![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En de kans zat er dik in dat de bijna vergeten Johannes-Paulus I een onvergetelijke paus zou zijn geworden indien zijn 'apostolaat' wat langer had geduurd. Zijn spontane vriendelijkheid was hem op het lijf geschreven. Hier had de Heilige Geest vermoedelijk zijn werk goed gedaan. Maar echt weten zullen we het nooit. ![]() Laatst gewijzigd door system : 21 februari 2007 om 15:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
McBrien, die een historisch boek schreef over alle 266 pausen (van Petrus tot JP-II zaliger), gaf bij iedere paus een beoordeling. 266 pausen 242 goede pausen tegenover 24 slechte pausen 242 is afgerond 91% van de 266 pausen. 24 is afgerond 9% slechte pausen.
![]() |
![]() |
#83 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dit is een pijler van de ethiek. De ethiek vloeit voort uit de dogmatiek. De juiste orde moet u in gedachten houden en er niet van maken wat in uw eigen gedachten komt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Banneling
|
![]() In de beginjaren van de prille 'kerk' was er vooral sprake van ethiek en gelukkig weinig van dogmatiek.
Laatst gewijzigd door system : 21 februari 2007 om 17:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar vind u het ook niet een beetje oneerlijk om hen a priori niet te vertrouwen, gewoon omdat ze hun roeping willen uitbouwen in bestaande structuren van de Kerk. Het is toch een zeer goed werkkader om te werken in "Gods Wijngaard", los van de structuren waarin ze zitten. Ik denk spontaan aan priesters zoals Abbé Pierre die zich 100% gaven om Christus te volgen in woord en daad, en dat als loyale RK-priester. Wij Vlamingen lijden teveel aan katholicitis, een fobie aan alles wat ruikt naar 'katholiek' zonder te kijken naar de inhoud.
![]() |
![]() |
#87 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() O jawel: Denk maar aan Christus' woorden: "Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven, niemand komt tot de Vader tenzij door de Zoon". Als dogma kan dat al gelden...
![]() |
#88 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En als ze priester willen blijven van de RKK zullen ze zich dus schikken in geloofszaken en daarom ben ik wantrouwig tegenover alle priesters. Net zoals ik wantrouwig ben tegenover alle imams. Die leven volgens de Koran. En niet weinigen leven volgens de strikte interpretatie van de Qor 'an.Maar in de Koran staan er enge dingen die mij absoluut niet aanstaan. Laatst gewijzigd door system : 21 februari 2007 om 17:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 21 februari 2007 om 17:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Jezus heeft ook gezegd: Mattheus 19,19: uw vader en moeder zult ge eren en uw naaste liefhebben en uw vijand haten. De christelijke naasteliefde is dus duidelijk een dogma. U zou het maar best niet vergeten. Maar het allerlaatste deel van Jezus' uitspraak zult u wel niet vergeten heb ik soms zo de indruk. Laatst gewijzigd door system : 21 februari 2007 om 17:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Willibrord: Citaat:
Citaat:
Een eigen bijvoegsel?
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 21 februari 2007 om 17:46. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#93 |
Banneling
|
![]() Wat u stelt is correct. Foutief ingetikt.
Er staat dus dat je evennaaste moet beminnen. Jezus heeft dit gezegd zo meldt Mattheus (19,19). En in deze optiek is het dus een dogma indien we doorgaan op de posting van VDB. De naasteliefde is dus een dogma. Er staat natuurlijk ook in het evangelie de beruchte aansporing dat je je vijand moet liefhebben. En dat is soms moelijk voor sommigen blijkbaar en zeker op wereldvlak. Volgens mij ook een volstrekte utopie.Als je iemand liefhebt is het niet meer je vijand. Ofwel heb je te doen met een schizofrene toestand van de hoogste graad. Mattheus is ook dubbelzinnig wat dit betreft. Want wat verder zegt Jezus: Denk niet dat ik op aarde vrede ben komen brengen. Ik ben geen vrede komen brengen maar een zwaard. Laatst gewijzigd door system : 21 februari 2007 om 18:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Banneling
|
![]() Neen ,maar de bisschop legt de eed van trouw af jegens de apostolische stoel bij zijn wijding. En de paus zal wel uitkijken wie hij benoemt.
Laatst gewijzigd door system : 21 februari 2007 om 18:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Door gebrek aan grondige kennis van de apostolische geschriften - is al eens gebleken - vergist u zich hierin heel zwaar. Het dogmatische zwoor heel zwaar door. Vandaar ook dat de jonge Kerk al heel vlug over is gegaan tot het uitsluiten van heterodoxen. Ze werden dan uit liturgische gemeenschap gestoten. In bepaalde gevallen zelfs uit de levensgemeenschap.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En Jezus zei dat naasteliefde ontzettend belangrijk was. Maar de kerk schijnt dit niet altijd zo begrepen te hebben. Laatst gewijzigd door system : 21 februari 2007 om 19:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het verbaast me te zien hoe diep de haat van sommige protestanten zit ten opzichte van de RKK. Die haat tegenover geloofsbroeders is volgens mij geen onderdeel van de leer van Christus, maar wie ben ik?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar ja uw kerk is niet zo zuiver als ze beweert. Dat is dan spijtig voor u. Laatst gewijzigd door system : 21 februari 2007 om 19:47. |
|
![]() |
![]() |