Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 februari 2007, 21:21   #61
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Overigens vind ik dat hele heen-en-weer-gescheur (bijbels, korans en wat nog meer...) een storm in een glas water. Ik lig er echt niet wakker van als niet-gelovigen bijbels in stukken scheuren.

Een bijbel is maar een hoop bijeengebonden papier, samengehouden door een kaft. De Bijbel (mét hoofdletter) daarentegen kan je niet verscheuren; die overleeft al 20 eeuwen.
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2007, 21:36   #62
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat is toch geen terzake doend antwoord. We hebben het hier wel even over de 'heilige katholieke kerk' , niet over een Jacobijnenclub.
Uit Wikipedia:
Citaat:
De inquisitie vormde van nu af aan, onder rechtstreeks toezicht van de paus, een ontzagwekkende, nagenoeg onaantastbare macht, niet alleen van de kerk jegens het volk, maar ook binnen de kerk zelf.

Hoe afhankelijk de inquisitie was van de wereldlijke macht is het meest gruwelijk zichtbaar geworden tijdens de Spaanse Inquisitie: De koning van het net één geworden Spanje gebruikte in de zestiende eeuw de inquisitie om met dwang religieuze eenheid op te leggen. De inquisitie werd daarmee tot een zuiver politiek machtsmiddel.

Het aantal mensen dat daadwerkelijk op de brandstapel eindigde wegens een veroordeling door de Spaanse Inquisitie, kleiner dan vaak wordt gedacht. In haar meest gruwelijke vijftig jaar voerde de Spaanse inquisitie maar liefst 44.000 processen. Daarvan eindigde volgens de meest recente historische schattingen 1,6 % met een terdoodveroordeling: ongeveer 700 mensen. Dat percentage lag lager dan bij contemporaine wereldlijke rechtbanken. Zelfs dient gezegd te worden dat de kerkelijke Spaanse inquisitie een zeer matigende invloed heeft gehad op de heksenvervolging, die dikwijls van volkse oorsprong was, maar door de kerkelijke inquisitie vaak niet werd gesteund.
Oud 21 februari 2007, 21:40   #63
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Judokus
De inquisitie vormde van nu af aan, onder rechtstreeks toezicht van de paus, een ontzagwekkende, nagenoeg onaantastbare macht, niet alleen van de kerk jegens het volk, maar ook binnen de kerk zelf.

Hoe afhankelijk de inquisitie was van de wereldlijke macht is het meest gruwelijk zichtbaar geworden tijdens de Spaanse Inquisitie: De koning van het net één geworden Spanje gebruikte in de zestiende eeuw de inquisitie om met dwang religieuze eenheid op te leggen. De inquisitie werd daarmee tot een zuiver politiek machtsmiddel.

Het aantal mensen dat daadwerkelijk op de brandstapel eindigde wegens een veroordeling door de Spaanse Inquisitie, kleiner dan vaak wordt gedacht. In haar meest gruwelijke vijftig jaar voerde de Spaanse inquisitie maar liefst 44.000 processen. Daarvan eindigde volgens de meest recente historische schattingen 1,6 % met een terdoodveroordeling: ongeveer 700 mensen. Dat percentage lag lager dan bij contemporaine wereldlijke rechtbanken. Zelfs dient gezegd te worden dat de kerkelijke Spaanse inquisitie een zeer matigende invloed heeft gehad op de heksenvervolging, die dikwijls van volkse oorsprong was, maar door de kerkelijke inquisitie vaak niet werd gesteund.
Dus als ik het goed begrijp veroordeel je de handelwijze van de kerk.

Laatst gewijzigd door system : 21 februari 2007 om 21:40.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2007, 22:06   #64
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Dus als ik het goed begrijp veroordeel je de handelwijze van de kerk.
Ik veroordeel allen die in naam van de Kerk of God handelden ,om andere mensen te vervolgen, te misdelen of te schaden. De Kerk is ook maar een instituut van mensen, en waar er mensen zijn, wordt er 'gemenst'.

Deze wangedragingen van die illustere individuën kunnen nooit voortvloeien uit God -die liefde is-, maar uit de drie Afgoden: hebzucht, heerszucht en eerzucht.
Oud 21 februari 2007, 22:08   #65
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Ik veroordeel allen die in naam van de Kerk of God handelden ,om andere mensen te vervolgen, te misdelen of te schaden. De Kerk is ook maar een instituut van mensen, en waar er mensen zijn, wordt er 'gemenst'.

Deze wangedragingen van die illustere individuën kunnen nooit voortvloeien uit God -die liefde is-, maar uit de drie Afgoden: hebzucht, heerszucht en eerzucht.
Dus ook de eventuele pausen die hiervoor verantwoordelijke zijn.
Oud 21 februari 2007, 22:09   #66
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Inderdaad, laat dat duidelijk zijn.
Oud 21 februari 2007, 22:10   #67
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad, laat dat duidelijk zijn.
Dan zijn we het eens.
Oud 22 februari 2007, 08:53   #68
Pindar
Banneling

Pindar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

meeste pauzen zijn door en door rot en hebben pedofilische zaken
afgeschermd.

De kerk heeft volgens mij maar 1 doel: macht!

Pin d'Ar
Pindar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2007, 08:55   #69
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
meeste pauzen zijn door en door rot en hebben pedofilische zaken
afgeschermd.

De kerk heeft volgens mij maar 1 doel: macht!

