![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#461 | |
|
Minister
|
Citaat:
Goedheid op zich is niet genoeg, het is een subjectief begrip dat eveneens afhankelijk is van de situatie en achtergrond van iemand. De geschriften dienen dan ook niet om iemands goedheid te bevestigen, maar juist als inspiratie voor zelfverbetering. |
|
|
|
|
|
|
#462 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#463 | |
|
Minister
|
Citaat:
Goed en kwaad zijn beide archetypen en maken dus deel uit van het collectieve bewustzijn. Mensen die in een opengeestig milieu opgroeien kennen automatisch het verschil. De meeste mensen met een slechte inborst wéten maar al te goed dat ze slecht handelen - al staan ze daar verder niet bij stil, en geven ze het niet gaarne toe. Het is mijn diepste overtuiging dat die universele archetypen in ons mensen "gezaaid" werden door de Schepper Zelf. De Bijbel is m.i. een bijzonder waardevol getuigenis van datgene wat de Schepper in de menselijke ziel heeft gezaaid. In die zin heb je gelijk: goedheid komt niet uit de Bijbel, goedheid komt uit onszelf. Maar vele christenen vandaag geloven ook niet iets omdat het in de Bijbel staat. Integendeel: bij hen leeft de overtuiging dat iets in de Bijbel staat omdat mensen het geloven. Neem nu het thema "naastenliefde". Dit thema is waarschijnlijk tientallen eeuwen ouder dan de Bijbel. Het kwam (en komt) in alle culturen voor, in de ene al wat meer dan in de andere. Naastenliefde als tegengewicht voor het recht van de sterkste is, me dunkt, zo oud als de mensheid zelf. En omdat er mensen zijn die in die naastenliefde geloven vinden we het als "echo" ook terug in de Bijbel. Het is dus zeker niet zo dat omdat de Bijbel (en vooral het Nieuwe Testament) naastenliefde predikt, dat mensen naastenliefde zijn gaan bedrijven. Naastenliefde is véél universeler dan het christendom. Naastenliefde is niet het alleenrecht van christenen. Maar het christengeloof is voor veel mensen een goede weg (naast andere wegen) om naastenliefde in praktijk te brengen. En voor mij persoonlijk is het totnogtoe zelfs de beste weg, precies omdat mijn streven ernaar aan God Zélf ontspringt, zodat ik niet alleen sta voor deze toch niet minne opdracht... |
|
|
|
|
|
|
#464 | ||
|
Minister
|
Citaat:
Ik volg met de regelmaat van de klok bijbelavonden. Om het heel kort te houden: elke deelnemer krijgt tijdens zo'n avond de kans om zijn persoonlijke bevindingen te formuleren bij het behandelde tekstfragment. En weet je wat me telkens opnieuw opvalt? Dat er geen juiste of geen foute interpretaties bestaan onder mensen die gemotiveerd zijn tot een oprechte poging zo'n tekst in zijn eigen tijdskader en culturele achtergrond te plaatsen. Wel is geen enkele individuele interpretatie volledig. Maar het mooie van bijbelavonden is dat je juist van andere deelnemers kan leren. En hoe meer je anderen over een bepaald fragment hoort spreken, hoe vollediger je eigen interpretatie wordt. Het is een groeiproces, waarvan je echter op voorhand weet dat je het nooit zal voleinden. Je wordt dus nooit "volwassen", daarvoor zijn je jaren in dit ondermaanse te gering in aantal. Maar ik troost me hiermee: Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#465 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Als naastenliefde universeler is dan het christendom, waarom bent u dan niet universeler dan het christendom? Waarom is dat uw enige weg? |
|
|
|
|
|
|
#466 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Je kan niet ontkennen dat religie voor heel wat ellende heeft gezorgd. Zou het niet beter zijn om gewoon het goede te benadrukken zonder al die religieuze onzin erbij? De bijbel kan daarbij als één van de inspiratiebronnen dienen. Als je weet dat godsdienst tot waanzin kan leiden, waarom verdedig je dan de geschriften? Niemand kan uw individuele interpretatie volgen. Of die van andere goedbedoelende religieuzen. Laatst gewijzigd door Dycore : 21 februari 2007 om 21:37. |
|
|
|
|
|
|
#467 | |
|
Minister
|
Citaat:
Ik heb gekozen. Ik heb vrede met mijn keuze. En ik weet waarom ik daarmee vrede heb. |
|
|
|
|
|
|
#468 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Wat overigens maar een figuurlijke uitdrukking is. Het leven is voldoende complex om meerdere gedachten en plaatsen te ondekken; om meerdere doelen te bereiken; om verschillende methodes te proberen. Maar dat weet u uiteraard ook. |
|
|
|
|
|
|
#469 |
|
Banneling
|
Laat ik het anders formuleren: waarom is uw enige weg niet de weg van de naastenliefde? Pure and simple. Waarom moet al die andere ramtamtam erbij?
