Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 februari 2007, 00:31   #41
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Catalyst Bekijk bericht
Allez Tantist, de stemmenkampioen is een internetpoll... Jaar na jaar tonen alle peilingen, inclusief die van "Doorbraak" aan dat er géén meerderheid is voor separatisme.
Gefeliciteerd.

Citaat:
Ik vind het trouwens wat raar dat je enerzijds de scheiding van 1830 betreurt en anderzijds nog meer wil splitsen. Maar nu ga je vast zo'n verhaal vertellen dat "de Walen" niet bij "de Nederlanders" (en Luxemburgers) willen horen.
Tantist wil niet splitsen maar herenigen.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 00:45   #42
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
België zal verder blijven bestaan. Zowel de VLD als de CD&V wijzen separatisme voor 2007 volledig af. Sinds usurpator Albert I zijn de sossen ook duidelijk geïncorporeerd in het Belgische systeem.

Waar maken de belgicisten zich dus eigenlijk druk over?
Niet te vroeg victorie kraaien ... eens de situatie van de BH van V voor alle Vlamingen duidelijk wordt wat vandaag spijtig genoeg niet het geval zou het één en ander wel eens kunnen keren.

U weet toch dat de politieke partijen hun houding snel aanpassen indien dat stemmengewin oplevert.

Laatst gewijzigd door Gun : 15 februari 2007 om 00:45.
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 08:38   #43
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Allez Tantist, de stemmenkampioen is een internetpoll... Jaar na jaar tonen alle peilingen, inclusief die van "Doorbraak" aan dat er géén meerderheid is voor separatisme.
Dat die "internetpoll" toevallig het beste de verkiezingsresultaten voorspelde, is niet meer dan een vervelend detail voor u, nietwaar...?

Citaat:
Ik vind het trouwens wat raar dat je enerzijds de scheiding van 1830 betreurt en anderzijds nog meer wil splitsen.
Dat lijkt me nochtans vrij logisch. Het grote probleem van België is dat het de Vlamingen tegen de Walen uitspeelt, dat beiden elkaar tegenwerken. Dan kies ik liever voor een onafhankelijk Vlaanderen als een Beneluxfederatie te veraf lijkt. Bovendien verhindert het bestaan van België elke toenadering van de Nederlanden. Ga maar na: elke poging tot een goede verstandhouding wordt verhinderd door België en dan vooral zijn Franstalige kant. Daarom is de huidige Benelux zo'n kwakkelend geval. Daarom kan hereniging beter gebeuren vanuit de losse entiteiten dan vanuit een gedrocht als België: je haalt de slecht passende stukken uit elkaar, herschikt ze en dan maak je de puzzel compleet.

Want wat er nu gebeurt is dat de twee groepen die minder bij elkaar horen, samen gepropt zitten in één staat, terwijl de groepen die het meest bij elkaar horen, de Vlamingen en de Nederlanders, kunstmatig gescheiden zijn. Daarom moet je in een situatie komen waarbij VL en NL zeker kunnen herenigen en dat scenario heet separatisme. Achteraf kunnen Wallonië en eventueel Luxemburg ook aansluiten als ze dat wensen. Binnen de Belgische context zal dat echter nooit gebeuren.

Capisce?
Oud 15 februari 2007, 08:38   #44
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun Bekijk bericht
Niet te vroeg victorie kraaien ... eens de situatie van de BH van V voor alle Vlamingen duidelijk wordt wat vandaag spijtig genoeg niet het geval zou het één en ander wel eens kunnen keren.

U weet toch dat de politieke partijen hun houding snel aanpassen indien dat stemmengewin oplevert.
Vlamingen zijn dom.
Oud 15 februari 2007, 08:39   #45
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
cfr boven. Het is iets genuanceerder dan of splitsen of herenigen.
Oud 15 februari 2007, 10:27   #46
Catalyst
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat die "internetpoll" toevallig het beste de verkiezingsresultaten voorspelde, is niet meer dan een vervelend detail voor u, nietwaar...?
De stemmenkampioen voorspelde dat CD&V/N-VA en VB samen 60% van de stemmen zouden halen, wat niet gebeurde. Maar ook indien de Stemmenkampioen een verkiezing correct zou voorspeld hebben, dan onderschrijft dit nog niet de wetenschappelijkheid ervan, daarvoor moeten er duurzame, correcte voorspellingen zijn. De methodiek sluit trouwens hét belangrijkste element bij een peiling (toeval) volledig uit.

