Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 februari 2007, 12:21   #321
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
en de biecht is zeer zeker een instrument om de maatschappij te belazeren en geheimpjes te weet te komen. Welk ander nut zou ze hebben? vergeving ontvangen van ingebeelde dingen is ingebeelde vergeving, dus daarvoor kan het zeker niet dienen.
Iemand die bijvoorbeeld steelt, steelt niet ingebeeld. Het gaat niet om ingebeelde dingen maar zeer reeële handelingen die fout waren,
waarbij God tot zeven maal 70 maal vergiffenis schenkt, natuurlijk moet je wel eerst bereid zijn om je te bekeren tot God.

Laatst gewijzigd door Judokus : 26 februari 2007 om 12:22.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 12:36   #322
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Als Johannes Chrystostomos zegt dat joden, 'vleselijk' 'geil' en 'verdoemd' zijn dan is hij voor u geen antisemiet! U blijft niet gespeend van enig sarcasme zo lijkt het me. Maar helaas, sarcasme getuigt zelden van respect voor de medemens.
Neen, hij is geen antisemiet. De aangehaalde woorden moeten trouwens in de context worden gezien. Daarom moet men steeds de desbetreffende passage aanhalen en zich niet vergapen op een paar woorden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 12:40   #323
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Door met de schoolkinderen gezamelijk naar de kerk te gaan om te gaan biechten zeker? Of door de mensen op het hart te drukken dat regelmatig biechten een christelijke plicht was en dat iedereen zijn christelijke plicht moest doen.

Wat probeert u de mensen hier toch allemaal wijs te maken?
Natuurlijk stelt de Kerk dat biechten regelmatig hoort te gebeuren, omdat dat nu eenmaal heilzaam is. Slechts in de 19e eeuw kwam de zogenaamde verplichting tot de paasbiecht. De Kerk heeft evenwel nooit mensen bestraft omdat ze niet biechtten. De biecht is en blijft een sacrament waartoe men als gelovige vrijwillig treedt.

Indertijd gingen we inderdaad als klas naar de kerk (of naar de schoolkapel) om te biechten. Ik herinner me evenwel heel goed dat de begeleidende broeder altijd erop hamerde dat we niet "moesten" biechten en wie niet wou biechten hoefde dat zelfs niet te tonen. Dan nam je gewoon in de biechtstoel plaats en liet je de priester weten dat niet zou biechten. Daarna ging je terug op je plaats. Je mocht ook gewoon blijven zitten.
Oud 26 februari 2007, 12:46   #324
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, hij is geen antisemiet. De aangehaalde woorden moeten trouwens in de context worden gezien. Daarom moet men steeds de desbetreffende passage aanhalen en zich niet vergapen op een paar woorden.
U bent niet ernstig meer.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 12:47   #325
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Natuurlijk stelt de Kerk dat biechten regelmatig hoort te gebeuren, omdat dat nu eenmaal heilzaam is. Slechts in de 19e eeuw kwam de zogenaamde verplichting tot de paasbiecht. De Kerk heeft evenwel nooit mensen bestraft omdat ze niet biechtten. De biecht is en blijft een sacrament waartoe men als gelovige vrijwillig treedt.

Indertijd gingen we inderdaad als klas naar de kerk (of naar de schoolkapel) om te biechten. Ik herinner me evenwel heel goed dat de begeleidende broeder altijd erop hamerde dat we niet "moesten" biechten en wie niet wou biechten hoefde dat zelfs niet te tonen. Dan nam je gewoon in de biechtstoel plaats en liet je de priester weten dat niet zou biechten. Daarna ging je terug op je plaats. Je mocht ook gewoon blijven zitten.
Kom nu. We weten wel beter.
Oud 26 februari 2007, 12:48   #326
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U bent niet ernstig meer.
Geef me eens de citaten waarin het staat. Dan kunnen we verder discussiëren. Zoals al gezegd: Johannes' houding ten aanzien van de joden had niets met ras, huiskleur of bloed te maken. Geen antisemitisme dus.
Oud 26 februari 2007, 12:59   #327
Sinistra
Banneling

Sinistra's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hahaha! U lijkt wel een wandelende encyclopedie van vooroordelen en zelfingenomenheid. Zelfs Voltaire zou u een beetje te gortig vinden...
Zegt u me dan maar eens waarom bv. de Britse predikant Ian Paisley de Paus ooit beschreef als "de hoer van Babylon"?
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 13:01   #328
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Geef me eens de citaten waarin het staat. Dan kunnen we verder discussiëren. Zoals al gezegd: Johannes' houding ten aanzien van de joden had niets met ras, huiskleur of bloed te maken. Geen antisemitisme dus.
U zit weer vekeerd (doelbewust volgens mij). Het ging hier niet om een racistisch antisemitisme maar wel om een religieus antisemitisme. Dit vinden we ook terug in de hele houding van de kerk tegenover de Joden en het had zijn oorsprong in het feit dat de kerk de joden verweet 'christusmoordenaars' te zijn. En vermits u over uw tijd spreekt, zal ik ook over de mijne spreken. Mijn grootmoeder, een zeer brave gelovige vrouw overigens, was er nog altijd van overtuigd dan de Joden 'ons Heer hadden vermoord' en hun verdiende straf hadden gekregen tijdens WOII. En die opvatting was vrij courant bij die generatie. Ik heb pater Hilarion Thans, de schrijver van stichtelijke boeken (en die nogal een zeker succes boekte in Limburg), thuis bij een feestmaal een tirade horen afsteken tegen de joden dat ik beschaamd was in zijn plaats en vele omstaanders met mij. Een pater die zulke hatelijke speech gaf en schrijver van christelijke 'stichtelijke' boeken. En ook zijn speech was eigenlijk gesteund op het feit het de Joden waren geweest die Jezus hadden vermoord. U moet dit allemaal niet minimaliseren. U moet correct blijven en dit bent u (weeral) niet. Jullie hebben er een zootje van gemaakt. Wees daar maar zeker van.

Ver, zéér ver van de leringen van Jezus dit alles.

Laatst gewijzigd door system : 26 februari 2007 om 13:30.
Oud 26 februari 2007, 13:47   #329
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Hahaha! U lijkt wel een wandelende encyclopedie van vooroordelen en zelfingenomenheid. Zelfs Voltaire zou u een beetje te gortig vinden...
In juni vorig jaar werden in het Roemeense dorpje Tanacu de orthodoxe priester Daniel Petru Corogeanu en vier nonnen van het plaatselijke klooster van de Heilige Drievuldigheid gearresteerd op beschuldiging van moord. In het klooster - een van de vele die in Roemenië na de val van het communisme met buitenlandse giften werden gebouwd - was de 23-jarige zuster Maricica Irina Cornici dood teruggevonden. Het lijk van Cornici hing aan de muur, vastgebonden aan een kruis. Corogeanu en de nonnen hadden haar daar drie dagen laten hangen, zonder eten, met een prop in haar mond. De gekruisigde vrouw was uiteindelijk gestikt. Irina Cornici was ziek. Ze geloofde dat de duivel tot haar sprak en haar vertelde dat ze zondig was. Cornici was behandeld voor schizofrenie, maar Corogeanu en de vier nonnen kenden een veel betere remedie: duiveluitdrijving.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 14:18   #330
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Iemand die bijvoorbeeld steelt, steelt niet ingebeeld. Het gaat niet om ingebeelde dingen maar zeer reeële handelingen die fout waren,
waarbij God tot zeven maal 70 maal vergiffenis schenkt, natuurlijk moet je wel eerst bereid zijn om je te bekeren tot God.
De kerk mag stelen want ze wordt toch altijd vergeven. Mensen die dit nastreven en uw post duid ook aan dat u denkt dat verbeelding onstaan uit het menselijke brein vergiffenis kan schenken.
Zo iets wordt dus als wanen omschreven en mensen die aan wanen lijden dienen geholpen te worden en liefst niet op kerkelijke manier zoals beschreven in de post hierboven.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 15:07   #331
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eens geweest in een romaans kerkje?
Eens geweest in een franciscaanse abdij?
Eens geweest naar de Tiberiade-gemeenschap?
Eens geweest bij Kartuizers?
Eens geweest in een Cistersienzersabdij?

Ja, eenvoud en armoede siert.
En deze zijn allen Rooms-Katholieke voorbeelden, die in evangelische soberheid en armoede leven.
Absoluut de Romaanse kerkjes vind ik persoonlijk de mooiste....... daar gaat het juist om.

