Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 februari 2007, 12:20   #61
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Brussel wordt gezien als een vieze, vuile stad met krotten, graffitti overal, onvriendelijke mensen, enz...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chilles Bekijk bericht
Komaan, eerlijk, dat is het toch ook?
Zou het geen optie kunnen zijn voor Vlaanderen om Brussel op te geven?
Ik moet er meteen bijzeggen dat ik zelf ook niet hou van grote te multiculturele steden als bv Rotterdam.
Oud 20 februari 2007, 12:49   #62
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Citaat:
Brussel wordt gezien als een vieze, vuile stad met krotten, graffitti overal, onvriendelijke mensen, enz...

Ik moet er meteen bijzeggen dat ik zelf ook niet hou van grote te multiculturele steden als bv Rotterdam.
Ik zie daar zeer veel voordelen aan eigenlijk, maar dat zullen mensen als Pelgrim me niet in dank afnemen. Geen Franstalig tuig meer dat zich opdringt aan ons (genre FDF),geen massale inwijking vanuit Brussel naar Vlaams Brabant om zich dan binnen te werken in ons parlement, geen transfers meer,...
Bij de laatste verkiezingen in 2004 stemden ongeveer 50.000 mensen op Vlaamse partijen. We kunnen al onze miljarden Euro's desnoods pompen in het opvangen van die mensen. Dat is niet racistisch, ik heb opgevangen dat in Kroatië ook voorstellen gelanceerd zijn om iedereen (ook in het buitenland) van Kroatische etnie te laten meestemmen.
Oud 20 februari 2007, 12:59   #63
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik zie daar zeer veel voordelen aan eigenlijk, maar dat zullen mensen als Pelgrim me niet in dank afnemen. Geen Franstalig tuig meer dat zich opdringt aan ons (genre FDF),geen massale inwijking vanuit Brussel naar Vlaams Brabant om zich dan binnen te werken in ons parlement, geen transfers meer,...
Bij de laatste verkiezingen in 2004 stemden ongeveer 50.000 mensen op Vlaamse partijen. We kunnen al onze miljarden Euro's desnoods pompen in het opvangen van die mensen. Dat is niet racistisch, ik heb opgevangen dat in Kroatië ook voorstellen gelanceerd zijn om iedereen (ook in het buitenland) van Kroatische etnie te laten meestemmen.
Ik heb al eens eerder geopperd om Brussel dan maar te ruilen voor bv de Hoge Venen en andere gebieden in de Oost-Kantons.
De Voerstreek is mede door Nederlandse immigratie weer Vlaams geworden en nog steeds verhuizen vele Nederlanders naar wat men Belgie noemt.
Maar wellicht raak ik hier een gevoelige snaar bij de Vlamingen.
Louis Tobback heeft het al eens gezegd: zonder Brussel was Belgie allang keurig en netjes opgedeeld.
A'pen, Brugge of Gent kunnen toch ook de hoofdstad worden van een onafhankelijk Vlaanderen?
Een andere optie is om van Brussel een vrijstad te maken, los van Vlaanderen en Wallonie.
Oud 20 februari 2007, 14:43   #64
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Is dat voor Nederland ook een reden om Rotterdam, Amsterdam enz. op te geven? Grote steden zitten meestal anders in elkaar dan de rest van het land.

Citaat:
Een andere optie is om van Brussel een vrijstad te maken, los van Vlaanderen en Wallonie.
Dit is geen optie, want economisch niet haalbaar.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2007, 16:14   #65
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Is dat voor Nederland ook een reden om Rotterdam, Amsterdam enz. op te geven? Grote steden zitten meestal anders in elkaar dan de rest van het land.

Dit is geen optie, want economisch niet haalbaar.
Maar Mokum of Rotjeknor zitten toch niet in een zo lastig pakket als Brussel.
De Nederlandse steden zijn economisch niet afhankelijk van de bedeling zoals bij Brussel.
Bovendien zijn zowel Amsterdam en Rotterdam nog steeds Nederlandse steden, met wel problemen tav de multicultureelheid, maar niet met een communaitair probleem als Brussel.
Leg daarbij nog het probleem dat in Brussel de EU (gedeeltelijk) gevestigd is.
Oud 20 februari 2007, 16:17   #66
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Geen morzel grond. Zo verwoordt Jef Turf dat mooi.