Citaat:
Dat lijkt me nochtans vrij logisch. Het grote probleem van België is dat het de Vlamingen tegen de Walen uitspeelt, dat beiden elkaar tegenwerken.
Kan u dit even nader toelichten?

Citaat:
Dan kies ik liever voor een onafhankelijk Vlaanderen als een Beneluxfederatie te veraf lijkt. Bovendien verhindert het bestaan van België elke toenadering van de Nederlanden. Ga maar na: elke poging tot een goede verstandhouding wordt verhinderd door België en dan vooral zijn Franstalige kant. Daarom is de huidige Benelux zo'n kwakkelend geval.
De huidige Benelux is nochtans één v.d. motors achter de Europese eenheidsmarkt. Het is eerder door de groei en uitbouw van de EU dat velen (ik niet) de Benelux als overbodig beschouwen.

Citaat:
Daarom kan hereniging beter gebeuren vanuit de losse entiteiten dan vanuit een gedrocht als België: je haalt de slecht passende stukken uit elkaar, herschikt ze en dan maak je de puzzel compleet..
Uw scenario, met name een hereniging van Vlaanderen en Nederland zou weleens het omgekeerde kunnen bereiken van wat u beoogt: een tweede 1830, maar dan tussen Vlaanderen en Nederland. Trouwens, als je een hereniging vanuit de losse entiteiten nastreeft, zou je evengoed kunnen pleiten voor een herstel van Brabant (=de Belgische Brabanden), de beide Limburgen... in kleine staten.

Citaat:
Want wat er nu gebeurt is dat de twee groepen die minder bij elkaar horen, samen gepropt zitten in één staat, terwijl de groepen die het meest bij elkaar horen, de Vlamingen en de Nederlanders, kunstmatig gescheiden zijn. Daarom moet je in een situatie komen waarbij VL en NL zeker kunnen herenigen en dat scenario heet separatisme. Achteraf kunnen Wallonië en eventueel Luxemburg ook aansluiten als ze dat wensen. Binnen de Belgische context zal dat echter nooit gebeuren.

Capisce?
Het beeld van een Leeuw zonder poten duikt spontaan op...
Catalyst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 10:31   #47
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
cfr boven. Het is iets genuanceerder dan of splitsen of herenigen.
Aangezien uw doel herenigen, en het middel splitsen, is neem ik er niets van terug. Daar zit al nuance genoeg in.

Als u bedoelt dat ook Heel-Nederlanders praktisch gezien waarschijnlijk eerst Groot-Nederlanders moeten worden val ik u hierin bij. Maar dat was ongetwijfeld al bekend.
Oud 15 februari 2007, 11:09   #48
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Aangezien uw doel herenigen, en het middel splitsen, is neem ik er niets van terug. Daar zit al nuance genoeg in.

Als u bedoelt dat ook Heel-Nederlanders praktisch gezien waarschijnlijk eerst Groot-Nederlanders moeten worden val ik u hierin bij. Maar dat was ongetwijfeld al bekend.
Ik heb dat niet. Ik pleit in de eerste plaats voor een Heel-Nederland, maar ben ook content met een Groot-Nederland, mocht Heel-Nederland niet lukken. Iemand trouwens al een idee voor de naam van de nieuw te smeden staat?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 11:12   #49
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik heb dat niet. Ik pleit in de eerste plaats voor een Heel-Nederland, maar ben ook content met een Groot-Nederland, mocht Heel-Nederland niet lukken. Iemand trouwens al een idee voor de naam van de nieuw te smeden staat?
Confederatie der Lage Landen.
Oud 15 februari 2007, 14:10   #50
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Uw scenario, met name een hereniging van Vlaanderen en Nederland zou weleens het omgekeerde kunnen bereiken van wat u beoogt: een tweede 1830, maar dan tussen Vlaanderen en Nederland.
Waarom?
Citaat:
Waarom?
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 14:30   #51
Tantist

Standaard

Citaat:
De stemmenkampioen voorspelde dat CD&V/N-VA en VB samen 60% van de stemmen zouden halen, wat niet gebeurde. Maar ook indien de Stemmenkampioen een verkiezing correct zou voorspeld hebben, dan onderschrijft dit nog niet de wetenschappelijkheid ervan, daarvoor moeten er duurzame, correcte voorspellingen zijn. De methodiek sluit trouwens hét belangrijkste element bij een peiling (toeval) volledig uit.