Ooit bezocht ik de Sint-Pieter in Rome als klein meisje. Ik vond toen dat ze al dat goud maar moesten uitdelen aan de armen.
Jaren later besefte ik dat dat weinig verschil zou maken en uiteindelijk is die Sint-Pieter een indrukwekkend bouwwerk met heel wat kunstwerken.
Pracht en praal, een uitstraling van rijkdom en macht en ook HET symbool van de RKK. Ik vind er echter geen enkele aanwezigheid van God in terug.
Deze kan je inderdaad wel vinden in kleinere eenvoudige kerkjes, daar ruik je de sfeer van spiritualiteit ..... maar voor mij vind ik vooral de aanwezigheid van God in weidse landschappen en hoge bergketens, kortom de natuur. Echte spiritualiteit behoeft geen praal, is machtig op zichzelf.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 26 februari 2007 om 15:09.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 15:12   #332
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
Absoluut de Romaanse kerkjes vind ik persoonlijk de mooiste....... daar gaat het juist om.

Ooit bezocht ik de Sint-Pieter in Rome als klein meisje. Ik vond toen dat ze al dat goud maar moesten uidelen aan de armen.
Jaren later besefte ik dat dat weinig verschil zou maken en uiteindelijk is die Sint-Pieter een indrukwekkend bouwwerk met heel wat kunstwerken.
Pracht en praal, een uitstraling van rijkdom en macht en ook HET symbool van de RKK. Ik vind er echter geen enkele aanwezigheid van God in terug.
Deze kan je inderdaad wel vinden in kleinere eenvoudige kerkjes, daar ruik je de sfeer van spiritualiteit ..... maar voor mij vind ik vooral de aanwezigheid van God in weidse landschappen en hoge bergketens, kortom de natuur.
Ja dat is mijn punt, die kleine eenvoudige Romaanse kerkjes zijn ook Rooms-Katholiek,
evenals de bedelordes en de ordes die geloften van evangelische armoede aflegen en beleven, etc...etc...

Dus kunt u niet veralgemenen naar gans de Kerk toe.
Dé Kerk =/= Vaticaanstad.
Dé Kerk = een universele (=Gr.:katholikos) gemeenschap

Laatst gewijzigd door Judokus : 26 februari 2007 om 15:12.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 15:15   #333
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Pausen die zich niet goed gedragen, kloosters die in de fout gaan, priesters die zich vergrijpen aan kinderen, continue discriminatie der vrouwen en homofielen in de kerk, notoir antisemitisme in de kerk vanaf Johannes Chrysostomos (gelukkig dat de studentjes niet beseffen dat ze de feestdag vieren van een volleerd antisemiet), barbaarse strooptochten van christelijke kruivaardershorden op instigatie van de paus, gruwelijke vervolgingen in de Middeleeuwen van andersdenkenden, het eeuwenlang verstikken van het wetenschappelijk denken, het sinds mensenheugnis onder de knoet houden van de mensen door de kerk door haar verbond met de politieke macht en door haar dreiging met hel en verdoemenis, het tot voor kort permanent en controlerend gluren van de kerk in het privé-leven der mensen door het instrument van de biecht, de huidige houding van de kerk tegenover de hele aidsproblematiek, enz, enz, enz.

Neen, nogmaals, er is niet veel 'heiligs' aan uw kerk. Het wordt tijd dat u tot inkeer komt.
Een beetje kwaad ?
Oud 26 februari 2007, 15:21   #334
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ja dat is mijn punt, die kleine eenvoudige Romaanse kerkjes zijn ook Rooms-Katholiek,
evenals de bedelordes en de ordes die geloften van evangelische armoede aflegen en beleven, etc...etc...

Dus kunt u niet veralgemenen naar gans de Kerk toe.
Dé Kerk =/= Vaticaanstad.
Dé Kerk = een universele (=Gr.:katholikos) gemeenschap
Neen inderdaad, alles bestaat uit verschillende delen ....... ook binnen de Kerk vind men linkse en rechtse strekkingen, zij die houden van persoonlijke macht en zij die hun diensten aanbieden aan de gemeenschap. Zeggen dat de Kerk alleen ongeluk bracht is onjuist, zeggen dat de zij alleen geluk bracht is nog onjuister.
Oud 26 februari 2007, 15:23   #335
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Een beetje kwaad ?
Kwaad niet, maar ze moeten me niet afkomen met 'de heilige' kerk.
Oud 26 februari 2007, 15:26   #336
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Juist... zzz...zzz...zzz...