De uitbreiding van het Brussels gewest kan alleen maar als het, zoals oa de VVB al aankondigde, wordt uitgebreid met alle Vlaamse gemeenten (maw de fusie Brussel-Vlaanderen). Op geen enkele andere wijze mag Vlaams grondgebied worden geannexeerd door het Brussels Gewest, daar zijn alle flaminganten het wel over eens.

Maar nu het worst case scenario, dat niet onwaarschijnlijk is. Onze politici, vanouds makke lammetjes binnen het Belze bestel, gaan plat op hun buik en in ruil voor wat futiele extra bevoegdheden voor Vlaanderen verovert Brussel een paar faciliteitengemeenten.
Vraag is: wat gaat de Vlaamse Beweging dan doen?

toch niet te snel paniekeren, ik stel vast dat vandaag geen enkele Vlaamse partij openlijk bereid is een Vlaamse gemeente af te staan.

anderzijds, een Anschluss zou alle mogelijke vormen van Vlaams verzet rechtvaardigen, niet meer, maar vooral niet minder.

Laatst gewijzigd door Anna List : 20 februari 2007 om 16:20.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2007, 17:22   #67
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
geen massale inwijking vanuit Brussel naar Vlaams Brabant
ah, ga je prikkeldraad langs de grens opstellen?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2007, 17:23   #68
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
ah, ga je prikkeldraad langs de grens opstellen?
Nope, maar wie niet de Vlaamse nationaliteit heeft krijgt geen faciliteiten en mag niet meestemmen voor de Vlaamse nationale verkiezingen.
Oud 20 februari 2007, 22:08   #69
Chilles
Partijlid

Chilles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Dat lijkt me niet zo'n slim plan. Gewoon Brussel onder Vlaams bewind, opkuisen die handel. Gedaan met de Waalse uitstel-instelling, maar gewoon wat moeite erin steken.
Oud 20 februari 2007, 22:17   #70
evilbu

Standaard

Citaat:
Dat lijkt me niet zo'n slim plan. Gewoon Brussel onder Vlaams bewind, opkuisen die handel. Gedaan met de Waalse uitstel-instelling, maar gewoon wat moeite erin steken.
Wat doen zij dan verkeerd, dat wij niet verkeerd zouden doen?!
Oud 20 februari 2007, 22:29   #71
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...terwijl het 11% in Vlaanderen is, 18% in Wallonië en 27% in Brussel.
In Vlaanderen is die circa 13%. Die 11% slaat enkel op het Vlaams Gewest, en niet op de rest van Vlaanderen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2007, 22:33   #72
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
In Vlaanderen is die circa 13%. Die 11% slaat enkel op het Vlaams Gewest, en niet op de rest van Vlaanderen.
Oke ja, maar we moeten niet doen alsof Brussel perfect hetzelfde is als Vlaanderen, zou u één kieskring Vlaams Gewest+Brussels Gewest bijvoorbeeld willen aanvaarden?
Oud 20 februari 2007, 22:36   #73
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zie daar zeer veel voordelen aan eigenlijk. Geen Franstalig tuig meer dat zich opdringt aan ons (genre FDF),geen massale inwijking vanuit Brussel naar Vlaams Brabant om zich dan binnen te werken in ons parlement, geen transfers meer,...
Ga je ook Knokke, Sint-Martens-Latem, Gent, Leuven, Ronse, Voeren, Sint-Genesius-Rode, enz... afstoten om verlost te zijn van dat zogezegd "Franstalig tuig"??

Die migratie van mensen uit Brussel naar de Vlaamse Rand is een natuurlijk gegeven: net zoals een Antwerpenaar naar Brasschaat gaat voor het groen, trekt een Brusselaar naar Tervuren. Daar zal geen enkele staatsgrens iets aan veranderen. Als Brussel deel uitmaakt van WalloBrux (óf van Groot-Frankrijk, óf een DC-statuut, enz...), zal de Vlaamse Rand steeds verder verfransen. Bovendien kan de Vlaamse overheid dat niet langer ingrijpen in de motor van die verfransing: Brussel.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 20 februari 2007, 22:38   #74
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oke ja, maar we moeten niet doen alsof Brussel perfect hetzelfde is als Vlaanderen, zou u één kieskring Vlaams Gewest+Brussels Gewest bijvoorbeeld willen aanvaarden?
Die is er al voor de senaat. En die aanvaard ik ook.

