![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
Maar is die 120 km niet berekend voor vrachtvervoer (dus ook berekend op veel zwaardere stellen die op de sporen drukken)? Personentreinen zijn nu eenmaal lichter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
|
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Staatssecretaris
|
![]() Enkele reacties op de voorgaande postings (eskuseer mij als ik ze niet allemaal aanhaal)
De maximale asdruk van een trein is 22,5 ton ongeacht of dit een goederentrein of een reizigerstrein is. Probleem van de NMBS is de basisvisie van het IC/IR plan : Men beschouwd hier (in België) elke lijn als een apart gedeelte (Frans systeem), terwijl men in Nederland van een raster uitgaat. Daardoor krijg je situaties in België waarbij een trein 2/3 min vertrekt voor een trein aankomt en men dus 57 min moet wachten op aansluiting (vaarwel reiziger). Sommigen halen de "lichte trein" aan : Het lichtste (electrisch) stel ,de sprinter (reeks 900) weegt 129 tonen verbruikt, ondanks de energiezuinige thyristorsturing, voor op te trekken na een stop evenveel als 9 km rijden. Sommigen zouden de stoptrein laten stoppen op eenvoudig verzoek: bedenk dat een trein geen bus is Hij heeft ongeveer 850 m nodig om tot stilstand te komen (bij een snelheid van 120 km/h) Er was iemand die een stopsysteem aanhaalde dat automatisch werkte bij het voorbijrijden van een rood sein : Dit systeem is enkel in gebruik op de HSL (Hoge SnelheidsLijn) voor type 13 en TGV/thalis Er waren mensen die de syndicale situatie aankaarten : die is heel "simpel" er zijn twee erkende vakbondne (ACOD(socialistisch) en ACV(katholiek) ) en twee toegelaten (VSOA (liberaal)en OVS(onafhankelijjk)) De overgang van toegelaten naar erkende is simpel : men moet bewijzen dat men min. 10% van het personeel vertegenwoordigt en de laatste syndicale verkiezingen waren in ..... Ik ben 30 jaar aan de NMBS en heb er nog nooit geen meegemaakt dus trek daar uw eigen oordeel uit Om af te sluiten eenstandaardgrap : Om te promoveren bij de NMBS moet je aan drie voorwaarden voldoen: 1 een goede partijkaart 2 een goede vakbondskaart 3 slagen in een examen maar dat laatste is niet belangrijk ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
|
![]() Citaat:
Ik vind het aantal stations op de meeste lijnen trouwens wel meevallen. Ik denk dat het er zelfs minder zijn dan op de doorsnee spoorlijn in Groningen en Friesland. Alleen in het centrum van Vlaanderen krioelt het wel van de stationnetjes. In Nederland rijdt op alle lijnen minstens een keer per uur een trein. Als het nog minder wordt, verliest de trein daar zijn waarde en kun je 'm beter afschaffen. Ik heb zelf als scholier in de zomervakantie vaak de Zomertoer gedaan (3 dagen in juni, juli of augustus onbeperkt treinen in de eerste klas voor ongeveer 100 gulden oftewel € 45 de man - toen ze de eersteklasversie hebben afgeschaft zijn wij er ook mee gestopt 8)) en dan gingen we uiteraard zo ver mogelijk om zoveel mogelijk kilometers te maken. Als je dan in Roodeschool, gat in Noord-Groningen en eindpunt van de spoorlijn, uitstapt ben je inderdaad de enige, maar gaandeweg terug richting Groningen vult de trein zich toch redelijk. Op de lijn tussen Harlingen en Leeuwarden stappen er in Harlingen Haven, als de veerboten van Vlieland en Terschelling aankomen, redelijk wat mensen uit en in, maar op de tussengelegen stations waarschijnlijk niet of nauwelijks. Toch zou ik geen van beide lijnen schrappen. Die nachttreinen zijn wel een goed idee. Op de meeste lijnen heb je in het weekend wel een late trein, om een uur of 1, maar meer toch niet. Alleen in de Randstad bestaan al jaren nachttreinen. Die rijden toevallig van Utrecht naar Rotterdam, alleen helaas niet rechtstreeks maar via A'dam en Den Haag. Ze zijn ook niet erg snel, dus als je dan in Rotterdam aankomt, is het al ochtend. Voordeel is dat je in slaap kan vallen zonder je station te missen, nadeel is dat anderen dat probleem oplossen door een wekker te laten afgaan... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
