![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Als katholiek geloof ik wel in het bestaan van hemel, vagevuur en hel, maar niet op de kinderlijke voorstelling die Dan Berisha beschrijft. Die voorstelling is ook niet in overeenstemming met de visie van katholieke theologen. Daarom betwijfel ik of er veel katholieken zijn die God voorstellen als een antropomorfe figuur die boven de wolken woont. Citaat:
Alleen wilde ik, ook katholiek zijnde, zelf lezen in welke context en met welke woorden Jan van den Berghe die bewering maakte.
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() wordt het geen tijd dat katholieken beseffen dat hun vagevuur, hemel & hel hier op aarde zijn en dat zij dankzij hun eeuwig verlichte en niet van af te wijken pad de boel hier continue richting hun hel doen evolueren. Misschien is het een self fullfilling prophecy? Eerst iets schapen dat gelijkstaat aan hun idee van hel om dan met het vingertje naar de ongelovigen te wijzen ; en maar schreeuwen allemaal jullie fout. Wanneer bevragen religieuzen zichzelf? Oh ja dat mag niet natuurlijk want dan toon je twijfels in uw geloof en dat is nu toch wel nie verboden zeker.
![]() |
#23 |
Banneling
|
![]() Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco
![]() Je ne pense pas. Je crois. Je kunt het misschien ook omkeren: Je pense et donc je ne crois pas. Laatst gewijzigd door system : 24 februari 2007 om 11:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Burger
|
![]() Het christendom kan veel mensen laten geloven uit vrees voor de dood, maar dit geldt niet voor alle religies. Sommige religies (bvb bij reïncarnatie) bekijken de dood als een fase waar niemand bang voor hoeft te zijn. Maar zoals de katholieke priesters vroeger de mensen op de stuipen konden jagen met hun duivelsverhalen...erg gewoon. Eens ze geloofden, konden ze niet meer weg. Anders waren het ketters, en dan kan ik zeker begrijpen dat je bang bent voor de dood! Om niet op de brandstapel terecht te komen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Het christendom bekijkt de dood ook als een fase waar niemand bang voor hoeft te zijn. Christenen die sterven, krijgen immers het eeuwige leven.
![]() |
![]() |
#26 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Banneling
|
![]() Trouwens vreemd dat er altijd maar wezens schijnen bij te komen, zeker vergeleken met het prille begin van de aarde. Komen er dan zieltjes bij? Of is er sprake van interplanetaire reïncarnatie? Reïncarnatie veronderstelt dat alle wezens samen numeriek steeds hetzelfde aantal blijven. Sterker: dat dit aantal lichtjes daalt. Enkele gelukkige enkelingen kunnen zich immers losrukken uit de vicieuse cirkel, wanneer zij de algehele geestelijke vrijheid bereikt hebben. Zever in pakjes dus.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Hoe kom je daar bij? Waar staat dat?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Iedere zondag belijden de katholieken hun geloof in de eucharistie met de volgende woorden:
Ik geloof in God de Almachtige Vader, Schepper van hemel en aarde En in Jezus Christus, zijn enige geboren Zoon, onze Heer Die ontvangen is van de Heilige Geest Geboren uit de maagd Maria Die geleden heeft onder Pontius Pilatus Gekruisigd is, gestorven en begravenDie neergedaald is ter helle, De derde dag verrezen uit de doden Die opgestegen is ten hemel, en zit aan de rechterhand van God de Almachtige Vader Vandaar zal Hij komen oordelen De levenden en de doden Ik geloof in de Heilige Geest De heilige katholieke Kerk De gemeenschap van de Heiligen De vergeving van de zonden De verrijzenis van het lichaam En het eeuwig leven. Amen. U hebt gelijk dat dit niet voor alle christenen geldt, daar had ik duidelijker in kunnen zijn. Katholieken hebben echter niets te vrezen van de dood.
Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 24 februari 2007 om 17:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||||
Minister
|
![]() Citaat:
Geef eens argumenten. Citaat:
Leg mij dan eens redelijk uit waar wij vandaankomen, wat we hier doen en wat ons na onze dood te wachten staat. Citaat:
Als het scheppingsverhaal geen (poging tot) antwoord vormt op de Eerste Vraag, wat is het dan volgens jou wél? De "normen en waarden voor een geordende samenleving", wat zijn dat dan? Vormen zij geen poging tot antwoord van de Tweede Vraag? Zo niet, wat zijn ze dan volgens jou wél? Als Jezus tot één van de moordenaars die samen met Hem gekruisigd werd en berouw toonde over zijn misdaden de woorden spreekt: "Heden nog zult gij met Mij in het paradijs zijn", wat is dat dan? Is dat een poging van de evangelist om de Derde Vraag te plaatsen of niet? En zo neen, wat is het dan volgens jou wel? Citaat:
De filosofie en de logica zoals ze hier in het westen wordt bedreven werd bij de Oude Grieken geboren. Tijdens mijn middelbare schooljaren werd ik er overvloedig in ondergedompeld - ik volgende Latijn-Grieks - en mét jou ben ik overtuigd van de intrinsieke waarde ervan voor de héle mensheid. Zonder de Oud-Griekse bijdrage was (de latere) wetenschap gewoonweg onmogelijk. Evenwel betekent zulks geenszins dat alles wat niet op de rede baseert meteen maar naar de prullenmand moet worden verwezen. Zoiets getuigt nillens willens van een gebrek aan respect voor die generaties die nooit met het Griekse denken in aanraking zijn geweest. Het culturele erfgoed van de mensheid houdt immers veel méér in dan alleen maar de Griekse (lees: Westerse) denkpatronen. De piramiden van Gizeh en de Sfinks maken er evengoed deel van uit. De glasslijpkunst van de Chinezen ook, en die hielden (en houden nog steeds) er totaal andere denkpatronen op na dan hier in de Occident. Evengoed als de Griekse logica maakt ook het religieuze erfgoed deel uit van wat de mensheid heeft voortgebracht, en als dusdanig is religie even universeel als logica - of anders gesteld: als dusdanig lijdt logica aan dezelfde menselijke beperkingen als religie. Zelfs hier in de Occident vierde het Griekse denken lang niet altijd hoogtij. Tijdens de middeleeuwen bvb. brandde het eerder op een laag pitje. De middeleeuwen worden daarom nogal eens als "donkere tijden" voorgesteld. Te oordelen aan de schat aan cultuur die de middeleeuwen in dit deel van de wereld hebben voortgebracht kan ik het met de term "donkere tijden" onmogelijk eens zijn... |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
wat doen we hier : de boel verzieken met onredelijke scheppingsverhalen die geen steek houden maar we geloven toch maar dat het ene verhaaltje meer waarde bezit dan het ander en dus moet iedereen hetzelfde verhaaltje geloven en wie dat niet doet wordt verketterd. wat staat ons na de dood te wachten : als die fixatie van gelovigen met de dood wat minder was, waren ze misschien meer in staat te genieten van het hier zijn; want er wacht u niks. waarom is religie onredelijk? Omdat het juist een antwoord op die vragen voorspiegeld wat elk mens voor zichzelf zou moeten uitmaken en niet uit een boekje van kinds af aan verplicht door zijn strot geramd zou mogen krijgen.
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën hebben die niet.'' Laatst gewijzigd door the_dude : 24 februari 2007 om 20:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Wat we hier dus uitvreten? De boel verzieken met ongebreideld consumptiegedrag, waarbij kostbare grondstoffen verspild worden ten gunste van een minderheid, terwijl de meerderheid mag creperen en voor de eerste gevolgen mag opdraaien voor deze scrabreuze eigen-nestbevuiling. Alleen... ik ben geen pessimist. Citaat:
Schiet niet op mij hé, ik ben slechts de postbode, ik heb die Derde Vraag niet uitgevonden. (Ook in het echte leven oefen ik dat beroep uit.) Citaat:
Mensen zijn méér dan alleen maar rede. Wie zijn emotionaliteit ontkent en/of buitenspel zet is, me dunkt, maar half mens. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
pessimisme is waar religie goed in is. Eerst installeren en dan de 'goeie' weg aanduiden. u oefent het beroep van beantwoorder van onnuttige vragen, ik oefen het beroep het menselijk leven draagbaar maken. En dat houd inderdaad in mensen bewust maken van hun eigen emoties en eigen verantwoordelijkheden daarin; gevaarlijk zijn zij die emotionaliteit als iets puur menselijk beschouwen en denken het te moeten verklaren aan de hand van verzinsels.
