Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 februari 2007, 10:56   #21
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als dat het enige is wat u onthoudt van Jezus' onderricht, dan moet u dringend het evangelie opnieuw lezen. Jezus' boodschap is veel meer dan dat, veel rijker, veel dieper.

.
Maar het was wel een essentieel kernpunt van de leer van Jezus.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 11:00   #22
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Blijkbaar kunt u niet alleen toegeven als u fout zit, u blinkt schijnbaar ook niet onmiddellijk uit in begrijpend lezen. "Ondanks de fouten..." stond er. D.i. ik zal de eerste zijn te erkennen dat de geestelijkheid, net als trouwens de gelovigen (maar even goed ongelovigen en andersgelovigen), veel fouten hebben gemaakt. Ondanks al die fouten hebben de pausen en de andere geestelijkheid het opgenomen voor de zwakken, de verdrukten, de kleinen, de onmachtigen.

Trouwens, ik ben wel beter geïnformeer dan u zou denken. In mijn huisbibliotheek zitten er toch meerdere "geschiedenissen van het pausdom" van niet-katholieke schrijvers. Zelfs de uitmuntende "Kriminalgeschichte des Christentums" heb ik hier staan en al meerdere malen grondig doorgenomen.
Dan zou ik het toch nog maar eens doornemen en voor alle zekerheid ook een degelijk historisch boek kopen over de pausen.
Oud 15 februari 2007, 11:10   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dan zou ik het toch nog maar eens doornemen en voor alle zekerheid ook een degelijk historisch boek kopen over de pausen.
Boeken als die van Matthieu-Rosay en Heirman steken hier in de huisbieb. Feit is dat door uw reactie te kennen geeft dat u eigenlijk niets ervan begrijpt, niets van mijn opmerkingen, stellingen of wat verstaan wordt onder de "heiligheid van de Kerk".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 11:12   #24
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Boeken als die van Matthieu-Rosay en Heirman steken hier in de huisbieb. Feit is dat door uw reactie te kennen geeft dat u eigenlijk niets ervan begrijpt, niets van mijn opmerkingen, stellingen of wat verstaan wordt onder de "heiligheid van de Kerk".
De 'heiligheid' van de kerk??? Dat meent u niet.
Oud 15 februari 2007, 11:12   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar het was wel een essentieel kernpunt van de leer van Jezus.
U heeft duidelijk niets maar ook niets van Jezus' onderricht begrepen, en zeker niet over de belangrijke woorden die Jezus uitsprak in de aanloop naar zijn lijden, dood en verrijzenis.

Het wezenlijke van Jezus' onderricht is dat Hij Gods heil brengt, dat we enkel door Hem tot de Vader komen en dat we in Zijn heiligheid in geest en waarheid moeten herboren worden. Dat is het wezenlijke van waaruit al de rest dan vloeit (dus ook de praktische zaken als het opnemen voor zwakken - dus ook het ongeboren leven tussen haakjes -, minderen, onmachtigen...).
Oud 15 februari 2007, 11:13   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De 'heiligheid' van de kerk??? Dat meent u niet.
Ziet u wel dat u niet weet waarover u spreekt en bijgevolg tot totaal verkeerde conclusies komt.
Oud 15 februari 2007, 11:22   #27
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ziet u wel dat u niet weet waarover u spreekt en bijgevolg tot totaal verkeerde conclusies komt.
Als men de geschiedenis van uw kerk nagaat (en ik heb het niet alleen over de 'inquisitie', ik heb over de christelijke weeshuizen, de huizen 'voor de gevallen vrouw', de behandeling van de vrouw door de kerk, de hevige discriminatie van de kerk tegenover, homofielen, hoe de kerk meegewerkt heeft aan de slavernij, over hoe de kerk zich altijd tegen de democratie heeft gekeerd in de geschiedenis, over 'het op de index plaatsen van de boeken' over haar afkeer tegenover sexualiteit', het broodroven van mensen die geen katholieken waren, over kindermisbruik in de loop der eeuwen, en zo kan ik bladzijden vulllen.

Er is geen enkel assiociatief verband tussen 'heilig' en 'kerk'.

Dat de 'kerk' 'heilig' is, is historisch een contradictio in terminis.

Laatst gewijzigd door system : 15 februari 2007 om 11:41.
Oud 15 februari 2007, 11:59   #28
system
Banneling

Standaard

.

Laatst gewijzigd door system : 15 februari 2007 om 12:05.
Oud 15 februari 2007, 13:48   #29
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
daarom dat je eerst heel de tekst nog eens quote zeker?
Dat is gemakkelijker.
Oud 15 februari 2007, 16:03   #30
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als men de geschiedenis van uw kerk nagaat (en ik heb het niet alleen over de 'inquisitie', ik heb over de christelijke weeshuizen, de huizen 'voor de gevallen vrouw', de behandeling van de vrouw door de kerk, de hevige discriminatie van de kerk tegenover, homofielen, hoe de kerk meegewerkt heeft aan de slavernij, over hoe de kerk zich altijd tegen de democratie heeft gekeerd in de geschiedenis, over 'het op de index plaatsen van de boeken' over haar afkeer tegenover sexualiteit', het broodroven van mensen die geen katholieken waren, over kindermisbruik in de loop der eeuwen, en zo kan ik bladzijden vulllen.

Er is geen enkel assiociatief verband tussen 'heilig' en 'kerk'.

Dat de 'kerk' 'heilig' is, is historisch een contradictio in terminis.
U heeft duidelijk niet begrepen wat "heiligheid" inhoudt en wat de leer van Jezus, dus de Kerk is.

Christelijke weeshuizen? Dat ene geval in Ierland smeert u blijkbaar uit over heel de Kerk. Duidelijk een geval van vooringenomenheid.

Inquisitie? De inquisitie die zo wreed was, was niet de pauselijke of bisschoppelijke, maar die van de wereldlijke heersers. De Spaanse inquisitie was een koninkijke inquisitie die rechtstreeks onder de koning van Spanje viel. De plaatselijke bisschoppen noch de paus had er iets over te zeggen.

De vrouw heeft altijd die plaats in de Kerk mogen innemen die haar toekwam. Jezus heeft geen vrouwen tot Zijn apostelen aangeduid; bijgevolg doet de Kerk dat ook niet. Voor het overige heeft de Kerk de vrouw hooggehouden, in het bijzonder door het voorbeeld van Maria, de Moeder Gods, die hoogelijk vereerd wordt.

De Kerk discrimineert geen homofielen, maar kan homoseksualiteit nu eenmaal niet goedkeuren. In OT als NT wordt homoseksualiteit ten strengste afgekeurd. In het verlengde daarvan heeft de Kerk deze zonde altijd bestempeld zoals het hoort: tegen God, tegen Zijn geboden.

Meewerken aan de slavernij? Dat klopt ook niet. Ongetwijfeld hebben bepaalde geestelijken getracht een aanvaardbare reden te vinden, maar tegelijkertijd stonden er andere geestelijken op die dat niet goedkeurden. Onze Pieter van Gent is er een van geweest.

De Kerk heeft ook geen afkeer van seks(ualiteit). Zij acht het een dermate hoge waarde dat men er voorzichtig dient mee om te gaan en niet als iets trivaals moet bestempelen. Daarom, ook overeenkomstig Gods geboden, hoort het intieme leven binnen het huwelijk gebeuren.

De index was een kerkelijk instrument om de orthodoxie te bewaren. Meer was het niet.

Kindermisbruik in de loop der tijden? Nu slaat u toch wel door, hoor!

Enzovoort.

Mij wordt nog eens duidelijk - net als in de discussie over Hiëronymus' vertalingen - dat u zwemt in vooroordelen.
Oud 15 februari 2007, 16:30   #31
system
Banneling

Standaard

[quote=Jan van den Berghe;2437494]

Citaat:
De index was een kerkelijk instrument om de orthodoxie te bewaren. Meer was het niet.
En daarom moest 'Pallieter' van Felix Timmermans ook op de index zeker?

Citaat:
Kindermisbruik in de loop der tijden? Nu slaat u toch wel door, hoor!
Wat de vrouwen betreft: ik denk dat uw kerkvaders heel duidelijk zijn geweest.

Homofielen werden (en in sommige landen nog steeds: het katholieke Polen) gediscrimineerd door de kerk! U wilt er alweer een draai aan geven.

U denkt toch niet dat het kindermisbruik door priesters van eind jaren negentig alleenstaande gevallen zijn? Dit zijn alleen de gevallen die in onze tijd uitgekomen zijn, niettenstaande uw kerk al deze zaken in de doofpot probeerde te stoppen. U moet niet vragen hoe het in het verleden was.

Enfin, het is heel simpel. En ik ga daar niet veel woorden meer aan verspillen.

Toen in Europa op een bepaalde ogenblik de avonden morgenrood oplichtten door de vele vele duizende brandstapels en men (als de wind wat goed zat) het verbrand mensenvlees mijlenver kon ruiken (van de onschuldigen), dan was het uw kerk die ze aangestoken heeft. En als uw paus ze niet kon doven, dan maakt dit alleen het geheel nog maar erger.

Neen, er is niet veel heiligs aan uw kerk.

Mijn beste man, het wordt tijd dat zich u eens ernstig bezindt over uw 'heilige' kerk.

Het ga u goed.

Laatst gewijzigd door system : 15 februari 2007 om 16:58.
Oud 15 februari 2007, 16:40   #32
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of de paus de antichrist is durf ik niet te beweren. Dat hij ver verwijderd staat van de leringen van Jezus daar ben ik van overtuigd.
de boodschap van Jezus en de evangelies is dan ook in de eerste plaats genade
Oud 15 februari 2007, 16:49   #33
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Apocalyps Bekijk bericht
Ik ben al bezet....
Vandaar zijn frustratie, natuurlijk...
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 17:31   #34
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

De anti christ met zijn sukkelaars.
Oud 15 februari 2007, 19:23   #35
puud
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Inquisitie? De inquisitie die zo wreed was, was niet de pauselijke of bisschoppelijke, maar die van de wereldlijke heersers.
Leugenaar (en ik wik mijn woorden)
Citaat:
De Spaanse inquisitie was een koninkijke inquisitie die rechtstreeks onder de koning van Spanje viel. De plaatselijke bisschoppen noch de paus had er iets over te zeggen.
Eerste zin is juist.
Echter alle inquisiteurs waren geestelijken - zonder uitzondering
Citaat:
De vrouw heeft altijd die plaats in de Kerk mogen innemen die haar toekwam. Jezus heeft geen vrouwen tot Zijn apostelen aangeduid; bijgevolg doet de Kerk dat ook niet. Voor het overige heeft de Kerk de vrouw hooggehouden, in het bijzonder door het voorbeeld van Maria, de Moeder Gods, die hoogelijk vereerd wordt.
Gij die dweept met uw kerkvaders moet toch weten wat sommigen over vrouwen dachten en schreven.

Citaat:
Meewerken aan de slavernij? Dat klopt ook niet. Ongetwijfeld hebben bepaalde geestelijken getracht een aanvaardbare reden te vinden, maar tegelijkertijd stonden er andere geestelijken op die dat niet goedkeurden. Onze Pieter van Gent is er een van geweest.
Meerdere gezagsdragers vonden slavernij niet verkeerd en hebben dan ook de slavernij niet veroordeeld
Citaat:
De Kerk heeft ook geen afkeer van seks(ualiteit). Zij acht het een dermate hoge waarde dat men er voorzichtig dient mee om te gaan en niet als iets trivaals moet bestempelen. Daarom, ook overeenkomstig Gods geboden, hoort het intieme leven binnen het huwelijk gebeuren.
Zelfde opmerking over de kerkvaders.

Citaat:
Waarom is de index dan afgeschaft? Moet de orthodoxie niet meer bewaard worden?
Een rechtstreeks gevolg van de index was de massale boekverbrandingen van "slechte" boeken. Dus dat keurt gij goed?
Oud 15 februari 2007, 19:24   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Homofielen werden (en in sommige landen nog steeds: het katholieke Polen) gediscrimineerd door de kerk! U wilt er alweer een draai aan geven.
Mag ik u dan eens vragen wat de Kerk daar CONCREET doet? Bij mijn weten is Polen niet gelijk aan de RKK.
Oud 15 februari 2007, 19:26   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door puud Bekijk bericht
Leugenaar (en ik wik mijn woorden)
Toch niet, beste vriend. Ik raad u aan het boek "L'Inquisition" van Ernest Hello eens te lezen. Daar wordt een heel mooi overzicht gegeven van de bisschoppelijke, pauselijke en koninklijke inquisitie.
Oud 15 februari 2007, 19:32   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eerste zin is juist.
Echter alle inquisiteurs waren geestelijken - zonder uitzondering
Klopt niet, bij de koninklijke inquisitie waren er ook leken die een bepalende rol speelden. Bijvoorbeeld onder Ferdinand en Isabella werden de leden van de inquisitie uitsluitend en zonder enige mogelijkheid van beroep door de Kerk door de landvoogd(es) aangeduid en benoemd. Toen die inquisitie het wat al te bont maakte en de paus die door zijn legaten vernam, stuurde paus Sixtus IV een schrijven waarin hij zijn afkeuring en verontwaarding uitte.

Natuurlijk was het zo dat slechts geestelijken verantwoordelijk waren om na te gaan of de beklaagde al dan niet rechtgelovig was. De strafmaat werd bij de koninklijke inquisitie niet zelden uitgesproken door een leek.

De zaak is dus wat genuanceerder dan u hier zomaar in een enkel zinnetje meent te kunnen weergeven.
Oud 15 februari 2007, 19:34   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gij die dweept met uw kerkvaders moet toch weten wat sommigen over vrouwen dachten en schreven.
Dat weet ik en heb trouwens al eerder aangebracht (nadien heb ik de desbetreffend bericht nog eens gepost). In ieder geval, zoals ik eveneens al opmerkte, is de mening van een of enkele kerkvaders niet bepalend voor de leer van de Kerk.
Oud 15 februari 2007, 19:36   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Meerdere gezagsdragers vonden slavernij niet verkeerd en hebben dan ook de slavernij niet veroordeeld
De machthebbers is een zaak, de Kerk een andere. Lees maar even goed volgende bladzijde:

http://medicolegal.tripod.com/catholicsvslavery.htm
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be