Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 maart 2007, 19:20   #21
vulpes
Gouverneur

Standaard

er zijn twee aspecten: enerzijds de regels en de daaraan gekoppelde boetes en anderzijds de verdeling van deze boetes.

Ik ben steeds van mening geweest (en ben nog steeds deze mening toegedaan) dat het principe zou moeten zijn dat waar de overtredingen worden begaan ook de opbrengsten naartoe zouden moeten vloeien..

Immers, in principe zouden strafrechtelijk beteugelde maatregelen in functie moeten zijn van de omgeving (met andere woorden: als er een snelheidsbeperking is, een stopbord of wat dan ook.. zou dat moeten zijn omdat dat op die plaats nodig is). Indien er tóch nog zoveel overtredingen zijn zouden die boeten moeten worden aangewend om die 'gevaarlijke plaatsen' aan te passen.. bijvoorbeeld betere wegmarkering, een versmalling etc... Dus: het geld zou in principe moeten gaan naar daar waar de overtreding werd begaan.. Ik zie dus helemaal niet in waarom men zo'n verdeelsleutel tussen wallonië en vlaanderen moet hebben... je kijkt gewoon waar ze werden begaan...

De 'smog' maatregel is niet helemaal hetzelfde, maar wel gelijkaardig.. de maatregel wordt ingevoerd om milieuredenen.. blijkbaar vindt men het ofwel in Vlaanderen belangrijker, of/en is het gewoon meer nodig.. het geld dat hierdoor wordt geïnd zou eigenlijk moeten worden besteed in het kader hiervan.. bijvoorbeeld, zo zou men kunnen voornemen dat een bedrag, gelijk aan de boeten/schikkingen (wat dan ook) die tengevolge hiervan worden geïnd zullen worden 'opgespaard' om bijvoorbeeld de installatie van roetfilters voor inwoners van Vlaanderen fiscaal aftrekbaar te maken of beter (want inkomstenbelastingen zijn grotendeels een federale materie) een premie (of zoiets..) Ik zeg maar wat, ik ben niet onderlegd in de materie.

da's eigenlijk het grote probleem in België (denk ik - maar wie ben ik) men splitst wel een aantal bevoegdheden, maar men trekt niet het (logische) besluit dat men dan ook de belangrijkste instrumenten (sociale zekerheid, fiscaliteit) ook deels/geheel moet splitsen... De splitsingen zijn helemaal niet coherent..

men heeft dus eigenlijk twee keuzen: ofwel ga je bijkomend splitsen ofwel ga je (een bepaalde delen) een maken..

in eerste instantie zou ik zeggen: maak het unitair... er zijn ontegensprekelijk voordelen aan verboden.

anderzijds, dat kan alleen maar werken als er een echte 'unie' is...

probleem: ik geloof daar niet meer in.. (ik heb elders al (deels) uiteengezet waarom). Misschien is er nog een heel kleine kans op slagen indien de PS aan invloed inboet.. maar dan nog...

ergo: Als het unitaire niet werkt.. tja.. dan.. maar ik ben aan het afdwalen. sorry.
vulpes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 19:21   #22
fiesta
Vreemdeling

Standaard

De voornaamste reden waarom ze die 90km/uur invoeren is om nog meer gezondheidsproblemen te voorkomen... Waarom dan een grove beschuldiging richting Wallonië?
Wallonië is toch niet altijd de boosdoener...
fiesta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 19:42   #23
MisterXYZ
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fiesta Bekijk bericht
De voornaamste reden waarom ze die 90km/uur invoeren is om nog meer gezondheidsproblemen te voorkomen... Waarom dan een grove beschuldiging richting Wallonië?

Wel, "Fiesta", omdat de Walen er voor gezorgd hebben dat ze hun eigen kas kunnen spijzen met Vlaams geld, bovenop de miljarden transfers van Vlaanderen naar de Walen, wat ik zeer onrechtvaardig vind! Dit boetegeld moet in Vlaamse handen blijven en hun boetegeld moet naar de Walen gaan en niet zoals dat nu gebeurd! Meestal is de politieke caste van Wallonië wel degelijk de boosdoener en verdienen ze hiervoor terecht te worden gewezen. Dat invoeren van die 90 km/u is onzin, want wie durft te beweren dat bij het niet invoeren hierdoor gezondheidsproblemen zouden ontstaan?
MisterXYZ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 19:50   #24
fiesta
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MisterXYZ Bekijk bericht
Wel, "Fiesta", omdat de Walen er voor gezorgd hebben dat ze hun eigen kas kunnen spijzen met Vlaams geld, bovenop de miljarden transfers van Vlaanderen naar de Walen, wat ik zeer onrechtvaardig vind! Dit boetegeld moet in Vlaamse handen blijven en hun boetegeld moet naar de Walen gaan en niet zoals dat nu gebeurd! Meestal is de politieke caste van Wallonië wel degelijk de boosdoener en verdienen ze hiervoor terecht te worden gewezen. Dat invoeren van die 90 km/u is onzin, want wie durft te beweren dat bij het niet invoeren hierdoor gezondheidsproblemen zouden ontstaan?
Wel, "MisterXYZ", het voortdurend aanhalen van de miljardentransfers naar Wallonië begin ik stilaan beu te worden. Zoals ik al zei, de voornaamste reden is het voorkomen van kwalen zoals astma,... die meer en meer voorkomen in onze samenleving door het fijn stof.
En als jouw mening is dat Wallonië profiteert, dan is dat jouw mening...
Oud 14 maart 2007, 20:01   #25
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zonet op het nieuws werd gezegd dat de vervuiling in Wallonië even erg is als hier, maar dat er ginds vooralsnog geen dwingende maatregelen genomen gaan worden.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 20:01   #26
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Nog een aardigheidje uit de krant het Volk:

Al drieduizend overtreders snelheidsbeperking betrapt
Geen extra verkeerscontroles

Minister Peeters benadrukte in het verleden in het kader van de problematiek dat de doorstroming heel belangrijk is. Ondanks de snelheidslimiet van 90 kilometer per uur, waren er woensdagvoormiddag evenveel files als gewoonlijk.

Vanmorgen al zei Greif dat het hem niet zou verwonderen mocht de maatregel weinig worden nageleefd. ,,Er is pas laat en weinig gecommuniceerd over de snelheidsbeperking", luidt het.

sdg, llc (belga)14/03/2007

Ze wisten het op voorhand dat ze er veel gingen pakken, eerst de kassa en dan de gezondheid.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 20:09   #27
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
En als iedereen nu zich eens aan de regels hield was er geen probleem
Ik ben vandaag al verscheidene mensen tegen gekomen die stukken autosnelweg gevolgd hebben waar de beperking geldde maar geen enkel verkeersbord gezien ...
Oud 14 maart 2007, 20:09   #28
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
En als iedereen nu zich eens aan de regels hield was er geen probleem
Die verdeelsleutel vormt blijkbaar geen probleem voor jou?
Oud 14 maart 2007, 20:14   #29
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, "MisterXYZ", het voortdurend aanhalen van de miljardentransfers naar Wallonië begin ik stilaan beu te worden. Zoals ik al zei, de voornaamste reden is het voorkomen van kwalen zoals astma,... die meer en meer voorkomen in onze samenleving door het fijn stof.
En als jouw mening is dat Wallonië profiteert, dan is dat jouw mening...
Neen fiesta,

1. (ÉÉN) die transfers zijn er nu één maal

2. (TWEE) de vervuiling in Wallonië is even erg of erger dan hier en daar neemt men geen maatregelen terwijl de maatregelen in Vlaanderen de kas spijzen van Wallonië

3. (DRIE) wanneer dit voor jou pure logica is dan raad ik je aan zo snel mogelijk een andere planeet op te zoeken
Oud 14 maart 2007, 20:16   #30
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Ze wisten het op voorhand dat ze er veel gingen pakken, eerst de kassa en dan de gezondheid.
Oud 14 maart 2007, 20:25   #31
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun Bekijk bericht
zou het kunnen dat ze weer een of ander gat in hun sok ontdekt hebben?
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 20:29   #32
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
zou het kunnen dat ze weer een of ander gat in hun sok ontdekt hebben?
Al Gore taks niet vergeten hé!
Oud 14 maart 2007, 20:34   #33
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Asshen Sukar Bekijk bericht
Waar zou het meeste smog in de lucht hangen? In Vlaanderen/Brussel of in het dunnebebouwde Wallonie?

Ik ken Wallonie niet echt goed maar hoeveel steden daar hebben een ring die uit autostrade bestaat?
Geloof het of niet maar de meeste smog hangt inderdaad in Wallonië.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 20:51   #34
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Die verdeelsleutel vormt blijkbaar geen probleem voor jou?
Dat heb ik niet gezegd.
Oud 14 maart 2007, 20:52   #35
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik ben vandaag al verscheidene mensen tegen gekomen die stukken autosnelweg gevolgd hebben waar de beperking geldde maar geen enkel verkeersbord gezien ...

Komaan, ik heb gisteren geen snelweg gezien, laat thuisgekomen en vroeg gaan slapen en zelfs ik wist het.
Oud 14 maart 2007, 21:09   #36
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Gezondheidsproblemen voorkomen? Je kan er zo ongeveer van uitgaan dat deze maatregel op gebied van fijn stof contraproductief is geweest en dat er net meer fijn stof de lucht is ingeblazen...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 21:14   #37
jurgen79
Banneling

jurgen79's schermafbeelding

Standaard

Ik vond het super...heb nog nooit zo vlot kunnen vliegen zonder last te hebben van die trage nietsnutten, die reden nu mooi rechts
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 21:24   #38
fiesta
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Gezondheidsproblemen voorkomen? Je kan er zo ongeveer van uitgaan dat deze maatregel op gebied van fijn stof contraproductief is geweest en dat er net meer fijn stof de lucht is ingeblazen...
Als je aan één stuk kan doorrijden verbruik je veel minder brandstof dan als je de hele tijd opnieuw gas geeft als ze voor jou even stiller gaan rijden of als je wilt inhalen.
Oud 14 maart 2007, 21:28   #39
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Als je aan één stuk kan doorrijden verbruik je veel minder brandstof dan als je de hele tijd opnieuw gas geeft als ze voor jou even stiller gaan rijden of als je wilt inhalen.
Tiens, is het verkeer vandaag dan zoveel vlotter verlopen? 'k Dacht het niet. Je argument raakt dus kant nog wal.

De situatie qua "kunnen doorrijden" was vandaag niet anders dan op andere dagen;
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2007, 21:34   #40
fiesta
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
De situatie qua "kunnen doorrijden" was vandaag niet anders dan op andere dagen;
(bijna) Niemand hield er zich dan ook aan...
Door blokrijden proberen ze ook files te verminderen, niet?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be