Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 maart 2007, 15:16   #21
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vulpes Bekijk bericht
ik heb eigenlijk niet voldoende verstand van die dingen...

In de kelder/garage en deels in de keuken hebben we TL-lampen.

in de gangen en de slaapkamers hebben we spots: halogeen dus, neen?

eetkamer: halogeen denk ik

salon: ook halogeen geloof ik..

'k geloof dat we maximaal een paar gloeilampen hebben: in de gang en het toilt geloof ik... en naar ik begrepen heb heeft het weinig zin om in de gang een gloeilamp te vervangen door een spaarlamp..

PS: 'k heb overigens de facto nog nooit de 'luxe' gehad van de gratis spaarlampen gebruik te maken..om één of andere reden zijn die dingen nooit in mijn brievenbus terecht gekomen..
Een TL lamp, de meest ingeburgde spaarlamp, heeft enkele voordelen:
1. Relatief goedkoop in aankoop.
2. Goed licht (zeker goede verspreiding)
3. Verschillende kleuren (bv een slager zal ander wit licht gebruiken dan een bakker).

Nadeel: men zou ze, voor de ogen, per drie moeten opstellen, met verschillende kleurschakeringen en daarbij dan ook nog 3 fasig moeten aansluiten, waarbij iedere lamp op een andere fase staat.
Zeker op burelen en in werkplaatsen zou dit zo moeten.

In de gang of op een overloop is het gebruik van LED licht fel in gebruik. Ook wordt er steeds mezer gebruik gemaakt van aanwezigheidsschakelaars, de verlichting gaat aan als je in de omgeving bent en gaat na een tijdje terug uit.

Tegenwoordig heb je zelfs spotjes die je kan vervangen door een spaarlamp. Op mijn bureel heb ik dit gedaan, spaarlampen van 11 W inplaats van spots van 50 W. Op een totaal van 5 spots geeft dit een besparing van 195 W.

Aan een gemiddelde KWhprijs van € 0,15 (dag en nachtstroom verekend, waarbij er meer aan dag dan aan nachtstroom verbruikt wordt).

Verbruik 5 spots van 50 W = 250 W
Verbruik 5 spots van 11 W = 55 W
Verschil = 195 W
€ 0,195 x 195 = 0,02925 (besparing / uur)

Kostprijs gewoon spotje = € 2,50 x 5 = €12,50
Kostprijs spaarspot = € 11,5 x 5 = € 57,5
Verschil = € 57,5 - € 12, 5 = € 45,00 bij aankoop.

Aantal uren vooraleer er van besparing sprake kan zijn

€ 45,00 : 0,02925 = 1538 uren.

En dan maar hopen dat de spots het zolang uithouden, want zoals met alles zit er ook veel brol tussen de aangeboden lampen.

Wat betreft de "gratis" spaarlamp, heb ik reeds 3 kortingsbonnen gekregen. Eerst was er één bon per hoofd van een gezin, het jaar nadien één voor ieder bijkomend gezinslid. De korting bedroeg € 5,00.
Oud 11 maart 2007, 15:23   #22
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Elektriciteit is ongeveer 14% van de energie die consumenten gebruiken, daarvan gaat dan vervolgens weer zo'n 14% naar licht. Spaarlampen besparen energie, maar op het totaal is het lang niet genoeg om een fatsoenlijk effect te hebben. Er moet dan ook voor opgepast worden dat men niet vervalt in symboolpolitiek, en ook naar andere dingen blijft kijken.
Inderdaad:

Kijk, bij aankoop van elektrische toestellen, naar het A label, deze toestellen zijn iets duurder in aankoop maar verbruiken effectief minder.

Let ook op bij het plaatsen van een koelkast of een diepvriezer, hoe kouder de plaats waar deze opgesteld staan, hoe minder ze verbruiken.
Een inbouwkoelkast verbruikt veel meer dan een koelkast die open en bloot staat omdat deze laatste de warmte beter kan afgeven.

Ook het elektisch koken en het elektrisch verwarmen van water kost veel energie. Gezinnen die aardgasverwarming hebben, zouden het verschil eens moeten laten berekenen (zeker bij koken).
Oud 11 maart 2007, 15:26   #23
Piet Hein
Minister

Standaard

Ze zijn van plan om alleen nog spaarlampen te maken. En die gloeilampen te verbieden dacht ik.
Piet Hein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2007, 15:26   #24
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Inderdaad:

Kijk, bij aankoop van elektrische toestellen, naar het A label, deze toestellen zijn iets duurder in aankoop maar verbruiken effectief minder.

Let ook op bij het plaatsen van een koelkast of een diepvriezer, hoe kouder de plaats waar deze opgesteld staan, hoe minder ze verbruiken.
Een inbouwkoelkast verbruikt veel meer dan een koelkast die open en bloot staat omdat deze laatste de warmte beter kan afgeven.

Ook het elektisch koken en het elektrisch verwarmen van water kost veel energie. Gezinnen die aardgasverwarming hebben, zouden het verschil eens moeten laten berekenen (zeker bij koken).
Je bespaard ook veel geld door je koelkast niet in de warme keuken te plaatsen, maar in de koudere bergruimte of garage.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2007, 15:27   #25
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piet Hein Bekijk bericht
Ze zijn van plan om alleen nog spaarlampen te maken. En die gloeilampen te verbieden dacht ik.
Klopt, EU wil de gewone lamp weg uit de handel tegen 2009.
Oud 11 maart 2007, 15:34   #26
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piet Hein Bekijk bericht

Heb ik iets van gehoord, was ook de reden van deze topic te starten alleen vergeten te vermelden

Een reden te meer om het milieu effect te kennen, rekening houdend met alles, zoals:

- Energie nodig voor het fabriceren.
- Schadelijke stoffen.
- .........
Oud 11 maart 2007, 15:41   #27
alharb
Provinciaal Gedeputeerde

alharb's schermafbeelding

Standaard

Het verbruik van een spaarlamp is lager, en dat betekent dus ook dat er minder energie moet worden opgewekt en getransporteerd, hier treden ook aanzienlijke verliezen op. Dus: de uiteindelijke besparing is groter dan enkel het verschil in verbruik tussen een gloeilamp en spaarlamp.
Oud 11 maart 2007, 15:45   #28
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alharb Bekijk bericht
Het verbruik van een spaarlamp is lager, en dat betekent dus ook dat er minder energie moet worden opgewekt en getransporteerd, hier treden ook aanzienlijke verliezen op. Dus: de uiteindelijke besparing is groter dan enkel het verschil in verbruik tussen een gloeilamp en spaarlamp.
Verhoudingsgewijs zal dit waarschijnlijk weinig uitmaken.
Oud 11 maart 2007, 15:51   #29
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Waar het in feite op neer komt is het volgende:

De overheid wil ons doen geloven dat wij ons energieverbruik kunnen beperken door simpel een spaarlamp in te draaien of een andere douchekop te plaatsen. We moeten natuurlijk ergens beginnen maar volgens mijn nbescheiden mening kunnen we drastisch meer energie besparen maar dan moet de overheid we willen meewerken.

BV:

Straatverlichting, is er werkelijk zoveel licht nodig langs onze autostrades, onze snelwegen, onze wegen, onze dorpskernen, .....

Verkeerslichten kunnen afgesteld worden dat, als je met de toegelaten snelheid rijdt, je steeds groen hebt (op de hoofdweg uiteraard).

Onzinnige snelheidsbeperkingen, hobbeldrempels enz.... Optrekken, afremmen, optrekken......
Oud 11 maart 2007, 16:17   #30
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar het in feite op neer komt is het volgende:

De overheid wil ons doen geloven dat wij ons energieverbruik kunnen beperken door simpel een spaarlamp in te draaien of een andere douchekop te plaatsen. We moeten natuurlijk ergens beginnen maar volgens mijn nbescheiden mening kunnen we drastisch meer energie besparen maar dan moet de overheid we willen meewerken.

BV:

Straatverlichting, is er werkelijk zoveel licht nodig langs onze autostrades, onze snelwegen, onze wegen, onze dorpskernen, .....

Verkeerslichten kunnen afgesteld worden dat, als je met de toegelaten snelheid rijdt, je steeds groen hebt (op de hoofdweg uiteraard).

Onzinnige snelheidsbeperkingen, hobbeldrempels enz.... Optrekken, afremmen, optrekken......

