![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Wel nergens dan, maar ok , wat wil je concreet dan wel doen? ![]()
![]() |
![]() |
#62 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
|
![]() Citaat:
![]() Maar ik zie hem wel dat zeggen ja. (Die zal zeker in Brussel blijven plakken, dan zal ie pas scoren) Ik bedoel gewoon : wat ga jij doen om de taalwetgeving correcter dan nu te laten toepassen?
![]() |
![]() |
#64 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Afgezien daarvan dient de administratie van Vlaanderen in het Nederlands te verlopen, dus daar vervalt uw argument ook al. Zijn de Friezen minder Nederlanders dan de Gelderlanders? Kedenketni, dat is enkel zo in Jacobijnse zieltjes...
![]() |
![]() |
#66 | ||
|
![]() Begrijp me om te beginnen niet verkeerd, ik vind het nog steeds sterk dat ik op mijn negen jaar moest beginnen Frans leren terwijl ik altijd in Oost-Vlaanderen heb gewoond, terwijl alles teveel gevraagd is voor sommigen in de Rand.
Citaat:
En trouwens, als een Belgische creatie zijn niet genoeg is om rechten te hebben, dan zou jouw redenering ook moeten opgaan voor de Franstalige Brusselaars. ![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#67 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#68 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 12 maart 2007 om 22:55. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#71 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | ||
|
![]() Citaat:
Trouwens, ik vind jouw verschil tussen de Germaanse invallen en de tijd na 1830 niet zo duidelijk, er was geen taalgrens in beide gevallen. Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#73 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Sinds de achtste - tiende eeuw is er toch wel degelijk een feitelijke taalgrens die in het algemeen ook gerespecteerd werd.[/quote] |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
|
![]() Citaat:
Liberalist, Wat ik vreemd vind van een liberaal, die toch tegen vergaande staatbemoeienis is, is dat jij een complete bevolking van bovenaf een taal wilt opdringen. En dan nog afhankelijk van jouw willekeur. Nederlands in een Vlaamse staat, frans in Belgie. Je hebt het echter over mensen. Daarbij: een eentalig frans Brussel zal door nederlandstalige brusselaars worden gezien als een bezetting. Een eentalig nederlands Brussel zal door franstalige brusselaars worden gezien als een bezetting. Nogmaals: Brussel is historisch, cultureel en geografisch Vlaams. Maar de enige manier om Brussel voor Vlaanderen te behouden is ervoor te zorgen dat de franstaligen zich veilig'' voelen. Edit: Voor wat betreft je opmerking over de gemiddelde VB-er. Jij gaat veel verder dan 'de gemiddelde VB-er', al naar gelang de wind waait. Zij maken niet de rechtstreekse verbinding taal=identiteit, zoals jij. Dat blijkt alleen al uit het feit dat er een aantal esperantisten tussen zitten, zoals JvdB. Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 13 maart 2007 om 01:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Lees de studie "De psychologie van de Franstalige in Vlaanderen" waarin een heel mooi overzicht wordt gegeven van de Franstalige aanwezigheid in Vlaanderen. Daaruit blijkt dat de Franstaligen slechts een onbetekend aantal van 3% vormden, voordat de immigratie uit Brussel naar de Vlaamse Rand begon. Een minderheid die, volgens de studie, bestond uit adel, hogere en lagere burgerij. Ongetwijfeld zal er links en rechts wel een lager aan wal geraakte Franstalige tussen zitten, maar feit is en blijft dat de Franstaligen (of zogezegde Franstaligen, daar er toch heel wat tweetaligen tussen zitten met als eerste taal het Nederlands) van oorsprong geen minderheidsvolk uitmaken in Vlaanderen zoals dat wel opgaat voor bijvoorbeeld de Friezen, Basken, Sorben, enzovoort.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De studie van professor Kurth (19e eeuw!) heeft aangetoond dat er weldegelijk een taalgrens bestond en dat die in de meeste gevallen zelfs heel afgelijnd was. Het aantal mengzones in de tijd van Kurth was heel klein en had te maken met economische in- en uitwijking.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
|
![]() Jouw overtuigingen zijn irrelevant...
![]() |
#80 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |