Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 oktober 2006, 15:57   #121
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
Even terug met de voeten op de grond:
De meeste jonge ingenieurs, toch niet A5 brood en banket, die hier bij ons beginnen zitten tien jaar later nog steeds bijna op hetzelfde niveau, het hulpje van de anciens....Die op hun beurt al twintig jaar hetzelfde uitvoeren en, als de directie roept, nog steeds in hun broek schijten als ze naar hun bureau moeten.
Er zit bij de nieuwe ook geen enkele gele, groene of bruine bij.
Je ziet de toplonen als eerlijk tot je tot het besef komt dat het altijd dezelfde zijn die van de koek eten en ondertussen de massa het schuldgevoel aanpraten dat ze teveel verdienen.
De meeste jonge ingenieurs? Tiens, dan moet ik precies veel geluk hebben gehad. Na nog geen twee jaar zat ik al met een eigen afdeling onder mij, beheerste ik de logistiek van twee grote productiesites, zat ik bijna dagelijks rond de tafel met topmanagement (multinational met enkele tienduizenden werknemers) en was er geen één manager waarvoor ik achteruit ging. Edoch, ik had geen "connecties", niet om er binnen te geraken, niet om er hogerop te gaan. Ben ik dan zo'n uitzondering?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2006, 16:12   #122
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bijter Bekijk bericht
Neen, een topmanager is geen 40 man waard.

Maar hij kan wel zorgen voor een winstverhoging die misschien wel gelijk is aan het loon van die 40 man.

Het gaat erom hoeveel WINST iemand kan maken, wat je toegevoegde waarde is aan het bedrijf. En werknemers zijn een noodzakelijk kwaad nodig om de bedrijfsplannen gemaakt door de topmanager om te zetten in de praktijk.
Op wat voor manier ook?
Daar zit volgens mij het probleem.
Stel je haalt morgen een tovenaar binnen die maakt dat je op één jaar tijd de rijkste man ter wereld wordt.
Na nog eens een jaar bezit je gewoon heel de aarde.
Straffer hij maakt dit mogelijk zonder dat je de hulp nodig hebt van ook maar één medewerker.
In principe ben je op dat ogenblik zo machtig dat je bij wijze van spreken iedereen van honger kan laten omkomen en alle goederen van de aarde tot jou nemen.

Natuurlijk is het zeer onwaarschijnlijk dat een dergelijk scenario ooit volledig de realiteit wordt.
Het probleem is echter dat we wel degelijk in de richting van deze extreme situatie opschuiven.
Men kan zich afvragen of men dit wenselijk is?

Het enige wapen dat de gewone man heeft om zich hiertegen te verzetten is weerstand bieden aan de verleidingen van het systeem.

Als we een parallel systeem creëren waarbij onderling handel gedreven wordt in basisgoederen, en we hebben de kracht om nee te zeggen tegen de verlokkingen van het kapitalistisch systeem.
We laten met andere woorden de laatste nieuwe gsm’s , plasma tv’s , pc’s , mp3 spelers …. aan ons voorbijgaan.

Dan zitten onze managers ineens wel met een probleem, moeten ze zelf gaan bedelen in de circuits waar de basisbehoeften gegenereerd worden, of ze moeten ineens in staat zijn om te leven op gsm’s.

Alleen zit die gedragswijziging er voorlopig nog niet in, de mens is goed verslaafd en dat zie ik zo snel nog niet veranderen.
Dus zal de kloof waarschijnlijk eerst nog wat moeten uitdiepen vooraleer men echt wakker schiet

Laatst gewijzigd door satiper : 26 oktober 2006 om 16:13.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2006, 16:17   #123
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Iemand die leert relativeren maar op het einde toch nog even een steek onder de centuur durft geven mooie retoriek .

Al horen spreken van "opportuniteitskost"?
raar maar waar deze is veel hoger bij een manager dan bij een camionchauffeur...
Waarom?
Neen niet omdat hij meer waard is of omdat hij meer verdient...Maar omdat wat hij zou doen in de verloren tijd veel meer waard is dan die camionchauffeur.

Waarom verdienen aandeelhouders geld? Dat is niet meer dan normaal hoor... Dit snap ik echt niet!
Als de management beloond word is dat berekend hoor; wees gerust alles is bedacht en berekend in de corporate world wees gerust.

