik ben vooreerst Vlaming. En ik zeg van mezelf dat ik daar best trots op ben maar ik zou nooit collaboreren met een monarchistische instelling zoals de Oranje's.
Oud 27 januari 2007, 20:53   #228
Vlaams niet rechts
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
en geloof me, er is geen enkele Vlaming die het ziet zitten om van het Belgische koningshuis over te schakelen op het Nederlandse.
Ik anders wel, beatrix spreekt teminste nederlands en is nederlands van nature. Die van ons zijn meer Waal dan Belg; moesten ze meer Vlaming zijn dan Belg gaf ik u volledig gelijk ,maar nu niet hoor.
moeten een zijn; zijn eigenlijk gelijken
totaal verschillend hoe eerder weg hoe liever
Oud 27 januari 2007, 20:58   #229
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoi, als je je weg nog moet zoeken (want over zowat alles vind je hier wel een topic) stel ik voor dat je kijkt naar :

http://forum.politics.be/index.php
een overzichtspagina

http://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17
de aparte rubriek waar alles besproken wordt dat met Vlaanderen versus Franstaligen enz... besproken wordt

http://forum.politics.be/showthread.php?t=75410
over de recente twist met Nederland over dat vignet

http://forum.politics.be/showthread.php?t=72588&page=4
Een tijd geleden heeft Dimitri (iemand die heel veel weet over onze politiek, een Nederland trouwens!) in deze topic een redelijk uitgebreid voorstel voor Groot-Nederland gedaan.

Oud 27 januari 2007, 20:59   #230
Vlaams niet rechts
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
neen ik ben vooreerst Vlaming. En ik zeg van mezelf dat ik daar best trots op ben maar ik zou nooit collaboreren met een monarchistische instelling zoals de Oranje's.
Ik ben er ook trots op een vlaming te zijn en ben daar uitgesproken trots op; ik voel mij als jan breydel, bereid om te sterven als daarmee vlaanderen eindelijk weer vlaams wordt. Maar ik blijf er wel bij dat een samenwerking met Nederland het vlaams niet slecht zal doen. En monarchie vind ik prima, zo blijft de eensgezindheid bewaart en wordt er niet gevochten om een president die nooit dezelfde macht zal hebben dit is wat mij juist zo aantrekt bij een monarchie. Maar dan iemand met een sterke persoonlijkheid zoals Robrecht van Bethune (De leeuw van Vlaanderen) of Gwyde (graaf van Vlaanderen tijdens de guldensporenslag) of Willem van Oranje
Oud 27 januari 2007, 21:01   #231
Vlaams niet rechts
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Hoi, als je je weg nog moet zoeken (want over zowat alles vind je hier wel een topic) stel ik voor dat je kijkt naar :

http://forum.politics.be/index.php
een overzichtspagina

http://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17
de aparte rubriek waar alles besproken wordt dat met Vlaanderen versus Franstaligen enz... besproken wordt

http://forum.politics.be/showthread.php?t=75410
over de recente twist met Nederland over dat vignet

http://forum.politics.be/showthread.php?t=72588&page=4
Een tijd geleden heeft Dimitri (iemand die heel veel weet over onze politiek, een Nederland trouwens!) in deze topic een redelijk uitgebreid voorstel voor Groot-Nederland gedaan.
Dank u, vriendelijk alle hulp is welkom; zolang hij maar in het nederlands gegeven wordt
Oud 27 januari 2007, 21:24   #232
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Hoezo meteen "Groot Nederland"?

We kunnen toch ook in zelfstandigheid goede buren blijven?

Ik denk toch dat eenmaal vrijgemaakte Vlamingen wel op zichzelf kunnen passen en mocht er op de iets langere termijn een voor beide partijen winstgevende "firma-relatie" zich door-ontwikkelen, wel, dan des te aardiger.
Inderdaad, maar er over praten en gegrond over nadenken over wat eventueel zou kunnen en welke evolutie ons te wachten staat, dat mag wel. Misschien is het iets dat onze Nederlandse en Vlaamse politici moeten doen.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2007, 12:13   #233
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door globalisator Bekijk bericht
Misschien ook aardig om weten is dat de voertaal binnen het Nederlandse koningshuis lange tijd/nog steeds (?) het ... Frans was/is.
Zoals bij elke familie met blauw bloed in Europa, wat is het probleem?
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2007, 14:21   #234
evilbu

Standaard

[quote=Dimitri;2369728]Als een verplichte kennis van het Nederlands echt een bezwaar is, worden ze maar een onafhankelijke stadstaat, ook goed.

Citaat:
Er zullen er misschien wel zijn die daar een principieel standpunt over hebben, maar ik denk dat de meeste Friezen daar niet mee zitten. Nagenoeg alle Friestaligen zijn tweetalig, dus het Nederlands is voor hen geen probleem.
Als ik als simpele Vlaming naar Friesland zou gaan, en ergens op restaurant iets bestel of zo...wat is dan de etiquette? Fries proberen, direct in het Nederlands, eerst vragen of ze Nederlands begrijpen of dan toch maar Engels...? Kwestie van niet in dezelfde arrogantie te vervallen als onze zuiderburen.

