![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 25 april 2005
Berichten: 12.883
|
![]() Citaat:
Indien men het kunstwerk gaat in een ander jasje steken, gaat vervormen dan kan een nieuw soort kunstwerk ontstaan. Ook door het in een andere tijdsgeest met een andere interpretatie te brengen. De mythe van de tijdloze kunst, van het kunstwerk "an sich" krijgt hierdoor geloofwaardigheid. Maar gelukkig kunnen dode kunstenaars geen wraak uitoefenen, en in sommige gevallen ook niet hun lof betuigen. Het commercialiseren, het gebruiken en misbruiken van kunstwerken in een ander tijdperk is natuurlijk frequent. Maar het is niet omdat verkrachte vrouwen ook kinderen baren dat dit een normale geboorte is... ![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar "Mein Kampf" lezen als een science fiction verhaal, of de "Ring" als een sprookje is er een andere inhoud aan gaan geven dan de schrijver of componist bedoelde. Je kan dat doen. Maar het is een naïeve vorm van kunstbeleving die noch het werk noch zijn auteur recht aandoet! [/quote] |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Minister-President
Geregistreerd: 19 juli 2006
Berichten: 5.035
|
![]() Personen doe bij elk onderwerp dat ze voor ogen krijgen er de jaren dertig, boekverbranding en andere idiote zever willen bijsleuren om hun (s)linkse zever te kunnen blijven verkondigen kan men niet anders dan kinderachtig benaderen of behandelen. Of zulke zaken horen bij "u" tot het onderwerp " kunst of wat kunst mag of zou betekenen in brugge. Dus problemen hiermee, heb er dan ook problemen mee dat men bepaalde zaken wil vermengen om nog eens even naast de kwestie haat te kunnen spuien op bepaalde strekkingen, of is dit niet storend voor u en hebt u hier geen probleem mee. Zou er dan kunnen op wijzen langs welke zijde "u" onderwerpen wil benaderen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Gouverneur
Geregistreerd: 30 november 2006
Berichten: 1.393
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |||||||
Gouverneur
Geregistreerd: 30 november 2006
Berichten: 1.393
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() ![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
En over de bedoeling van een kunstenaar kan je het niet hebben, omdat je niet weet wat die bedoelde. Als er een bedoeling was buiten het scheppen van kunst, dan is het geen kunst. Ik noem Mein Kampf dan ook geen kunst. Laatst gewijzigd door Ozymandias : 6 maart 2007 om 17:35. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Minister-President
Geregistreerd: 23 juni 2005
Berichten: 4.999
|
![]() Citaat:
De reden waarom ik hier zwaar aan til, is dubbel: * enerzijds zit je hier wat te orakelen over een visie op kunst die hoogst dubieus is (zo hoef je bvb. absoluut geen katholiek te zijn om de pure schoonheid van Bach's werken te kunnen appreciëren) * anderzijds zit je te kakken op één van de grootste artistieke verwezenlijkingen uit de Westerse cultuurgeschiedenis omwille van de platte politieke recuperatie waaraan het ten prooi is gevallen. Trouwens, het heeft niet veel gescheeld of Beethoven's 'Ode an die Freude' was het volkslied geworden van de USSR; ook ene Adolf Hitler was verzot op dat werk. Terwijl de achtergrond ervan nauwelijks scherper k�*n contrasteren met de ideologieën die erop zaten te geilen. Nou jij weer...