Ik begin bijna te denken dat de top van alle bedrijven incompetente dommerikken zijn...?
Wat met de mensen die een bedrijf zelf begonnen? Wat met de mensen die alles altijd zelf hebben moeten doen? Kortweg wat met alle begin van alle bedrijven? Allemaal domme zonen van rijken?

Er was ooit een tijd waarin de economie letterlijk op slavenarbeid gebaseerd was.
Vanuit de toen bestaande norm zal het ook gek geweest zijn om dit gegeven in vraag te stellen.
Het is pas als men de norm zelf in vraag durft te stellen dat men kan inzien dat iets verdient om behouden of verworpen te worden.

Slaven hadden geen rechten, de eigenaar kon zelfs letterlijk beschikken over het lijf en het leven van de slaaf.

Als we terug stilaan in die richting opschuiven, lijkt dit me sowieso een te bestrijden evolutie, ongeacht de uitleg die eraan gegeven wordt of wat het mechanisme erachter is.
Als het systeem fout is, moet het systeem veranderen.

Het heeft dan ook weinig belang welke uitleg je eraan geeft.
Het lijkt me belangrijker de vraag te stellen of de evolutie goed of slecht is en hier dan een gepaste reactie op te geven.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2006, 16:46   #124
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metten Bekijk bericht
Als men aan jongeren uit het middelbaar onderwijs met rijke ouders (gezien hun afkomst voorbestemd voor hogere studies) zou vragen of zij zich een relatie konden voorstellen met een laaggeschoolde wat zouden zij dan antwoorden? Zouden die ook als racistisch bestempeld worden als een groot percentage "nee" zou antwoorden?
Jammar, zoals ge "sociale" drugs hebt, hebt ge ook "sociaal" racisme.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2006, 19:23   #125
Bazilfunk
Minister

Bazilfunk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MARE Bekijk bericht
Deze starter op de arbeidsmarkt zal zwaar op zijn kin mogen kloppen indien hij niet de juiste connecties heeft. U gaat er dus van uit dat u talent heeft. Nou, proficiat. Wat heeft u gestudeerd? En vertel me eens wat er eerlijk is aan een systeem waarbij de maangers honderd keer meer verdienen dan de arbeiders? Ik hoop overigens dat u niet van allochtone origine bent Tavek, of u zal wel heel hard mogen knokken.
Starten als manager op de arbeidsmarkt? Liggen uw dromen niet iets te hoog. Ik wil de cijfers wel eens zien van zo'n manager die juist uit de schoolbanken komt. Ik zou zeggen "welcome to the real world". Ik denk dat je eerst nog zal moeten ondervinden dat je de bagage die je meekrijgt van school eerst nog in de vaart zal moeten dumpen en je moeten aanpassen aan het werkleven. Ik ben manager geworden door ervaring en talent. En neem van me aan als het je niet om de titel te doen is dat er in sé niks veranderd enkel dat je meer werkt en er minder dank vor terug krijgt. Financieel voordeel? Ge zijt er vet mee!
Oud 26 oktober 2006, 22:23   #126
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
De meeste jonge ingenieurs? Tiens, dan moet ik precies veel geluk hebben gehad. Na nog geen twee jaar zat ik al met een eigen afdeling onder mij, beheerste ik de logistiek van twee grote productiesites, zat ik bijna dagelijks rond de tafel met topmanagement (multinational met enkele tienduizenden werknemers) en was er geen één manager waarvoor ik achteruit ging. Edoch, ik had geen "connecties", niet om er binnen te geraken, niet om er hogerop te gaan. Ben ik dan zo'n uitzondering?
Ik heb na 1 maand werken al gelijkaardige ervaringen. Jammer dat het werk me niet boeit....ik heb over een week een gesprek ivm mijn persoonlijke onwikkelingseisen voor komend jaar. Welke opleidingen wil ik volgen (geld genoeg voor.....) en wat wil ik bereiken in dit jaar ivm mijn capaciteiten.

Kwa carrierepad willen ze me in 4 jaar klaarstomen voor een functie van projectleider, consultant, lijnmanager.....noemt maar op. En het ergste is, dat staat in mijn arbeidscontract. Kleine clausule erbij, als ik niet snel genoeg vorder, kunnen ze me buitensmijten. Een munt heeft 2 kanten.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2006, 12:56   #127
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Kwa carrierepad willen ze me in 4 jaar klaarstomen voor een functie van projectleider, consultant, lijnmanager.....noemt maar op. En het ergste is, dat staat in mijn arbeidscontract. Kleine clausule erbij, als ik niet snel genoeg vorder, kunnen ze me buitensmijten. Een munt heeft 2 kanten.
Je hebt toch wel geëist dat je niet flexibel moet zijn, en dat je er vanaf komt met een 35 uur per week?

Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2006, 14:33   #128
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MARE Bekijk bericht
Ik zeg niet dat ze dom zijn. Maar ze verdienen wel te veel. Er loopt voldoende talent rond hoor. Als je een bedrijf opricht dan heb ik daar een uiterst respect voor. Maar dat praat niet goed dat alle winst concentreed moet worden in handen van de top. Zijn de arbeiders dan ook niet een vorm van aandeelhouders. Investeren zij dan niet in de winst van het bedrijf?
Met talent alleen begin je geen bedrijf.
Velen van de "top" hebben daar zelf moeten geraken; ik weet dat u weigert dit te geloven maar ik WEET dat het zo is!
Arbeiders kunnen aandeelhouders worden er zijn zelf systemen van loon voor werk waar de arbeider aandeelhouder kan worden door gepast te werken.
Je moet ook wel realistisch blijven de werknemer heeft werk omdat de werkgever hem werk gaf (puur uit de definities) hoe komt het dat de werkgever hem werk kon geven? Hoe komt het dat hij nog geen werk had?
Ik zal het cruw zeggen; de werknemer=de uitvoerende macht.
Het keert altijd op hetzelfde neer; de "top-managers" hebben op hun schouders een gewicht hangen dat soms zelf kan aanzien worden als een zwaard van damocles wees realistisch en zie dat dat het geval niet is voor een werknemer! Die hoge lonen zijn een normaal gevolg van dit constante gewicht!
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2007, 17:25   #129
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Het is de totale loonkost die voor de bedrijven naar beneden moet.
Wat dus een heel ander beeld geeft dan wat er nu gezegt word.
En dit kan echt wel zonder dat de gewone arbeider of bediende minder moet verdienen.
De loonkost is maar een klein % van de prijs van het geleverde product:
50% is al te wijten aan marketing, publiciteit, ontwikkelling, transport, garantie etc: als een auto je 20.000€ kost bij je verdeler, kostte die wagen bij het verlaten van de band maar een 10.000€ in fabricatiekosten: hou errekening mee dat ontwikkelling, reclame, verdelersnet, stocks, bankkosten meer dan de heft van de betaalde prijs opslorpen...
Ik spreek nu over autos, maar voor waspoeders is de prijsstructuur niet zo verschillend.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2007, 17:29   #130
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek

Citaat:
Je hebt toch wel geëist dat je niet flexibel moet zijn, en dat je er vanaf komt met een 35 uur per week?
Sfax, je bent een humorist.... kader kent geen uren.

Laatst gewijzigd door filosoof : 22 februari 2007 om 17:30.
Oud 22 februari 2007, 20:17   #131
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Volgens regering en werkgeversorganisaties is er geen ruimte voor loonsopslag.
Net diegenen die hiervoor pleiten, bedienen zichzelf meer dan royaal.
Laat u dus bij uw volgend evaluatiegesprek niet bij uw spreekwoordelijk pietje nemen !!
De gemiddelde loonsopslag voor directie en hoger kader was vorig jaar 15% !!

Enkele opmerkingen:

* in welke mate is het relevant dat er bij bvb Electrabel grote winst werd geboekt om een hoge opslag te eisen als je daar zelf niet werkt?

Ik zeg niet dat werknemers geen recht hebben op een hoge vergoeding als de zaken goed gaan, maar een hoge vergoeding omdat het bij een ander bedrijf goed gaat???

* Aansluitend daarbij: zegt u dan ook dat werknemers die bij een bedrijf werken dat een verlieslatend jaar heeft gaan inleveren?

I.e. met die 2 punten kom je aan de punten waar de vakbonden compleet onredelijk zijn. I.e.

- als je individuele bedrijfswinsten gaat aanhalen om algemene loonsverhogingen te eisen, dan maak je de bedrijven die het minder doen gewoon kapot.

- je kan niet verwachten dat je je deel van de koek krijgt als het goed gaat, als je ook niet bereid bent om een stuk in te leveren als het slecht gaat.