Ik ben voorstander van kleine kieskringen voor de kamer van volksvertegenwoordiging. Als het van mij afhangt, zouden de provinciale kieskringen beter terug vervangen worden door arrondissementele.
Oud 20 februari 2007, 22:49   #75
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Mooie stad toch?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2007, 22:56   #76
evilbu

Standaard

Citaat:
Die is er al voor de senaat. En die aanvaard ik ook.

Ik ben voorstander van kleine kieskringen voor de kamer van volksvertegenwoordiging. Als het van mij afhangt, zouden de provinciale kieskringen beter terug vervangen worden door arrondissementele.
Hmm, bij mijn weten is dat toch niet hetzelfde met de senaat. Daarmee kunnen Waalse politici opkomen in Vilvoorde toch?
Ik vind kleine kieskringen eigenlijk juist ondemocratisch, ik vind dat ze in de VSA hun systeem ook eens mogen herzien.

Citaat:
Ga je ook Knokke, Sint-Martens-Latem, Gent, Leuven, Ronse, Voeren, Sint-Genesius-Rode, enz... afstoten om verlost te zijn van dat zogezegd "Franstalig tuig"??
Even voor de duidelijkheid, met tuig bedoelde ik bepaalde politiekers, niet de gewone Franstalige mens zelf.

Neen zulke kleine gemeenten binnen ons gewest moeten we niet afstoten. Wel zou van mijn part voeren best tweetalig mogen worden ipv eentalig met faciliteiten.

Citaat:
Die migratie van mensen uit Brussel naar de Vlaamse Rand is een natuurlijk gegeven: net zoals een Antwerpenaar naar Brasschaat gaat voor het groen, trekt een Brusselaar naar Tervuren. Daar zal geen enkele staatsgrens iets aan veranderen. Als Brussel deel uitmaakt van WalloBrux (óf van Groot-Frankrijk, óf een DC-statuut, enz...), zal de Vlaamse Rand steeds verder verfransen. Bovendien kan de Vlaamse overheid dat niet langer ingrijpen in de motor van die verfransing: Brussel.
Met dat verschil dat je hen facilitieten kan ontzeggen. Je kan hen laten voelen dat ze "inwijkeling" zijn. Grover gezegd : hen duidelijk maken dat ze misschien in Wallonië ook kunnen gaan wonen.
Wat doen wij nu in Brussel (waar we niet veel te zeggen hebben) tegen de verfransing dat we dan niet zouden kunnen, heel concreet?

Zeno zegt het nog grover : Brussel is onrealiseerbaar en ook niet echt gezellig. (Ik vind het er ook niet gezellig)
Oud 20 februari 2007, 23:22   #77
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hmm, bij mijn weten is dat toch niet hetzelfde met de senaat. Daarmee kunnen Waalse politici opkomen in Vilvoorde toch?
Het probleem zit 'm dan ook in het Franstalig Kiescollege: dat omvat naast Wallonië en Brussel ook nog eens Halle-Vilvoorde. Met het Nederlandstalig Kiescollege (Vlaanderen, inclusief Brussel) is niets mis.

Citaat:
Ik vind kleine kieskringen eigenlijk juist ondemocratisch, ik vind dat ze in de VSA hun systeem ook eens mogen herzien.
Wat heeft die media-vedettencultus (inherent verbonden aan grote kieskringen) nog met democratie te maken?