__________________
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Gouverneur
Geregistreerd: 30 november 2006
Berichten: 1.393
|
![]() Citaat:
![]() Ik kon helemaal meelezen met je stukje tekst, tot op een welbepaalde zin (die heb ik in het vetjes gezet). Nu ja, ik heb eigenlijk aan nog een zinnetje aanstoot genomen: één van de goortste artistieke verwezenlijkingen. Ik wist niet dat er een rangorde van Kunst bestond ? Maar om het terug te hebben over je laatste zin, want daar gaat het me om: Het maakt toch niet uit wat de historische achtergrond is van een kunstwerk ? Het staat er volkomen los van. Het overleeft die historische achtergrond, en het zal ons ook overleven. Het is veel meer waard dan de "bedoeling" die de kunstenaar er zogezegd in heeft willen stoppen. Het kunstwerk staat op zich, en of de ideologiën van die tijd toevallig botsten of niet met de ideologiën van de auteur, maakt voor het kunstwerk weinig uit. Het blijft Kunst. Onveranderd. Ook al komt jaren later aan het licht dat de auteur tóch dezelfde ideologiën zou hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 25 april 2005
Berichten: 12.883
|
![]() Citaat:
Daarom las je allicht mijn hele topic niet in de definitieve, gewijzigde versie: Ik zal dus maar eens de citaten van de meester citeren: Citaat:
Ik zou dus één en ander echt niet onderschatten: Wagner was een massief anti-semiet. Niet een verdoken. En zijn invloed op de nazi's is niet enkel via zijn nazaten gebeurd: hij was een voorloper van deze hypernationalisten. Sorry. Laatst gewijzigd door ericferemans : 6 maart 2007 om 18:43. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Minister-President
Geregistreerd: 19 juli 2006
Berichten: 5.035
|
![]() Citaat:
Over een pakweg vijftiental jaar is in Eindhoven een werk verkocht, weet niet meer de naam van de persoon van wiens hand het kwam. Was een wit grijze ondergrond met een zwarte verticale lijn en een zwarte horizontale lijn en dit werk is verkocht voor een paar miljoen guldens. Dus voor sommige zijn deze twee lijnen geld waard en is het kunst en voor andere is het een waardeloze prul. Hetzelfde zal zich dan nu voordoen met wat men noemt die "brol" in Brugge, voor sommige kunst voor andere de gegeven benaming "brol". Is een onderwerp dat men kan benaderen ieder op zijn manier. Hetzelfde met die hespen pilaren destijds in Gent, voor de ene verspilling van voedsel en het kweken van stank. Voor de artiest en Jan Hoets kunst. Dus vrij simpel, alles kan men bekijken als zijnde kunst of alles als brol hangt gewoon van persoon tot persoon af. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Minister-President
Geregistreerd: 23 juni 2005
Berichten: 4.999
|
![]() Citaat:
Niet gehinderd door enige kennis van hoe de lepel voor Wagner écht in de rijstpap stond. Zijn uitvallen naar 'het jodendom' waren hem vooral ingegeven door een vurige rivaliteit met Meyerbeer. En laat dan vooral niet na te verwijzen naar het feit dat dit soort van uitspraken eveneens valt op te tekenen uit de geschriften van Voltaire, Napoleon, Marx, et. al. Dat de man z'n bewondering voor notoire Joodse kunstenaars als Mendelssohn of Halévy niet onder stoelen of banken stak en zelfs de voorkeur gaf aan Joodse orkestmeesters / dirigenten, ... d�*t hoeft de goegemeente niet te weten uiteraard. Nee, een handjevol citaten uit een te hoog opgelopen dispuut (jaloezie is idd. lelijk en tallozen bezondigen zich eraan) volstaat om een man en z'n oeuvre tegen de schandpaal te nagelen. Goed bezig, Eric... Héél goed bezig.
__________________
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. Laatst gewijzigd door Desiderius : 6 maart 2007 om 18:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Minister-President
Geregistreerd: 23 juni 2005
Berichten: 4.999
|
![]() Citaat:
* "één van de grootste etc..." vanuit muzikaal-technisch oogpunt bekeken, betekende Wagner een hoogtepunt; op sommige vlakken zelfs een eenzaam hoogtepunt in zijn tijd. "Groot" of "groots" kan je zijn Ring alleszins noemen. [los van wat je er met alle macht in zou willen lezen] * Ik volg je volstrekt in je standpunt dat een kunstwerk 'op zich' staat en niet met alle macht moet meegetrokken worden in één of ander ideologisch verhaaltje. Dat was nou net de reden waarom ik het voorbeeld van Beethoven's 9de gaf...
__________________
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Gouverneur
Geregistreerd: 19 november 2004
Berichten: 1.408
|
![]() Zullen we dan maar meteen geheel Brugge autovrij maken en de elektrische straatverlichting op de schroothoop gooien?