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 22 februari 2007 om 20:18.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2007, 21:54   #132
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

In ieder geval (we zijn nu al een tijdje later) bepaal ik mijn eigen uren. Ik ben verantwoordelijk voor een ontwikkelingsprogramma (nieuwe technologie voor toekomstige ruimtemissies)....ik mag zelf geen klitsen uitvoeren, ik moet enkel mensen zeggen wat ze moeten doen en hun werk beoordelen. Bleh...mr ja...thats life. In krijg gelukkig een shitload aan cursussen (die vrij veel kosten...) en das wel plezant

Ik werk 40u per week, en meer doe ik niet. Of ze moeten me verlof in de plek geven. Centen daar gaat de fiscus weer aan prullen.
Oud 22 februari 2007, 22:31   #133
Bazilfunk
Minister

Standaard

Citaat:
In ieder geval (we zijn nu al een tijdje later) bepaal ik mijn eigen uren. Ik ben verantwoordelijk voor een ontwikkelingsprogramma (nieuwe technologie voor toekomstige ruimtemissies)....ik mag zelf geen klitsen uitvoeren, ik moet enkel mensen zeggen wat ze moeten doen en hun werk beoordelen. Bleh...mr ja...thats life. In krijg gelukkig een shitload aan cursussen (die vrij veel kosten...) en das wel plezant

Ik werk 40u per week, en meer doe ik niet. Of ze moeten me verlof in de plek geven. Centen daar gaat de fiscus weer aan prullen.
Nog een paar evaluaties en ge ligt op straat als ge uw mentaliteit niet aanpast
Oud 22 februari 2007, 23:57   #134
Enter
Parlementslid

Enter's schermafbeelding

Standaard

Tegenwoordig begint "werk" maar vanaf 45 uren in de week.
Enter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2007, 00:12   #135
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bazilfunk Bekijk bericht
Nog een paar evaluaties en ge ligt op straat als ge uw mentaliteit niet aanpast
1) Die "bleh" staat op het feit dat ik dat werk moet doen. Ik vertel mensen die 20 jaar ouder zijn als mij niet graag dat ze iets fouts hebben gedaan. Maar ik MOET het. Dat is nu eenmaal eigen aan het diploma. Overigens doe ik dit op een zeer respectvolle en tactische manier. Je kan die mensen ook betrekken in een ontwikkelingsprogramma door hun input te vragen: mensen uit de werkplaats hebben vaak shitloads aan praktische ervaring.

2) Gij moogt graag kostenloos overuren draaien. Ik zie mijn pa dat doen. No way dat ik daarmee begin. Ik heb nog een leven buiten het werk.....nota bene: ik werk wel serieus hard door in die 40 uur.

Er zitten hier veel mensen die het blijkbaar stoer vinden om zich scheef te werken...teveel naar de chinezen gezien ? Ge werkt om te leven, en niet omgekeerd.
Oud 23 februari 2007, 00:14   #136
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens regering en werkgeversorganisaties is er geen ruimte voor loonsopslag.
Net diegenen die hiervoor pleiten, bedienen zichzelf meer dan royaal.
Laat u dus bij uw volgend evaluatiegesprek niet bij uw spreekwoordelijk pietje nemen !!
De gemiddelde loonsopslag voor directie en hoger kader was vorig jaar 15% !!

Volgende cijfers zijn een schoolvoorbeeld van de hypocriete houding van regering en werkgevers :

Bedrijfswinst in 2005

Bedrijf Winst in miljard€ Evolutie tav 2004

Fortis 3.9 +32%
Dexia 2.0 +12%
KBC 2.2 +39%
ING 7.2 +25%
Total 9.0 +31%
Colruyt 0.4 +101%
Solvay 0.8 +51%
BASF 3.0 +50%
InBev 0.9 +26%
Arcelor 3.8 +66%
Electrabel 1.9 +60%
Mobistar 0.2 +10%

Hoeveel verdiende een directielid in 2005 (1)

Bedrijf Loon in € Evolutie tav 2004

Fortis 2.322.309 +32.08%
Suez 2.166.457 +99.42%
Dexia (2) 2.148.073 +60.47%
KBC 1.432.469 +87.44%
UCB 1.302.990 -6.93%
Umicore(3) 1.086.593 +99.32%
Solvay 815.202 +17.79%
Cofinimmo 379.318 +1.27%
Mobistar 346.449 +21.79%
Barco 333.916 +10.87%
Omega Pharma 272.000 +29.46%