Voor het milieu en zeker het leefmilieu zorgen houd echt wel wat meer in, dan enkel een goed energiebeleid voeren.
Sommige zaken veroorzaken idd meer energieverbruik, maar zijn wel nodig om de omgeving veiling en leefbaar te houden.
Zo zijn er snelheidbeperkingen enkel en alleen om kinderen in leven te houden.
Zo zijn er snelheidsdrempels die enkel dienen om dwazen autobestuurders in te tomen en te zorgen dat ze de mensen niet doden.
Zaken zoals de snelheidbeperkingen en hobbeldrempels kunnen pas weg, op het ogenblik dat alle autobestuurders echt weten wat het besturen van zo'n machine echt betekend. En er verstandig mee omgaan.
Maar zolang er mensen zijn die denken dat een auto een stuk speelgoed is en denken dat ze dit steeds onder controle hebben en zijn de perfecte bestuurder zijn, zullen deze zaken moeten blijven bestaan.

Ik wil Dedecker en Grootaerds hun gezicht wel eens zien, als zij tegen 180 een klapband krijgen op hun linker voorwiel.

Of als een vrachtwagen naast hen een klapband krijgen op het ogenblik dat zij er tegen 140 naast rijden.
Of als hun motor plots vastloopt tegen 90 op een rijksweg met 4 rijvakken.
Want zelf de best onderhouden techniek kan falen.

Maar op andere punten kan de overheid idd wel beter zijn best doen.
Zoals het verlichten van gebouwen, enkel om hen te promoten is zinloze verspilling.
Of het laten rijden van filles lege lijnbussen in de steden, naast een lege tram.
Oud 11 maart 2007, 18:50   #31
alharb
Provinciaal Gedeputeerde

alharb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Verhoudingsgewijs zal dit waarschijnlijk weinig uitmaken.
Stel dat op jaarbasis de energiecentrales nog maar 0.01 % kunnen besparen dankzij het gebruik van spaarlampen, dan komt dat nog steeds neer op ettelijke tonnen koolstofdioxide.
Oud 11 maart 2007, 19:11   #32
Babeth
Gouverneur

Babeth's schermafbeelding

Standaard

Als heel veel mensen spaarlampen gaan gebruiken dan wordt er toch wel minder elektriciteit verbruikt.
Bovendien is er een ander kostenplaatje waar je naar mag kijken: spaarlampen gaan veel langer mee dan gloeilampen.

In Huize Chaos zijn we goed bezig alle lampen te vervangen door spaarlampen. En we denken aan ledjes voor de gang, omdat die toch niet lang moeten branden en eigenlijk genoeg licht geven om niet op onze snuffers te vallen. Verder hou ik wel van kaarskes...

Want als ge warmte van licht wilt hebben, goeie ouderwetse biofuel-warmte, dan steekt ge maar een kaarske op. Helaas komt er CO2 vrij bij de opwekking van het licht. Maar het is bio.
Oud 11 maart 2007, 19:35   #33
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alharb Bekijk bericht
Stel dat op jaarbasis de energiecentrales nog maar 0.01 % kunnen besparen dankzij het gebruik van spaarlampen, dan komt dat nog steeds neer op ettelijke tonnen koolstofdioxide.
Volgens mijn bescheiden mening kunnen we op andere vlakken veel meer energie besparen, maar dat kost iets meer moeite.

Zit de vaatwasser werkelijk vol?
Zit het wasmachien echt vol?
De koelkast zit ze vol? Is ze niet te groot?
Diepvriezer idem dito!

enz...
Oud 11 maart 2007, 19:54   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We moeten met z'n allen energie besparen.

Voorstanders van spaarlampen argumenteren louter op het verbruik ervan.

Tegestanders argumenteren op de volgende wijze:

Een gloeilamp geeft ook warmte af, door deze warmte moet de CV minder warmte produceren.

Een spaarlamp kost teveel, je bent een jaar verder eer je misschien iets aan het verdienen bent.

Spaarlampen zijn niet gemaakt voor kortstondig gebruik (leeftijd gaat drastisch omlaag en geeft in het begin te weinig licht).

De kleur van het licht is te akelig wit (alhoewel dit al verbeterd is)

Spaarlampen kan je niet dimmen.

De contacten van de schakelaars branden veel sneller in (bij meerdere spaarlampen gelijktijdig).

De vorm van de spaarlamp is niet je dat, hier is reeds aan gewerkt maar toch zit je met een grotere lamp.

Wat met de lamp als ze stuk is? Welke materialen zijn er in verwerkt? Wat is het effect op het milieu?

enz....
Er staan een paar fouten in je opsomming. Vooreerst kan je een spaarlamp wel dimmen. De betere merken als Osram en Megaman hebben al enige tijd spaarlampen die dimbaar zijn (zelfs zonder speciale dimschakelaar). Wel zijn niet alle spaarlampen dimbaar.

De warmte die een gloeilamp afgeeft, is niet van die aard om de verwarming in een doorsnee woning enigszins te beïnvloeden. Tenzij je natuurlijk een paar honderden gloeilampen in je woonkamer hangt. Daarenboven is elektriciteit als bron voor warmte een bijzonder slechte keuze. De rendementsfactor van de verschillende omzettingen is bij elektriciteit laag. Dus dat is zeker geen goede zaak.

Wat is het doel van een lamp? Licht geven, toch?! Geen warmte! En daarenboven hopen we met z'n allen dat wat we aankopen, ook lang meegaat. Stel je eens voor dat je gelijkaardig over schoenen als over lampen redeneert: ik koop liever stoffen schoenen met een dun plastic zooltje dat na een maand versleten is, dan een goede lederen schoen met een goede lederen onderzool. Die laatste schoen zal vele maanden langer meegaan, zal herzoold kunnen worden en zal daarenboven stukken beter zijn voor de voeten. Net zo is het met spaarlampen.

Willen jullie liever 20 lampjes gaan kopen om telkens de kapotte gloeilamp te vervangen in plaats van een eenmalige aankoop van een goede, degelijke spaarlamp? Op lange termijn is dat al goedkoper. Daarnaast verbruik je stukken minder, daar de spaarlampen zowat een hoger redenement van 80% heeft in vergelijking met de gloeilamp.

De vorm... Tja, de spaarlamp worstelt nog steeds met haar voorgeschiedenis. De vorm is tegenwoordig geen probleem meer. De duurdere merken bieden mooi stylistische lampen aan die in de meeste gevallen even groot en soms zelfs kleiner zijn als de klassieke gloeilamp. Megaman heeft bijvoorbeeld de zogenaamde "pingpongspaarlamp", alsook de mini-kaarsspaarlamp, enzovoort. Keuze te over tegenwoordig.

Lichtkwaliteit. Ondertussen geven de spaarlampen dezelfde lichtkwaliteit als een spaarlamp. De tijd is voorbij dat spaarlampen alleen de TL-lichtvorm hadden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2007, 19:56   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Deze VB-er is meteen ook een groot licht.
Het schijnt zo erg dat zijn warmteverlies de kamer opwarmt!
Deze stralende vuurtoren is als een toorts in de duisternis!
Spijtig genoeg moet hij nog wat aan zijn uitzicht doen: bruin als ie is kan hij niet als prettig om aangezien te worden door het leven gaan...
Hij is van onberispelijk genetische materiaal (onbruin!) maar twijfelt aan de moeite die zijn verwekking heeft gekost.

Naast bullshit over politieke en sociale problemen gaan blokkertjes nu de thermodynamicat te lijf: verwarm u met uw gloeilampen.
De wereld gaat echt naar de knoppen!
ofte: Groen rechts heeft het licht doen stralen !
Hou uw onzin en haat voor uzelf. Ik ben VB'er en sedert een aantal jaren ben ik overgeschakeld op spaar- en LED-lampen. Slechts op een tweetal plaatsen hangen er nog gloeilampen, nl. op plaatsen waar ik nauwelijks kom (kelder en zolder).

Milieuproblematiek is een inherent element van het rechts gedachtegoed trouwens.
Oud 11 maart 2007, 19:59   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Inderdaad,het kan best zijn dat je twee jaar verder bent alvorens het zgn "terugverdieneffect" voor dat bepaald lichtpunt er is.Laat osn echter bedenken dat in een aanzienlijk deel van de huizen de "sfeervolle" verlichting NOOIT zou kunnen "terugverdiend" worden.... = luxe
Welja, de meerkost van de spaarlamp terugverdienen duurt een tijdje. Maar eigenlijk zie ik hier geen probleem: verlichting heb je sowieso nodig. Vandaag. Morgen. Overmogen. Over twee maanden. Over twee jaar. M.a.w. je zal hoe dan ook lampen nodig hebben. Bijgvolg kies je toch de goedkoopste oplossing op lange termijn.
Oud 11 maart 2007, 20:00   #37
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

In het appartemnt waar ik woon (gunst van de Belgische overheid) hangen spots. Ik hou m'n hart vast dat ze nooit stuk zullen gaan want eer dat die langs officiele kanalen zijn vervangen, ben ik heen en terug India geweest (met de fiets).

Tegen dat deze vervangen zijn door duurdere spaarlampen, mag ik op pensioen
Oud 11 maart 2007, 20:00   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Wat de vorm betreft,uit schade en schande heb ik besloten dat de fabrikanten van lichtarmaturen hier de grootste verantwoordelijkheid dragen.we zitten met de merkwaardige omstandigheid dat zowel de fabrikatie van spaarlampen als van lichtarmaturen vooral in China gebeurt,maar dat die mensen precies niet veel met elkaar spreken...
De betere merken van spaarlampen hebben een heel grote vormkeuze. De goedkopere merken in bepaalde ketens als Aldi, Hubo, Colruyt... niet. Megaman en Osram hebben de grootste keuze.
Oud 11 maart 2007, 20:02   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
In het appartemnt waar ik woon (gunst van de Belgische overheid) hangen spots. Ik hou m'n hart vast dat ze nooit stuk zullen gaan want eer dat die langs officiele kanalen zijn vervangen, ben ik heen en terug India geweest (met de fiets).

Tegen dat deze vervangen zijn door duurdere spaarlampen, mag ik op pensioen
Een halogeenspot is een energievreter. Daarenboven branden ze heel gemakkelijk door bij een hogere energiestoot.

Halogeentjes kan men tegenwoordig perfect vervangen door aangepaste spaar- of LED-lampen. Stukken goedkoper in verbruik, zodat je de terugverdientijd heel sterk inkort.
Oud 11 maart 2007, 20:05   #40
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er staan een paar fouten in je opsomming. Vooreerst kan je een spaarlamp wel dimmen. De betere merken als Osram en Megaman hebben al enige tijd spaarlampen die dimbaar zijn (zelfs zonder speciale dimschakelaar). Wel zijn niet alle spaarlampen dimbaar.

De warmte die een gloeilamp afgeeft, is niet van die aard om de verwarming in een doorsnee woning enigszins te beïnvloeden. Tenzij je natuurlijk een paar honderden gloeilampen in je woonkamer hangt. Daarenboven is elektriciteit als bron voor warmte een bijzonder slechte keuze. De rendementsfactor van de verschillende omzettingen is bij elektriciteit laag. Dus dat is zeker geen goede zaak.

Wat is het doel van een lamp? Licht geven, toch?! Geen warmte! En daarenboven hopen we met z'n allen dat wat we aankopen, ook lang meegaat. Stel je eens voor dat je gelijkaardig over schoenen als over lampen redeneert: ik koop liever stoffen schoenen met een dun plastic zooltje dat na een maand versleten is, dan een goede lederen schoen met een goede lederen onderzool. Die laatste schoen zal vele maanden langer meegaan, zal herzoold kunnen worden en zal daarenboven stukken beter zijn voor de voeten. Net zo is het met spaarlampen.

Willen jullie liever 20 lampjes gaan kopen om telkens de kapotte gloeilamp te vervangen in plaats van een eenmalige aankoop van een goede, degelijke spaarlamp? Op lange termijn is dat al goedkoper. Daarnaast verbruik je stukken minder, daar de spaarlampen zowat een hoger redenement van 80% heeft in vergelijking met de gloeilamp.

De vorm... Tja, de spaarlamp worstelt nog steeds met haar voorgeschiedenis. De vorm is tegenwoordig geen probleem meer. De duurdere merken bieden mooi stylistische lampen aan die in de meeste gevallen even groot en soms zelfs kleiner zijn als de klassieke gloeilamp. Megaman heeft bijvoorbeeld de zogenaamde "pingpongspaarlamp", alsook de mini-kaarsspaarlamp, enzovoort. Keuze te over tegenwoordig.

Lichtkwaliteit. Ondertussen geven de spaarlampen dezelfde lichtkwaliteit als een spaarlamp. De tijd is voorbij dat spaarlampen alleen de TL-lichtvorm hadden.
Let op dit was / is niet mijn mening, hetgene ik neerschreef was een beknopte weergave van het forum in Het Nieuwsblad.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be