Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 november 2003, 13:32   #41
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa
Om zijn economie te beschermen en de werkzekerheid van de Amerikanen !
Own people first
De werkzekerheid van de mensen in de staalsector wil je zeggen. Geschat wordt dat de totale kost van het protectionisme van de VS gelijk zou zijn met een extra taks van 6%. Dat is een fameus groot deel van de koopkracht lijkt me. (bron: http://www.cwt.org/ ).
Door staal artificieel duur te maken in de VS zorg je er ook voor dat er meer bedrijven die producten met staal maken uit de VS wegtrekken, en dat de consumenten minder staal kopen en meer vervangende producten.
Volgende tekst komt uit the economist:
Citaat:
Nor are the tariffs painless for America. Even the United States International Trade Commission, which recommended the tariffs, reckoned they would cost American firms and workers $680m. Higher prices benefit steel producers, but they hurt steel users, many of them manufacturing companies also struggling against foreign competition. Some, such as Caterpillar, were allowed to bypass the tariffs in buying their steel inputs. Others were not so lucky. Mr Hufbauer estimates that steel-using industries might have lost 26,000 to 43,000 jobs to the tariffs in their first year alone.
Dus is je protectionisme wel zo'n goed idee?
Landbouw dan: welke sectoren doen het goed in België? Fruit, varkens en suiker. Suiker puur door het protectionisme(met quota's), de anderen zijn vrij. Alle andere gewassen/dieren doen het slecht. Ondanks de sloten subsidies.
Vind jij het normaal dat je voor koeievlees meer betaald dan voor varkensvlees? Ja waarschijnlijk. Wel, in een vrije markt zou je het niet doen.
Oud 21 november 2003, 19:09   #42
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen
Noem mij egoistisch, protectionistisch of zelfs xenofoob. I don't care.
Onze eigen bevolking gaat voor mij voor op de rest van de wereld.
Alé omdat ge het zo lief vraagt hoor: xenofobisch stukske egoïst
Soit, serieus: ik zie niet in waarom iemand die hier toevallig woont meer recht op werk zou hebben dan iemand die ergens in de woenstijn in Afrika geboren is. Ik vind het een beetje erg dat we hier zo'n discussie moeten voeren met iemand die lid is van een liberale - of wat daar voor zou moeten doorgaan - partij.
Greenspan heeft trouwens in zijn speech vandaag het protectionisme (in zijn eigen land) nog fel bekritiseert.
Natuurlijk heeft dit - als gevolg van onze SZ - niet enkel gevolgen voor die havenarbeiders, maar voor alle mensen in België die belastingen betalen. Maar het lijkt mij evident de SZ in dit geval als schuldige daarvan aan te duiden en niet het vrij maken van die markt. Want afgezien van het feit dat ik waarschijnlijk weer een klein beetje meer belastingsgeld zal zien uitgegeven worden aan werkloosheidsuitkeringen heb ik er even weinig/veel last van dat iemand in België geen werk heeft als dat iemand uit Ghana zonder werk zit.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2003, 19:40   #43
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Want afgezien van het feit dat ik waarschijnlijk weer een klein beetje meer belastingsgeld zal zien uitgegeven worden aan werkloosheidsuitkeringen heb ik er even weinig/veel last van dat iemand in België geen werk heeft als dat iemand uit Ghana zonder werk zit.
Misschien stijgt de criminaliteit? Geen idee.
Oud 22 november 2003, 22:19   #44
dinges
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jörgen Noens
Beste forumbezoeker,

Om het even welke politieke voorkeur je hebt. Om het even of je, je Vlaming, Waal of belg voelt. Gewoon jullie aandacht even voor het onderstaande. Een kleine moeite, kan een hart onder de riem voor deze mensen betekenen.

Op donderdag 20/11 vindt de cruciale stemming in het Europees parlement plaats over de havenrichtlijn. Jullie weten intussen wel waar het over gaat. De Europese vakbonden organiseren een laatste petitieronde. Je kan hun online-petitie nog tekenen op

http://www.havenarbeiders.be/Petitie/sign.php

De mannen en vrouwen van den dok zullen jullie dankbaar zijn !

Mail in één adem dit bericht nog door naar iedereen die dit zou kunnen interesseren.

Met vriendelijke groeten,

Jörgen Noens

Oja ik tekende als nummer 6531.
Ik vind het een waardevolle oproep alleen klinkt hij wat vreemd uit je mond.

Je partij keurt de richtlijn in eerste lezing goed in het europees parlement en daarna start je er een petitie tegen. Dat vind ik vreemd.
dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2003, 17:41   #45
bussel prei
Vreemdeling

bussel prei's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen
Allemaal mooie economische theorieën, maar...

Uiteindelijk moeten onze gewone havenarbeiders weer boeten voor die open markt.
Dat wil ik dus niet.
Ik geloof dat we lang genoeg gestreden hebben voor de huidige welvaart en ik denk niet dat we die uit altruistische overwegingen zomaar dienen op te geven.

Daar wens ik niet in mee te spelen, want ik woon in België. Ik wil in de politiek in de eerste plaats voor Belgen iets verwezenlijken. Niet voor de arme Filipino, Maleisier, of eender welke andere wereldburger.

Noem mij egoistisch, protectionistisch of zelfs xenofoob. I don't care.
Onze eigen bevolking gaat voor mij voor op de rest van de wereld.

Zo werkt het in eender welk ander land van de wereld, waarom moeten wij het dan anders doen? Uiteindelijk, als U eerlijk bent, dan stelt U met mij het volgende vast:

De rijkste landen van de wereld zijn net die landen met de meest protectionistische economieën...
USA, Australie, Zwitserland om er maar een paar te noemen?

Wij moeten echt niet proberen heiliger te zijn als de paus.
Nee, wij moeten voor onze bevolking zorgen.

fijn om u dergelijke theorieën te horen verkondigen, meneer van het liberaal appel

wat zien we echter bij het resultaat van de stemming over deze havenrichtlijn ? slechts twee vlamingen volgden de dokwerkers niet: willy de clercq en.........WARD BEYSEN

leg dat maar eens uit aan uw achterban !

bussel prei is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2003, 18:59   #46
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bussel prei
De rijkste landen van de wereld zijn net die landen met de meest protectionistische economieën...
USA, Australie, Zwitserland om er maar een paar te noemen?
De jaren waarin de VS sterk gegroeid zijn hadden ze geen protectionistische economie. Australië heeft zowat de meest open economie, en Zwitserland kan je ook bezwaarlijk protectionistisch noemen (noem anders eens wat maatregelen?).
Oud 24 november 2003, 20:56   #47
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het toch wel erg grappig (eigenlijk is het dat allesbehalve, maar kom) dat mensen die protectionisme verdedigen niet inzien wat de gevolgen zouden zijn op lange termijn wanneer iedereen deze overal zou toepassen. En voor een eenheidsmarkt pleiten op Europees niveau, maar anderzijds zich verzetten tegen een globale vrije markt is ook wel weinig consequent.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be