Pin d'Ar
u verwart pausen met bisschoppen.
Oud 22 februari 2007, 14:06   #70
Zyp
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Enter Bekijk bericht
Imam bekritiseert Bijbel.

In navolging van de heer Wilders in Nederland, heeft Imam Ibrahim Mohammed in Sa. Arab. de Christenen opgeroepen om minstens de helft van de Bijbel te vernietigen.

Hij noemt de desbetreffende passages beledigend en opruiend van karakter. Het gaat met name om bepaalde passages waarbij opgeroepen wordt tot zendelingenwerk om "ongelovigen" te bekeren tot het Christendom.

IM duidt er op dat men in de Islam respect moet hebben voor andere godsdiensten en dat men enkel totaal ongelovigen moet trachten te bekeren tot de Islam.
Het word dringend tijd dat de NADENKENDE kritische mens het hoogste woord gaat voeren => Weg met die tot oorlog leidende sprookjesboeken...
Zyp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2007, 14:16   #71
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
Hij zou beter eerst de Bijbel lezen, vooraleer hij het bekritiseert.
Wie zegt dat hij dat niet heeft gedaan? Ik ken een moslim (mijne vent nota bene) die meer weet van de Bijbel dan ik, die mezelf een christene durf te noemen.
Laya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2007, 14:28   #72
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laya Bekijk bericht
Wie zegt dat hij dat niet heeft gedaan? Ik ken een moslim (mijne vent nota bene) die meer weet van de Bijbel dan ik, die mezelf een christene durf te noemen.
In Saoudi-Arabië is het lezen van de Bijbel verboden toch? Wie Bijbels importeert riskeert zware straffen.
Oud 22 februari 2007, 14:30   #73
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
verder barst dat boekie van de inconsequenties
Alleen kinderen hebben het moeilijk met inconsequentie.
Oud 22 februari 2007, 14:35   #74
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
In Saoudi-Arabië is het lezen van de Bijbel verboden toch? Wie Bijbels importeert riskeert zware straffen.
Kan zeker zijn hoor... maar mijn man is geen Saoudi. In zijn 'thuis'land leven veel christenen.
Oud 22 februari 2007, 14:37   #75
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Kan zeker zijn hoor... maar mijn man is geen Saoudi. In zijn 'thuis'land leven veel christenen.

even of topic, en (schrap misschien) zeker heb k er ook geen zaken mee, maar naar welk geloof gaan jullie eventuele kindjes opvoeden ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2007, 14:39   #76
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens mij klopt dit niet. Het bezit van een Bijbel is op zich niet strafbaar, men mag alleen niet de intentie hebben om er moslims mee te bekeren. Als men een Bijbel strikt persoonlijk gebruikt zal men daar geen probleem van maken.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2007, 14:42   #77
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Volgens mij klopt dit niet. Het bezit van een Bijbel is op zich niet strafbaar, men mag alleen niet de intentie hebben om er moslims mee te bekeren. Als men een Bijbel strikt persoonlijk gebruikt zal men daar geen probleem van maken.
Bedankt voor de correctie.
Oud 22 februari 2007, 14:44   #78
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
even of topic, en (schrap misschien) zeker heb k er ook geen zaken mee, maar naar welk geloof gaan jullie eventuele kindjes opvoeden ?
Anna, heb ik je al gezegd. Dat zou de islam moeten zijn, geen tegenspreken mogelijk. Ik heb niets tegen de islam an sich maar mijn kinderen moeten kunnen kiezen net zoals ik heb gedaan. En stel dat we een dochter hebben, die mag niets met een niet-moslim beginnen en daar wringt het schoentje ook. Gelukkig hoeft hij persé geen kids en heb ik al een tiener-zoon en geen zin meer voor pampers en papflessen.
Oud 22 februari 2007, 14:44   #79
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door krizis Bekijk bericht
Wat ik hieruit versta is dat jij beweerd als de invloed van 'de kerk' afneemt, dat er dan meer conflicten zijn ... gekke redenering.

Waarom kregen duizenden NAZI-officieren een Vaticaans paspoort in 1945 om op die manier te kunnen vluchten naar Zuid-Amerika om zo hun vervolging te ontvluchten? Lijkt me heel gek, want het was de paus toen wel bekend wat de NAZI's gedaan hadden in hun kampjes ...
Misschien 's Nietzsche lezen, of beter nog gaan studeren, in plaats van onnozele links te plaatsen. Dan zou je zien hoe het filosofisch denken in het westen is geevolueerd sedert de 13° eeuw. Er is een rechtstreeks verband tussen de 'God is dood ' gedachte en het geweld uit de eerste helft van de 20° eeuw, maar ik vrees dat dat te hoog is gegrepen voor sommigen hier.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2007, 14:53   #80
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Anna, heb ik je al gezegd. Dat zou de islam moeten zijn, geen tegenspreken mogelijk. Ik heb niets tegen de islam an sich maar mijn kinderen moeten kunnen kiezen net zoals ik heb gedaan. En stel dat we een dochter hebben, die mag niets met een niet-moslim beginnen en daar wringt het schoentje ook. Gelukkig hoeft hij persé geen kids en heb ik al een tiener-zoon en geen zin meer voor pampers en papflessen.

oops sorry voor t niet opletten dan hoor ...
wat vind je van een tweede echtgenote ? wanneer hij toch een eigen nageslacht zou willen ? (Laya, je moet er hier niet per se en public op antwoorden hoor, is gewoon mijn nieuwsgierigheid)
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be