Citaat:
Daar moet elk Land ook maar zelf over beslissen. In Nederland bestaat er in ieder geval geen systeem van erkenning van godsdiensten, zoals in België. Gelovigen moeten dus zelf hun kerk financieren, de staat doet dat niet. Ik vind dat zelf onoverkomelijk vanwege de scheiding tussen kerk en staat, maar misschien denkt men daar in Vlaanderen wel anders over.
Ik ben een atheïstische Vlaming (wel katholiek opgevoed ), ik zou het heel fijn vinden moest dat systeem bij jullie ook naar hier overwaaien.

Off-topic (als u mij toestaat), ik ken een katholieke Nederlandse en als die ons hoort jammeren over die oervervelende betuttelende twee jaar durende voorbereiding op plechtige communie/heilig vormsel (als je 11/12 bent), dan is die verbaasd. Zij noemde dat "leuk"... en wij waren verbaasd , het was vrij duidelijk dat dat ook gewoon niet de bedoeling bij ons had om "leuk" te zijn. Een beetje een andere aanpak?

In NL draagt alleen het staatshoofd zijn religieuze overtuiging uit, d.w.z. in algemene bewoordingen (dat hij religieus IS, niet zijn voorkeur voor een bepaalde kerk!). Elke Nederlandse wet begint met "Wij Beatrix, bij de gratie Gods, koningin der Nederlanden, prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.", koninklijke boodschappen aan de Kamers bij wetten worden afgesloten met de tekst "en hiermede bevelen wij u in Godes heilige bescherming", op de Nederlandse 2-euromunten staat het randschrift "God zij met ons" (wat vroeger ook op de guldens stond) en de jaarlijkse Troonrede op Prinsjesdag wordt afgesloten met de bede. Tot en met 1993 was de laatste zin van de Troonrede: "Van harte wens ik u toe dat Gods zegen op uw werk rust". Onder paars (1994-2001) werd het woord God weggelaten en was de laatste zin: "Van harte spreek ik de wens uit dat U Uw verantwoordelijke taken met toewijding en grote inzet zult vervullen, in het vertrouwen dat velen met mij U wijsheid toewensen en om zegen voor U bidden." Het CDA heeft ervoor gezorgd dat God weer is teruggekeerd in de Troonrede, want sinds 2003 is de laatste zin:
"[Op u, leden van de Staten-Generaal, rust een belangrijke taak.] U mag zich daarbij gesteund weten door het besef dat velen u wijsheid toewensen en met mij om kracht en Gods zegen voor u bidden." Dit is trouwens 'gene zever': in protestantse kringen is het heel gebruikelijk om in het gebed stil te staan bij de overheid en te bidden om kracht en wijsheid voor de partij, de regering, het parlement, de provincie of de gemeente.

In de politiek zelf komt de religieuze overtuiging alleen tot uiting bij de installatie van een volksvertegenwoordiger, bestuurder of ambtenaar. Deze mag kiezen voor de (godsdienstige) eed of de (seculiere) verklaring en belofte. De eed luidt "Zo waarlijk helpe mij God Almachtig!" (of in het Fries: "Sa wier helpe my God Almachtich!), waarbij het gebruikelijk is de rechter wijs- en middelvinger op te steken. De verklaring en belofte luidt "Dat verklaar en beloof ik!" (of in het Fries: "Dat ferklearje en ûnthjit ik!"), waarbij het gebruikelijk is de handen gestrekt naar beneden voor het lichaam te vouwen. Van de nieuwe Tweede Kamerleden legden 74 de eed en 76 de verklaring en belofte af. Er waren dus ook heel wat eedafleggers binnen de niet-christelijke fracties, zoals Wouter Bos (PvdA), Mark Rutte (VVD), Harry van Bommel (SP) en bijna alle moslims (op Sadet Karabulut van de SP na, die de verklaring en belofte aflegde).

Citaat:
Ik bedoelde samenwerking in het algemeen meer met Wallonië. Hoewel, de VRT en de RTBF zitten wel nog steeds in hetzelfde gebouw, niet?
Nog altijd, maar dat neemt niet weg dat ze totaal anders zijn. De VRT maakt zelfs reportages over hoe slecht het gaat met hun collega's.
Deze toren delen ze :

Citaat:
Iemand die de Nederlandse nationaliteit wil verwerven, moet uiteraard Nederlands kunnen spreken. Stel je voor: de Rijksoverheid werkt uitsluitend in het Nederlands, maar een Nederlander zou dat niet kunnen begrijpen. Dat kan natuurlijk niet.
Is dat eigenlijk een van de verschillen tussen een regionaal erkende taal en een officiële taal.

Ik vraag me af of een Duitser die enkel Duits spreekt de Belgische nationaliteit kan verwerven nu.