__________________
There’s room at the top they are telling you still But first you must learn how to smile as you kill |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 25 april 2005
Berichten: 12.883
|
![]() [quote]
Citaat:
![]() Citaat:
Het feit dat er in dit tijdperk in andere landen én in Duitsland al anti-semieten waren is mijn natuurlijk ook niet onbekend. Het praat helemaal niet goed wat RW heeft aangericht. De relevantie van deze uitspraak ontsnapt me, tenzij je vindt dat anti-semitisme iets is wat onvermijdelijk is. Deze gedachtengang lijkt me nogal aangebrand. Citaat:
Ook dit lijkt me geen argument dat zijn fundamenteel antisemitisme en zijn rol in de geschiedenis van het nazisme goedpraat. Het zegt veel over alle vreemdelingenhaters, en over de mens als sociaal wezen. Wij zijn niet geneigd om aan te vallen wat we kennen, maar woest te doen over onbekenden. Goed bezig dus. ![]() Ik moet opmerken dat hij Mendelsohn al evenmin apprecieerde en overlaadde met antisemitische bedenkingen. Citaat:
Dat eerste pamflet in 1850 was nog maar een voorproefje voor de definitieve versie, die in 1869 en dit maal onder zijn eigen naam uitgaf. Hier gaat hij alle perken te buiten: "Die Nichtjuden müssten die Erlösung zu wahrhaften Menschen ansteuern. Juden hingegen könnten an diesem Prozess nur teilnehmen, wenn sie aufhörten Juden zu sein. " Over de diverse regieaanwijzingen, anti-semitische opmerkingen over personen en situaties in de rand van zijn partituren wens ik hem gerust het voordeel van de twijfel toe te kennen. Maar dergelijke uitspraken, en de inhoud van zijn politieke geschriften zijn ondubbelzinnig. Zij werden dan ook bij de opkomst van de Nazis heruitgegeven met een voorwoord van Dr. Goebels als de officiele houding van de Nazis betreffende de "Musik". Citaat:
Laatst gewijzigd door ericferemans : 6 maart 2007 om 20:06. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Vreemdeling
Geregistreerd: 24 oktober 2006
Locatie: met beide voeten op de grond
Berichten: 86
|
![]() Wat een discussie...pffff, ik stel voor dat we heel België platgooien en er dan een kunst van maken om de blokjes, stuk per stuk -zoals Lego- weer in elkaar te steken....
__________________
"alleen uiterst slimme en uiterst domme mensen veranderen niet van mening..." |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Minister-President
Geregistreerd: 23 juni 2005
Berichten: 4.999
|
![]() Citaat:
Het ware beter dat je je onzin bewaarde voor meer 'sappige' targets, Eric. Niet dat je op dat vlak beter scoort, maar je maakt je er op z'n minst op de marge iets minder belachelijk door. (hoewel, dat laatste is dan weer zeer relatief) Tot spijt van wie het benijdt: de Ring is een meesterwerk. En het is de natte droom van menig artiest om ooit in Bayreuth op de planken te 'mogen' staan. Terecht, m.i.
__________________
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 25 april 2005
Berichten: 12.883
|
![]() Citaat:
Niet zijn muziek werd gerecupereerd door een bepaald regime: zijn geschriften hielpen dit regime aan zijn bestaan! Hij was niet het slachtoffer van veel onheil: hij was een van de "founding fathers" van het nazisme en nationalisme dat Duitsland, en een flink stuk van de wereld, en een paar miljoen joden zou verteren. Het lijkt me voor een evenwichtig en gecultiveerd mens moeilijk om zijn werken (met inderdaad nogal serieuze hints naar het bombastische dat de nazi's zo cultiveerden) te beschouwen als los staande van een rabiate gek die voorafging (niet eens colaboreerde) in het stichten van een wereldramp. Al moest Hitler schilderen als Rubens, zou jij dan onbevangen naar zijn werken kijken die prachtige voorstellingen zijn van lieflijke Duitse landschappen? Dit soort naïviteit kan er niet in bij mij. Ik lust geen delicatessen opdiend door een stinkende pummel in een wc pot. Citaat:
Zelf op dit podium wordt dit gezien als majesteitsschennis, want Wagner blijft een icoon van het nazidom. Zo zie je maar. Het is door een dergelijke opmerking dat deze discussie, off topic, begonnen is. En zo hebben we hier dus ook een gelsoten ring. ![]() Laatst gewijzigd door ericferemans : 6 maart 2007 om 20:29. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |||
Minister-President
Geregistreerd: 23 juni 2005
Berichten: 4.999
|
![]() Citaat:
Founding father van het nazisme... Kijk eens aan : je doet je reputatie als forumnar weer alle eer aan, zie ik. Citaat:
Citaat:
Ik merk enkel dat jij elke elementaire fijnzinnigheid mist om die delicate lijn te kunnen onderscheiden. Ga dus nog maar een eindje brullen in je hoekje over nazi's en zo. Past beter bij je.