Komaan man, "het hart van de mensen proberen te veroveren"? Wat een woordenkramerij zeg!

Zeg nu eens duidelijk wat je precies bedoelt!!!

Blijkbaar toch niet zo eenvoudig als jij pretendeert, hé!
Neen, ik zeg gewoon dat ik God niet vind in Rome en het Vaticaan en ik ben waarschijnlijk niet alleen met dat gevoel.
God, daar draait het toch om ?
Oud 26 februari 2007, 15:30   #337
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Volgens Wikipedia:
Spaanse Inquisitie heeft 44.000 mensen veroordeeld, waarvan 700 ter dood veroordeeld.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Inquisitie
cfr. de Franse revolutie: 40.000 ter dood veroordeeld.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Guillotine

Kruistochten heeft evenveel slachtoffers gemaakt zoals iedere gelijkaardige oorlog uit die tijd.
Kruistochten werden gevoerd in naam van God. Is God oorlogszuchtig Judokus ?
Oud 26 februari 2007, 15:34   #338
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Ooit bezocht ik de Sint-Pieter in Rome als klein meisje. Ik vond toen dat ze al dat goud maar moesten uitdelen aan de armen.
Deze kan je inderdaad wel vinden in kleinere eenvoudige kerkjes, daar ruik je de sfeer van spiritualiteit ..... maar voor mij vind ik vooral de aanwezigheid van God in weidse landschappen en hoge bergketens, kortom de natuur. Echte spiritualiteit behoeft geen praal, is machtig op zichzelf.
Ik sluit niet uit dat een transcendente ervaring zo kan worden bereikt. Maar eerlijkheidhalve niet door iedereen vermoed ik. Sommigen hebben meer een uitgestippelde weg nodig.

Laatst gewijzigd door system : 26 februari 2007 om 15:35.
Oud 26 februari 2007, 15:36   #339
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Als Johannes Chrystostomos zegt dat joden, 'vleselijk' 'geil' en 'verdoemd' zijn dan is hij voor u geen antisemiet! U blijft niet gespeend van enig sarcasme zo lijkt het me. Maar helaas, sarcasme getuigt zelden van respect voor de medemens.

De biecht is een sacrament waartoe men vrijwillig treedt.

Door met de schoolkinderen gezamelijk naar de kerk te gaan om te gaan biechten zeker? Of door de mensen op het hart te drukken dat regelmatig biechten een christelijke plicht was en dat iedereen zijn christelijke plicht moest doen.

Wat probeert u de mensen hier toch allemaal wijs te maken?
Volgens mij moest je toch ook eerst gaan biechten vooraleer van dat koekje te mogen proeven....... vrij van zonden moest je zijn, of tenminste vergiffenis gekregen hebben en enkele rozenkransjes opgezegd.
Oud 26 februari 2007, 15:46   #340
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik sluit niet uit dat een transcendente ervaring zo kan worden bereikt. Maar eerlijkheidhalve niet door iedereen vermoed ik. Sommigen hebben meer een uitgestippelde weg nodig.
Is het Universum of de schepping van God op dergelijke wijze niet heel voelbaar ? We kunnen het ruiken, horen, zien, proeven en betasten......
Had de mens niet deze voeling met de aarde en de natuur verloren dan stonden we vandaag niet met een levensgroot probleem, de opwarming van de aarde. Alle volkeren die vroeger hun levensonderhoud haalden uit de natuur hadden daar op de een of andere wijze respect voor want ze wisten dat dat het voortbestaan van hun soort betekende. Die voeling hebben wij verloren.
Dat verwijt ik o.a. de kerk in haar leer, respect voor het heilige rondom ons. Daar zou men meer aandacht aan moeten schenken volgens mij. Respect voor het heilige hier en nu en niet in een latere hypothetische hemel.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 26 februari 2007 om 15:52.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be