(1) Bedragen zijn gemiddelden voor het directiecomité, de waarde van opties is inbegrepen
(2) De stijging is voornamelijk te wijten aan de (tijdelijke) reductie van het aantal directieleden van 8 naar 3
(3) De grote schommeling is te wijten aan de fel gestegen waarde van de opties

Cijfers, bron LBC
En er is meer : Man uit Vlaams-Brabant verdient met een lottoformuliertje 100 miljoen euro. 100.000.000 € -- 4.033.990.000 BEF

2 minuten om ze in te vullen, 10 minuten heen en terug naar de krantenwinkel, nog eens 1 minuutje om ze te valideren. 13 minuten werk.

Laatst gewijzigd door Antoon : 23 februari 2007 om 00:15.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2007, 01:40   #137
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Hallo beste allemaal,
Ik ben nu halfweg deze meningswissel, en zit met een vraag.
Als 80% van alle winsten gaan naar 20% van de bevolking, zijn er dan meer dan tien aandeelhouders voor 50% van de winst, of zijn er dat minder?
Dank bij voorbaat.
DannyS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2007, 02:01   #138
Bazilfunk
Minister

Standaard

Citaat:
1) Die "bleh" staat op het feit dat ik dat werk moet doen. Ik vertel mensen die 20 jaar ouder zijn als mij niet graag dat ze iets fouts hebben gedaan. Maar ik MOET het. Dat is nu eenmaal eigen aan het diploma. Overigens doe ik dit op een zeer respectvolle en tactische manier. Je kan die mensen ook betrekken in een ontwikkelingsprogramma door hun input te vragen: mensen uit de werkplaats hebben vaak shitloads aan praktische ervaring.

2) Gij moogt graag kostenloos overuren draaien. Ik zie mijn pa dat doen. No way dat ik daarmee begin. Ik heb nog een leven buiten het werk.....nota bene: ik werk wel serieus hard door in die 40 uur.

Er zitten hier veel mensen die het blijkbaar stoer vinden om zich scheef te werken...teveel naar de chinezen gezien ? Ge werkt om te leven, en niet omgekeerd.
Ik heb mijn managersfunctie al een tijdje vaarwel gezegd alhoewel ik ben nu mijn eigen manager.

Ik heb het enkel op de toon waarover je spreekt over je werk. Je lijkt me totaal niet enthousiast en enkel gebrand op je looncheque.

Toen ik nog loontrekker was had ik je zeker geviseerd moest je bij ons werken
Oud 23 februari 2007, 02:06   #139
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DannyS Bekijk bericht
Hallo beste allemaal,
Ik ben nu halfweg deze meningswissel, en zit met een vraag.
Als 80% van alle winsten gaan naar 20% van de bevolking, zijn er dan meer dan tien aandeelhouders voor 50% van de winst, of zijn er dat minder?
Dank bij voorbaat.
Om het gemakkelijk te maken stellen we dat er 100 eenheden winst zijn, en 100 mensen (=bevolking).

80 eenheden gaan naar 20 mensen. 20 eenheden gaan naar 80 mensen.

We hebben het dus over die 80 eenheden voor de 20 rijkste mensen.

40 eenheden gemiddeld voor 10 mensen.

40% gaat dus gemiddeld naar 10% van de bevolking.

MAAR :
Opmerking 1 : 40% gemiddeld zou bijvoorbeeld kunnen betekenen 51% naar 10% van die rijke bevolking en nog eens 29% naar de tweede 10% van de rijkere bevolking.
Opmerking 2 : Zijn die 10 mensen wel aandeelhouders?

Heb ik jouw vraag beantwoord?

Laatst gewijzigd door Antoon : 23 februari 2007 om 02:10.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2007, 02:07   #140
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
En er is meer : Man uit Vlaams-Brabant verdient met een lottoformuliertje 100 miljoen euro. 100.000.000 € -- 4.033.990.000 BEF

2 minuten om ze in te vullen, 10 minuten heen en terug naar de krantenwinkel, nog eens 1 minuutje om ze te valideren. 13 minuten werk.
en daarvoor moet hij zelfs niet weten welk zijn linkerhand en welk zijn rechterhand is...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be