Laatst gewijzigd door Dycore : 21 februari 2007 om 21:42. |
|
|
|
|
|
#470 | |
|
Minister
|
Citaat:
Het eigenlijke instrument is het mondstuk. Daarmee wek je de tonen op. Goede muziekleraars leren hun leerlingen eerst op het mondstuk alleen spelen, en raden hen aan dit te blijven doen. Ik doe dat dus ook. (Scheelt een hoop herrie met de buren. Evenwel, uit zo'n mondstuk alleen komt niet veel klank. Daarom hangt er nog zo'n meter of 4 buis aan die zich conisch opent in een wijde klankbeker. De naastenliefde is mijn mondstuk. De "ramtamtam" - oftewel beter gezegd: de goddelijke kracht die ik onderken en die me bijstaat in het uitoefenen van de naastenliefde - is de 4 meter buis met de klankbeker. Herfst 2003 verbleef ik in een heel agrarisch gebied in Noord-Spanje, met weinig comfort, een beetje als een kluizenaar. Uiteraard had ik daar wel mijn instrument meegenomen. Ik betrok daar een klein huisje, op 3 km van de bewoonde wereld. September was nog heel aangenaam. Dus deed ik mijn dagelijkse oefeningen buiten. Tien minuutjes later kwamen de mensen uit het 3 km verdergelegen dorpje nieuwsgierig kijken wie daar muziek aan het spelen was. En zeggen dat ik helemaal geen fortissimo geblazen had!!! Om je maar een idee te geven hoe krachtig God me bijstaat. En hoe puur Hij dat doet. |
|
|
|
|
|
|
#471 |
|
Banneling
|
Beste Fikr,
Volgens mij was Mohammed ook maar een mens, en moest hij dus zijn natuurlijke behoefte doen. Bent u het daarmee eens? Zo ja, kan u zichzelf de profeet al pissend tegen een boom voorstellen? Of ziet u de profeet een stinkende scheet laten? Ziet u hem gehurkt over een balk diaree uit zijn anus spatten? Zo ja, vindt u dat dit goddelijk overkomt? Laatst gewijzigd door Dycore : 22 februari 2007 om 20:47. |
|
|
|
|
|
#472 | |
|
Minister
|
Citaat:
Jezus was in alles aan de mens gelijk, behalve in de zonde. Dus zal Hij ook wel zijn menselijke natuurlijke behoeften hebben moeten doen - dat is immers geen zonde voor zover ik weet. Daaraan is dus niets onoirbaars, want God heeft de mens nu eenmaal zo geschapen. Wie zijn wij dan om daarover onze afkeuring te laten blijken? |
|
|
|
|
|
|
#473 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Undefeated Army Bietan Jarrai Laatst gewijzigd door Dronkoers : 22 februari 2007 om 21:29. |
|
|
|
|
|
|
#474 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
dubbel
Undefeated Army Bietan Jarrai Laatst gewijzigd door Dronkoers : 22 februari 2007 om 21:29. |
|
|
|
|
|
#475 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Ps: er is een grote verschil tussen een iemand waarschuwen en iemand bedreigen ! Wat er in de koran staat zie ik niet als een bedreiging maar eerder als een waarschuwing ! zie je niet wanneer allah de mensheid waarschuwt met het beginen door een roep naar de mensheid ;"yaa ayouha nnaas...",vert; O mensheid ! waarop daarna de waarschuwing of een aankondiging vervolgt !
"Moslim freedom, Now !!!" "Free people around the ka3ba for a free faith around the world !" ![]() Laatst gewijzigd door Lincoln : 22 februari 2007 om 23:28. |
|
|
|
|
|
|
#476 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Als Jezus kinderen mocht maken, waarom mogen katholieke priesters dat dan niet? Heeft God de zonde ook geschapen? En geef toe, een profeet met een etterende puist op zijn neus, komt niet zo overtuigend over. "Ik ben de zoon van god" "En zet ondertussen even een raam open waarde apostel want ik heb net een ondraaglijke wind gelost". Kan toch niet... Als Jezus de zoon van god is, is hij dan eigenlijk wel een mens? Is hij niet supra-humaan? Hij verschilt in de zonde, maar zijn er nog verdere verschillen? U bent ongetwijfeld bekend met de geschriften van Kant, beste EFL. Vult dit uw interpretatie van de bijbel aan? U leest ongetwijfeld heel wat andere werken, naast deelname aan religieuze denkspelletjes. Bent u er zeker van dat die andere werken uw visie op de bijbel niet beïnvloeden? Of dat zij beïnvloed werden door de bijbel of hun menselijke natuur? Kan u de goedheid en naastenliefde niet met de rede benaderen? Logica en rationaliteit kunnen die begrippen immers overtuigender omkaderen. Laatst gewijzigd door Dycore : 23 februari 2007 om 00:14. |
|
|
|
|
|
|
#477 |
|
Banneling
|
Beste Fikr,
Denkt u dat er buiten onze aarde nog levende wezens bestaan? Ergens anders in het heelal? Zo ja, denk u dat Allah ook hen God is of zou moeten zijn? Indien ja, dan moest Allah hiervan toch op de hoogte geweest zijn? Waarom heeft hij hierover niets vertelt toen hij het woord doorgaf aan de profeet? Maw is Allah een god van onze aarde of een god van het heelal? Hoe kan hij in zo'n uitgestrekt heelal met alles tegelijk bezig zijn? Denk je werkelijk dat hij tijd kan vinden om uw gebeden te aanhoren? |
|
|
|
|
|
#478 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Waarom zou hij anders geen profeet naar alle volkeren gestuurd hebben ? |
|
|
|
|
|
|
#479 |
|
Banneling
|
Nog een vraag:
Is Allah ook de god van de dieren en planten, of enkel van de mensen? |
|
|
|
|
|
#480 |
|
Banneling
|
Als een buitenaards wezen zich tot de islam bekeert, moet die dan richting aarde bidden?
|
|
|
|