Kleine vraag : ik neem aan dat het ook niet verboden is dat Vlamingen in Nederland (en omgekeerd) hun eigen partijen oprichten in het andere landsdeel? Bijvoorbeeld een VLD lijst ergens in Zeeuws-Vlaanderen?
Of denk je dat partijen gaan fusioneren in dat geval?

In elk geval zou dat een teken zijn volgens mij dat het project aan mislopen is, omdat men niet echt trouw is aan de staat.
Oud 9 februari 2007, 15:01   #235
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kleine vraag : ik neem aan dat het ook niet verboden is dat Vlamingen in Nederland (en omgekeerd) hun eigen partijen oprichten in het andere landsdeel? Bijvoorbeeld een VLD lijst ergens in Zeeuws-Vlaanderen?
Of denk je dat partijen gaan fusioneren in dat geval?

In elk geval zou dat een teken zijn volgens mij dat het project aan mislopen is, omdat men niet echt trouw is aan de staat.
Ik denk dat als ik hier een partij op zou richten met de naam VLD (evt afdeling Nederland) en de VLD daar geen bezwaar tegen heeft dat het mag.
Oud 9 februari 2007, 15:04   #236
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Ik denk dat als ik hier een partij op zou richten met de naam VLD (evt afdeling Nederland) en de VLD daar geen bezwaar tegen heeft dat het mag.
Wilders heeft ook de naam PVV genomen, terwijl vroeger de VLD zo heette.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2007, 15:14   #237
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Wilders heeft ook de naam PVV genomen, terwijl vroeger de VLD zo heette.
Pikant detail: Het was ook een voorloper van de VVD.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2007, 15:26   #238
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Als ik als simpele Vlaming naar Friesland zou gaan, en ergens op restaurant iets bestel of zo...wat is dan de etiquette? Fries proberen, direct in het Nederlands, eerst vragen of ze Nederlands begrijpen of dan toch maar Engels...? Kwestie van niet in dezelfde arrogantie te vervallen als onze zuiderburen.
Als vlaming, of nederlander, die een bezoeker is van Friesland, kun je gewoon nederlands gebruiken. Friesland is namelijk officieel tweetalig. Niemand kijkt je vreemd aan of zal je onbeleefd vinden. Je hoeft ook niet te vragen of ze nederlands begrijpen want dat doen ze. Die vraag zou nu juist weleens verkeerd kunnen vallen.

Als je in Friesland gaat wonen wordt het op prijs gesteld als je in ieder geval fries kunt verstaan en zeer op prijs gesteld als je het spreekt. Maar niet overal, sommige friezen geven zelf de voorkeur aan nederlands.

Voor de goede orde: Er is nooit een 'Belgische taalstrijd' geweest. Het fries heeft wel een tijdje in de verdrukking gezeten maar al sinds jaar en dag is het juist de landelijke overheid die de friese taal beschermt. Afgezien van een enkel incidentje kennen we een harmonieus taalmodel. Het is een kwestie van respect.

Natuurlijk maak je wel 'de blits' als je een paar woorden fries spreekt, zeker als vlaming.
Oud 9 februari 2007, 15:30   #239
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht

Als je in Friesland gaat wonen wordt het op prijs gesteld als je in ieder geval fries kunt verstaan en zeer op prijs gesteld als je het spreekt. Maar niet overal, sommige friezen geven zelf de voorkeur aan nederlands.
Is er een regelend orgaan? Ik bedoel, een officiële spelling en woordenboeken en grammatica en zo?
Ik zou het zeker doen moest ik daar wonen, ik vind het fascinerend dat zo een klein taaltje als Fries een brug vormt tussen Nederlands en Engels (tschizz=kaas )

Citaat:
Natuurlijk maak je wel 'de blits' als je een paar woorden fries spreekt, zeker als vlaming.
Wel, in geschreven vorm versta ik er redelijk veel van, maar gesproken is iets moeilijker.
Oud 9 februari 2007, 15:39   #240
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Is er een regelend orgaan? Ik bedoel, een officiële spelling en woordenboeken en grammatica en zo?
Ik zou het zeker doen moest ik daar wonen, ik vind het fascinerend dat zo een klein taaltje als Fries een brug vormt tussen Nederlands en Engels (tschizz=kaas )
Wel, in geschreven vorm versta ik er redelijk veel van, maar gesproken is iets moeilijker.
Ja, het is een officiele taal. Het wordt ook onderwezen op school.
Als bestuurders er gaan wonen leren ze de taal ook. Een zeer bekende is de gewezen CvdK Hans Wiegel; geboren amsterdammer.

Fries is inderdaad een boeiende taal, al klinkt het wat hard en knauwerig in tegenstelling tot de dialecten onder de rivieren die zachter en zangeriger zijn.
Het zit soms dicht tegen het nederlands aan. Soms té dicht.
Een standaard flauw grapje is het gebruik van de ontkenningvorm

Als je moet parkeren en een fries roept tegen je 'het kén nét' denk dan niet dat het goed gaat want dan loop je flinke schade op.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be