![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#161 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
In het Belgisch kader is dat gewoon onmogelijk.
|
|
|
|
#162 | ||
|
|
Citaat:
Citaat:
Ik zeg overigens niet dat men zich niet tegen het Frans had moeten keren, dat was ook wel nodig gezien de maatschappelijke verfransing in Vlaanderen zelf. Deze is succesvol bestreden en als men Franstaligen als volwaardige Vlamingen was gaan beschouwen, had dat nooit gekund. Dan waren er overal in Vlaanderen Franstalige faciliteiten nodig geweest om de Franstalige Vlamingen tegemoet te komen, die dan waarschijnlijk voor een voortschrijdende verfransing hadden gezorgd. Dan was Vlaanderen wel groter geweest dan vandaag, had Brussel er ook probleemloos bijgehoord, maar was het volledig tweetalig geweest. Ik weet niet wat de gemiddelde Vlaming of de gemiddelde Vlaams-nationalist of Baarle liever had gewild: een groter tweetalig Vlaanderen of het huidige eentalige Vlaanderen? Al met al heeft Vlaanderen dus niets te winnen bij het in twijfel trekken van de huidige grenzen en ook niet bij een pleidooi om andere criteria te gaan gebruiken om nieuwe grenzen vast te stellen. Ga je lonken naar Komen-Waasten, nog afgezien van de vraag of ze zelf willen, dan gaan de randgemeenten lonken naar Brussel (en omgekeerd) en ben je die ook nog kwijt, waardoor Brussel bovendien niet meer volledig omgeven wordt door en afhankelijk is van Vlaanderen. |
||
|
|
|
|
|
#163 | |
|
Minister
|
Citaat:
|
|
|
|
|
#164 |
|
Parlementsvoorzitter
|
En interessant voor de Vlaamse bedrijven om daar wat Waalse steun of mogelijkheden te gebruiken en de winst en de lonen vloeien voor een groot stuk toch weer naar Vlaanderen.
|
|
|
|
|
|
#165 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#166 | |
|
|
Citaat:
Naar mijn mening zouden de komende onderhandelingen dan ook niet over grondgebied moeten gaan maar over democratische verhoudingen. Ten minste, als men België zou willen redden. Er zijn twee hoofdrichtingen die men zou kunnen volgen: - Als men Vlaanderen zou willen afscheiden dan is het inderdaad zaak te 'pakken wat je pakken' kunt om het omgekeerde te voorkomen; - Als men Vlaanderen binnen België zou willen behouden wordt het tijd dat de federale macht eerlijk wordt verdeeld. En dat het wordt wat het eigenlijk allang had moeten zijn. Het is aan de vlamingen om hun strategie te bepalen. |
|
|
|
|
|
|
#167 |
|
Staatssecretaris
|
Tonen zij dan respect voor onze grenzen?
|
|
|
|
|
|
#168 | |
|
|
Citaat:
Realistischer is het om - als men dan toch binnen het Belgisch staatsverband blijft - de federale overheid fors af te slanken. Dat kan door een aantal bevoegdheden die nu deels nog bij de federale overheid liggen, volledig naar de deelstaten over te hevelen. Er moet dan gestreefd worden naar een soort confederale federatie �* la Koninkrijk der Nederlanden, met volledig intern zelfbestuur en slechts enkele vastomlijnde bevoegdheden federaal, zoals Buitenlandse Zaken, Defensie en Justitie. Ook het aantal ministers kan worden gehalveerd en de Senaat zou kunnen worden afgeschaft. Als er voor onafhankelijkheid gekozen wordt, dan moeten de bestaande grenzen uitgangspunt zijn, waarbij enkel over het statuut van Brussel nog discussie mogelijk is. |
|
|
|
|
|
|
#169 | ||
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Citaat:
Dat is allemaal niet interessant. Enkel wat ons kan vooruithelpen is interessant. En als gebiedsuitbreiding zonder noemenswaardig geweld daartoe kan bijdragen, dan zij dat zo. Laatst gewijzigd door baarle : 18 februari 2007 om 20:30. |
||
|
|
|
|
|
#170 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Voor al de rest moet je gaan bedelen aan de overkant. Bonne chance, zou ik zeggen. |
|
|
|
|
|
|
#171 | ||
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Jullie hebben de keus: of je gaat eindelijk zelf het recht van de sterkste toepassen, of je ondergaat het nog eens 200 jaar. Denken dat je onze francofonen gaat lijmen met "correcte onderhandelingen" en het evenwichtig toepassen van "principes", is als Chamberlain die Hitler wilde bekeren door hem steeds meer terrein te geven. Citaat:
Laatst gewijzigd door baarle : 18 februari 2007 om 20:24. |
||
|
|
|
|
|
#172 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#173 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
U moet mij dus even als streekgenoot van de mouscronais eens uitleggen waarin deze mensen "sociologisch" Franstalige Vlamingen zijn! |
|
|
|
|
|
|
#174 | ||
|
|
Citaat:
Trouwens (dat heb ik al vaak gezegd) Vlamingen moeten niet te stoer doen over : we pakken dit, we pakken dat.... Moesten alle Walen dan ineens in koor roepen "ja, neem ons allemaal" dan zouden we met onze staart tussen onze benen de aftocht blazen. Of ben jij vergeten dat Vlamingen het enige volk ter wereld vormen dat siddert en beeft als meerderheid in eigen land? Citaat:
|
|
|
|
#175 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Even uw logica op andere gemeenten toepassen: Bever lag van oudsher in Henegouwen; Landen en Voeren lagen van oudsher in Luik. En als we dat argument even volledig doortrekken, moet ook de oude provincie Brabant weer hersteld worden. Je zou zowaar denken dat de bubbels aan het woord zijn... |
|
|
|
|
|
|
#176 | ||
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#177 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#178 | |
|
|
Ik bedoel: verdedigen tegen het indringen in de Vlaamse Rand bijvoorbeeld.
Citaat:
Het is zoals Dimitri zegt : er valt met jouw logica niets, maar dan ook NIETS te rapen, alleen te verliezen.
|
|
|
|
#179 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
U meent iets te kunnen eisen op basis van... oude grenzen die indertijd eens werden vastgelegd en weer gewijzigd. Gaan we ons nu op grenzen van weleer baseren? Dat is geen argumentatie en is in vergelijking tot de Franstalige logica verre van samenhangend. |
|
|
|
|
|
|
#180 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Welnu, dat is onzin. Gelijkaardig kunnen de Franstaligen dezelfde logica toepassen en dus Landen, Bever, Voeren... ook weer opeisen. U denkt werkelijk onsamenhangend. |
|
|
|
|