Citaat:
De huidige Benelux is nochtans één v.d. motors achter de Europese eenheidsmarkt. Het is eerder door de groei en uitbouw van de EU dat velen (ik niet) de Benelux als overbodig beschouwen.
Kunt u dit even verduidelijken? Want dat lijkt me rubbish...

Citaat:
Uw scenario, met name een hereniging van Vlaanderen en Nederland zou weleens het omgekeerde kunnen bereiken van wat u beoogt: een tweede 1830, maar dan tussen Vlaanderen en Nederland.
Hoezo? Op wat baseert u die toch wel belachelijke idee...

Citaat:
Trouwens, als je een hereniging vanuit de losse entiteiten nastreeft, zou je evengoed kunnen pleiten voor een herstel van Brabant (=de Belgische Brabanden), de beide Limburgen... in kleine staten.
Dat lijkt me een goed idee, maar de snelste weg is via Vlaanderen. Het gaat vanuit die kleine entiteiten of vanuit Vlaanderen. Je zou inderdaad evengoed kunnen pleiten voor die zaken.

Citaat:
Ik zie niks opduiken...
Oud 15 februari 2007, 14:56   #52
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Confederatie der Lage Landen.
Ook al een naam bedacht voor de volksmond? De naam Nederland is ook ontstaan omdat men het zat werd te zeggen: Ik ga naar de Nederlanden. Het klinkt niet.
Oud 15 februari 2007, 14:58   #53
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ook al een naam bedacht voor de volksmond? De naam Nederland is ook ontstaan omdat men het zat werd te zeggen: Ik ga naar de Nederlanden. Het klinkt niet.
Former Yugoslav Republic of Macedonia => Macedonië

Confederatie der Lage Landen => Nederland
Oud 15 februari 2007, 15:21   #54
Luc Bekaert
Gouverneur

Luc Bekaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laagland , misschien ?
Luc Bekaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 15:24   #55
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luc Bekaert Bekijk bericht
Laagland , misschien ?
Ik vind de oplossing van Baarle mooier.
Oud 15 februari 2007, 15:35   #56
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Former Yugoslav Republic of Macedonia => Macedonië

Confederatie der Lage Landen => Nederland
Hier zat ik dus ook over na te denken, maar baseballpolitieker die gruwelt bij dat idee. Het is echter wel een logische keus, daar ben ik het mee eens.
Oud 15 februari 2007, 17:35   #57
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gefeliciteerd.

Als u echt wil herenigen, wordt dan een goede Belg en een goede Europeaan.

U wil echter vooral België splitsen.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 17:40   #58
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Als u echt wil herenigen, wordt dan een goede Belg
Foutje, dan bevestigt hij alleen het splitsgedoe (en wel één van de catastrofaalste uit onze geschiedenis).
Oud 15 februari 2007, 17:52   #59
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Als u echt wil herenigen, wordt dan een goede Belg en een goede Europeaan.

U wil echter vooral België splitsen.
Ik ben nooit een belg geweest en zal dat ook nooit worden.

Verder zou u toch moeten weten dat ik juist België niet wil splitsen maar de Nederlanden wil herenigen. Als dat stukje bij beetje moet, dan moet het maar.
Oud 15 februari 2007, 17:54   #60
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben nooit een belg geweest en zal dat ook nooit worden.

Verder zou u toch moeten weten dat ik juist België niet wil splitsen maar de Nederlanden wil herenigen. Als dat stukje bij beetje moet, dan moet het maar.
De oplossing is dit in stappen te doen. Eerst België provinciaal federaliseren, Nederland provinciaal federaliseren, instellingen en regelingen convergeren, en vervolgens fuseren.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be