Citaat:
Wat doen wij nu in Brussel (waar we niet veel te zeggen hebben) tegen de verfransing dat we dan niet zouden kunnen, heel concreet?
Vlaanderen investeert in Nederlandstalige scholen in Brussel (veel te weinig, maar ze doen het toch). Ze steunen Nederlandstalige culturele projecten, en houden Vlaamse gemeenschapshuizen open in alle Brusselse gemeenten. De Vlaamse overheid (VUB, administratie,...) zorgt voor enorme werkgelegenheid in Brussel, en geeft Brussel tijdens de kantooruren een Nederlandstalig karakter. Ook de Vlaamse private dienstensector heeft zijn administratie geconcentreerd in Brussel.
Eens Vlaanderen Brussel loslaat, valt dat allemaal weg, en zal Brussel en heel Vlaams-Brabant binnen de kortste keren Franstalig zijn.

Citaat:
Zeno zegt het nog grover : Brussel is onrealiseerbaar en ook niet echt gezellig. (Ik vind het er ook niet gezellig)
En ik vind van wel. Nah!!

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 20 februari 2007 om 23:24.
Oud 21 februari 2007, 00:18   #78
evilbu

Standaard

Citaat:
Het probleem zit 'm dan ook in het Franstalig Kiescollege: dat omvat naast Wallonië en Brussel ook nog eens Halle-Vilvoorde. Met het Nederlandstalig Kiescollege (Vlaanderen, inclusief Brussel) is niets mis.
Maar zou jij voor de kamer BHV willen accepteren als apparentering verboden werd?
Waarschijnlijk niet, en dat toont dan aan in welke mate wij banden willen met Brussel.

Citaat:
Wat heeft die media-vedettencultus (inherent verbonden aan grote kieskringen) nog met democratie te maken?
Oei, niet voor de VSA?
Is toch gezellig, zo een beetje kinderlijk rondkijken en doen alsof je wijst naar bepaalde mensen :

Citaat:
Vlaanderen investeert in Nederlandstalige scholen in Brussel (veel te weinig, maar ze doen het toch). Ze steunen Nederlandstalige culturele projecten, en houden Vlaamse gemeenschapshuizen open in alle Brusselse gemeenten. De Vlaamse overheid (VUB, administratie,...) zorgt voor enorme werkgelegenheid in Brussel, en geeft Brussel tijdens de kantooruren een Nederlandstalig karakter. Ook de Vlaamse private dienstensector heeft zijn administratie geconcentreerd in Brussel.
Eens Vlaanderen Brussel loslaat, valt dat allemaal weg, en zal Brussel en heel Vlaams-Brabant binnen de kortste keren Franstalig zijn.
Veel autochtone Vlamingen kunnen er niet meer verdwijnen in Brussel want er zijn er niet zoveel (in elk geval onder de stemgerechtigden maar 50.000 die nog op Vlaamse partijen stemmen)
Wat maakt het uit dat er Nederlandstaligen werken, in het beste geval maakt dat sommige Franstaligen iets gemotiveerder om wat Nederlands te kennen.

Citaat:
En ik vind van wel. Nah!!
Door een groepje allochtonen de hele tijd begluurd worden omdat er een blond meisje in je groep is, langs achteren benaderd worden in de metro door iemand die ineens snel wegloopt als je omkijkt,een uitzinnige marginaal in het station voor je ogen een gevecht zien aangaan met ordediensten,.... helpt niet als ik van Brussel zou moeten houden!
Oud 21 februari 2007, 11:18   #79
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede
Citaat:

Citaat:
Het gaar mij erom of het praktisch haalbaar is om Brussel als Vlaamse stad te redden.
Je zou dan moeten overgaan tot het deporteren van Walen en andere Franstaligen.
Oud 21 februari 2007, 11:32   #80
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn naam- en landgenoot heeft grotendeels gelijk. De Vlaamse Beweging zou zich moeten moderniseren en zich ontdoen van dat (vermeende) extreem-rechts imago.
Er zouden nieuwe politieke partijen moeten komen, ik denk bv aan een Vlaams Socialistische Partij (omdat SP-A in het geniep heult met de PS).
Bovendien zou me het niet verbazen als de Waalse Beweging steun krijgt vanuit Frankrijk, maar ik heb daar geen bewijzen voor.
Louis Tobback verwoorde het vrij rationeel: "Als we Brussel niet hadden, dan waren onze wegen allang gescheiden".
Jouw landgenoot heeft echter nog veel meer gezegd.....
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be