__________________
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. Laatst gewijzigd door Desiderius : 6 maart 2007 om 22:07. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | ||||||||||||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 25 april 2005
Berichten: 12.883
|
![]() Citaat:
Zijn pamflet: Das Judentum in der Musik is door en door antisemitisch Wagner geloofde dat maar twee mogelijke oplossingen bestonden: men zou de joden volledig moeten vernietigen, of volledig emanciperen. Indien dit geen duidelijke voorbode is van het nazisme, dat trouwens bij zijn directe nakomelingen aanhangers kende, dan weet ik het niet meer... Citaat:
Enkele citaten: Joden zijn hatelijk, ze hebben schorre piepende stemmetjes . Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het nazisme hoopte hij ooit tot stand te zien komen, hij droomde er al van: Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zijn werk zal niemand gaan loskoppelen van de politieke inhoud, omdat dit niet kan. Bij componisten probeert men dat maar al te vaak. Zoals men dat ook trouwens met Feremans heeft gedaan (de andere). Citaat:
De eerlijkheid gebied me dat ik, tijdens een belangrijk gesprek aan een Amerikaanse unief moest mijzelf voorstellen. Een muzikoloog zag waarempel een verband tussen mijn muziek en die van Wagner. Dit stuitte op een enorme reactie, want Americanen zijn beleefde mensen en intellectuele Amerikanen zijn dat par excellence. Wagner was daar (zo'n dertig jaar geleden) niet echt een succesnummer... Hij hield dus niet van mijn muziek, wat hij bepaald niet onder stoelen of banken stak en om dat er in zijn ogen een verband was met Wagner probeerde hij mij meteen in één uitspraak af te maken. Ik heb hem geantwoord dat indien hij niet van zichzelf hield in aanwezigheid van mijn muziek, hij die in het vervolg absoluut niet moest beluisteren. Ik had de job. En wens je hoe dan ook een prettige nachtrust. ![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door ericferemans : 7 maart 2007 om 01:28. |
||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Minister
Geregistreerd: 17 mei 2003
Locatie: Anvers
Berichten: 3.531
|
![]() Ik snap ook niet wat dat werk daar staat te doen. Wie zet nu zoiets in brugge of all places? Die boerkes verdienen zoiets toch niet.
__________________
O dierbaar België, O heilig land der Vad'ren, |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | ||||
Minister-President
Geregistreerd: 23 juni 2005
Berichten: 4.999
|
![]() Citaat:
D�*t is historische realiteit, Eric. Hoeveel gespin en losse citaatjes je nog wil opdisselen om het tegendeel te bewijzen. Je these snijdt geen hout. Bovendien -en ik herhaal het nog maar eens- mag je volgens de jouw zo geëigende techniek zowat de helft van de West-Europese kunst en literatuur van de 17de, 18de en 19de eeuw gaan demoniseren. Begin maar al vast aan je grote index. De mensheid zal je dankbaar zijn. ![]() Citaat:
Citaat:
Eén tip: Schönberg. Meer zeg ik er niet over. Citaat:
__________________
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. Laatst gewijzigd door Desiderius : 7 maart 2007 om 07:45. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |||||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 25 april 2005
Berichten: 12.883
|
![]() Citaat:
Ik weet niet hoe goed het met mijn ENgels is gesteld, maar jouw Duits schijnt onbestaande te zijn, vermits je de tekst van de meester himself niet als relevant beschouwt, ik zette hem nochtans in mijn posting mét citaten. Indien dit niet voldoende is, en je blijft volharden dat er geen link Hitler-Wagner is nog maar een kleine bloemlezing ter illustratie: [quote] Citaat:
Adolf Hitler first visited Haus Wahnfried in September 1923. After visiting the grave of Richard and Cosima Wagner, the future Führer said, If I should ever succeed in exerting any influence on Germany's destiny, I will see that Parsifal is given back to Bayreuth. ![]() Hitler liet zichzelf portretteren als Parsifal... In plaats van de Heilige Speer draagt hij de Nazi standart. Zoals in de slotscene van Wagners opera daalt een witte duif uit de hemel neer.... Uit de mond van Hitler werden volgende uitspraken genoteerd: Citaat:
[quote]While Wagner's place in musical history is undisputed, his extraordinary, if unwitting, influence on world events is not fully appreciated. In his own lifetime, Richard Wagner's operas so obsessed the Bavarian King Ludwig that he summoned Wagner to his side immediately upon his accession to the throne. Even after Wagner's personal excesses and scandalous affairs alienated the bulk of Bavarian officialdom, King Ludwig, still mesmerized, continued his generous, if necessarily surreptitious, support. The Wagner motifs found in all of Ludwig's castles, including a large excavated grotto with a lake and swan boat, are testimony to the zealous devotion Wagner did and still does inspire in susceptible individuals. Although the root causes of Hitler's many prejudices can never be definitively established, the world has intuitively sensed that some sort of relationship existed between the mentor Wagner and the disciple Hitler. That Hitler was fascinated by all things Wagnerian is not difficult to document. Even before coming to power, Hitler was already paying court to Winifred and Cosima Wagner at Bayreuth. Hitler lost little time insinuating himself into the Wahnfried household and often stayed overnight with the Wagners in the 1930s. In an interview taped in England shortly before her death, Winifred, who was Wagner's English daughter-in-law, described at great length Hitler's frequent visits with her and how respectful, and even affectionate, he was with her and Wagner's grandchildren. Her comments suggest that in Hitler's mind the Wagners were his real family. Winifred has portrayed a man who, while not a passionate or critical listener to all forms of classical music, was nevertheless a "thoroughly modern major Wagnerite who could whistle all the tunes from that infernal nonsense Parsifal." (Actually, in his last years he took a fancy to Franz Lehár.) To Hitler, Bayreuth was sacrosanct and he shielded it from unpleasant realities. Winifred claimed to have successfully interceded directly with Hitler to save the jobs and lives of Jewish members of the Bayreuth Festival, and it is well documented that Bayreuth personnel were exempted from military service. Indeed, Hitler was very upset when Winifred insisted that opera performances finally cease because of insuperable wartime difficulties and the inappropriateness of singing while the Reich burned. Hitler's obsession was as strong as King Ludwig's. But it was expressed in despotism and anti-Semitism rather than in playacting, homosexuality, and castle-decorating. A reading of Cosima Wagner's diaries shows that any individual or group who did not enthusiastically embrace Wagner's music was branded as unworthy, contemptible, and probably Jewish. The despised ones included not only real and imagined Jews, but Parisians, Swiss opera impresarios, and hostile music critics. From the diaries and many of Wagner's own published diatribes, one could make a case that anyone who expressed any doubt as to the perfection of Wagner's talent, or who stinted in his financial support of the artist, was subject to being characterized as an inferior being, i.e., a Semite. The genesis of Hitler's extreme anti-Semitism and anti-Slavism appears to be in his belief that those whose support for Wagner's cause was less than absolute were justifiable candidates for extermination or enslavement. Thus Hitler set out as best he could to make the European world safe for Wagnerism by first eliminating German anti-Wagner elements, and then those rival artistic cultures such as the Jewish and Slavic, that seemed the most antithetical to Wagnerian ideals.(Ralph Glasga) Citaat:
Citaat:
ern nog myriaden anti-semieten zijn besprak ik niet: ik heb het over Wagner. Citaat:
is om verschillende redenen bekend in muzikale, Vlaams-Nationale kringen en ook wel via de documentaires van Maurice Dewilde over de colaboratie ![]() Dat de geschiedenis van mijzelf je niet bekend is verwondert me ook: er is nochtans al de nodige ruchtbaarheid gegeven aan de afdeling die ik stichtte aan het conservatorium van Brussel... Citaat:
Citaat:
|
|||||||||
![]() |
![]() |