Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 maart 2007, 18:12   #441
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ronnydecoster Bekijk bericht
Goedendag, hooglijk begunstigde, Jehovah God is met u. Wat een begroeting! De spreker is niemand minder dan de engel Gabriël. Hij richt zicht tot een jonge vrouw --- Maria, de dochter van een man genaamd Eli. Het is het jaar 3 V.G.T.
Zowel katholieken als protestanten kunnen behoorlijk overdrijven. Sommige Mariale stromingen van katholieken overbenadrukken soms teveel de rol van Maria, terwijl protestanten de rol van Maria te sterk onderschatten. De waarheid ligt mijns inziens tussenin.

Het mooiste lied is voor mij de lofzang door Maria bij haar nicht Elisabeth.(zeer populair in de Mariale beweging, maar ook in de bevrijdingstheologie als soort christelijke Marseillaise) die komt uit het evangelie (dus protestanten aanvaarden deze hymne ook). Lc1
[47] mijn hart juicht om God, mijn redder:
[48] hij heeft oog gehad voor mij, zijn minste dienares. Alle geslachten zullen mij voortaan gelukkig prijzen,
[49] ja, grote dingen heeft de Machtige voor mij gedaan, heilig is zijn naam.
[50] Barmhartig is hij, van geslacht op geslacht, voor al wie hem vereert.
[51] Hij toont zijn macht en de kracht van zijn arm en drijft uiteen wie zich verheven wanen,*
[52] heersers stoot hij van hun troon en wie gering is geeft hij aanzien.
[53] Wie honger heeft overlaadt hij met gaven, maar rijken stuurt hij weg met lege handen.
[54] Hij trekt zich het lot aan van Israël, zijn dienaar, zoals hij aan onze voorouders heeft beloofd:
hij herinnert zich zijn barmhartigheid jegens Abraham en zijn nageslacht, tot in eeuwigheid.’

Laatst gewijzigd door Judokus : 12 maart 2007 om 18:14.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2007, 18:18   #442
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Zowel katholieken als protestanten kunnen behoorlijk overdrijven. Sommige Mariale stromingen van katholieken overbenadrukken soms teveel de rol van Maria, terwijl protestanten de rol van Maria te sterk onderschatten. De waarheid ligt mijns inziens tussenin.

Het mooiste lied is voor mij de lofzang door Maria bij haar nicht Elisabeth.(zeer populair in de Mariale beweging, maar ook in de bevrijdingstheologie als soort christelijke Marseillaise) die komt uit het evangelie (dus protestanten aanvaarden deze hymne ook). Lc1
[47] mijn hart juicht om God, mijn redder:
[48] hij heeft oog gehad voor mij, zijn minste dienares. Alle geslachten zullen mij voortaan gelukkig prijzen,
[49] ja, grote dingen heeft de Machtige voor mij gedaan, heilig is zijn naam.
[50] Barmhartig is hij, van geslacht op geslacht, voor al wie hem vereert.
[51] Hij toont zijn macht en de kracht van zijn arm en drijft uiteen wie zich verheven wanen,*
[52] heersers stoot hij van hun troon en wie gering is geeft hij aanzien.
[53] Wie honger heeft overlaadt hij met gaven, maar rijken stuurt hij weg met lege handen.
[54] Hij trekt zich het lot aan van Israël, zijn dienaar, zoals hij aan onze voorouders heeft beloofd:
hij herinnert zich zijn barmhartigheid jegens Abraham en zijn nageslacht, tot in eeuwigheid.’
Ik denk dat je je historisch vergist. Moest het zo zijn wat je zegt en moest Maria een grotere rol gespeeld hebben ,dan hadden we hiervan een neerslag gezien in de evangelies en zeker in Handelingen. Het tegendeel is waar. Er wordt weinig gezegd over Maria. Een grote rol in de prille kerk had ze zeker niet, anders zouden we het wel gelezen hebben. Dat past ook precies in de rol die vrouwen hadden in die tijd in Palestina. Vaak een weinig benijdenswaardige rol naar onze maatstaven.

Laatst gewijzigd door system : 12 maart 2007 om 18:19.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2007, 18:26   #443
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik denk dat je je historisch vergist. Moest het zo zijn wat je zegt en moest Maria een grotere rol gespeeld hebben ,dan hadden we hiervan een neerslag gezien in de evangelies en zeker in Handelingen. Het tegendeel is waar. Er wordt weinig gezegd over Maria. Een grote rol in de prille kerk had ze zeker niet, anders zouden we het wel gelezen hebben. Dat past ook precies in de rol die vrouwen hadden in die tijd in Palestina. Vaak een weinig benijdenswaardige rol naar onze maatstaven.
Ik denk niet dat ik mij historisch vergis. De kindheidsevangelies van Mattheüs en Lucas brengen uitgebreid Maria aan bod. Maria komt ook tijdens het openbaar leven bij Jezus. Ze stond onder het kruis bij haar zoon, en ontving samen met de apostelen de H. Geest op Pinksteren.

Moest Maria zonder betekenis geweest zijn, dan zou ze nooit vernoemd worden op de cruciale momenten van het Nieuw Testament: Het passiegebeuren, het kerstgebeuren, het pinkstergebeuren.

Toevallig (?) zijn deze cruciale 'Maria'-momenten ook de 3 liturgisch sterke momenten van het christendom.

Laatst gewijzigd door Judokus : 12 maart 2007 om 18:27.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2007, 18:40   #444
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat ik mij historisch vergis. De kindheidsevangelies van Mattheüs en Lucas brengen uitgebreid Maria aan bod. Maria komt ook tijdens het openbaar leven bij Jezus. Ze stond onder het kruis bij haar zoon, en ontving samen met de apostelen de H. Geest op Pinksteren.

Moest Maria zonder betekenis geweest zijn, dan zou ze nooit vernoemd worden op de cruciale momenten van het Nieuw Testament: Het passiegebeuren, het kerstgebeuren, het pinkstergebeuren.

Toevallig (?) zijn deze cruciale 'Maria'-momenten ook de 3 liturgisch sterke momenten van het christendom.
Dat lijikt zo maar is slechts schijn. Met de leiding van de kerk later heeft ze weinig vandoen gehad. Je zou de lengte van de teksten eens moeten verzamelen in de evangelies die spreken over Petrus en deze die spreken over Maria. Ik denk dat Maria er bekaaid uitkomt. Trouwens de familie van Jezus stond niet achter hem, zeker niet tijdens zijn prediking. Johannes bevestigt dit ook geloof ik. Nu, dat een moeder wordt vermeld bij de geboorte van haar kind en bij de dood van haar kind is niets bijzonders. Het enige wat significant zou zijn op het eerste zicht in deze is haar aanwezigheid bij Pinksteren. Maar in feite is het dat niet. Je moet niet vergeten: het Pinksterfeest heeft niets te maken met het christelijk pinksterfeest. Het pinksterfeest was een joods feest dat jaarlijks plaatsgreep en waar de joden bij samenkwamen. Daarom was de moeder van Jezus aanwezig op het pinksterfeest.

Laatst gewijzigd door system : 12 maart 2007 om 18:49.
Oud 12 maart 2007, 20:14   #445
ronnydecoster
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Staat eens hier bij stil: Wie had met Maria willen trouwen als zij geen maagd was geweest? De joden eisten dat het meisje maagd was. Deuteronomium 22:13-19; vergelijk Genesis 38: 24-26.

Goedendag, hooglijk begunstigde, Jehovah God is met u. Wat een begroeting! De spreker is niemand minder dan de engel Gabriël. Hij richt zicht tot een jonge vrouw --- Maria, de dochter van een man genaamd Eli. Het is het jaar 3 V.G.T.

Ik heb iets verkeerd gedaan , daarom plots er een einde aangekomen, maar om verder te gaan hier het gevolg. Het is het jaar 3 V.G.T. en de plaats is de stad Nazareth. Lukas 1:26-28.

Maria is ten huwelijk beloofd aan de timmerman Jozef. Volgens de joodse wet en gewoonte wordt zij als zijn vrouw beschouwd (Matth. 1:18). Evenals zij is hij van nederige afkomst. Waarom begroet de engel haar dan als iemand die hooglijk begunstigd is?

Gabriël vervolgt: "Vrees niet, Maria, want gij hebt gunst gevonden bij God; en zie! gij zult in uw schoot ontvangen en een zoon baren, en gij moet hem de naam Jezus geven. Deze zal groot zijn en de Zoon van de Allerhoogste worden genoemd; en Jehovah God zal hem de troon van zijn vader David geven, en hij zal voor eeuwig als koning over het huis van Jakop regeren en aan zijn koninkrijk zal geen einde zijn . Lukas 1. 29:33.

Verbaasd en onthutst vraagt Maria : "Hoe zal dit geschieden, daar ik geen gemeenschap heb met een man? Gabriël antwoordt: "Heilige geest zal over u komen en kracht van de Allerhoogste zal u overschaduwen. Daarom ook zal hetgeen wordt geboren, heilig, Gods Zoon, worden genoemd." Om alle twijfel weg te nemen, voegt de engel eraan toe: "Zie Elisabeth, uw bloedverwante, zelfs zij is op haar hoge leeftijd zwanger geworden van een zoon, en dit is voor haar, zogenaamd onvruchtbare vrouw, de zesde maand; want bij God zal geen verklaring een onmogelijkheid zijn." Lukas 1:34-37.

Maria aanvaart dit wonderbare dienstvoorrecht onmiddelijk. Bereidwillig maar nederig antwoord zij: Zie! Jehovah's slavin! mij geschiede naar uw verklaring." Daarop gaat de engel weg. Maria haast zich naar een stad in het bergland van Juda. Bij haar aankomst in het huis van de priester Zaharias en zijn vrouw Elisabeth trefr zij de situatie precies zo aan als de engel die heeft beschreven. Wat een vreugde vervult Maria's hart! Haar lippen vloeien over van woorden van lof voor Jehovah God. Lukas 1:38-55.
Groet Ronny
ronnydecoster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2007, 20:18   #446
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door garfield Bekijk bericht
Heb je een andere verklaring
De couveuse
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2007, 20:34   #447
ronnydecoster
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Ik heb iets verkeerd gedaan , daarom plots er een einde aangekomen, maar om verder te gaan hier het gevolg. Het is het jaar 3 V.G.T. en de plaats is de stad Nazareth. Lukas 1:26-28.

Maria is ten huwelijk beloofd aan de timmerman Jozef. Volgens de joodse wet en gewoonte wordt zij als zijn vrouw beschouwd (Matth. 1:18). Evenals zij is hij van nederige afkomst. Waarom begroet de engel haar dan als iemand die hooglijk begunstigd is?

Gabriël vervolgt: "Vrees niet, Maria, want gij hebt gunst gevonden bij God; en zie! gij zult in uw schoot ontvangen en een zoon baren, en gij moet hem de naam Jezus geven. Deze zal groot zijn en de Zoon van de Allerhoogste worden genoemd; en Jehovah God zal hem de troon van zijn vader David geven, en hij zal voor eeuwig als koning over het huis van Jakop regeren en aan zijn koninkrijk zal geen einde zijn . Lukas 1. 29:33.

Verbaasd en onthutst vraagt Maria : "Hoe zal dit geschieden, daar ik geen gemeenschap heb met een man? Gabriël antwoordt: "Heilige geest zal over u komen en kracht van de Allerhoogste zal u overschaduwen. Daarom ook zal hetgeen wordt geboren, heilig, Gods Zoon, worden genoemd." Om alle twijfel weg te nemen, voegt de engel eraan toe: "Zie Elisabeth, uw bloedverwante, zelfs zij is op haar hoge leeftijd zwanger geworden van een zoon, en dit is voor haar, zogenaamd onvruchtbare vrouw, de zesde maand; want bij God zal geen verklaring een onmogelijkheid zijn." Lukas 1:34-37.

Maria aanvaart dit wonderbare dienstvoorrecht onmiddelijk. Bereidwillig maar nederig antwoord zij: Zie! Jehovah's slavin! mij geschiede naar uw verklaring." Daarop gaat de engel weg. Maria haast zich naar een stad in het bergland van Juda. Bij haar aankomst in het huis van de priester Zaharias en zijn vrouw Elisabeth trefr zij de situatie precies zo aan als de engel die heeft beschreven. Wat een vreugde vervult Maria's hart! Haar lippen vloeien over van woorden van lof voor Jehovah God. Lukas 1:38-55.
Groet Ronny
Om verder te gaan: Jezus moet als mens uit een maagd geboren worden, want dat was voorzegd (Jesaja 7:14; Matth. 1.22:-23). Maar waarom is er een verloofde maagd nodig? Om in een pleegvader te voorzien die het wettelijke recht op de troon van koning David aan het kind kan overdragen. Zowel Jozef en Maria behoren tot de stam Juda en zijn nakomelingen van koning David. De erfrechten van Jezus zullen dus dubbel bevestigd zijn (Matth. 1: 2-16; Lukas 3:23-33). Daarom verzekert de engel Jozef later dat hij niet moet aarzelen Maria tot zijn wettige vrouw te nemen, ook al is zij zwanger. Matth. 1:19-25.

Een door Caesar Augustus uitgevaardigd decreet in verband met het heffen van belasting verplicht Jozef en Maria ertoe zich in Bethlehem te laten inschrijven. Daar baart zij haar eerstegeboren Zoon. Herders komen om de baby te zien, en zij loven zijn Vader, Jehovah. Na veertig dagen van reiniging volgens de Mozaïsche wet gaat Maria naar de tempel in Jeruzalem om verzoening voor haar zonden te doen (Leviticus 12:1-8; Lukas 2:22-24). Ja, aangezien zij niet onbevlekt ontvangen is, en dus niet vrij van de smet van zonde, moeten haar overgeërfde onvolmaaktheden door verzoende offers worden bedekt. Psalm 51:5.

Terwijl Maria en Jozef in de tempel zijn, hebben de oude Simeon en de bejaarde profetes Anna het voorrecht de Zoon van God te zien. Maria staat niet in het middelpunt van de belangstelling (Lukas 2:25-38). Later komen magiërs niet haar maar Jezus hulde brengen. Matth.2:1-12.
Groet Ronny
Oud 12 maart 2007, 21:10   #448
ronnydecoster
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Om verder te gaan: Jezus moet als mens uit een maagd geboren worden, want dat was voorzegd (Jesaja 7:14; Matth. 1.22:-23). Maar waarom is er een verloofde maagd nodig? Om in een pleegvader te voorzien die het wettelijke recht op de troon van koning David aan het kind kan overdragen. Zowel Jozef en Maria behoren tot de stam Juda en zijn nakomelingen van koning David. De erfrechten van Jezus zullen dus dubbel bevestigd zijn (Matth. 1: 2-16; Lukas 3:23-33). Daarom verzekert de engel Jozef later dat hij niet moet aarzelen Maria tot zijn wettige vrouw te nemen, ook al is zij zwanger. Matth. 1:19-25.

Een door Caesar Augustus uitgevaardigd decreet in verband met het heffen van belasting verplicht Jozef en Maria ertoe zich in Bethlehem te laten inschrijven. Daar baart zij haar eerstegeboren Zoon. Herders komen om de baby te zien, en zij loven zijn Vader, Jehovah. Na veertig dagen van reiniging volgens de Mozaïsche wet gaat Maria naar de tempel in Jeruzalem om verzoening voor haar zonden te doen (Leviticus 12:1-8; Lukas 2:22-24). Ja, aangezien zij niet onbevlekt ontvangen is, en dus niet vrij van de smet van zonde, moeten haar overgeërfde onvolmaaktheden door verzoende offers worden bedekt. Psalm 51:5.

Terwijl Maria en Jozef in de tempel zijn, hebben de oude Simeon en de bejaarde profetes Anna het voorrecht de Zoon van God te zien. Maria staat niet in het middelpunt van de belangstelling (Lukas 2:25-38). Later komen magiërs niet haar maar Jezus hulde brengen. Matth.2:1-12.
Groet Ronny
Om nog verder te gaan om een beter kijk te krijgen: Mettertijd krijgt Jezus vleselijke broers en zusters --- kinderen van Maria en Jozef. Wanneer Jezus bediening hem naar Nazareth brengt, waar hij is opgegroeid, wordt hij door bekende uit zijn jeugd herkend. "Is dit niet de zoon van de timmerman? Vragen zij, "Heet zijn moeder niet Maria, en zijn broers Jakobus en Jozef en Simon en Judas? En zijn zijn zuster niet alle bij ons? (Matth.13:55-56). De Nazarenen doelen hier op het gezin van Jozef en Maria, met inbegrip van haar zonen en dochters die zij als Jezus vleselijke broers en zusters kennen.

Deze broers en zusters zijn niet Jezus neven en nichten. Ook zijn zij niet zijn discipelen, of geestelijke broeders en zusters, want Johannes 2:12 maakt een duidelijk onderscheid tussen de twee groepen door te zeggen: [ Jezus] daalde --- met zijn moeder en broers en zijn discipelen af naar Kapernaüm. Jaren later in Jeruzalem ontmoette de apostel Paulus Cefas, of Petrus, en hij zei daarover: "Van de andere apostelen heb ik niemand gezien, behalve Jakobus, de broer van de Heer (Galaten 1:19, Willibrodvertaling). Bovendien blijkt uit de verklaring dat Jozef geen gemeenschap met Maria had totdat zij een zoon had gebaard, dat Jezus pleegvader daarna wel betrekkingen met haar had en de vader van haar andere kinderen was (Matth.1:25). Bijgevolg wordt Jezus in Lukas 2:7 haar eerstgeboren zoon genoemd.

Als godvrezende moeder werkt Maria met Jozef samen bij het in rechtvaardigheid onderrichten van haar kinderen (Spreuken 22:6). Dat zij de Schrift ijverig bestudeert, blijkt uit het feit dat zij zich geestelijk rijke bewoordingen uitdrukt wanneer zij door Elisabeth wordt begroet. Bij die gelegenheid vertolkt Jezus moeder gevoelens uit Hanna's lied en geeft er blijk van de psalmen, de historische en profetische geschriften en de boeken van Mozes te kennen (Genesis 30:13; 1 Samuël 2:1-10; Spreuken 31:28; Maleachi 3:12; Lukas 1:46-55). Maria heeft profetische gebeurtenissen en uitspraken uit het hoofd geleerd, ze als een schat in haar hart weggelegd en erover nagedacht. Zij is daarom goed toegerust omer een aandeel aan te hebben de jonge knaap Jezus ouderlijk onderricht te geven. Lukas 2:19; 33.

De goed onderwezen twaalfjarige Jezus blijkt een kennis van de Schrift te bezitten die de geleerde mannen in de tempel versteld doet staan . Omdat hij en zijn ouders elkaar tijdens die paschatijd uit het oog hebben verloren, zegt zijn moeder: "Kind waarom hebt gij ons dit aangedaan? Denk eens aan uw vader en ik hebben in doodangst naar u gezocht." Jezus antwoordt: "Waarom moest gij naar mij gaan zoeken? Wist gij niet dat ik in het huis van mijn Vader moet zijn?3 Niet in staat de betekenis van dit antwoord te begrijpen, bewaart Maria het in haar hart. Terug in Nazareth blijft Jezus toenemen in wijheid en in fysieke groei en in gunst bij God en de mensen." Lukas 2:42-52.
Groet Ronny
Oud 12 maart 2007, 21:38   #449
ronnydecoster
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Om nog verder te gaan om een beter kijk te krijgen: Mettertijd krijgt Jezus vleselijke broers en zusters --- kinderen van Maria en Jozef. Wanneer Jezus bediening hem naar Nazareth brengt, waar hij is opgegroeid, wordt hij door bekende uit zijn jeugd herkend. "Is dit niet de zoon van de timmerman? Vragen zij, "Heet zijn moeder niet Maria, en zijn broers Jakobus en Jozef en Simon en Judas? En zijn zijn zuster niet alle bij ons? (Matth.13:55-56). De Nazarenen doelen hier op het gezin van Jozef en Maria, met inbegrip van haar zonen en dochters die zij als Jezus vleselijke broers en zusters kennen.

Deze broers en zusters zijn niet Jezus neven en nichten. Ook zijn zij niet zijn discipelen, of geestelijke broeders en zusters, want Johannes 2:12 maakt een duidelijk onderscheid tussen de twee groepen door te zeggen: [ Jezus] daalde --- met zijn moeder en broers en zijn discipelen af naar Kapernaüm. Jaren later in Jeruzalem ontmoette de apostel Paulus Cefas, of Petrus, en hij zei daarover: "Van de andere apostelen heb ik niemand gezien, behalve Jakobus, de broer van de Heer (Galaten 1:19, Willibrodvertaling). Bovendien blijkt uit de verklaring dat Jozef geen gemeenschap met Maria had totdat zij een zoon had gebaard, dat Jezus pleegvader daarna wel betrekkingen met haar had en de vader van haar andere kinderen was (Matth.1:25). Bijgevolg wordt Jezus in Lukas 2:7 haar eerstgeboren zoon genoemd.

Als godvrezende moeder werkt Maria met Jozef samen bij het in rechtvaardigheid onderrichten van haar kinderen (Spreuken 22:6). Dat zij de Schrift ijverig bestudeert, blijkt uit het feit dat zij zich geestelijk rijke bewoordingen uitdrukt wanneer zij door Elisabeth wordt begroet. Bij die gelegenheid vertolkt Jezus moeder gevoelens uit Hanna's lied en geeft er blijk van de psalmen, de historische en profetische geschriften en de boeken van Mozes te kennen (Genesis 30:13; 1 Samuël 2:1-10; Spreuken 31:28; Maleachi 3:12; Lukas 1:46-55). Maria heeft profetische gebeurtenissen en uitspraken uit het hoofd geleerd, ze als een schat in haar hart weggelegd en erover nagedacht. Zij is daarom goed toegerust omer een aandeel aan te hebben de jonge knaap Jezus ouderlijk onderricht te geven. Lukas 2:19; 33.

De goed onderwezen twaalfjarige Jezus blijkt een kennis van de Schrift te bezitten die de geleerde mannen in de tempel versteld doet staan . Omdat hij en zijn ouders elkaar tijdens die paschatijd uit het oog hebben verloren, zegt zijn moeder: "Kind waarom hebt gij ons dit aangedaan? Denk eens aan uw vader en ik hebben in doodangst naar u gezocht." Jezus antwoordt: "Waarom moest gij naar mij gaan zoeken? Wist gij niet dat ik in het huis van mijn Vader moet zijn?3 Niet in staat de betekenis van dit antwoord te begrijpen, bewaart Maria het in haar hart. Terug in Nazareth blijft Jezus toenemen in wijheid en in fysieke groei en in gunst bij God en de mensen." Lukas 2:42-52.
Groet Ronny
Tot slot: Wat is passend dat Maria uiteindelijk een toegewijde discipelen van Jezus zal worden! Zij is zachtmoedig en koestert ondanks haar unieke door God geschonken toewijzing niet de ambitie om op te vallen. Maria kent de Schrift. Als u zelf de bijbel onderzoekt, zult u haar niet beschreven zien met een nimbus om haar hoofd, als "moeder-koningin" op een troon gezeten en badend in de heerlijkheid die van Christus afstraalt. In plaats daarvan zult u haar ver op de achtergrond zien, zonder dat zij speciale aandacht ontvangt. Matth. 13:53-56; Johannes 2:12.

Jezus smoorden elke vorm van Mariaverering onder zijn volgelingen in de kiem. Toen hij bij één gelegheid aan het woord was, "riep een vrouw uit de menigte: Gelukkig de vrouw die u in haar schoot heeft gedragen en u borst heeft gegeven!" Maar hij antwoordde: Nee, gelukkig te prijzen zijn zij die luisteren naar de boodschap van God en haar in praktijd brengen!" Lukas 11:27, 28, Groot Nieuws Bijbel" . Op een bruiloftsfeest zei Jezus tot Maria: Vrouw, wat heb ik met u te maken? Mijn uur is nog niet gekomen" (Joh.2:4). In andere vertalingen staat: Laat dat maar aan mij over" (Het Nieuwe Testament in de taal van onze tijd). "Probeert mij niet iets voor te schrijven " (An American Translation). Ja, Jezus had respect voor zijn moeder, maar hij plaatste haar niet op een voetstuk.

Wat een voorrechten genoot Maria! Zij baarde Jezus. Vervolgens verzorgde zij het jonge kind en voedde het op. Ten slotte oefende zij geloof en werd een discipelin en een geestelijke zuster van Christus. De laatste keer dat wij in de schrift iets over Maria lezen, bevindt zij zich in een boventrek in Jeruzalem. Zij is daar samen met Jezus apostelen, haar andere zonen en enkele getrouwe vrouwen --- allen aanbidders van Jehovah. Hand.1:13-14.

Na verloop van tijd stierf Maria en haar lichaam keerde tot stof terug . Net als de andere vroege gezalfde volgelingen van haar geliefde zoon heeft zij in de dood geslapen totdat Gods bestemde tijd aanbrak om haar als een geestelijk schepsel met onsterfelijk leven in de hemel op te wekken (1 Kor.15:44, 50; 2 Tim.4:8).
Groet Ronny
Oud 12 maart 2007, 22:04   #450
Gargamel
Banneling

Standaard

Jij bent duidelijk ene van electrabel,die brengen ieder 5 jaar een armagedhon en het licht.
Gargamel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2007, 22:04   #451
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Niemand twijfelt eraan dat zoiets in de Bijbel staat...
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2007, 23:24   #452
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Moet je eigenlijk "bezield" zijn om heilig verklaard te kunnen worden? Zoniet stel ik voor om de couveuses ten hemel op te nemen. Baby's dat die al gered hebben, ze zijn de tel al kwijt!
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 05:06   #453
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit kan ik historisch moeilijk geloven. Hebt u concrete voorbeelden van mensen die niet geloofden in hemelopneming van Maria en die als ketter werden veroordeeld? Geef een paar voorbeelden uit de kerkelijke geschiedenis waaruit dit blijkt.
U moet mijn bericht toch nog eens herlezen. Ik heb gesteld dat het geloof in de verheerlijking van Maria algemeen was en behoorde tot het volksgeloof zonder dat dit door een dogmatische uitspraak werd gesanctioneerd. M.a.w. er bestond in de "katholiciteit" weinig twijfel hierover, net zoals dat bijvoorbeeld ook het geval was met de heiliging van brood en wijn tot Jezus' lichaam en bloed. Dat geloof was zo algemeen, zo vast dat het gewoon geen nood was aan een dogmatische uitspraak. Later wel, doordat er mensen waren die dit in twijfel trokken. In tegenstelling tot wat u denkt, is een dogmatische uitspraak geen begin van een geloofspunt maar wel een bevestiging van een bestaand geloofspunt dat evenwel nog geen dogmatische verwoording heeft gekregen. In het geval van de dormitio mariae zitten de orthodoxen bijvoorbeeld nog steeds op dat punt: een algemeen en onbetwist geloof in Maria's verheerlijking zonder dat de Kerk dit plechtig heeft bevestigd. De katholieke Kerk heeft wel tot die plechtige afkondiging overgegaan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2007, 05:09   #454
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat moet wel. Jullie praten dan over iets waar jullie eigenlijk niets over kunnen vertellen, niets over weten. Weten jullie eigenlijk wel iets vermits het allemaal jullie voorstellingsvemogen te boven gaat?
Ja, Paulus heeft daarover een prachtige stukje geschreven in een van zijn brieven. In hetzelfde hoofdstuk waar de liefde prachtig beschreven wordt, stipt hij ook aan over ons toekomstig leven in de heerlijkheid:

Citaat:
Want wij zien nu door een spiegel in een duistere rede, maar alsdan zullen wij zien aangezicht tot aangezicht; nu ken ik ten dele, maar alsdan zal ik kennen, gelijk ook ik gekend ben.
De toekomende heerlijkheid kunnen wij bevatten noch omvatten en slechts door beelden en omschrijvingen komen we tot een benadering.

Juist doordat God ons reeds een tip van de sluier daarvan heeft opgeheven, weten we dit.
Oud 13 maart 2007, 05:12   #455
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niets.

Daar zit het verschil tussen katholieken en orthodoxen enerzijds, en protestanten (en getuigen van Jehova) anderzijds:
De eerste vormen hun geloof uit de H.Schrift én de H.Traditie
De laatste vormen hun geloof enkel op de H.Schrift (sola Scriptura)
De bijbel zegt wel iets over Maria. Een van de grote leraren van het protestantisme, Luther, heeft dan ook een bijzonder aangrijpend werkje geschreven over Maria en de devotie die hij haar toedroeg. De lutherse Kerk viert trouwens zomaar eventjes drie Mariafeesten. Bij andere protestanten (Zwingli, Calvijn...) was dit evenwel anders.
Oud 13 maart 2007, 09:16   #456
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U moet mijn bericht toch nog eens herlezen. Ik heb gesteld dat het geloof in de verheerlijking van Maria algemeen was en behoorde tot het volksgeloof zonder dat dit door een dogmatische uitspraak werd gesanctioneerd. M.a.w. er bestond in de "katholiciteit" weinig twijfel hierover, net zoals dat bijvoorbeeld ook het geval was met de heiliging van brood en wijn tot Jezus' lichaam en bloed. Dat geloof was zo algemeen, zo vast dat het gewoon geen nood was aan een dogmatische uitspraak. Later wel, doordat er mensen waren die dit in twijfel trokken. In tegenstelling tot wat u denkt, is een dogmatische uitspraak geen begin van een geloofspunt maar wel een bevestiging van een bestaand geloofspunt dat evenwel nog geen dogmatische verwoording heeft gekregen. In het geval van de dormitio mariae zitten de orthodoxen bijvoorbeeld nog steeds op dat punt: een algemeen en onbetwist geloof in Maria's verheerlijking zonder dat de Kerk dit plechtig heeft bevestigd. De katholieke Kerk heeft wel tot die plechtige afkondiging overgegaan.
De meningen zijn verdeeld. Ronnie Decoster zegt dat er geen traditie was in de eerste eeuwen en ik ben de Mariaverering in de weinige boeken die ik heb gelezen over het vroege christendom nooit tegengekomen. Ook bij de kerkvaders niet, maar misschien weet u beter. Er is wel een bijbels argument tegen de Mariaverering. Dat is wat Jezus letterlijk zegt dienaangaande (vorige posting van RD)

Toen hij bij één gelegheid aan het woord was, "riep een vrouw uit de menigte: Gelukkig de vrouw die u in haar schoot heeft gedragen en u borst heeft gegeven!" Maar hij antwoordde: Nee, gelukkig te prijzen zijn zij die luisteren naar de boodschap van God en haar in praktijd brengen!"

Weinig rede om van de Mariaverering een dogma te maken, ik zou zelfs durven zeggen: integendeel.

Laatst gewijzigd door system : 13 maart 2007 om 09:17.
Oud 13 maart 2007, 09:49   #457
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De meningen zijn verdeeld. Ronnie Decoster zegt dat er geen traditie was in de eerste eeuwen en ik ben de Mariaverering in de weinige boeken die ik heb gelezen over het vroege christendom nooit tegengekomen. Ook bij de kerkvaders niet, maar misschien weet u beter. Er is wel een bijbels argument tegen de Mariaverering. Dat is wat Jezus letterlijk zegt dienaangaande (vorige posting van RD)

Toen hij bij één gelegheid aan het woord was, "riep een vrouw uit de menigte: Gelukkig de vrouw die u in haar schoot heeft gedragen en u borst heeft gegeven!" Maar hij antwoordde: Nee, gelukkig te prijzen zijn zij die luisteren naar de boodschap van God en haar in praktijd brengen!"

Weinig rede om van de Mariaverering een dogma te maken, ik zou zelfs durven zeggen: integendeel.
Tja, RD mag dat wel zeggen, de bewijzen uit het verleden leren ons andere dingen. In de geschriften van Dionysios van de Aaeropaag vinden we daarover al het een ander. Dionysios was een leerling van Paulus en dus een onmiddellijk leerling van de apostelen. We vinden ook een duidelijke Mariaverering bij Ireneüs van Lyon alsook bij Ignatius van Antiochië.

Ook zijn er archeologische bewijzen: in de catacomben vinden we eerste schilderingen van Maria die reeds dateren uit de 2e eeuw. Ook op de opschriften van de eerste martelaren in de catacomben vinden we gebedsaanroepingen waar Maria reeds wordt aangeroepen als middelares voor de te bekomen genade.
Oud 13 maart 2007, 10:26   #458
ronnydecoster
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:

Je moet niet echt in een God geloven, maar de bijbel is een prachtige boek en meer geloofwaardig dan het boek van de koran. Daarom is het wel eens waard om de bijbel te onderzoeken, om een begrip te kunnen krijgen hebben we ook wel hulp nodig, want als we bijbel kunnen begrijpen zullen we er meer plezier aan beleven. Om eens een voorbeeld te geven over het boek "Hooglied". Als ik dat voor de eerste keer gelezen had begrijp ik het niet eens waarom dit boek in bijbel stond want er was ook veel twijfel over dit boek of het wel in de bijbel paste. Want mij eerste gedachten wat ik er van kon maakte was dat het verhaal een soft-porno was.Maar voor iemand die de bijbel niet goed kan begrijpen kan het boekje " beknopte bijbel " uitgeven door de Grote Winkel Prins een goed middel zijn. Hier wordt er in gezegt : Het bijzondere aan het Hooglied is dat het op het eerste oog helemaal geen religieus lied is, dit in tegenstelling tot de psalmen, die nadrukkelijk godsdienstig zijn. Wie het Hooglied leest onbelast door de interpretaties die eraan gegeven zijn, leest een verheerlijking van de erotische liefde tussen een jonge man en een jonge vrouw. Sommige vragen zich af hoe dit lied in de bijbel terechtgekomen is. Daar is dan ook de nodige discussie over geweest. Toen de reformatorische kerken hun canon vaststelde, zijn er nog pogingen gedaan het Hooglied te weren. In de eerste katholieke vertalingen in de volkstaal --- het bekendste Nederlandse voorbeeld is de keulse bijbel, die stamt uit 1478/1479 --- komt het Hooglied wel voor --- niet in de volkstaal, maar in het latijn: Het was alleen geschik voor rijpere mensen, dus voor degene die het latijn beheersten. En zoals gezegd, het Hooglied bezingt de liefde tussen een man en een vrouw en er is daarbij geen sprake van enige preutsheid. Dan geven ze een korte verslag van het verhaal en geven ook een antwoord waarom het dan wel toegelaten is . Groet Ronny
Oud 13 maart 2007, 10:44   #459
ronnydecoster
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Tja, RD mag dat wel zeggen, de bewijzen uit het verleden leren ons andere dingen. In de geschriften van Dionysios van de Aaeropaag vinden we daarover al het een ander. Dionysios was een leerling van Paulus en dus een onmiddellijk leerling van de apostelen. We vinden ook een duidelijke Mariaverering bij Ireneüs van Lyon alsook bij Ignatius van Antiochië.

Ook zijn er archeologische bewijzen: in de catacomben vinden we eerste schilderingen van Maria die reeds dateren uit de 2e eeuw. Ook op de opschriften van de eerste martelaren in de catacomben vinden we gebedsaanroepingen waar Maria reeds wordt aangeroepen als middelares voor de te bekomen genade.
De bijbel leert niet dat Mariaverering bestond. Want vanuit historische stanpunt bezien, maakt de christenheid er aanspraak op in de bijbel te geloven en de behoedster ervan te zijn. Maar de religieuze organisaties der christenheid zijn betrokken geweest bij de enkele van de verschrikkelijkste gruwelen uit de geschiedenis, van de kruistochten en de pogroms in de middeleeuwen tot de holucaust in onze tijd. Vormt het gedrag van de christeheid een goede reden om de bijbel te verwerpen? De waarheid is dat de christenheid een valse vriend van de bijbel is gebleken. Ja, toen de christenheid in de vierde eeuw G.T. op het toneel verscheen, was de levensstrijd van de bijbel geenszins ten einde. Groet Ronny
Oud 13 maart 2007, 10:57   #460
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Maar kunt u me dan zulke teksten aanhalen van Dionysius de Areopagiet? Want dit zou inderdaad wijzen op een vrij vroege Mariaverering.

Laatst gewijzigd door system : 13 maart 2007 om 10:58.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be