![]() |
![]() |
#37 |
Banneling
|
![]() Hoezo, "dat is niet waar"? Het is toch steeds dezelfde ziel die van lichaam naar lichaam hopt? Als er geen zielen kunnen bijkomen, hoe kunnen er dan lichamen bijkomen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik moet je uitleggen wat wij hier doen? Wie ben ik om dat te zeggen? Fin hier is mijn bescheiden mening: we zijn hier met één bedoeling: te leven. Wij zijn geen uitverkoren diersoort met een goddelijke bestemming. Wij zijn materie. De mens heeft de meest ontwikkelde hersenen. Maar die hersenen stellen niet bijzonder veel voor. Dat lijkt enkel zo, omdat er geen beter verstandelijk vermogen rondloopt op deze aarde. We wanen ons aan de top. Maar we blijven nietige, verwarde diertjes. Wanneer onze hersenen iets niet begrijpen, zijn wij nog steeds geneigd om aan bovennatuurlijke krachten te denken. Fysica die ons het hoofd overstijgt. Misschien raken we ver genog met onze evolutie om meer te begrijpen. Naarmate dit proces vordert, zal religie steeds verder achter de mens gelaten worden. Nooit te voren in de gescheidenis van de mensheid hebben zo vele mensen het geloof verworpen. Het is de volgende logische stap in de evolutie. Onze hersenen slikken dit verhaaltje niet langer. Velen die er aan vast houden, doen dit omdat zij geen vrede kunnen vinden met de gedachte dan het leven geen hoger doel dient, of dat hun leven eindig is. Ik zie het zo: alle materie leeft. De mens heeft een definitie van leven, maar dat blijkt relatief. Enkele jaren geleden werden levensvormen in de diepzee aangetroffen die zonder licht overleefden, maar enkel op basis van vulkanische warmte. De wetenschappers kwamen daarop samen om een nieuwe definitie van het leven op te stellen. Een beetje vergelijkbaar met de recente discussie omtrent Pluto. Er zit duidelijk een vorm van hïrarchië in het leven, afhankelijk van de crietria die je stelt. Als je uitgaat van bewustzijnsvermogen, dan krijg je bv zoiets zoals: mens, olifant, dolfijn, paard, varken, wolf, wezel, kat, kip, sardientje, oester, eik, bacterie, gras, kortsmos, en hier houdt het op, maar je kan verder gaan als je wil: kristal (groeit), magma, water,... Leeft het steen op de aardkorst? Leven de nagels aan je vingers? Ieder geheel van atomen leeft. Atomen zijn constant in beweging door cohesie en adhesie. Door chemische processen wordt het lichaam afgebroken en worden de atomen heropgenomen in het systeem. Dit is een cirkel, waarin materie constant aan verandering onderhevig is. Als ik sterf, worden de atomen in mijn lichaam afgebroken. Eigenlijk komt het niet verder dan de cellen, die uit meerdere atomen bestaan. Een worm, vreet de cellen uit mijn lichaam om in leven te blijven: voila: het eeuwige leven. Je blijft in de cyclus. De worm wordt opgevreten door een kip, de kip door een mens. Dat je persoonlijkheid ophoudt met bestaan is evident. Je hebt geen ziel, enkel hersenen. Die worden zoals alle materie afgebroken en herleid tot iets nieuws. Als de splitsing van een atoom een kernontploffing kan veroorzaken, zou je dan niet eerder geneigd zijn in termen van fysica en chemie te denken bij het ontstaan van het zonnestelsel of de aarde? Laatst gewijzigd door Dycore : 24 februari 2007 om 23:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Je redenering gaat echter enkel op wanneer je veronderstelt dat een ziel na de dood direct opnieuw geboren wordt, in geen enkele reincarnatieleer die ik ken is dit het geval. Bij de Boedhisten gaat, eenvoudig voorgesteld, de ziel op in een soort van poel, waaruit later terug nieuwe zielen ontstaan. De benaming "ziel" is hier niet echt op zijn plaats. Bij de Hindoes, New Age, Joodse, Christelijke en Wicca (...) reincarnisten verblijft de ziel eerst in een tussenliggende wereld voor het terug incarneert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Banneling
|
![]() Beste EFL,
Ik raad je de volgende boeken aan: -Christian de Duve (winnaar nobelprijs): Life Evolving -Richard Dawkins: The God Delusion (vertaald: God als misvatting) Ik vermoed dat je het niet gelezen hebt, maar ik denk dat je ze wel interessant kan vinden. Kan je meteen testen hoe sterk je geloof is. Laatst gewijzigd door Dycore : 24 februari 2007 om 23:54. |
![]() |
![]() |