|
![]() Citaat:
Gaat het hier trouwens om een hogesnelheidslijn tussen Gent en Brugge? Citaat:
Overigens rijdt een gewone intercity in West-Nederland sowieso niet harder dan 140 km/u, omdat de ondergrond dat niet kan hebben, en op andere plaatsen niet omdat de beveiliging er niet op berekend is. Alleen op de Veluwe mag er 160 worden gereden, geloof ik. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Staatssecretaris
|
![]() Dimitri schreef
Dat zou kunnen, maar ik denk dat de snelheid wellicht ook te maken heeft met de bochten. Als je weet dat goederentreinen niet met hoge snelheid rijden, hou je er natuurlijk ook geen rekening mee bij de aanleg. Overigens rijdt een gewone intercity in West-Nederland sowieso niet harder dan 140 km/u, omdat de ondergrond dat niet kan hebben, en op andere plaatsen niet omdat de beveiliging er niet op berekend is. Alleen op de Veluwe mag er 160 worden gereden, geloof ik. Goederentreinen rijden in België en Nederland met een max snelheid van 100 km/h. Het is enkel uit oogpunt van het remmingspercentage dat deze snelheid gelimiteerd is bedenk dat een goederentrein tot 750 m lang kan zijn, een bruttomassa hebben tussen de 1800 en de 3000 ton, dat de remmen door een luchtdrukleiding bediend worden. Deze leiding heeft een nominale druk van 5 bar, iedere drukdaling geeft een gegradueerde remming. Het realiseren van deze drukdaling vraagt enige tijd door de lengte van de trein ondermeer daarom de beperkte snelheid. Voor reizigerstreinen,die merkelijk korter zijn en een lager brutto massa hebben, wordt een ander systeem gebruikt om de remmen te bedienen, meestal electrisch gestuurd en door het hogere rempercentage dat de reizigerstreinen realiseren kan de snelheid opgedreven worden (Tussen Roosendaal en Amsterdam tot 160 km/h). U heeft wel gelijk dat bochten met een kotere straal een snelheidsbepreking opleggen maar dit enkel voor deze kurve enkel |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | ||
Europees Commissaris
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
|
![]() Citaat:
__________________
[SIZE=1] ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
|
![]() Citaat:
__________________
[SIZE=1] ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | ||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Je kunt dat wel regelen op verzoek, als de machinst vooraf weet dat 'ie moet stoppen. Er moet dan een bel of een lampje komen bij de machinist als er iemand op het perron staat of als er iemand er uit wil. Maar het lijkt me een vrij omslachtig systeem. Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Staatssecretaris
|
![]() boer_bavo
Klopt het dat de eindejaarspremies enkel via de vakbonden verdeeld worden? Ik meen dat eens in de krant gelezen te hebben (enkele jaren terug), maar het leek me zo onwaarschijnlijk dat ik graag eens bevestiging van een insider zou hebben. De eindejaarspremie wordt in twee gedeelten betaald, door de NMBS : bij de wedde van November ontvang je 259 euro (brutto) Bij deze van februari ontvang je 2% van de jaarwedde die van kracht was in oktober (brutto) met een minimum van 251 euro. De syndicale premie (krijg je enkel als je aangesloten bent bij ACOD of ACV) wordt door de betreffende vakbond uitbetaald in opdracht van de NMBS |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Staatssecretaris
|
![]() Dimitri schreef
Dat is al een vrij oude trein, uit de jaren zeventig denk ik. De motorstellen sprinter (reeks 900) "de duikbrillen" zijn in dienst vanaf 1990. Als je weet dat in België nog stellen rondbollen uit 1960 kan je stellen dat het modern materiaal is. De NMBS noemt materiaal na 1970 modern ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | ||
Europees Commissaris
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
|
![]() Citaat:
Enkel de lijn naar Parijs draait volgens mij goed, en binnenkort misschien de ICE naar Frankfurt.
__________________
[SIZE=1] ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |